• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Varusteet tonnilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Macoshark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Macoshark

New member
Uusi motoristi liittyy joukkoon, fazeri seisoo kohta parkkipaikalla
062802jumpie_prv.gif

Nyt olisi sitten ajankohtaista hommata ajovarusteet ja olin budjetiksi ajatellut tonnia. Tuolla budjetilla ei toki parasta osteta, mutta eikö sillä jo kaupunkiajelukamppeet saisi. Millaisia varusteita suosittelisitte?

Tässä jotain varusteita mitä olen alustavasti harkinnut:

- Dainese wave selkäpanssari. Varalta vaikken radalla varmaan ainakaan aluksi ajele.

- Nolanin kypärä. Mallista ei mitään tietoa, mutta tuntuvat olevan kohtuuhintaisia. Shuberth, Shoei tai Arai olis kai parempia mutta ampuvat myös budjetista yli.

- Jotku mustavalkoiset housut ja takki. Pitäisi olla riittävän värikkäät että autoilijat näkevät, mutta eivät saa kaupungilla kävellessä olla sellainen "katsokaa, minä olen motoristi" -tyylinen presentaatio
biggrin.gif

Käyppäs katteleen Osben kypäriä Hoverilla Karjasillalla. Itte ostin sieltä Osben X-race kypärän, joka on osoittautunut todella hyväksi.

Ai sieltäkinkö löytyy alan liikkeitä? Oli tarkotus kiertää Motorman, EMC, Storm ja Spare Wheel läpi, mutta pitää lisätä tuo listaan. Missä se tarkemmin ottaen on? Firman nimi oli siis Hover?

Lisäinfoa löytyy osoitteesta www.hoverfin.com. Kannattaa soittaa ja kysyä että miten löytyy esim. niitä kypäriä. Noita nettisivuja ei vissiin ole ihan vasta päivitetty.

Ja Osben kypäriä löytyy täältä www.osbe.it.

Hankintalistalta puuttuivat vielä kunnon ajojalkineet ja -hanskat, niihin uppoaa n. 200 euroa jos haluaa vedenpitäviä kamoja. Muutenkin tuo tonni tuntuu riittävältä panostukselta, ajovarusteiden hinnat ovat kuitenkin melko kohtuullisia. Kilometrien kertyessä huomaa kyllä mitä tarvitsee/haluaa lisää esim. nahkapuvun tms.

No kyllä tonnilla pitäis käyttökelpoiset kamppeet irrota. Kypärää lukuunottamatta omat vermeet jäi alle ja nyt kolmatta vuotta ajan. Siihen tietty kannattaa varautua, että sen laadun kanssa saattaa sitten olla vähän niin ja näin, mutta kannattaa syynätä ne kamppeet tarkkaan läpi ja pistää heti vaihtoon jos jotain hämminkiä näkyy. Ja käy välittömästi kokeilemassa niitä sateella. Ei oo kiva huomata se housujen vedenpitämättömyys 500km kotoa kun vettä alkaa tuleen kaatamalla ja matkaa on...

Oma budjetti meni aikoinaan kutakuinkin näin:
* Saappaat: MP-asu 160e
* Housut: Richa 190e
* Takki: MP-asu 250e
* Hanskat: MP-asu 60e
* Kypärä: Shoei XR-1000 >450e
* Kypärähuppu: Finnsval-jotain 30e

Kypärän saa pariin-kolmeen sataan, jos raaskii vähän halvemman ottaa =). Tosin mulla taas ei sitä Dainesen selkäsuojaa ole, on ollut kohta kolme vuottan hankinnassa *koputtaa puuta*

Itselläni  parin viime kuukauden sisällä ostetut kamppeet.

Kypärä: Arai Astro-R 380€
Saappaat: Sidi Vertigo Tepor 230€
Kaksi paria hanskoja: 100€
Takki & housut: Mp-asu Sporty 350€
Selkäsuoja: 50€ (muutaman kerran käytetty Dainese)
Pari kypärähuppua: 20€

Eli hieman yli tonnin oma setti. Ihan ok kamoja kuitenkin, kai ;)

Itsellä tuppaa olemaan sellainen ongelma, että varustautuu erilaisiin olosuhteisiin erilaisin ajovarustein, eli joka kelille omat kamat. Kaksi tonniakaan ei ole edes riittänyt.

Itsellä tuppaa olemaan sellainen ongelma, että varustautuu erilaisiin olosuhteisiin erilaisin ajovarustein, eli joka kelille omat kamat. Kaksi tonniakaan ei ole edes riittänyt.
Sama täällä ja täytyyhän sitä olla mielen mukaankin vermeet  
wink.gif

cool.gif

Silloin kun aloittelin näitä touhuja uudelleen ja etsin itselle sopivia varusteita, niin kaikki vakuutteli, että alussa hankinnat on isoja mutta ne menee sitten monta vuotta. Ja koiran käkkänät... Sen jälkeenkin tullut päiviteltyä varusteita 500-1000 Eurolla kausi.

Laita toinen tonni, niin ei tarvitse heti vaihdella. Rukka, Schuberth/Shoei/Arai, Yoko, jne.

