Varoitus Belgian moottoriteista E 17 ja  E19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w4p2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

w4p2

New member
Palasin pari viikkoa sitten kesan ensimmaiselta pitkalta reissulta (9000 km Bretagnen kierros) ja ajoin matkalla Amsterdam - Antwerpen - Lille reittia Belgian lapi pitkin E17 ja E19 teita, eli Tomarin antamaa nopeinta reittia.

Belgian moottoritieosuudet oli surkeassa kunnossa, tiekaivon kokoisia kymmenen sentin syvyisia paallysteettomia paikkoja ilman varoituksia, kaistojen valissa kymmenien metrien pituisia nyrkinsyvyisia paallysteettomia "ojia"... koko Belgian moottoritieosuus oli kuin ansoitettu.

En ole ennen sivistysmaassa moista nahnyt, pistan varoituksen tahan koska kyseessa nopeasti ajettava siirtymaosuus.

Montut olivat sita luokkaa etta jos osuu niin tuloksena on valmista kauraa.

Aivan taatun varmasti.

Taysin kasittamatonta.

sanoi: w4p2

Samat on kokemukset alemman luokan tiestönssä. Luxenburista kun rajan ylitti, niin ero oli järkyttävä - vähän kuin Vaalimaalla totisimpaan neuvostoaikaan.

Kymmenen vuoden takaa samanlaisia kokemuksia, silloin tosin olimme auton kanssa liikkeellä.

Olen pari vuotta asunut Belgiassa ja viime vuoden keväällä hankin pyörän itselleni. Kyseiset moottoritiet ovat tosiaan huonossa kunnossa ja olen yrittänyt välttää niitä mahdollisimman paljon. Syynä teiden kunto ja välillä mahdottomat ruuhkat. Kyllä Belgiasta löytyy hyviä moottoriteitäkin ja paljon hyviä mutkaisia pikkuteitä varsinkin Ardennien alueella.

Lisäksi Belgiassa kannattaa muutenkin olla varovainen ajellessa. Belgialaiset kuskit ovat melko agressiivisia ja välillä ihan arvaamattomia. Kuulemma ajokortti ei ole ollut pakollinen kun vasta muutaman vuosikymmenen joten vanhemmat kuskit eivät ole koskaan käyneet autokoulua ja ajelevat enemmän ja vähemmän oman mielen mukaan.

Yksi motoristin kannalta hyvä puoli on, että tilaa saa aina ja kuskit ottavat kyllä muut tiellä liikkujat huomioon vaikka välillä meno onkin hurjan näköistä. Tässä on myös se vaara, että kuskit olettavat myös sinun ottavan heidät huomioon ja saattavat tehdä kaistanvaihtoja ja muita yllättäviä liikkeitä, joten kannattaa pitää itsensä hereillä. Vilkun käyttö on ilmeisesti vapaaehtoista.

Hyvä puoli on, että motoristit saavat ruuhka-aikoina hyvin tietä ja kaistojen välissä pystyy ajamaan hyvin (lue turvallisesti) kunhan pitää nopeuden siinä alle 20 km/h. Mutta kannattaa kuitenkin pitää autoja silmällä ja varsinkin paikallisia motoristeja, joiden mielestä ruuhka-aikana on turvallista ajaa satasta kaistojen välissä.

kuulemma rekkarista voi paatella onko kuski "vanhaa" kansaa joka ei kaynyt autokoulua vai uudempaa sukupolvea (rekkari on henkilokohtainen - vaihdetaan autosta toiseen). Itse en ikina saanut selville mika kirjain tai numero taman kertoo, toisaalta kaikki mita itse nain oli ilmeisesti niita vanhoja silla sen verran hulluja oli liikenteessa. Antwerpenin kehatie ruuhka aikaan oli hurja elamys.

Back