• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vastaantulevat urpot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TimoV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse tunnustan ajavani paljon vasenta kaistaa käyttäen, mutta jos joku tosiaan haluaa vielä lujempaa ajella, niin väistän kyllä oikealle oitis. Poukkoilu turhaan kaistojen välillä vaan on niin tyhmää.

Ikävä kyllä näitä vasemmalla kaistalla roikkuvia tolloja löytyy Suomessa aika usein.

Se on hyvä kun itse on tuota mieltä asiasta, laki on ainakin eri mieltä asiasta...

Laki onkin sitten asia erikseen, sujuvampi liikenne kuitenkin kaikille parempi.
No ok, tunnustan: kerran tuli kaksi siviilipoliisia huoltoasemalle huutamaan ajotyylistäni, mutta se onkin toinen stoori eikä tapahtunut edes nelikaistaisella tiellä.

Itse pidän yleensä kohtuullista turvaväliä myös moottoritiellä. Monien mielestä aivan liian pitkää ilmeisesti. Minulle on usein sattunut niin, että ohitettuani jonkun, olen juuri lyömässä vilkkua takaisin oikealle vaihtaakseni, niin joku kiireinen on vaihtanut jo kaistaa takanani ja pyrkii/tulee oikealta ohitseni. Ihan joitakin kertoja olen säikähtänyt tuollaisessa tilanteessa.

Nuo siis kotilolla ajaessani. Nykyisin jos takana tulija vaikuttaa liian kiireiseltä, lyön vilkun päälle heti ohitettava auton jälkeen ja vaihdan sitten kaistaa kun sopiva väli ohitettavaan on tullut.

Laki onkin sitten asia erikseen, sujuvampi liikenne kuitenkin kaikille parempi.
No ok, tunnustan: kerran tuli kaksi siviilipoliisia huoltoasemalle huutamaan ajotyylistäni, mutta se onkin toinen stoori eikä tapahtunut edes nelikaistaisella tiellä.

Eli sujuvasti blokkaat ohitukset. :thumbup: Vai väitätkö ettei kukaan ole joutunut odottamaan, että siirryt sivuun?

Eli sujuvasti blokkaat ohitukset. :thumbup: Vai väitätkö ettei kukaan ole joutunut odottamaan, että siirryt sivuun?

Jonossahan kaikki odottaa, että joku siirtyy. Mutta jos ajan motarilla sanotaan nyt vaikka 140 km/h ja joku haluaa ajaa 200 km/h, niin kyllä se ehkä sen hetken joutuu odottamaan, että pääsen ohi ohittamastani autosta, ehkä siis kokonaiset 10 sek.
Mutta mielestäni kyllä selkeästi sanoin, että väistän, jos joku haluaa ajaa nopeammin kuin minä.

Ajotavassa ei mitään vikaa, paitsi liika vauhti. Sanoinhan kuitenkin väistäni jonkun niin tahtoessa.

Kyllä sulla nyt on aika pahasti ajatusmaailma pielessä. Keskikaistan roikkujat käytännössä tukkii koko motarin ja nopeus jää alle sallitun.

Se tapahtuu niin että kun se keskikaistan roikkuja lähestyy pikkuhiljaa jononsa kanssa jotain oikealla kaistalla oikeaoppisesti , ehkä vähän hiljempaa ajavaa, joka taas vuorostaan lähestyy kaukana edessä olevaa rekkaa. Silloin tämä oikealla kaistalla ajava päättääkin heittää hieman aikaisemmin siihen vasemmalle kaistalle koska muuten hän jäisi sumppuun sinne rekan taakse ja joutuisi jarruttelemaan. Ja taas koko remmin vauhti hidastui.

Mikään ei ole niin yksinkertaista kuin ohittaminen motarilla mutta joillekin se ajolinjan pienikin muutos vähän suuremmassa vauhdissa on niin pelottavaa.

Kultainen ohje sujuvaan liikenteeseen on se että sääntöjä pitää aina noudattaa mutta rajoituksissa voi joustaa.

Kyllä sulla nyt on aika pahasti ajatusmaailma pielessä. Keskikaistan roikkujat käytännössä tukkii koko motarin ja nopeus jää alle sallitun.

Se tapahtuu niin että kun se keskikaistan roikkuja lähestyy pikkuhiljaa jononsa kanssa jotain oikealla kaistalla oikeaoppisesti , ehkä vähän hiljempaa ajavaa, joka taas vuorostaan lähestyy kaukana edessä olevaa rekkaa. Silloin tämä oikealla kaistalla ajava päättääkin heittää hieman aikaisemmin siihen vasemmalle kaistalle koska muuten hän jäisi sumppuun sinne rekan taakse ja joutuisi jarruttelemaan. Ja taas koko remmin vauhti hidastui.

Mikään ei ole niin yksinkertaista kuin ohittaminen motarilla mutta joillekin se ajolinjan pienikin muutos vähän suuremmassa vauhdissa on niin pelottavaa.

