Vasenta kaistaa ja fudista 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Batmanninja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä se sellainen DualSport on?

Jenkeissä, Australiassa yms. englanninkielissä maissa on aikojen alusta puhuttu DualSporteista kun tarkoitetaan pikkusporttista motoa millä pärjää asfaltilla ja soralla, hiekalla ja heinikossa. No tää mun SuperDual T600 on just sellainen.

Opettelin vähän videoiden editointia ja taisin löytää netistä tollasen DualSportin esittelyn - kaikenlaisia alustoja ja peli senkun pärisee…aikas hauska vehjes - sanoisisi Matti vai Teppo?

https://youtu.be/Wmsr7ps4jZM
 
Kymiring korkattu!

Vedettiin kauden eka sessio Iitin Tillolassa, Ring Race Clubin järjestämä helatorstain (18.5.23) iltapäiväpuhde oli kyllä mukava. Aamupäivä oli varattu autoille ja iltapäivän mp-sessiot pääsi alkamaan ajajakokouksen jälkeen klo 13:50.
Ajettiin käytettävissä olevan aikaikkunan vuoksi kolmessa ryhmässä.

b96b4ff1952daaad51791bc52a18d64e.jpg


cc5eb787e2339ed52186a5f35d84e5cd.jpg


Aloitin keskiryhmässä mutta vaihdoin kahden setin jälkeen nopeaan ryhmään. Siinä pääsi vähän paremmin ajamaan omaa ajoa ja fundeeraamaan vähän linjojakin. Linjat olikin alussa aivan unohduksissa ja keskiryhmässä keskittyminen herpaantui kun piti ohituspaikkoja katsella. Ykkönen meni päivän sessioiden aikana kolmesti leveäksi, oikea taittokohta löytyi sitten toistojen myötä.

Kolea sää ja välillä ripsinyt pieni vesisade verotti luottoa kumeihin, jotain debristä oli myös yhdessä paikassa on jota joutui kiertämään ja linja sitten pilalla. Kello näytti ihan liikaa - viime kesän kierrosajoistani jäin 7…10 sek. Jotenkin jännitti oma ajaminen kovasti eikä saanut atakkia päälle. Järjestelyt sujuivat hienosti, oli käytössä pilttuu sähköllä, ruokaa, kahvia yms. sekä tietysti mukavaa seuraa!

Tossa pätkä aivan eka setistä keskiryhmässä (klo 14:10 alkaen):
https://youtu.be/TLUbsJbvKEI

Tossa pätkä nopeassa ryhmässä, sessio jäi kesken kun alkoi satamaan (klo 16:50 alkaen:
https://youtu.be/wZGHbK10Gbk

Saatan vielä illemmalla/huomenna ladata tuonne YT-kanavallleni vielä päivän toisen keskiryhmän setin ja niinikään toisen nopean ryhmän tallenteen.

Edit 1: keskiryhmän toinen sessio (alkaen 15:10):
https://www.youtube.com/watch?v=saqByDnGuuo

Edit 2: nopean ryhmän kolmas sessio (alkaen klo 15:50)
https://www.youtube.com/watch?v=LPGdUUP1ugY

Tuossa viimeisessä lähden peesaamaan Boostia hyvän ajan saamiseksi - mutta sehän häipyy horisonttiin ennenkuin huomaakaan - ei vissiin näe että sataa kun vetää kuin parhaat Brittikuskit - satoi tai paistoi [emoji106]

Muuten samat kuviot on jatkuneet - kotimaan lähitourinkia ja soratiesurautteluja. Muutaman päivän joutuu odottamaan että pääsee taas rataa kiertämään!

1292372c9d09cdc3342897fc6bafbac0.jpg


cc351f787a0c22be588f93ccd4e771bb.jpg
 
Kesän ensimmäinen viikonloppu Alastarossa!

Alastarossa on tullut kurvailtua monet monet kerrat - siitä huolimatta pidän radasta edelleen ja siellä on aina ollut erittäin mukavaa. Motorg ry.:n konsepti ei pettänyt tälläkään kertaa, tuli just sitä mitä pitikin - nimittäin ajamista, mukavaa seuraa, ruokaa ja aurinkoa. Lauantain jälkeen naama helotti punaisena kuin elokuun ravut padassaan. No, toki sunnuntaina ajokelit oli “tyypillistä Suomen kesää” mutta hauskaa oli silti. Huhun mukaan nyt ajettiin viimeistä kertaa Alastaron rataa nykykuosissaan, laajennus valmistuu lähiviikkoina ja hyvältähän siellä näyttikin maarakennustöiden osalta. Hieno homma - virkistää kummasti omiakin ajohommia kun tulee uutta linjaa ja apexia ihmeteltäväksi.

Viikonloppuna tuli ajettua kahdeksan settiä. Juuri enempää ei olisi varmaan kannattanut ajakaan, sen verran hellänä on paikat ajosessioiden jälkeen. CB600RR:n kisa set-upin ajoasento on tiukahko. Pukukin kutistunut talven aikana:no:

bedaf711986509ecac01294463982d75.jpg


0a82e1bc78d64e44aeaa4d2254ab6fd7.jpg


Eturenkaana mulla oli vanha Contin Race Attack Medium, pudotin painetta viime kesän paineita ja liukastelua alemmas ja niinhän se rengashan toimi ihan jees. Takana uudenkarhea tai oikeastaan sileä Metzelerin TD Medium. Radalla oli runsaasti siitepölyä ja jonkun verran myös hiekkaa, lukuunottamatta paria leveäksi mennyttä kurvia ja sitä myötä likaiselle osuudelle joutumista kumit toimi erittäin hienosti. Välitykset jäi vaihtamatta lyhyemmiksi parin viikon takaiselta Kymiringiltä. No mutta toimi kyllä näinkin - niin kuin toimi tietenkin myös Honda [emoji106]

Moni oli päivittänyt kalustoa viime kaudesta ja varikolla olikin ihan perhanan upeita moderneja laitteita - ja vanhempaa hienoa kalustoa yhtälailla. Ja se Sikin AMG! :wanna:

eeb82cdc36665f79e7a31bab198dc594.jpg


7348d326cfcbe90acba2a8b4b1a19ed8.jpg


5197ab6ccedc344da66d8c86dbe55151.jpg


9ab80f13c3108fd7fcb72ff68c215032.jpg


Ajelin keskinopeassa ryhmässä ja alussa ajat oli tietysti sitä samaa kuin aina ennenkin, 1:33…1:36 etc... Muutaman lämmittelysession jälkeen päätin muuttaa ajoani vähän ehkä yksinkertaisempaan suuntaan - jätin pikkusuorilla vaihtamatta neloselle ja pääsuoralla jätin vetämättä vitoselle, sen sijaan kakkonen-kolmonen- nelonen(vain pääsuoralla) ja vaihteet heti tappiin asti. Ja nyt on myös pikakaasu. Kello tykkäsi ja viikonlopun parhaaksi jäi 1:29,69. Tähän olen itse tyytyväinen - kesän eka setti Alastarolla ja viime kesää ripauksen parempi aika heti.Tuo aika sitten jääneekin historiatilastoihini sellaisenaan koska rataprofiili on juuri muuttumassa.

Tossa sellaisia videolinkkejä, joissa näkyy vähän muitakin pilotteja rataa kiertämässä. Kuva tärisee ja ääni on huono :sad3:
Jos joku viisaampi osaa viisata jotain temppua millä etupleksissä tärisevän kameran tallentaman videokuvan saa vakautettua jälkikäteen niin kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Valokuvat ylempänä minusta - copyright by M. Jeskinphotos, kalustodetalijien kuvat by me. Oli muuten kuvaajilla taas ihan pirun hienoja kuvia galleriat pullollaan, kiitos S^Hansu ja M.Jeskin. Jakakaa ihmeessä noita kuvaajien tuotoksia omissa tai sponssienne somekanavilla.

