• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varoittava esimerkki...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nappula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

nappula

New member
Hep,

Jos tämä jotakin kiinnostaa, niin kerron tarinani ja mielelläni kuullisin muidenkin kokemuksia jos muille on käynyt samoin.

Viime sunnuntaina tarkistin Osuuspankin internet palvelusta pankkitilin saldoa ja satuin vilkaisemaan luottokortin saldoa myös. Olin lentää perseelleni kun varauksissa luki -1700 €. Pikainen soitto kortin kuoletukseen ja neuvoja asiaan. Neuvoivat palaamaan asiaan arkena.

Nyt asia on laitettu asian mukaisesti vireille, eli tehty reklamaatio luottokuntaan, rikosilmoitus poliisille sekä selvitys tehdyistä ostoista.

Kortti on ollut jatkuvasti hallussani eikä sitä ole käytetty kyseisenä ajankohtana, vaan viisi päivää ennen tapahtunutta ja päivä tapahtuneen jälkeen. Koska korttia ei ole varastettu, eikä se ole ollut kenenkään muun hallussa, niin ainoaksi mahdollisuudeksi jää internet ostot ja niiden tietoturva. Korttini numero oli viime syksynä tapahtuneessa miljoonien korttien katoamisten listalla, joten sain syksyllä uuden kortin. Uudella kortilla olen ostanut kolmesta eri internetissä toimivasta liikeestä, jotka kaikki sijaitsevat ulkomailla (2 saksassa ja 1 USA:ssa).

Luottokunta ei ole ottanut kantaa asiaan vielä, vaan vasta tutkimusten jälkeen (1 -3 kk). Luottokunta tahtoo luonnollisesti tutkia asiaa, mutta käytännössä sekä luottokunta ja poliisi ovat voimattomia, koska asiattomat ostot on tehty internetissä toimivaan uhkapelipaikkaan.

Eipä taida olla enää tarvetta ostaa netistä enää yhtään mitään...

Laitatko firmojen nimet, jotta muut niissä asioineet voivat tarkistaa oman tilanteensa. Tällähän ei syytetä kyseisiä firmoja, tuollainen voi olla mahdollista ihan muuta kautta. Mutta varmuudeksi. Miten muuten välitit korttitiedot kyseisiin kauppoihin? Nettitilauskaavakkeen kautta, faxilla, emaililla?

Voi perse. Todella ikävää tällainen. Kyllähän tuossa internet-tilaamisessa on riskinsä, sehän on selvää. Mutta eihän tällaista soisi kenellekään tapahtuvan.
Itsellänikin on juuri tilaus jenkeistä vetämässä. Ei ole mikään suuri tilaus, mutta väliäkö tuolla jos joku nappaa kortin tiedot välistä ja käy niin kuin sinulle...

Itselläni kerran käynyt näin, Luottokunta blokkasi kortin ja selvitys otti meikän tapauksessa kolmisen viikkoa. Homma hoitui ja penniäkään en maksanut ylimääräistä, ainoa haitta oli selvitysaika ilman luottokorttia.

mikä on luottokunnan vastuu? sitä mitä ei ole itse allekirjoittanut ei tarvitse maksaa

mikä on luottokunnan vastuu? sitä mitä ei ole itse allekirjoittanut ei tarvitse maksaa
Korttiyhtiö selvittää, mistä ja mitä kautta tilaus on tullut ja pystyy aika satavarmasti todistamaan mahdollisen huijauksen. Jos ja kun kusetus on todistettu, korttiyhtiö hoitaa loppuselvityksen ja asiakas ei kärsi persnettoa. Omassa tapauksessani lompakko pöllittiin ja voro käytteli korttiani paikoissa, joissa ei ollut elektronista lukijaa, vaan pelkkä mankeli.
Toisen kerran olin yhteydessä Luottokuntaan vastaavassa tapauksessa, kun pöllähti lasku maasta, jossa en ole eläissäni vieraillut. No, kyseessä oli lasku, joka oli kiertänyt kortin käyttöpaikasta firman pääkonttoriin toiselle puolelle maapalloa ja nimikin laskussa erosi kaupan nimestä. Silloinkin homma selvisi suht nopeasti ja maksuunhan se tottakai meni, kun olin ostoksenkin tehnyt.

Itse istuin taksissa Tanskassa muutama vuosi sitten kun sain Dinersiltä soiton: "Oletko ostamassa vaatteita Saksassa?". Korttiyhtiö oli alkanut ihmettelemään paria suurempaa ostosta ja päätti soittaa ja varmistaa että ei ole huijaus meneillään. Kortti kuoletettiin heti.

