Värinätön V2-kone, onko sellaista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jumppanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jumppanen

New member
Hola. Mieleni on kiinnittynyt noihin V-2 koneisiin. Mutta suurin ongelmani on noissa se värinä. Onkos kukaan löytänyt lähes värinätöntä V konetta ja missä merkissä sellaista on tarjolla.

Nimim: ei ne kierrokset, vaan alavääntö....

PS:ei mitään spekulaatioita, vaan ihan faktaa tähän kiitos ;)

Voisit samointein kysyä onko ylipäätään värinätöntä polttomoottoria. Ja vastaus on että ei ole.

Vähempimukista värinä on yleensä matalataajuisempaa kuin monempimukisten. Se on sitten makuasia mistä pitää. Itse tykkään enemmän vähempimukisten rauhallisesta tutinasta.

Tuskinpa löydät aivan täysin värinätöntä isoa V-2:sta. Oma pyörää darraa ja tutisee tyhjäkäynnillä ku tehosekoitin, mutta ajaessa käynti tasoittuu lähes olemattomiin. Tasapainotusakselein varustetut uudemmat TC-koneiset HD:t tärisee vielä vähemmän. Itse koin häiritsevämmäksi nelipyttyisten 1100 Zetorin ja 1200 ZRX:n korkeataajuuksiset värinät. Sormet puutuivat tunnottomiksi noilla, mutta ei tolla mun Bobilla tai viime kesänä Road Kingilla ajaessa.

Joo, normi Dynassa (kumiripusteinen kone) kahvat piirtää kahdeksikkoa ilmaan tyhjäkäynnillä mutta eipä sitä liikeessä ollessaa huomaa, esimerkiksi peilit pysyy terävinä läpi kierroslukualueen eikä muutenkaan tunnu turhia värinöitä.

Softaileissa tuplat tasapaino-akselit ja nepä ei sitten tärise vaan lähinnä värisee.

Mullakin VFR:n kanssa puutui sormet, pidemmillä matkoilla oli pakko ajella yhdelläkädellä ja käyttää kaasukahvassa kämmenkaasu läpykkää mutta H-D:llä ei moisia ongelmia.

värinät ja tärinät stimuloi lihaksia
tounge.gif

Rivi 4:n korkeataajuinen värinä on monesti pahempaa kuin v2:n raksutus. V2 ei loppujen lopuksi puuduta ajossa yhtään sen enempää, jos jopa vähemmän
smile_org.gif
.

Kun toissa kesänä ajelin n. 7000 km parissa viikossa Jammulla, oli
koivissa kolmen viikon krampit. Tänä vuonna Multistradalla ei aiheuttanut samantapainen reissu mitään oireita. Tästä voisin vetää omakohtaisen johtopäätöksen: hieno tärinä on pahempi juttu kuin kunnon vapina.

kiitti "asiallisista" vastauksista ;) Tausta kysymykseeni on se, että mulla puutuu tunnottomaksi sormet nykyisen menopelin tärinästä. Luopumisen tuska on SUURI. Ja toinen on myös se, että, vaikka ajais 60km/h max nopeudella lenkin 1-2 tuntia, korvissa soi, ihan kuin se tärinä siirtyisi korviin ruumista pitkin. Ajan tulpilla..... Eli korvat soi samaa tahtia, jos ajaisin ilman tulppia. Olen tinnintyksen kynnyksellä, sitä tautia en haluaisi rikkonaisten käsien kera.

Mutta kuten joku totesi, matalataajuuksinen ei tunnu niin pahalta, kuin korkeataajuuksinen..... Vaimokin tykkää pitkäiskuisesta ;)

Mikäs sun nykyinen sitten on? Ei noiden nykyisten pitäisi käsiä puuduttaa, ehkä joku vanhempi Spora kiinnipultatulla koneella ilman kumivaimennuksia voisi täristää.

Myös niskan huono kunto voi puuduttaa sormia btw...

Ei puudu paikat eikä pahemmin tärise vaikka onkin V2.