Lauantai, 27.05.23 klo 10:20 alkava sessio:https://youtu.be/2T1ZpXlb9Zs

Lauantai, 27.05.23 klo 11:40 alkava sessio: https://youtu.be/Kdcjg4qHNvE

Lauantai, 27.05.23 klo 14:20 alkava sessio: https://youtu.be/L3aEpNo2PD0

Lauantai, 27.05.23 klo 15:40 alkava sessio: https://youtu.be/sy-7WgtNVBQ

Sunnuntai, 28.05.23 klo 13:00 alkava sessio: https://youtu.be/hNErL59ftO4

Ja hei - seuRRaavaan keRRtaan
 
Kesän ensimmäinen viikonloppu Alastarossa!

Alastarossa on tullut kurvailtua monet monet kerrat - siitä huolimatta pidän radasta edelleen ja siellä on aina ollut erittäin mukavaa. Motorg ry.:n konsepti ei pettänyt tälläkään kertaa, tuli just sitä mitä pitikin - nimittäin ajamista, mukavaa seuraa, ruokaa ja aurinkoa. Lauantain jälkeen naama helotti punaisena kuin elokuun ravut padassaan. No, toki sunnuntaina ajokelit oli “tyypillistä Suomen kesää” mutta hauskaa oli silti. Huhun mukaan nyt ajettiin viimeistä kertaa Alastaron rataa nykykuosissaan, laajennus valmistuu lähiviikkoina ja hyvältähän siellä näyttikin maarakennustöiden osalta. Hieno homma - virkistää kummasti omiakin ajohommia kun tulee uutta linjaa ja apexia ihmeteltäväksi.

Viikonloppuna tuli ajettua kahdeksan settiä. Juuri enempää ei olisi varmaan kannattanut ajakaan, sen verran hellänä on paikat ajosessioiden jälkeen. CB600RR:n kisa set-upin ajoasento on tiukahko. Pukukin kutistunut talven aikana:no:

bedaf711986509ecac01294463982d75.jpg


0a82e1bc78d64e44aeaa4d2254ab6fd7.jpg


Eturenkaana mulla oli vanha Contin Race Attack Medium, pudotin painetta viime kesän paineita ja liukastelua alemmas ja niinhän se rengashan toimi ihan jees. Takana uudenkarhea tai sileä oikeastaan Metzelerin TD Medium. Radalla oli runsaasti siitepölyä ja jonkun verran myös hiekkaa, lukuunottamatta paria leveäksi mennyttä kurvia ja sitä myötä likaiselle osuudelle joutumista kumit toimi erittäin hienosti. Välitykset jäi vaihtamatta lyhyemmiksi parin viikon takaiselta Kymiringiltä. No mutta toimi kyllä näinkin - niin kuin toimi tietenkin myös Honda :thumbup:

Moni oli päivittänyt kalustoa viime kaudesta ja varikolla olikin ihan perhanan upeita moderneja laitteita - ja vanhempaa hienoa kalustoa yhtälailla. Ja se Sikin AMG! :wanna:

eeb82cdc36665f79e7a31bab198dc594.jpg


7348d326cfcbe90acba2a8b4b1a19ed8.jpg


5197ab6ccedc344da66d8c86dbe55151.jpg


9ab80f13c3108fd7fcb72ff68c215032.jpg


Ajelin keskinopeassa ryhmässä ja alussa ajat oli tietysti sitä samaa kuin aina ennenkin, 1:33…1:36 etc... Muutaman lämmittelysession jälkeen päätin muuttaa ajoani vähän ehkä yksinkertaisempaan suuntaan - jätin pikkusuorilla vaihtamatta neloselle ja pääsuoralla jätin vetämättä vitoselle, sen sijaan kakkonen-kolmonen-nelonen suorilla heti tappiin asti. Ja nyt on myös pikakaasu. Kello tykkäsi ja viikonlopun parhaaksi jäi 1:29,69. Tähän olen itse tyytyväinen - kesän eka setti Alastarolla ja viime kesää ripauksen parempi aika heti.Tuo aika sitten jääneekin historiatilastoihini sellaisenaan koska rataprofiili on juuri muuttumassa.

Tossa sellaisia videolinkkejä, joissa näkyy vähän muitakin pilotteja rataa kiertämässä. Kuva tärisee ja ääni on huono :sad3:
Jos joku viisaampi osaa viisata jotain temppua millä etupleksissä tärisevän kameran tallentaman videokuvan saa vakautettua jälkikäteen niin kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Valokuvat ylempänä minusta - copyright by M. Jeskinphotos, kalustodetalijien kuvat by me. Oli muuten kuvaajilla taas ihan pirun hienoja kuvia galleriat pullollaan, kiitos S^Hansu ja M.Jeskin. Jakakaa ihmeessä noita kuvaajien tuotoksia omissa tai sponssienne somekanavilla.

Lauantai, 27.05.23 klo 10:20 alkava sessio:https://youtu.be/2T1ZpXlb9Zs

Lauantai, 27.05.23 klo 11:40 alkava sessio: https://youtu.be/Kdcjg4qHNvE

Lauantai, 27.05.23 klo 14:20 alkava sessio: https://youtu.be/L3aEpNo2PD0

Lauantai, 27.05.23 klo 15:40 alkava sessio: https://youtu.be/sy-7WgtNVBQ

Sunnuntai, 28.05.23 klo 13:00 alkava sessio: https://youtu.be/hNErL59ftO4

Ja hei - seuRRaavaan keRRtaan


Kiitos videosta, meikä tossa sunnuntain vedossa heti lähdöstä vähä aikaa sun edessä, kamalan näköistä toi mun ajaminen tai no eka kerta tänä kesänä ni kai se siitä lähtee taas paraneen. Tsemppiä sinne kesän ajoihin 💪
 
Rokkenroll!

Onhan hienoa kun meillä on oikea kesä ja saa tehdä just sitä mistä eniten tykkää - työntää eniten kovaa!

Viikonloppuna oltiin Kymiringillä Ring Race Clubin tapahtumassa, tosin itse oli paikalla vain sunnuntaina 11.06.2023. Täydelliset olosuhteet - rata hienossa kunnossa ja aurinko helotti pilvettömältä taivaalta. Järjestelyt kunnossa - ruokaa, juomaa, sähköä ja sopivan viileä varikkohalli käytössä.

Pitkähkön matkan takia jouduin nousemaan ylös melko varhain ja vireystila vajaan kolmen tunnin autoilun jälkeen ei ollut ihan paras. Mutta adrenaliinilla se korjaantuu! Pyörät lämppäreihin ja ajajakokoukseen, sitten ihmettelemään ketä on paikalla. Aika kivasti oli jengiä paikalla ja nopeassa ryhmässä “ihan hitokseen kovia” vetomiehiä enemmän ja vähemmän…

c41dbce1d44fbd8baa2ca130bc77cf46.jpg


Oma ryhmäni oli keskinopea. Viime kesänä en saanut 2:14,xx aikaa alitettua vaikka ihan tosissani yritin. Kesä loppui kesken. Nuorempi pilotti kellotti vielä elokuussa 2022 Hondalla samoilla säädöillä 2:06,xx referenssiksi notta ei mitään selityksiä. Tarvittiin siis se kuuluisa Maximum Attack!