Tekijöiden jäljille päästiin yllättävän helposti, koska kyseessä oli henkilökohtainen Diners-kortti jota en ollut käyttänyt kuin kerran, Bulgariassa lentokentällä puoli vuotta aiemmin! Kortti oli tullut firmakortin kylkiäisenä ja käytin itse yleensä Visaa ja Amexia. En tietenkään joutunut maksamaan ko. ostoksia.

Jotta ei se netti ole ainoa paikka jossa korttivarkauksia tehdään..

sanoi:
Itselläni kerran käynyt näin, Luottokunta blokkasi kortin ja selvitys otti meikän tapauksessa kolmisen viikkoa. Homma hoitui ja penniäkään en maksanut ylimääräistä, ainoa haitta oli selvitysaika ilman luottokorttia.

Ilman korttia kyllä voin elää ja korvauksiakin jonkin aikaa odottaa, mutta korkokulut kiinnostavat, kun luottokunta ehdottelee useiden kuukausien tutkimusaikoja. Korvataanko korot vai ei?

Kerran on omalta kortiltani laskutettu 60€ aiheetta. Huomasin ylimääräisen laskutuksen kortin tiliotteesta ja soitin luottoyhtiöön (Nordean Mastercard). Kortilta peritystä veloituksesta ei saanut minkäänlaista selvyyttä kuka rahaa halusi ja mistä palveluista.

Homma selvisi kuitenkin reklaamation tekemällä, luottoyhtiö palautti laskutetun 60€ korttini luotolle muutamassa viikossa. Ilmeisesti jos kyseisen veloituksen tehnyt osapuoli olisi reklamoinut edelleen aiheesta, olisi homma mennyt astetta hankalammaksi. Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni kyseisen kauppiaan pitää pystyä osoittamaan tuotteet tai palvelut jota he ovat asiakkaalle myyneet?

Luottokunnalla ei mielestäni ole "vastuuta" asiasta. Tässä tarkoitan sitä etteivät he pysty vastaamaan korttitietojen väärinkäytöstä, elleivät ole itse syypäitä korttitietojen päätymisestä vääriin käsiin.

Tässä yhteydessä ei kuitenkaan ole tarvetta huolestua liiaksi. Luottokorttiyhtiöt vastaavat nahoissaan (ainakin toistaiseksi) näistä väärinkäytöksistä, eikä kortin omistaja joudu maksumieheksi.

Luottokunnalla on melko kehittynyt prosessi näiden väärinkäytösten jäljittämiseen, mutta aukoton se ei tietenkään ole. Esimerkiksi me käymme säännöllisesti Espanjassa josta ostimme pari vuotta sitten jääkaappipakastimen ja muuta sälää. Kaupanteon jälkeen istahdimme kahville samassa kauppakeskuksessa. Kesken kahvittelun tuli puhelu Suomesta. Luottokunnassa oli huomattu alle puoli tuntia maksamisen jälkeen että Visalla oli maksettu suurehko lasku Espanjassa samassa kauppakeskuksessa jossa sitä oli edellisen kerran käytetty 3kk aiemmin! Tämä herätti silloin suurta luottamusta suomalaista Visan liikkeellelaskijaa kohtaan.

Valitettavasti viime aikoina päinvastaiset esimerkit, kuten tämä sinunkin valitettava tapauksesi, ovat luottamustani nakertaneet.

Toivottavasti (uskon niin) tämä sinunkin tapauksesi päättyy kannaltasi tyydyttävään ratkaisuun. Ikävää on tietenkin se että noiden selvitysten kanssa saattaa palaa koko kevät...

Valitettavasti viime aikoina päinvastaiset esimerkit, kuten tämä sinunkin valitettava tapauksesi, ovat luottamustani nakertaneet.

Toivottavasti (uskon niin) tämä sinunkin tapauksesi päättyy kannaltasi tyydyttävään ratkaisuun. Ikävää on tietenkin se että noiden selvitysten kanssa saattaa palaa koko kevät...
Kyllähän se harmittaa kun tähän menee iät ja ajat. Ajokausi lähestyy ja oli vähän tarkoitus tilata netistä ajokamoja, mutta kyllä nyt pitää jo ihan tosissaan miettiä kannattaako (huomioon pitää ottaa myös se ettei minulla ole edes luottotilillä varaa ihan hetkeenkään...).
sad_orig.gif

Toisakseen luottokunnan asennoituminen on ollut hyvin negatiivistä tähän asti. Jotenkin tuntuu että meininki on just samaa kuin vakuutusyhtiöissä: "Jos autoon murtaannutaan niin vi***ako omistat koko autoa?".

