mocadam
MotOrg ry
3. Lisätään painoa sisäkurvin puoleiselle jalalle
Kääntymisessä pyörää kallistetaan jotta renkaiden kaarevuuden ansiosta pyörä lähtee kääntymään. Kallistaminen saavutetaan suurimmaksi osin kääntymisen alkuvaiheissa vastaohjauksella, mutta kääntymistä voidaan tehostaa ja kontrolloida painon siirrolla - siirtämällä paino sisäkurvin puoleiselle päkiälle. Painopisteen siirtoa voidaan entisestään tehostaa viemällä sisäkurvin puoleista polvea ulospäin tai siirtämällä takapuolta voimakkaammin sisäkurviin.
versus
Ajo hanskassa:
sanoi:Kun lähestyt kaarretta, siirrä takapuolta sisään-
päin. Purista tankkia ulommaisen jalan polvella ja reidellä. Jännitä jalan lihakset jotta voit siirtää painoa ulommalle jalkatapille. Valmistaudu tähän liikkeeseen hyvissä ajoin ennen kaarretta. Silloin et horjuta moottoripyörää itse kaarteessa.
Tosta painon siirrosta ulommalle tapille on puhuttu muuallakin, mutta mä en ainakaan ole sitä oppinut, eikä se tunnu luonnolliselta. vai olenko tapani mukaan taas ymmärtänyt väärin?
Tuo sisemmän tapin painaminen taasen tulee enemmän luonnostaan.
![]()
Jaaha, tästä onkin siis kaksi toisilleen vastakkaista näkemystä. Itse olen kokeillut tuota ulkokurvin puolelta painamista ja pidän puolestaan sitä hyvin luonnollisen tuntuisena, kun sen on omaksunut. Sillä tavallahan pyörä kulkee kurvin läpi pienemmässä kallistuksessa.
Ja itse itseäni toisessa topicissa lainaten (jos tähän teoriaan saisi jotakin kommenttia):
Itse ajattelen, että ulkojalalla painamisessa vaikuttaa maalustaiteesta ja piirtämisestä (di segno) tuttu contrapposto-ilmiö. Haara-asennossa seisovalla mallilla olkapää- ja lantiolinjat laskeutuvat vastakkaisiin suuntiin. Katso vaikka itseäsi peilistä, kun kohtotat olkapäätäsi (saman puolen lantio laskee) tai lasket lantiotasi (olkapää nousee). Riippuu tietenkin, mitkä lihakset ovat rentoja, mitkä jännityksessä. Tulkitsisin niin, että kun mopoillessa painaa ulkokurvin puoleista jalkatappia, tulee samalla työntäneeksi sisäkurvin puolelta kädellä. Eli suomeksi: tehostaneeksi työntöohjausta.