09:40 ekasetti ja torvi auki. RaceChronot ja videokamerat rullaamaan…
Vähän jäi setti vajaaksi kun piti käydä sanomassa järkkäreille ajoradan viereen pysäköidystä ajoneuvosta. Ajot kuitenkin jatkui ilman punaista. 2:15,42. Attackia lisää!

Tokasetti meni omasta mielestä niinku tosihyvin ja intopiukeana kattoon RaceChronoa heti kun sai koneet seis. Madafaka ei tullut aikoja ollenkaan mittariin! Uiddu nää appsit! Räpläsin Qvrzin asetuksia uudestaan ja jostain syystä se oli tosiaan pudottanut yhteyden. Pakko koittaa nyt laskea videolta….Ja nyt kun tsiigasin videoita, niin eka sessiosta puuttuu ääni kokonaan...Enkö mä oo jo monta kertaa sanonu että tiimi tarvii ATK-/navi-videovastaavaan :kääk:

No joo. Latailin Juudubeen neljä tallennetta. Ihan vaan omaksi ja muiden noilla rainoilla näkyvien pilottien iloksi. Kuva tärisee ja Honda huutaa kuin sikaa tapettais, mutta sellaistahan se on oikeestikin. Reality.

Sunnuntai 11.06.2023 # Ringraceclub Kymiring, keskinopea ryhmä

sessio klo 09:40 alkaen (ääniraita puuttuu): https://youtu.be/cpXWKKwQz7c

sessio klo 11:00 alkaen: https://youtu.be/NqrsOqdu8nM

sessio klo 12:40 alkaen: https://youtu.be/TrHLBEMIisA

sessio klo 14:00 alkaen: https://youtu.be/T7Pg8eA4IdI

Oma Chronolle tallentunut päivän paras oli 2:12,34. Neljäs sessio ja takarengas jo vähän tuntui lipsahtelevan. Eli kuitenkin parisekkaa viime kesän rynnistystä alle. Ja seitsemän sekkaa alle just helatorstaina Kymillä vetämääni omaa aikaa. Hyvä minä! Ja tilannehan saattaa vielä parantua jos saan tuosta päivän toisesta sessiosta laskettua videolta luotettavaa aikaa…(Edit: videolta katsottuna näyttäisi paras kierros tuolta setiltä mistä jäi RaceChrono puuttuun olevan 2:13,xx )

8744a745c25ff4290f245c7e908c8727.jpg

(Photo by Leif Malmström)

Tuli tosta videoeditoinnista mieleen kun käytiin sellainen “Säräsurautus” Boostin ja muutaman muun motoristiveljen kanssa viikko-pari sitten. Otin reissun aikana pikku pätkiä sieltä täältä ajossa, hanskakädellä tuota tikkuaskin kokoista GoProta räpeltäen. Kun editoin ja kokosin pätkiä, huomasin että yksi pätkä oli tallentunut kokonaan ylösalaisin, toinen pätkä peilikuvana [emoji16] Kuvaa katellessa ensin ihmettelin miten me ajetaan niin omituista linjaa [emoji1787][emoji1787][emoji1787]
Joo, vähän joutuu näitä appsejä vielä hiomaan.:grin:

Voin muuten suositella tollasta päiväretkeä Lemin särää syömään. Olihan tukeva eväs! Ei jääny nälkä! Mulle entuudestaan kokonaan tuntematon Itä-Suomen perinnesafka ja piti Kuugelista ensin tsekata että mitä tää oikein on. Ja Boosti oli reitittänyt hemmetin hyvät mutkapätkät meno-paluuna. Joitakin satoja kilometrejä ajettiin, sillai sopivasti ettei paikat vielä puutunu.

494ea2b7cea081c70453bf87cb9e433f.jpg


0eb2f72a3a183aacbc0b125707ccd933.jpg


Nomut eihän tää niin totista tarvii olla eikä aina tarvii onnistua. Just viikonloppuna mietin miten hienoo kun aurinko paistoi, moottorit ulvoi ja kaikki ihmiset oli ihan pirun hyvällä tuulella - todellinen motoristin päivä taas!

556799c04ed213e408f96ce7e77fef57.jpg


39e035a7a9ba6e3625a182ddd8e87c10.jpg


a0e1030c1acd011e518535adaf82d500.jpg


dca1a309e0c00e70d18bf0cf79c3dae3.jpg
 
Kiitos mukavasta rapsasta :D Lujaahan se Honra kulkee!!

Itekin olin paikalla ja ajoin keskihitaassa fiilistellen. Sen verran oli fiilis korkealla että päräytin kolmannella ajosetillä mutkassa numero 15 hiekalle :thumbsup: Pyörä pysyi onneksi pystyssä ja hommasta selvittiin tomuisilla saappailla.
liput.jpg

Mutta mikä juttu oli tuo pysäköity ajoneuvo? Pikkasen kehno paikka
 
^kiitos. Varmaan tekninen vika oli kaverin tuohon kohtaan jättänyt. Ei ihan optimi paikka mutta kyllä sen ehti kierroksella ajoissa nähdä.
 
Lemin särä on kuuluisa, mutta iteltäkin kokematta. Työkaveri kehunut monesti. Onhan se vieläkin niin, että lammasta ja pottua saa vetää niin kauan kun vatta vetää.

Hyvä kyyti Kymillä :thumbup:
 
Botniaring - päästihin perkele Pohojammaalle!

Herättiin lauantaiaamuna ennen kuin kukaan muu koko Suomessa ja käännettiin vetoauton keula kohti Botniaringiä, eli navigattoriin sanottihin notta alahan ajamahan sinne Jurvahan. Mulla kevyt siirtymä 530 km suuntaansa, eli 1060 km mutkin. Boostilla vähän kevennettyä kun se tulee Lahesta. Siinä olikin hyvä istua vetoauton nahkasatulassa ja nostattaa ajohaluja radalle.

Nopeasti leiri pystyyn ja sehän kävi näpsäkästi. Oltiin kuuden kimpassa ja meillä oli pilttuu, se olikin viisas valinta kun päivistä tuli melkoisen lämpimät. Boxi oli sopivan viileä, siisti ja sähköt toimi moitteetta. Vireystila pysyi ehkä kentän auringon paahteessa olleita telttapaikkoja pikkasen parempana. Ennen meidän tuloa sinne oli ehtinyt pesiä 1 Aprilia, 1 Honda, 2 Ducatia. Sopivasti sitten Boostin Kawa 6R ja mun CBR 600RR tasapainotti voimasuhteita Italia - Jaappania 3-3 joten paremmuudesta ei tarvinnut alkaa inttämään.

0f66a4682a9aa69dbc8da9e44209d413.jpg


Hirvee hinku oli kyllä ajamaan - pari vuotta väliä ettei ole tullut Botnialla käytyä, juurikin tuon mainitun välimatkan vuoksi. Ratahan on mitä mainioin ja aika nopea, sillain että saa vetää torvi selällään pitkiä pätkiä. Parin setin jälkeen alkoi muisti palautua miten täällä mennään ja olihan radan jarrulapuissa myös merkinnät mutkien suunnista niin oli helpompi vetää ilman navigaattoria.

Lauantaina jaksoin ajaa 6 settiä. Yksi keskeytyi jonkun haamukaadon vuoksi ja yhdessä ajoin itse turva-alueen soralle ja josta adrenaliinihuumassa lähdin jatkamaan tuuttaamista käymättä lainkaan varikolla/portilla ja siihen tuli sitten tietty musta lippu ja Tommin puhuttelu, ja aivan asiasta. (Klo 15:20 alkanut sessio). Takalenkin shikaanin jälkeisellä suoralla oli pakko ohittaa pari tuttua, mutta atakki oli sen verran raju taitoihini nähden, että neulansilmään taiton sijasta valitsin laskea suoraan. Ei näin. Loput päivän setit sitten rauhoitinkin ajoa. Lauantain parhaaksi jäi 1:56,18.