Ensimmäisellä yhteydenotolla luottokunnan kommentti oli "Niin no näiden tapahtumien takia pitäisi noudattaa turvaohjeita...". Tuli heti semmonen olo niinkuin tässä olisi tullut tehtyä jotain väärin...

Kyllä se tästä. Se vaan ottaa aikansa... Ajokautta odotellessa...

vittumaista touhua tollanen..ylimäärästä säätämistä teettää..onneks ei o tullukka tilattua kortilla.cash on deliveryllä aina kauppoja tehny.viime viikolla just tuli kamat ja kaikki mitä pitikin tuli.visalla ei näköjään uskallakkaa kauppoja tehä...
sad_orig.gif

Paska juttu,mulla varmasti pysähtyisi sydän tuollaisen asian paljastuessa.Kerran olen ostanut netistä tavaraa ja maksanut sen luottokortilla eikä onnekseni ongelmia ilmennyt.Mutta minullakin on luotto jostain syystä mennyt tuohon nettiosteluun ajan kanssa,enää en lähde maksamaan kortilla ostoksia netissä.
Toivottavasti asiat selvenee kohdallasi
thumbs-up.gif

edit:Menee hieman offtopiciksi,mutta työkaveri opasti (hänelle sattunut) että ruotsin risteilyjen aikana/jälkeen kannattaa katsella korttimaksujen tilaa..Ovat laskuttaneet hieman ylimääräistä baareissa..
omg.gif

Tuossa aikaisemmin kysyttiinkin, mutta mikä mahtoi olla niiden kolmen firman nimi, jonka kautta tiedot mahdollisesti vuotivat?

Tuossa aikaisemmin kysyttiinkin, mutta mikä mahtoi olla niiden kolmen firman nimi, jonka kautta tiedot mahdollisesti vuotivat?
Pahoittelen etten vastannut tähän mitään aiemmin, mutta mielestäni on erittäin väärin julkistaa nimiä täällä, sillä vielä ei ole mitään varmuutta, mistä tiedot karkasivat. Jos julkaisen nimet täällä niin ne todennäköisesti vaikuttavat ihmisten ostohalukkuuteen / ostopäätöksiin / mielikuvaan luotettavuudesta, vaikka kyseiset yritykset eivät olisikaan sekaantuneet asiaan millään tavalla. Sitä en toivo yhdellekkään yritykselle.

Korostan myös sitä ettei toistaiseksi ole tullut tietoon tietomurtoa kyseisistä yrityksistä. Tämä tapaus voi ihan hyvin olla yksittäistapaus, eikä myöskään siksi mielestäni kannata kyseenalaistaa yritysten luotettavuutta.

Luottokunta oli erittäin toiveikas tietojen saamiseen, koska paikka missä rahoja oli käytetty on euroopan unionin alueella. Jos luottokunta saa selville mistä tiedot ovat vuotaneet, niin voin sen nimen julkaista sitten kun asiaan on tullut varmuus.

Nettiostoksia kortin kanssa olen harrastanut reilut 10 vuotta nyt (useita kymmeniä), eikä mitään ongelmia vielä... *kop kop*

Tosin pari kuukautta viimeisimmän USA:n reissun jälkeen huomasin korttitilillä ison nipun pieniä veloituksia jotka oli tehty jossain keski-USA:n osavaltiossa. Itse olin ollut pelkästään LA:n seudulla joten ilmeisesti kortti oli siellä kopioitu jonkun ostoksen yhteydessä. Veloituksista päätellen joku oli viettänyt sillä hilpeän baari-illan (n. 15 pienehköä ostosta, suunnilleen oluiden+drinkkien hintaisia).
Luottoyhtiö hoiti asian yhdellä puhelinsoitolla eikä siitä sen kummempaa.

Luottokunnan töykeyteen petyin jo 90-luvulla niin pahasti että vaihdoin Nordean Mastercardiin ja palvelu parantui huomattavasti.

Itselläni ei kyllä ole mitään huolta nettimaksamisen suhteen. Kannattaa vähän katsella minkälaisista firmoista tilauksia tekee. Eli Visan/MC:n hyväksymät salatut yhteydet on oltava. Pienempiin firmoihin kannattaa olla myös sähköpostiyhteydessä ennen tilausta ja kysyä vaikka toimituskuluja tms. Jos vastausta ei kuulu niin kannattaa vaihtaa firmaa.

no niin, nyt napsahti mulle... 2 eri velotusta, yhteensä noin 1000euroa jonnekkin vedonlyönti mestaan.

soitin luottokuntaan ja kortti jumiin.

Back