Kultainen ohje liikenteeseen on se että sääntöjä pitää aina noudattaa mutta rajoituksissa voi joustaa.

Ok, hieno kirjoitus ja olen roikkujista kanssasi täysin samaa mieltä.

Eikö ne Saksassa tarjoa mukavasti sakkoja jos roikkuu siinä vasemmalle kaistalla. Se on siellä ainakin ohitus kaista:;):

kohtasinpa minäkin urpoja tänään matkalla ouluun, vastapalloon ja mun puolella tietenkin. olkoonkin leveäkaistainen, mutta silti, omalla puolella pitäisi pysyä ohituksen ajan jos joku tulee vastaan.

ja kun tietyömerkit on ja 50 rajoitus, niin eiköhän joku akka vetänyt ohi vajaata satasta ja kiia perässä, oli varmaan onnellinen ku pääsi pyörästä ohi. kuittasinpa sitten takaisin satasen alueella ku molemmat oli taas jonon hännillä.. sinne ne jäi jonnekin periferiaan..

tietyön merkkejä ei paljon enää kunnioiteta, huonompi homma.

No siellä olikin päivän uutisvirrassa vasurin roikkuja ja oikeen ohittaja :)
http://autobild.fi/uutiset/ei-ole-todellista-tallaista-ohitusta-ei-yksinkertaisesti-voi-tehda

Mitään vaaratilannetta ei olisi tullut, ellei vasurin roikkuja olisi lähtenyt poukkoilemaan oikealle!!! :grin: Ihme Urpo!

Aiempaan oikealta ohittamiseen...kuten joku taisi todetakin, niin eikös ohittaminen ja ohi ajaminen ole eri asia.
Oikealta saa ajaa motarilla ohi jos oikea kaista vetää paremmin, mutta jos vaihtaa kaistaa oikealle, niin se on ohittamista, joka sitten on kielletty. Tai jotain ihan muuta....:blink:
Jos esim. oikea kaista on tyhjä ja vasemmalla joku köröttelee, niin voi hyvinkin olla, että oikea kaista vetää paremmin jos vaan niin haluaa....

Tieliikennelain mukaan saa ohittaa oikealta eli saa vaihtaa kaistaa ohitusta varten.

Moottoritietä koskevat säännökset ovat taas tieliikenneasetuksessa jossa todetaan että edellä kulkeva ajoneuvo on aina ohitettava vasemmalta.
Mutta jos ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät kaistoja joissa on opaste eri suuntiin niin silloin edellä kulkevan ajoneuvon ohi saa ajaa oikealta mutta ei siis saa vaihtaa kaistaa.

Eli kun tavoittaa keskikaistan roikkujan niin täytyy hyvissä ajoin siirtyä oikealle kaistalle, ellei jo ole siellä, ja odottaa kunnes se roikkuja tavoittaa jonkin ohitettavan eli oikealle kaistalle syntyy jono ja sitten voi ajaa roikkujan ohi ja suorittaa sen edellä ajavan ohituksen.

Itse ohitan vasemman kaistan koomalapaat ja kotipoliisit oikealta kiihdyttäen reippaasti ylinopeutta aivan kuten kaikki normaalitkin ohitukset, joten ei juuri merkitystä onko se oikealta ohittaminen motarilla "sallittua" vai ei. Mielensäpahoittajia ja sakottajia riittää kyllä muutenkin.

Jos oikealta ei meinaa löytyä riittävästi tilaa ohittaa, niin annan peräpaineen lisäksi yleensä tööttiä vasemman kaistan jarrulle. Kovin tuntuu monia harmittavan, mutta ainakin tuntuu löytyvän paremmin jarru/kaasu ja välillä se oikea kaistakin.

Mitään vaaratilannetta ei olisi tullut, ellei vasurin roikkuja olisi lähtenyt poukkoilemaan oikealle!!! :grin: Ihme Urpo!

Aiempaan oikealta ohittamiseen...kuten joku taisi todetakin, niin eikös ohittaminen ja ohi ajaminen ole eri asia.
Oikealta saa ajaa motarilla ohi jos oikea kaista vetää paremmin, mutta jos vaihtaa kaistaa oikealle, niin se on ohittamista, joka sitten on kielletty. Tai jotain ihan muuta....:blink:
Jos esim. oikea kaista on tyhjä ja vasemmalla joku köröttelee, niin voi hyvinkin olla, että oikea kaista vetää paremmin jos vaan niin haluaa....

Mä näkisin niin että jos kaveri olisi vaan siirtynyt oikeelle ja ohittanut eikä jäänyt vasemmalle kaistallejarruttelee olisi tää vasemman kaistan tukkijakin ehkä myös katsonut taakse päin ennenkuin vaihtaa kaistaa. Ja taas olisi kalsarit puhtaammat.:smoking:

Back