Tossa lauantain 17.06.2023 setit (julkaisukelpoiset) - aika paljon näkyy muita pilotteja:

-klo 13:20 alkanut sessio: https://youtu.be/7Ip6myu0vko

-klo 14:20 alkanut sessio: https://youtu.be/y6sIhpErFiE

-klo 15:20 alkanut sessio: https://youtu.be/azzM2oOAnak

-klo 16:20 alkanut sessio: https://youtu.be/pV4RM-feAB4

-klo 18:20 alkanut sessio: https://youtu.be/3NL3Dl45JYM

Illalla saunaan, parit tsiegurat naamariin ja vähän nesteytystä. Uni maittoi. Opintola B&B yllätti - huoneissa oli A/C!
Nukuin hyvin ja vireystila oli aamiaisen jälkeen hyvä. Sunnuntaina ajettiin myös 6 settiä, sitten lyötiin kamat kärryyn ja nokka kohti etelää. Olihan ihan pirun kiva viikonloppu. Vedet silmissä sai varikolla nauraa sessioiden välissä.
Sunnuntain ja myös viikonlopun parhaaksi jäi 1:55,97. (Klo 12:20 alkanut sessio)
Pidän sitä ihan hyvänä aikana tuolla hengettömällä pikkukusiasella ja sen mitä Botnialla on tullut ylipäätään ajettua. Monella sessiolla tuli useampaa 1:56…1:57 kierrosaikaa pötköön silloin kun saattoi omaa ajoa vetää.

Tossa sunnuntain 18.06.2023 julkaisukelpoiset setit:

-klo 10:20 alkanut sessio: https://youtu.be/C-REQEroBqc

-klo 11:20 alkanut sessio: https://youtu.be/TuH8P71L46M

-klo 12:20 alkanut sessio: https://youtu.be/zLtAlHPdseU

-klo 14:20 alkanut sessio: https://youtu.be/LZLVhiZJSVM

-klo 15:20 alkanut sessio: https://youtu.be/ZnNhwgEpD4s

e3d1145739e000dfba98701d4f941147.jpg


4022d61d873f6ae32e66a90d99e6da94.jpg


Kuvat Timo Holtsu Holländer

No mitä muuta? Pidettiin pieni epävirallinen “Ylipainesymposium” - ajeltiin ja juteltiin ahdettujen Kawasaki H2 mallisarjan haltijoiden kanssa. +1500 HP kuvassa:

06b848990fa8ecf5a8475a2c05aa9362.jpg


Ja tietenkin kesä on fudista! Oon käyny kattomassa juniorijalkapalloa, Klubin kotimatseja ja tietenkin Huuhkajien otteita loppuunmyydyllä Stadionilla. Ykköstäkin on aikomus vielä tälle kesälle käydä kattoon.

Stadikalla oli aivan hemmetin hieno tunnelma! Sloveniaa pataan 2-0, San Marinoa pataan 6-0! Oi Suomi on!

4e3d6feb18f678f02defd894a8069d38.jpg


3bd7425c258e10afda4d714f007f3035.jpg
 
Rataa, reisinkiä ja reissua

Alastarossa tuli oltua keskiviikko 5. ja torstai 6. heinäkuuta. Keskiviikkona ajoin vajaat 5 settiä - lippuhuki, kosteus ja kaadot rajoittivat hiukan menoa. En tiedä olisiko ollut syytä jo aiemmin lopettaa, viimeisen setin aikana (klo 18:20 alkaen) oli paukut ja järki jo melko vähissä ja niinpä se olikin melkoista sähläystä! Heti avauskierroksella Lemminkäinen leveäksi kun “unohtui” kääntää päätä. Jahtasin koko setin jotain tonnaria ohituspaikkoja jarruissa etsien ja yrittämällä tiukata linjaa - vedin jopa Palmasin sisäkanttarin puolella nurtsille. Pääsin kuin pääsinkin setin aikana kolmesti siitä ohi :kääk:

Anyhow, keskiviikkona oli hyvä attakki päällä ja vauhdit löytyi nopeasti.

1.setti - paras aika 1:31,29 (alkaen klo 13:00): https://youtu.be/BlpH2Qz6e3o

2.setti - paras aika 1:29,85 (alkaen klo 14:20)

3.setti - paras aika 1:29,82 (alkaen klo 15:40): https://youtu.be/SMWk0WxrXwI

4.setti - paras aika 1:30,87 (alkaen klo 17:00, vedin letkaa kumppaneille): https://youtu.be/9LmYbQimPvA

5.setti - no time set (alkaen klo 18:20)

Oli aivan pirun hauska päivä!
Väliyön kävin nukkumassa kesäpaikassamme, mutkin 290 km, järkevää majoitusta en löytänyt läheltä. Aamulla vireystila tuntui olevan ihan ok, mutta ajo ei lähtenyt kulkemaan sitten ollenkaan. WtF?!? Niinkuin olisi ollut 3 kk taukoa! Taisi keskiviikko + autoajelu painaa...

No, pakotin itseni keskittymään sekä “ajamaan kovempaa” ja niinhän ne vauhdit sieltä taas löytyi. Setti setiltä (viimeisen session kruisailua lukuunottamatta) vauhdit parani ja samoja aikoja alkoi tulla kuin keskiviikkonakin. Viisi settiä jaksoin/ehdin.
PB jäi kuitenkin molempina päivinä parantamatta. Koitin kyllä varsinkin keskiviikkona pitää sinkin kireellä ja piiskata Hondaa kovempaan laukkaan mutta ei auttanut! Eihän se kahvilasta mihinkään lähde. Kyllä on eri meininki kun esim. Mikko Koirikivi ja Esa Tirkkonen veti samassa paikassa torven auki - huhhuh - silloin liikkuu!

Kuvasin keskiviikon hanurin puolelta. Tuossa yllä myös linkit julkaisukelpoisiin päivän setteihin. Asiantuntijaraati voisi kommentoida kun nyt on tuota videoo ahterinkin puolelta!

Torstain setit kuvasin taas keulasta. Laitoin Juudubeen vain yhden setin, torstai 06.07.2023 klo 14:20 alkaen: https://youtu.be/IbZYv_Qa5tE

Holtsu oli taas tehnyt hienoa työtä ja aivan pirun hyviä kuvia oli napsinut. Laittakaa ihmeessä omia kuvianne jakoon somessa yms.

Itsekin räpsin joitakin fotoja, tällä kertaa mm. harvinaisempia Aprilioita.

5183edb52b459e127747c4353ea637f1.jpg


21cbf9fc6ef726a868e44dfa7a48a6fd.jpg


010ee5e35ce3be9d260571631ec85416.jpg


926b6f6a14b5ed96e1c16786467e79a6.jpg


Ja iloksemme MTV3 oli tullut kaatopeikkoa karkottamaan kolmepiippuisella Kawallaan!

0d3938760c1bbb5d90014e2a7cd69e88.jpg


No mitä muuta? Kawalla ajelut on jääneet vähiin mutta jotain pientä nurkka-ajoa kuitenkin.