Tosin onhan siellä paritkin tasapainoakselit tasottamassa

kiitti "asiallisista" vastauksista ;) Tausta kysymykseeni on se, että mulla puutuu tunnottomaksi sormet nykyisen menopelin tärinästä. Luopumisen tuska on SUURI. Ja toinen on myös se, että, vaikka ajais 60km/h max nopeudella lenkin 1-2 tuntia, korvissa soi, ihan kuin se tärinä siirtyisi korviin ruumista pitkin. Ajan tulpilla..... Eli korvat soi samaa tahtia, jos ajaisin ilman tulppia. Olen tinnintyksen kynnyksellä, sitä tautia en haluaisi rikkonaisten käsien kera.

Mutta kuten joku totesi, matalataajuuksinen ei tunnu niin pahalta, kuin korkeataajuuksinen..... Vaimokin tykkää pitkäiskuisesta ;)
Sormet mullakin puutuu - kaasukädestä, mutta ei vasemmasta. Huomasin semmoisen, että pahinta puutuminen (nopeinta) on silloin kun on paksut tiukahkot hanskat. Väljillä hanskoilla puutuminen hitaampaa. Paljain käsin ajellen ongelmaa ei juuri tule. Muuta haittaa tuosta voi kyllä tulla.

Puhun siis kokoajan moottoripyörällä ajamisesta, en r.....

Mikäs sun nykyinen sitten on? Ei noiden nykyisten pitäisi käsiä puuduttaa, ehkä joku vanhempi Spora kiinnipultatulla koneella ilman kumivaimennuksia voisi täristää.

-08 spora kumiripustuksilla, mutta mä oonkin valuvikainen käsityön lopputuotos ;), ei elimistö kestä näjemmä mitään äijähommia ;(. Siksi päädyin siihen vaimennettuimpaan vuosikertaan. Värinä siirtyy kierrosalueen muuttuessa jalkatappien, satulan ja kahvojen välillä.... Ei se tunnu pahalta, mutta aiheuttaa ongelmia kuitenkin mulle... &%%¤tutus ihan katossa, kun pelissä on kaikki muuten just niinkuin pitääkin... Jos samassa merkissä haluu pysyä, onko muuta vaihtoehtoa, kuin VROD?? Sehän on todella värinätön peli...

E

Tärinätöntä polttomoottoria ei ole.
Tärinät aiheuttajana edestakaisin liikkuvat massat (männät jne..).
Pahimmat ns. ensimmäisen ja toisen kertaluvun massavoimat. Kun puhutaan V2-koneisista, niin sylinterikulmalla merkitystä. HD:n 45 astetta huono, 90 (guzzi, ducati) hyvä. Mutta vaikka edestakaisin jytäävät massavoimat saataisiinkin kumottua, kuten esim. BMW:n boksereissa, niin sitten koneeseen kuitenkin jää  keinuttavia voimia yms. (tässä yhteydessä ei tarvetta saivarrella onko bokseri v-kone vai ei). EDIT. tähän asiaan vaikuttaa sylinterikulman lisäksi miten kanget laakeroitu kampiakselille, vrt. tapaus Honda Transalp)

Nykyaikaisessa yltäkylläisyyden maailmassa on varaa laittaa koneeseen erilaisia vipstaakeja. Eli kun konetta ei pelkällä lay-outilla saatu värinättömäksi, niin siihen voidaan laittaa tasapainotusakselit (kuten esim. HD:n TCB-moottorit).

Vaihtoehtoinen tai lisäratkaisu on estää moottorin värinöiden välittyminen eteenpäin -> moottoria ei asenneta kiinteästi runkoon, vaan välissä on kumityynyt (esim. Norton Commando, monta eri HD ja Buell - mallia).

Risereiden ei välttämättä tarvitse olla jäykästi kiinni, vaan kiinnityksessä välissä voi olla kumia vaimentajana, mutta tämä toki tarkkuuden kustannuksella. Sama juttu kahvankumeilla.

