Pieni varoituksen sana myös minulta. Tarkistamattomat hampaat voi tuoda vakaviakin oireita.
Kaikki alkoi viime talvena alkaen pienenä kuumeiluna. Lämpö nousi yleensä aina kun olin käynyt bilettämässä. Alkuviikko meni töissä pienessä kuumeessa, jonka kumminkin luulin vaan olevan iän mukanaan tuomaa krapulalisää. Kas kun olin kuullut isoilta pojilta, että vanhemmiten krapulat kestää monta päivää. Kevään mittaan oli kuumeiluja vähän väliä. Kävin työterveyslääkärillä(ttl) aina hakemassa antibioottikuureja, joilla kuumeilut jäi. Kuumeilun lisäksi oireina alkoi ilmetä yhtäkkinen pääkipu. Pääkipu oli tuolla takaraivolla sellainen sydämen tahtiin jyskyttävä kipu.
Kesäkuu meni töitä tehden ja heinäkuu (4vk) oli mulla kesälomaa. Kaverini kanssa koko talven suunniteltu euroopanreissu oli tarkoitus alkaa heti heinäkuun alussa. Reissuun lähdettiinkin ja jo saksassa mulla nousi taas kuume, jolloin aloin eka kertaa ihmetellä tosissani syytä. Sillä viinan kanssa meillä ei ole tapana läträtä, kun olemme moporeissuilla. Sain itävallassa sitten taas antibiootit ja kuume laski. Loppureissu meni ok, sillä kuuri oli 10pv. Kotisuomeen tultua menin käymään mopolla vielä äitini luona lieksassa. Lopun lomastani aioin viettää hesassa. Heinäkuun vika viikko olikin jo yhtä kuumehourailua, lämmöt heitteli +38,5-39.0 välillä. Menin elokuun alussa taas työterveyslekurin juttusille.. ei mitään ihmeellistä: tulehdusarvot hiukan koholla 55 ja antibioottikuuri. En enää uskonut tätä lekuria ja menin toisen lekurin luo. Tämä lekuri oli vanha kääpä, joka kyseli tarkkaan kaikki oireet yms. Kuunneltuaan sydäntäni monesta eri asennosta, hän kysyi: "Onko sulle kukaan maininnut, että sulla kuuluu pumpusta sivuääni.. ikäänkuin vuotoääni?" Vastasin yllättyneenä kuulevani eka kerran koko asiasta. Tätä vuotoääntä ei siis olleet kuullu ainakaan 3 eri lääkäriä tätä ennen. Vaan vanha ja kokenut kettupa huomasi.
Tästä pyörähti liikkeelle iso pyörä. Välittömästi samana päivänä minun piti ilmoittautua jorvin päivystykseen ja siitä osastolle. Jorvissa otettiin kaikkia mahdollisia kokeita ja 4 veriviljelystä löytyi streptokokkus viridans bakteeria. Eli streptokokki bakteeria. Tämä bakteeri oli päässyt verenkiertooni 90% varmuudella 2 vuotta sitten juurihoidetusta hampaasta. Hammas ei ollut oireillut mitenkään, sillä olihan siitä hermot poltettu. Osastolla alkoi 4vk (elokuu) kestävä lääketiputus. Sitä herkkua tuli 6 kertaa vrk. Kuukauden kuluttua pääsin ns. kotisairaanhoitoon toiseksi (syyskuu) kuukaudeksi, jossa hoitsu tuli tiputtaa kotio. Laskin saaneeni tuona 2kk aikana, suolaliuokseen sekoitettua kahta eri lääkettä yhteensä n. 40l.
Tämä streptokokki oli sydämen ultraäänikuvauksen perusteella kasvattanut sydämeen aortan läppään 11mm*21mm kokoisen kasvaimen. Jonka takia tää läppä ei päässyt sulkeutumaan vaan vuosi aina vasempaan kammioon osan verestä. (Siis aortan läpihän lähtee veri ihmiskehoon ja tämän aorttaläpän kuuluu mennä kiinni heti pumppauksen jälkeen) Tämä bakteeri saatiin tapettua, mutta vuoto läppään jäi. Töissä en enää ollut sitten kesäkuun, johtuen heikentyneestä yleiskunnosta. Marraskuun alussa oltiin siinä tilanteessa, että aorttaläppävuoto oli edelleen merkittävä, eikä jäänyt enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin leikkaus.
Nyt tammikuun alussa varmistui leikkaus tehtäväksi maaliskuun alkupäivinä. Olin ilmoittanut itseni vapaaehtoiseksi, mikäli peruutuksia meilahden sydänkirurgian jonoissa tulee. Ja kas kummaa, olin jo ostanut mp-messuille liput edellisenä torstaipäivänä, mennäkseni perjantaina heti korkkaamaan mopot. Ei tarvinnut.. puhelin soi ja sit messuperjantaiaamuna klo 8.00 tehtiin eka viilto. Mitenkö leikkaus meni? Leikkaus kesti kaikenkaikkiaan 5h, josta vajaat 2h olin sydän- ja hengityskoneessa. Oman läppäni tilalle tuli hiilikuituläppä. Leikkaus meni hyvin ja viime viikon perjantaina pääsin kotiin. Olo on nyt suht revityn oloinen. Pientä lämpöä enää ja lopun ikäinen marevanlääkitys(verenohennus) päällä. Leikkauksessa poistettu oma läppä osoittautui 2-kuspiseksi, eli 2-lehdykkäiseksi. Normaaleilla ihmisillä tämä aortan läppä on 3-kuspinen. Kyseessä oli siis synnynnäinen läppävikä, jonka takia tämä streptokokki bakteeri tarttuu herkemmin kaksikuspisiin läppiin kuin kolmikuspisiin. Terveellä ihmisellä käy kuulemma useinkin verenkierrossa tämä streptokokkibakteeri, aiheuttamatta sen kummempia. Se voi päästä verenkiertoon esim. haavoista ,jalkasienistä yms. ja mitä varmimmin hoitamattomista hampaista.
Mistäkö tietää, että onko oma aortanläppä normaali 3-kuspinen? Sydänkardiologi näkee siitä ensimmäisiä viitteitä ultraäänitutkimuksessa. Mutta jos kyseisiä kuumeiluja alkaa olla tiuhaan ja eivätkä ne mene ohi 5 vrk aikana tai muuten kuin antibioottikuurilla, on syytä vähän keskustella lekurin kanssa. Tämän streptokokkibakteerin aiheuttaman taudin virallinen nimi on endokardiitti, johon arvioidaan vuosittain sairastuvan n. 150 suomalaista. Eli kyseessä on kumminki harvinainen jutska. Peskää hampaat ja tarkistuttakaa ne röntgen kuvien kera!