81ae5da0d55110b24cd1537e0c7e9e37.jpg


Euroturnee vaihtui tänä vuonna pikku Baltian kierrokseen kotilolla - hyvässä ja tutussa naisseurassa :jpstyle: Ajettiin sellainen Tallinna-Pärnu-Sigulda-Palanga-Kuurinkynnäs-Kaunas-Daugavpils-Tartto-Tallinna -kierros, historiaa, merta, aurinkoa, kaupunkeja, kulttuuria, ruokaa..Kyllähän autolla kun rajoitusten mukaan kulkee niin matka etenee aivan matelemalla…..Silti kaksi penaltia tuli kerättyä :rant: Itävallan Heinzi ajelee Gessujaan Balttiassa tällain - käyhän se noinkin:

fc302dfa0274f6a65b22f650f9442bd7.jpg


Joo sellaista tällä kertaa. Huomenna Alastaroon! Hanaa!
 
We go racing!


Madafaka - olihan hauska pyhäpäivä - voitti ne tavalliset sunnuntaiset kirkonmenot ihan mennen tullen!

Saatiin tosi hyvät briiffit oikeilta rataketuilta ennen katsastusta - tuli rauhallinen ja luottavainen olo omaan ja toisten tekemiseen. Lähtötilanteen opastus oli myös hyvä ja perusteellinen. Turvaohjeet olivat erittäin hyvät. :thumbup:

Kävin tuuttaamassa muutaman kierroksen ennen järjestäytymistä ja warm-upia ja totesin että hyvä fiilinki. Lappukumin takavanteelta ajelin ns. auki. Pyörä toimi niinkuin piti ja sen verran oli heti attakkia, että etupää meinasi karata kikkamutkassa alta. Takaisin varikolle ja pudotin vähän paineita - saattoi kyllä rengas jäähtyä kun ensin odottelin katsastusta mutta jonon vuoksi päätinkin mennä nykäisemään nopeat varvit.

Katsastusta ennen muuten jätkät irvaili että mahtaako se Honda mennä läpi - kuitenkin joku alapallo on löysä ja Tumpin ruuvari menee pohjasta läpi…No menihän se Honra läpi että heilahti! Onhan se ite rakennettu!

3645c1e4f501a5e7867ee13e0d4aeb57.jpg


Eipä siinä mitään, sitten kohta jo gridiin järjestyminen - sainkin aivan oivan lähtöruudun (P15) - samassa rivissä etuvasemalla nuorempi Hakala 2015 CBR 600RR:llä ja vieressä Eemeli Lahti vissiin jollain Yamahan R7-mallilla. Onneksi ei sentään sillä R1 millä kävi Imatralla pokkamassa pokaaleita. Eme vetäisi jo warm-up lähtöön sellaiset pommit että alkoi paappaa rinnalla hirvittään :kääk:

Sopivasti jäi myös mietityttään se etusen luistelu aiemmin ja mitä ne noin 20 mun takaa intopiukassa tulevaa kahvankääntäjää tekee - mitenhän ne sieltä niskaan tulee? Niinpä päätin ennen starttia että nyt mennään ihan ihan ihan rauhallisesti. Atakkia ei sitten yhtään.

No joo, “kisastartin simulaatio” onnistui hyvin, hirvee härdelli ykköseen, kakkoseen ja kolmoseen. Jättäydyin jälkeen tai sivuun suosiolla. Taisin menettää lähdössä ja sen jälkeen 4 sijaa, eka kierroksella kuittasin Palmasissa niistä kaksi, sitten joku veti edestä ykkösessä hiekka-alueen läpi enskareitelle tai hiihtoladuille ja vikalla ajetulla kierroksella kuittasin vielä yhden kumppanin. Eli äkkipäätään laskettuna punalipun tullessa olin samassa pisteessä kuin gridissä (P15). Not bad!

Alkuhässäköiden jälkeen mulle asettui sellainen kolo että sain ajella ihan rauhassa. Eka kierroksen jälkeen ajoinkin kaikki kierrokset saman sekunnin sisään. Edistystä sekin ja aivan nollariskillä 1:30,xx aikoja kaikki…Mutta tietty ois ollu kiva että ois sattunu sellainen kohta että ois saanu vääntää muutaman muun kanssa ja uusi PB ois lakkarissa….No, ens kerralla?

Tossa rainaa Hondan keulasta järjestäytymisestä punalippuun asti: https://youtu.be/9zIS07zrgZs

Laitan noita Holtsun viime viikon (05.-06.07.23) kuvia koristeeksi. On ne musta kyllä hyviä kuvia! Ja musta...

Eikä lysti tähän lopu - ens viikolla Kymiring @ Motorg!

5123899a6612d79fb2e99feee14fca7f.jpg


1e8d9ad3a735d3b7a24a22c4b786f782.jpg


380e829923205037cb1b1490e6e761c6.jpg


e68215b29cb19d8160c474c2684b612d.jpg


04c5265f4375a7d0049b9b96b0d2c100.jpg
 
Kymiring!

Viikonloppuna oli yksi kesän kohokohdista - Kymiring ja Motorg ry:n ratapäivät! Olihan mukava viikonloppu! Varsinkin lauantaina oli porukkaa varikkohalli ja -kenttä täynnä ja radalla väännettiin enemmän ja vähemmän tosissaan.

Oma ajo kulki lauantaina tosi hyvin, huolimatta epäinhimillisestä klo 04:30 herätyksestä ja 3 tunnin siirtymäajosta radalle. Ajoin päivän kaikki setit ja sitten illansuussa kotiin Helsinkiin yöksi melkoisen väsyneenä. Hauskaa oli ! Keskinopea ryhmä taisi olla lauantaina täynnä ja omaa ajoa ei välttämättä pystynyt hirveesti suorittamaan, mutta melkoisen viihdyttävää oli myös ajaa letkassa ja koettaa hyvässä ja leikkimielisessä racing-hengessä löytää ohituspaikkoja ja pysyä nopeampien perässä.

Tässä lauantain viimeinen klo 17:20 alkanut setti, todella hauska oli minusta ajella. Kierrosaikoja tässä setissä ei paranneltu mutta kivaa oli: https://youtu.be/3WiFNF2uwx4

Päivän ja samalla viikonlopun parhaaksi jäi 2:11,15. Vähän oli haastetta kun RaceChrono temppuili ja muutama setti jäi tallentumatta, voihan niitä noista videoista laskea mutta en taida viitsiä vaivautua. Pikkasen aiheuttaa vaivaa että mikä video on mikäkin RaceChrono-tallennus kun osa jäi välistä. Tässä nyt kuitenkin lauantain klo 14:40 alkanut sessio missä pitäisi olla tuo em. mainittu aika - ja ihan RaceChronolla mitattuna. Boosti vetää keulilla avuksi erinomaisilla linjoillaan. Lauantai 22.07.23 alkaen klo 14:40: https://youtu.be/klZNPvPxaus

Sunnuntaina saikin nukkua normaalisti ja vireystila oli kohtuullisen hyvä kun radalle taas pääsi. Mutta madafaka - ajo ei lähtenyt kulkemaan sitten ollenkaan! Ajat taas 4..5 sekkaa eilistä huonompia. RaceChronokin temppuili ja takarengas kului oudosti, suli alle vasemmasta kyljestä. Veivattiin paineita vuoroin ylemmäs ja vuoroin alemmas, ei parannusta. Luisteli jopa avauksissa tällä mun nuhapumpulla! Kiroilun ohessa lupasin jo varikkotovereille myydä koko vehkeen ja ostaa Harrikan tilalle. Mitä lääkkeeksi? No, makkaraperunoiden puuttuessa hain kanttiinista tsieguraa ja ketsuppi-sinappihöystettynä kunnon rasvaa energiaksi kasvavalle pojalle! Johan alko lähteen! Vedin heti makkarakuurin jälkeen 2:11,xx alkuista kelloon. Loppupäivä menikin takarenkaan pitoa ihmetellessä - vauhdin ja voimien hiipuessa lineaarisesti. Lopetinkin sitten 14:40 settiin, pistin leirin kasaan, vetoauton keula kohti länttä, mies väsyneenä mutta onnellisena.