Kannattaa ostaa kerralla kunnon varusteet ja ota vaikka pankista se toinen tonni lisää. Itselläni on Rukka armax puku, Shoei xr-1000 kypärä, Oxtar tcs core-tex kengät, dainesen wave selkäsuoja, ixs gore-tex hanskat ja mitään noista en pois vaihtaisi.

Ensimmäiset ajovarusteeni oli mp-asun silloinen "paras malli" advance puku josta meni jo ekan kesän jälkeen pienetkin sateet varsinkin haaroista ja se ei ole nautinnollista. Myös ne mp-asun kengät laski vedet varsin pian läpi, mutta onneksi kypäräksi valitsin shoein z-onen ja siinä ei ollut mitään valittamista.
Nyt on opittu ettei niissä varusteissa kannata tinkiä ja ehkä se dainesen wave olisi suojannut selkärangan murtumalta, mutta nykyään en aja ilman wavea, sekä aina on hyvät varusteet päällä.

Motormanilta sain kohtuullisen tarjouksen, paketiin kuului siis:

Sweep Breeze puku 279,-
Shoei XR-1000 395,-
Lindstrands Bright kenkä 150,-
Halvarssons Dry Level hanskat 65,-
Jofama Tour Fit hanskat 38,-
MP-asu selkäpanssari 59,-

Tuo selkäpanssari saattaa vielä vaihtua waveksi, vaikka ei tuo mp-asun panssarikaan huonolta näyttänyt. Siinä oli kovat muoviset "nikamat" ja se näytti muutenkin ihan pätevältä. Eikö wave ole sellainen kuminen taipuisa lötkö? Kumpihan noista nyt suojaisi sitten paremmin...

Kengät vaihtuvat myös aika todennäköisesti joksikin muuksi. Melkein kaikki kengät tuntui todella paksuilta kumppareilta ja pisti arveluttamaan kuinka hyvin niillä vaihdepolkimen tuntee. Osaatteko suositella jotain erityisen hyviä kenkiä?

Sweepin puku on kyllä halpa ja varmasti sen näkee laadussakin, mutta ajattelin silti oppia kantapään kautta ja ostaa ensin halvan puvun
smile_org.gif

Stormilla sovittelin Dainesen takkeja jotka vaikuttivat ihan mukavilta. Niihin saatava selkäpanssari on aika hyvän näköinen. Yleensähän takinsisäinen panssari ei suojaa yhtä hyvin kuin erillinen panssari, mutta ainakaan se ei koskaan unohtuisi kotiin.

Tuo selkäpanssari saattaa vielä vaihtua waveksi, vaikka ei tuo mp-asun panssarikaan huonolta näyttänyt. Siinä oli kovat muoviset "nikamat" ja se näytti muutenkin ihan pätevältä. Eikö wave ole sellainen kuminen taipuisa lötkö? Kumpihan noista nyt suojaisi sitten paremmin...
Selkäpanssaritesti

Ostin Halvarssonin "lötkön" selkäpanssarin ja testivoittaja näkyy olevan (Sama ku forcefield)

Ja onnittelut fazerista, kylläpä valitsit hyvän pyörän
wink.gif
, pari kesää itsellä takana ja tosi tyytyväinen olen malliin/merkkiin
062802jumpie_prv.gif

Itsellä tällainen setti jolla on jo pari vuotta hyvin pärjännyt:

Polo PT-P Cordura ajotakki 180€ (saksasta)
Polo Montana ajohuosut 80€ (saksasta)
Vemarin OCD kypärä 240€
MPP Nahkaiset ajohanskat 40€
Ixon toppa-ajohanskat 49€
MP-Asu saappaat 120€
Windstopper huppu 19€ (saksasta)
Silkkihuppu 10€
Tekninen alusasu 50€ (sama käy talvella rinteessä)
Yhteensä: n.790€ vielä jää selkäpanssarille varaa...

Vielä olisi hankinnassa ohuemmat kesähousut ja kypärä vaihtuu avattavaan malliin...

- Jotku mustavalkoiset housut ja takki. Pitäisi olla riittävän värikkäät että autoilijat näkevät, mutta eivät saa kaupungilla kävellessä olla sellainen "katsokaa, minä olen motoristi" -tyylinen presentaatio
biggrin.gif

Vähän aiheeseen liittyen... Olen parilla kuskilla etäältä nähnyt sellaiset tummat housut + takin, joissa on leveät valkoiset raidat lahkeissa ja hihoissa (pituussuunnassa siis) ja näissä raidoissa saattaa olla jotain logojakin
tounge.gif
Jotta tietääkö joku minkä merkkiset vetimet noi tuollaisilla tuntomerkeillä olevat voisivat olla?

Kyse on siis tekstiili vetimistä, joita olen vain kaukaa toistaiseksi päässyt näkemään
nixweiss.gif

Ittellä maksoi:

Sweepin camo-asu 299€
Falcon Zeus ajokengät 119€
Ajohanskat varustettuna rystysten kevlar vahvikkeilla 25€
Grex II mattapotta 2 visiirillä 120€
Liidelin selkäpanssari 39€

Hinnoista on tarjoushintoina+tingittynä pois yli 200€

Back