Tankojen päihin asennettava lisäpaino voi myös auttaa, mikäli värinän taajuus ja lisätty paino grammona sattuu sopivasti yhteen.

Mutta palatakseni edestaisiin massavoimiin, niin oheisen linkin takana esitys aiheesta. Mikäli alun matematiikka menee hiukan yli, niin kannattaa scrollata sivun alalaitaan, jossa havainnollistavat kuvat. Eli jos edestakaisin liikkuvien osien voimien resultantti kiertää ympyrää, niin se voidaan tasapainottaa vauhtipyörällä, kampiakselin vastapainolla tms.
Joe ei niin, tarvitaan tasapainoakseleita tai joustavaa kiinnitystä. Kuten aiemmin mainittu, niin bemukissa voomat kumoavat toinen toisensa)

http://www.dinamoto.it/DINAMOT....in.html

-08 spora kumiripustuksilla, mutta mä oonkin valuvikainen käsityön lopputuotos ;), ei elimistö kestä näjemmä mitään äijähommia ;(. Siksi päädyin siihen vaimennettuimpaan vuosikertaan. Värinä siirtyy kierrosalueen muuttuessa jalkatappien, satulan ja kahvojen välillä.... Ei se tunnu pahalta, mutta aiheuttaa ongelmia kuitenkin mulle... &%%¤tutus ihan katossa, kun pelissä on kaikki muuten just niinkuin pitääkin... Jos samassa merkissä haluu pysyä, onko muuta vaihtoehtoa, kuin VROD?? Sehän on todella värinätön peli...

E
voisit kokeilla miltä softailit-mallit (vuodesta 2000->) tuntuvat. Kone ei ole kumiripustuksella vaan siellä on tasapainokselit ja käsittääkseni värinät hyvin vähäiset. Mutta ehkä mennään ojasta allikkoon, takajousitus ei näissä ole kummoinen. sit on toki rodi mallit kuten mainitsit

takaisin sun pyörään

teoriassa mahdollista että koneen kumittynyissä vikaa, murtuneet tai eivät oikealla kireydellä.

onkohan after markettina saatavilla erilaisia tyynyjä?

Tärinät tulevat kehoosi kolmesta paikkaa: satulasta, jalkatapeista, kahvoista. kaikki eliminoitava vaikka tuntuukin pahiten käsissä?

erilaisia satuloita saatavilla. kulkevat nimellä touring seat comfort seat tms. , on pehmustetta geeliä ja vaikka mitä. googlaa mysö esim. airwawk seat

jalkatappien pehmustamiseen tms en tiedä onko valmiita sarjoja, mutta ehkä kiinnitystä voi modata vähemmän jäykäksi itsekkin?

Tsekkaa että ohjaustanko on oikeanlainen ts. että et joudu jännittämään tai pitämään huonossa asennossa käsiä yltääksesi kahvoille

Risereiden eli osien jotka liittävät tangon t-kappaleisiin kiinnityksen voi hoitaa usealla tavalla. Tehtaalta tullessa taitaa olla kumiprikat alla jota monet haluavat jäykentää, mutta lieneekö löysentäminenkin mahdollista. Entä flanders-tyyppiset riserit (klik)?

Kahvakumeja on erilaisia, kovia ja pehmeitä.
Tangon päähän liitettävien painojen vaikutusta voisi kokeilla. Aluksi ihan vaikka teippaa puntteja kiinni ja jos sopiva löytyy niin sitten pysyvämpi asennus (vrt. kyykkypyörien tankojen päädyt) niin ja semmoistakin on joskus kuullut että täyttää ohjaustangon hiekalla, lieneekö mahdollista, auttavaa....

E
Softailin uudet masiinat ei siis tutise eikä tärise. Tuu koeajaa.

Meillä yks 2008 juhlamalli vapaana (ajettu 380km)
062802moto_prv.gif

Siis shoppiin käymään ja tunnustelemaan. Ei ne kumiripustukset niitä vapinoita poista läheskään kokonaan.

Tasapainoakseleilla varustettu kone on hämmästyttävän oloinen sellaisen jälkeen.

Back