Oli erittäin hauska viikonloppu, mukavaa seuraa, tietysti niitä huonoja juttuja ja tietenkin aivan mahtava tuutata radalla!:grin:

Ennen seuraavaa ratapäivää pitää duunata renkaita eteen ja taakse. Mikähän tuossa Metzelerin TD Mediumissa nyt oikein mätti? Olen noita ajanut +10 kpl ja ne on olleet kyllä helpot ja tasaisesti kuluvat kumit. Onko valmistaja muuttanut seosta? :no:

Kuvassa oikealla 94 kierrosta ajettu “sulanut” ja vasemmalla 186 kierrosta ajettu “normaalisti” kulunut Metzeler TD Medium. Samoilla paineilla menty. Vai oliko rata jotenkin hiekkainen? Pari muutakin kaveria sanoi että heilläkin renkaat kuluu alta aivan sikanopeasti - aiemmin Kymillä kumit pysyi tosi sileänä!

6f8cee6c9725ed7fa7a7c40bc6f894e1.jpg


Moni tuttu on siirtynyt aikojen kuluessa nopeaan ryhmään ja ajat siellä sitten parantuneet mukavasti kun on saanut ajaa omaa kovaa. Pitäiskö yrittää sitä itsekin - ainakin yhden setin verran? Vähän mietityttää ne nopeuserot, tuolla vehkeellä en kauhean kovaa kuitenkaan pääse ja mutkanopeutta pitää yrittää pitää vähän eri(koisin) linjoin kuin moderneilla tonnareilla.

Ohessa muutama kuva koristukseksi - Holtsun kuvia odotellessa!

5b29a693c14b9e91b531f489bf2b6926.jpg


67ba1ad1745ed484ee57b080786eeefa.jpg


659f76a0c16dc11043e6396a916e4f2d.jpg


6a4f6b0d3524c8aab2cc703c1bfb99a0.jpg


f4c5ddb4c2358250855705d5f2590bfd.jpg


d7b41d15d9e972420dfaa8ffd6ad4d0d.jpg


Sorateitä ja metsäpolkuja on kans tullut surauteltua Ässällä - sehän on mitä mainiointa liikuntaa. Etelän TET-reittejä mukaillen olen opetellut reitillä pysymistä ja Osmandin käyttöä kenttäolosuhteissa. Jospa saisi aikaiseksi pidemmän turneen tässä lähiviikkoina... Lapin sijasta taidan suunnata lähempänä olevaan Eestiin. Säästän aikaa, rahaa ja sääskien syömisen?

8cecf91b78b3228b7260f89c9afa3628.jpg
 
We go touring!

Kymiringillä vietetyn erittäin mukavan viime viikonlopun jälkeen iski paniikki - kesä on kohta mennyt! Eikä ole saanut ajaa läheskään tarpeeksi moottoripyörällä !
No eihän se kesä mitään ohi ole - vasta puolessa välissä!

Ratahommat on vallan koukuttavia, mutta on hyvä tehdä jotain muutakin. Tätä kirjoitettaessa on pelkkiä ratakilsoja tullut 1 700. Niinpä aloin tutkiskelemaan ankarasti karttoja, TET-reittejä, kompassia sekä ilmapuntaria, Juudube videoita ja vlogeja.
Ja niinhän sitten tulin varanneeksi lauttapaikat ja muutamat majoitukset. Lähtö huomenna sunnuntaina heti aamusta. Tuskin maltan odottaa!

Ässää piti vähän tarkastella tourinkia/adventurea varten, kiristellä pultteja (turhaan), tsekata nesteet (turhaan) ja iskeä laukkuraudat ja laukut paikoilleen. Etulokasuojan vaihdoin Stormilta hakemaani yleismallin pidempään enskaloksuun, niin ei lennä kaikki vesi ja skeida silmille - ilmapuntarissa oli nimittäin sateen uhka. Modasin vielä istuinta, sahasin sellaisen patin siitä pois, pläjäytin läpyskän geelimattoa hanurin alle ja päällinen vähän kireenpänä takaisin. Toinen eli orggisistuin jäi tallelle. Sitten GoPro ja kännyköiden akut täyteen ja pakaasit pullolleen vaihtovaatteita ja muutama toivottavasti tarpeeton mutta pakollinen työkalu mukaan, plus nipparit ja jesarit. Ja tietty ne sadekamat.

fbb4dee95693d54c93cfc58470c97770.jpg


170af45dbdb9ebb1aedf522791c689fb.jpg


1c9d2466adc21d3345f9ebafae17e968.jpg


Olihan messevää heitellä kamppeet tilaviin sivulaukkuihin. Miten mukavaa onkaan pakata kun on kuljetuskapasitettia! Viimeksi on kunnon laukkupyörä ollut käytössä 70-luvun lopulla, sittemmin on kyykyllä tehty kymmenet reissut 4…6 litran pakaasilla…osa useamman viikon reissuja. Mukana koko lailla pelkästään beautybox. Mukavuudenhalu alkaa vanhemmiten näköjään hiipiä…
No aamulla sitten pääsee liikkeelle. :jippikaijee:

Ja totta Mooses fudista on käyty kattoon, nyt viikolla oli vuorossa europeli HJK-Molde FK (Norjasta), Töölöön pätsissä mahtavalla Topi Keskisen maalilla kotivoitto 1-0. Forza HJK!

aecef00f212a5ab388340a4523c67fce.jpg
 
Päivä 1

No vähän niinku siirtymää tuli vedettyä koko päivä. Liikenteessä 11 tuntia mutta etupyörä pyöri vain n. 260 km. Tiet oli kokonaan asfalttia, tosin taso vaihteli uudesta sileästä pinnasta neukkuaikaiseen paikattuun pottumaahan.

Kohteena siis Eesti. Täällä on tullut rampattua kymmeniä kertoja miehityksen loputtua ja viimeksi kotilolla pari viikkoa sitten. Mopolla myös useampia reissuja tai läpiajoa... taidettiin kerrankin vetää Pärnusta tunnissa paattiin[emoji15] Maa on kyllä mennyt valtavasti eteenpäin reilussa 30 vuodessa ja kehitys näkyy myös landella. Eestiläisillä on ihan oma paikka mun sydämessä, niin hyviä työkavereita ja liiketuttavia on matkan varrella mulla ollut...

No mut nyt on aikomus kulkea sellaisia reittejä mitä ennen ei ole tullut kuljettua. Ja vehjekin on eka kertaa pidemmällä sessiolla.

Eka siirtymä aamulla Ankkalammelta Jätkäsaaren ja lauttaan.

315728beb58d48cb191d1589308e51a0.jpg


bef64a5ab23b5bbf03cd8a4f12f82f4a.jpg


605a854cd1d3193689cbac8cbf3a8f3f.jpg


Toka pätkä ajelua rantamatalia myöten Rohukülaan, lautalla Heltermaahan Hiiumaalle ja siitä majoitukseen.

2a1c4e4b1c6e18cd94ac267cf5cd0bae.jpg


754ea018af0b779afab46ed237e36a39.jpg


Aamulla ja päivällä oli tosi lämmintä, mutta Haapsalussa alkoi tihuuttaan. Suomen, eikun Eestin kesä....

5f680c2cd6106eff6c7f40f1508070be.jpg


Tunnustelin Ässän kulkua lastattuna, säädin takapäätä vähän kovemmalle jotta keula ei tuntuisi niin keveältä. Saattoi auttaakin. Miltähän sellainen esim. 1290 Möhköadventure tai isoGessu pakit täynnä ja Harakka ritsillä tuntuu ajaa? Hui kauhistus! Gessua kohtihan tässä näytetään kuitenkin menevän...
 
