• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varusteet lapselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Missa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Missa

New member
Kuinka te olette varustaneet muksut kyyditettäviksi? Mun 7-vuotias poika odottaa kuin kuuta nousevaa, että pääsisi ajelulle.. Mutta en halua viedä häntä tielle pelkässä nahkatakissa ja farkuissa.
Miten tällaiselle koko ajan kasvavalle lapselle kannattaa hankkia kamoja? Katsoin yhden liikkeen sivuilta, että pariinsataan saisi takin ja housut. Mitä muita (näiden ja kypärän) lisäksi suosittelisitte? Ja voiko ajoasu olla sen verran paljon reilumman kokoinen, että menis vielä seuraavana kautenakin päälle....

Eiköhän se muksu varusteta niinkuin kuskikin ja vielä vähän paremmin  
wink.gif

Kypärä ja kunnon setti päästä varpaisiin, hanskoja unohtamatta. Itse en ole vielä muksulle hommannut kun on se ensimmäinen kokeilukin tekemättä. Mutta keskustelua seuranneena pidän parhaimpana vaihtoehtona ruveta metsästämään käytettyjä kamoja (kypärää lukuunottamatta). Pääsääntöisesti käyttöikä näillä on niin lyhyt että kelpaa sama setti varmasti useammallekjin muksulle. Lienee orgilaisissakin aika paljon "lapsellisia" että luulisi että seuraamalla myynti-ilmoituksia ja laaittamalla ostoilmoituksen (tietty muillekin foorumeille), varmasti tärppää.
Kahden kauden kestävästä ajoasusta sen verran että asiaa itse kokemuksella tietämättä, olettaisin että ainakin takin saa kestämään kaksi kautta mikäli malli on vaan sellainen että suojat sattuu reilummassakin oikeille paikoille. Kasvupyrähdyksden sattuessa tilannehan on sitten toinen  
smile_org.gif

Käytetyt kamat ovat yleensä uuden veroisia koska käyttötunnit jää kuitenkin vähiin ja varusteet menee nopeasti pieneksi.
Täältäkin löytyisi lapsille pieneksi jääneitä selkäsuojia ja hieman vanhemmalle myös ajotakki.
smile_org.gif

Tuossa just selasin yhtä ketjua aiheesta.
Tyttö on 5 ja häntä en ota ennen ensi kesää kyytiin minkäänlaiselle matkalle. Poika oli 6,5 -vuotias, kun isänsä ekoja kertoja ajelutti.

Joku päivä sitten bongasin ehkä ~7 vuotiaalle sopivan nahkapuvun kirpputorilla. Saattaa se ollaa siellä vieläkin..
Paikka oli Helsingin Eläinsuojeluyhdisty, HESY, sen kirppiksellä ei tavaroiden hinnat päätä huimaa. Veikkaisin, että puku irtoaa kympillä. Niin joo.. Osoite on yhdyskunnantie 11, Itä-Pakilassa. Puku roikkui siellä reunimmaisessa pressukatoksessa, samassa missä on rullaluistinta, monoa, makuupussia yms.

Nyt viikonloppuna löytyi meidän kolme ja puolivuotiaalle sopiva HJC:n valmistetta oleva umpikypärä. Viimekesän päiväkotimatkat meni pyöräilykypärä päässä kun ei riittävän pientä kypärää löytynyt. Likka on jo niin tottunut hommaan, että meinasi nukahtaa kun käytiin uuden kypärän kanssa testilenkillä. Tai sitte mä ajoin vaan liian hiljaa
tounge.gif

br, Mikko

Ja minä olen miettinyt, että joko arvais 10 vanhaa poikaa kyytiin ottaa. Miehellä olisi intoa tulla, mutta en ole vielä rohjennut penkille istuttaa.

10-vuotiaan kanssa jo käytiin Levillä kontio-rallissa.
1000km siivu.
Mieshän on siinä iässä jo täysipäiväinen motoristi.
wink.gif

Tietysti lapsiakin on erikokoisia eikä ikä suoraan kerro mitään.
Toisten kanssa homma sujuu toisten kanssa ei.
Jotkut ei halua kyytiin ollenkaan ja hyvä niinkin.

Ja minä olen miettinyt, että joko arvais 10 vanhaa poikaa kyytiin ottaa. Miehellä olisi intoa tulla, mutta en ole vielä rohjennut penkille istuttaa.
Oikeastaan kyse ei ole iästä vaan siitä miten muksu pysyy kyydissä ja hereillä, noudattaa sääntöjä jne. Likka on ollut kyydissä 4-vuotiaasta asti. Alkuun ajettiin tosi lyhyitä 10 km lenkkejä ja nykyään kun 7-vuotias jaksaa pysyä hereillä niin menee vaikka väli Helsinki-Tampere yhdellä istunnolla.
smile_org.gif

Väsynyttä muksua ei kannata ottaa kyytiin. Tultiin viime syksynä 30 km matka varmaan kahdessa tunnissa kun kilometrin välein oli pysähdyttävä taputtelemaan mukeloa hereille.

Back