Päivä 2 Hiidenmaa eli Hiiumaa - painuin hiiteen!

Suomen sanojen alkuperä: hiisi, pyhä metsä, uhripaikka, kalmisto, (metsän)haltija, peikko, jättiläinen, paholainen, hitto, hiitto, hittolainen, paholainen, piru....
Suomessa meillä on esim. Pyhämaa tai Hiidenvesi. Pakanoiden pyhiä paikkoja mitkä sitten kristinusko hävitti tai muutti kirkkojen paikoiksi.

No se yleissivistyksestä. Tänään ajelin n. 360 km Hiidenmaata ristiin rastiin, majakoita, kirkkoja, satamia ja pikkukyliä. Alustaa oli jos vaikka mitä; pehmeää hiekkaa (2 surffirantaa!), kalkkihiekkakivipohjaista metsäpolkua, soratietä, pientä asfalttitietä ja vähän isompaakin. Tosi mukava päivä!

Sääennuste lupasi pilvistä ja sadetta mutta mitä vielä! Aamulla aurinko paistoi ja melkein koko päivän. Kaksi ukkoskuuroa pidättelin suojan alla. Saaren joka nurkalla on nähtävydeksi luokiteltu majakka ja/tai satama. Niitä tuli bongailtua.

Päivän päätteeksi ajelin Sõruun ja sieltä lauttaan, n. tunnin matka Saarenmaalle ja Kuressaaren (pääkaupunki) kautta majoitukseen saaren lounaisnurkalle. Ruotsalaisen kaverin kanssa juttelin, oli liikkeellä CRF300L vehkeellä. Eilen juttelin kahden liettualaisen kaverin kanssa, ukot oli liikkeellä vanhalla Africa Twinillä ja ikälopulla Tenerellä. Hyvännäköisiä laitteita.

Matka jatkuu huomenna!

2269b9d77b6a0917fa9ad74456ef6284.jpg


1fd68a33ea1a61b8ca929361c9a1e3e9.jpg


2badf92b378ce23dbad8ecb9e50f7f23.jpg


733ce23ed58ce948a24074c75dad400c.jpg


5f05e6b657e5b3b0cc030bab8a92d307.jpg


adc3c0763aec88911064f52425611aa2.jpg
 
Päivä 3
Saarenmaata ristiin rastiin…Eilen tuli suurin piirtein saman verran kilsoja kuin tänäänkin, n. 380. Ratsailla 10…11 h molempina päivinä, keskinopeus ei päätä huimaa kun tulee koluttua noita pieniä polkuja ja pistoteitä umpiperiin. Tänään tuli 1000 km täyteen lähtöpisteestä. Kotimaassa oisin päässyt johonkin Rovaniemen yläpuolelle. Siihen verrattuna näillä saarilla on kyllä melko paljon monipuolisempaa maisemaa ja tiestöä, kivoja paikkoja piipahtaa ja ihmetellä.

Tiet on pääsääntöisesti erittäin hyvässä kunnossa, oli sitten asfalttia tai soraa. Liekö näilläkin saaristoon eri momentin rahat, Ahvenanmaalla on ihan peevelin hyväkuntoiset tiet, ei mitenkään voi mantereen väyliin verrata.

Liikennettä on ollut vähän ja mopoja vielä vähemmän. Kun sunnuntaina ajelin Tallinnasta Hiidenmaalle, silloin oli paljon mopoja liikkeellä.
Ja siviiliautoilla liikkuneita tutkapartioita näyttää mantereella olevan kovin aktiivisina. Myös peuroja on näkynyt vähintäänkin yhtä paljon kuin Länsi-Uudellamaalla…

Alustoja oli tänäänkin monenlaisia vaikka piti sitä pikitietäkin ajaa, jotta matka etenee. Koitin vierailla sellaisissa mestoissa joissa ei ole aiemmin Saarenmaan visiiteillä käytyä. Muutama majakka ja satama tuli tällekin päivälle bongattua. Ja tulihan niitä aiempiakin paikkoja käytyä…

b5e0951f2803addeb95c3d61ab49ecc3.jpg


0ede439265c25f6b1901b1d2be65c275.jpg


50bd36bdbc8819388bc9cfaab8e9fb14.jpg


Nyt on majapaikka niin skutsissa ettei ole edes oikein kenttää. Enpä muista milloin viimeksi ois näin ollut…

fea752361661baf5d768cab825de0b00.jpg


Aamupäivän sadella tihuutti, iltapäivällä kuivui. Huomenna vissiin kans satelee. Oon pitänyt sadevehkeet turvassa ja kuivassa noissa Giwin sivuboxeissa.

Aamusta käännetään nokka kohti manteretta ja Tallinnan kautta sitten Helsinkiin. [emoji106]
 
Päivä 4

Tänään piti sataa koko päivän, mutta pisaraakaan ei ajaessa Saarenmaalta Tallinnaan tullut. Aamiaisella vielä satoi ihan reilusti, mutta kun pakkasin vermeeni ja aloin tehdä lähtöä, sade tyrehtyi ja aurinkokin välillä näyttäytyi.
Tiet oli monin paikoin märkiä kun sade oli mennyt ennen mua.

Päivään ei paljon tapahtumia mahtunut, siirtymäajoa n. 250 km majapaikasta Tallinnaan, rantoja ja pienempiä teitä kiemurrellen. Helsingistä on edessä vielä viimeinen etappi Tammisaareen. Koko reissulle tulee mittaa n. 1 350 km. (edit: tarkka oli 1 312)
Ihan hyvin tuolla pikkuadvella on pärjännyt ja matka taittui, rajoitusten mukaan ajelin ja niinpä kapasiteettia jäi vielä käyttämättäkin. Matkatavaratila suorastaan ylellinen! Majoituspaikat olin buukannut Puukingista etukäteen ja ne oli sellaisia B&B paikkoja, ihan ok, kiva palvelu ja selviää pienellä budjetilla. Tänään sain aamiaisen lisäksi jopa eväät matkaani [emoji3]

Lauttarannassa joku vanhempi italialainen herrasmies, kivikova enduroharrastaja oli onnensa kukkuloilla kun sai bongattua jonosta "Varesen Ässän" - valokuvia piti ottaa ja lähettää kamuille saapasmaahan! Muutenkin juttuseuraa tuli välittömästi aina kun johonkin pysähtyi.
No semmonen reissu tästä tuli nyt. Hyvä reissu!
Mitäs sitä seuraavaksi kehitettäisiin?

92bf88a509cefef734f6cc51a6a6151a.jpg
 
Videokooste Hiidenmaan/Saarenmaan matkasta, osat 1-3:

Osa 1: https://youtu.be/ZAKZjeJR_Jw
Osa 2: https://youtu.be/8P5Qlqdg95U
Osa 3: https://youtu.be/Q2BUfRNfivg

Kamera olisi siirrettävä kypärään ettei 1-pyttysen tutina niin välittyisi kuvaan...:no:
Reissu on pätkinä tuon Juuduben 15 min maximin vuoksi.
 
Viikonloppu radalla!

Todella mukava viikonloppu Alastarossa Motorg ry.:n ratapäivillä takana. Väsynyt mutta onnellinen :D Ihan niinkuin ois ollu radalla! Sää suosi meitä ja pisaraakaan ei ajaessa vettä saatu. Aurinkoa senkin edestä.

Aloittelin lauantain keskinopeassa eli ns. lanssiryhmässä, ajelin päivän mittaan 5 sessiota ja hoidin liputtajan tehtäviä välillä. Ennakkoon peloteltiin, että lippuja on myyty liikaa kun laajennusosaa ei saatukaan ottaa käyttöön, mutta kaikki sujui erittäin hienosti, eikä mitään ruuhkaa ainakaan meidän ryhmässä ollut. Sain ajella ihan omaa ajoani suurimman osan ajasta.

d2803ac703f3737881e57554304cba05.jpg


Parannusta kierrosaikaan tietysti tultiin hakemaan. On noi sekunnit tiukassa! Koko viime kesän jahtasin 1:30 alitusta ja se jäi 2022 muutaman kymmenyksen päähän. Tänä vuonna sitten alitus tuli ihan iisisti toukokuun eka Alastaro-päivillä. Nyt lähdin hakemaan 1:28,xx tai sen alle.

Lauantain keskinopeassa ajelin ensin Kymillä uutena “sulanutta” Metzelerin TD Mediumia valmiimmaksi. 94 kierrosta sillä oli ajettu ja nyt ajoin 21 kierrosta lisää (=115 kierrosta). Kumi oli aivan finaalissa ja liukkaan tuntuinen jo heti aamusta. Näillä olen yleensä ajanut vähintään kaksinkertaisen kierrosmäärän. Kaivoin kärrystä vuoden tai kaksi vanhan mutta täysin samanlaisen kumin, käännetty ympäri kun oli kulunut niin toispuoleisesti, ajettu n. 200 kierrosta. Tämä rengas toimi aivan eri tavalla ja kellokin tykkäsi - ja varsinkin pilotin itseluottamus.

fc374200dc8c4e1e07ef4b3619ef278e.jpg


Toisen vanteen vein Supremebike’n rekalle ja lappukumia päälle. On muuten loistava homma että meillä on varaosa- ja rengasmyynti radalla ajopäivinä! Ihan superia - c'est supreme. [emoji106]
Tämä ajamaton rengas jäi sitten vielä reserviin kun vanhassa käännetyssä riitti pitoa ja pintaa.

Alla linkki lauantain viimeiseen settiin - lanssiryhmän töhöilyä parhaimmillaan :grin:
Muita kuskeja näkyy varsinkin alussa hyvin. Sitten melko lopussa näkyy kun minut aiemmin ohittanut kuski juuttuu hitaamman perään hetkeksi - ajautuu kolmosessa kanttareille ja vissiin radalta ulos. En jäänyt ihmettelemään vaan vedin molemmista ohi. Sitten heti perään näkyy kun joku töräyttää vauhtivasurista pellolle - komea hiekkapilvi nousee - ja niin nousee myös punalippu salkoihin.

https://youtu.be/jVCVdT8QiMw

Lauantaina en saanut aivan parasta atakkia päälle. Mutta oppia ikä kaikki - melko monesti Palmas jo onnistui niin ettei vauhti stumppaa ihan kokonaan ja Kahvilanmutkakin sentään edes muutaman kerran. Kun koittaa suora- ja mutkavauhteja lisätä niin niinhän siinä käy että mutkia menee sitten leveäksi, ei vaan saa käännettyä pulkkaa oikein.

Muitakin ns. vanhoja virheitä tuli lähes joka setillä: vaihtovirheitä (isompi ei mene sisään/liian pieni sisään), sitten jarrussa mopon perä lähtee pompottaan ja siksi taitto/jarrutushetki/rytmi häiriintyy (ei luistokytkintä), kaasu-jarrukäsi “jumittaa” eikä ehdi ajoissa kaasulta jarrulle (--> kurvista suoraan pellolle). Ja sitten tietysti se, mikä eniten nykyään vituttaa, on toi riittämätön fyysinen kondis - session vanhentuessa virheiden määrä kasvaa eksponentiaalisesti. Jätinkin monta sessiota kesken ja vedin päivien aikana 11….4 kierrosta/sessio - mutta kaikki niin kovaa kuin (lähes 0-riskillä) saattoi päästä.

6fab81d0c0934af6a0c1e70ee235c008.jpg


Sunnuntaina päätin kokeilla nopeata ryhmää. Aikojen puolesta sinne kyllä mahdun - kaikilla radoilla missä olen tänä kesänä käynyt. Monet on sinne mua jo aiemmin yllyttäneet, mutta olen ajatellut vauhtierojen olevan liian kovia. Mutta nyt taisi olla kaikista kovimmat vetomiehet kesälaitumilla ja tuntui, että hyvin siellä perässä pysyy, varsinkin mutkaosuuksilla. Suorilla sitten vähän yksinäisempää tuolla pikkupurtilolla….Toki joku Tirkkosen Esa kävi vetämässä ohi niin että puntit heilahti, mut sekään ei tullut yllätyksenä, R1:n crossplane jyskytti takaa kuuluville niin tiesi mitä sieltä on kohta tulossa.

4abf75d00a19f511eb184855d0a93a0c.jpg


Hyviä vetoapuja sain! Kiitos Lokitekille (ZX-10RR), Teemulle (R6) ja Jussille (R6) sekä kaikille muillekin ketä hetken sain peesattua ja linjoja apinoitua. Ehkä tuo peesatessa saatavilla olevat paremmat linjat ja yleinen atakki on se oleellisin ero keskinopeaan. Noi mun vetoapuna olleet kuskit veti sellaisia 1:24…1:26 aikoja…

2ec2e2c28903ffdd0adcfe230310d6fb.jpg


No mut paljon turvallisemman tuntuista oli radalla olo tässä ryhmässä, tilanteita ei ollut mitään, korkeintaan ne mitä omilla virheilläni itselleni aiheutin. No, olipa yksi 10R tulla mun hanuriin kun pääsuoralla ei mennyt pykälä laatikkoon. Ajelin päivän sessiot (5 sessioo) pääsääntöisesti hyvin tasaisia aikoja, kaikki kierrokset lähellä toisiaan ja alle 1:30 suureksi osaksi. 1:29,xx aikoja tuli vaikka kuinka, viikonlopun parhaaksi jäi 1:29,23. Se 1:28 -alkuinen jäi sitten tulematta - tiukassa on parannukset!

Tossa alla linkki, sunnuntain sessioista sellainen koonti, kokosin muutaman rainan pötköön niin että näkyisi vähän muitakin pilotteja ruudussa eikä vaan tyhjää rataa.

https://www.youtube.com/watch?v=h7f8pcEz7U4

Sit pitäisi taas keksiä jotain jännää/uutta huvitusta ettei tarvis noita vehkeitä alkaa hävittään. Harmiksi Hallin loppukesän mailin veto on peruttu, sitä ois voinu Kawalla koittaa. Onneksi tulee MM-fudista runsaasti töllöstä ja torstaina HJK - Qarabag FK Töölössä - Forza HJK [emoji106]

(Ratakuvat by Timo Holtsu Holländer)
 
^ suoraan ajamisesta vielä...

Noi Amerikan Jimit kun tykkää, että reisinki on etupäässä suoraan ajamista niin ne on tietty paneutuneet aiheeseen perusteellisesti. Mun pitäis uusia Kawaan ketjut ja rattaat niin samalla vois miettiä välityksiä...voimahan ei lopu kesken ja rev limiittiä on jo valmiiksi rukattu.

Harmiksi noita mailin vetoja on todella harvakseltaan nykyään, ei viittis Länärillä koittaa miten välitykset toimii - saattaa Pasterstaini tykätä huonoa. Kolme ja puoli pitäisi mennä ns. heittämällä ilman että spesiaali vetopakan vaihtaa (mahdollistaa pienemmän rattaan). Ei taitaisi pää kestää?

2e1ce921994a5ea88eb7ccbe72afa52b.jpg
 
Back
Ylös