No ei tietenkään puhuta tuollaisesta resoluutiosta, ettei "mikään muuttuisi". Ajetaan tasaisella nopeudella sillä tavalla niinku normijärkisen ymmärtämällä tavalla
Nimeommaa.
Juuri näin, juuri se, mistä tarkalleen puhutaan ja mitä sitten analysoidaan teoreettisesti tai
"persdynolla", "sulaa pois" valitettavan usein siihen käytännön hyörinässä liittyvillä
lukuisilla häiriötekijöillä/muuttujilla joita ei tunnisteta.
Vaikka paketilla on massaa 200-250kg + kuski, joka omalta osaltaan hieman "rauhoittaa",
tuolla mennään sen kulloinkin halutun ja haetun, jatkuvasti muuttuvan tasapainotilan kanssa
aika hienojakoisin asioin.
Siinä vaiheessa kun keskivertopetterillä (ilman offikokemusta) alkaa hiemankaan"tossu lipsumaan" vaikka asvaltilla,
iskee todellisuus aika lujaa.
Aika samoilla eväillä mennään kuin kovaakin ajamisen suhteen.
Teoria ja tekniikka on hyvä olla hallussa, mutta homman ei opi käytännössä ollenkaan, ellei juuri sitä harjoittele niin että
asiaan kertyy ihan konkreettisesti selkäytimeen uppoavaa tuntumaa ja kokemusta.
Offipohjallakin ollaan sellaisenaan vain hiukan paremmissa asetelmissa asvaltilla, koska nopeudet ja nopeat pidon
muutokset ovat vittumainen rasti muutoinkin. Puhumattakaan jos asiasta ei ole mitään olennaista käytännön tuntumaa
vaan on ajettu aina kuin kiskoilla ja heti kun hiemankaan lipsahtaa, lipsahtaa ensin housuun ja sitten koko
paketti nutulleen.
Esim. juuri polkupyörällä eri puitteissa, eri tavalla räpäten nuo monet minimalistisilta tuntuvat asiat
konkretisoituvat paljon hätäisemmin ja voimakkaammin. Siinä ei muutaman tuuman ero rengaskoossa
ja kulmissa hävitä mitään olellista.
Monessa kohtaa toki merkittävä ero tulee tuohon "kaasun ja moottorijarrun puuttumiseen ja polkimet/polkeminen
kontra jalat tapeilla asioista.
Maastossa erityisesti tuon huomaa aika karusti, jos fillarilla ryynäämisestä kuluu tarpeeksi (turhan paljon) aikaa ja
on menty pitkään vain konevoimin.
Helposti on hetken aikaa muutamat selkäytimessä tiukasti olleet asiat aika hakusessa
Fillareitakin on monenlaisia.
Ehkä ei kannata kovin topakasti ottaa vertailuun mukaan esim. historiallisia värkkejä,
jossa etufillari on miehen korkuinen ja satula nöpöttää hartiakorkeudella ja
takafillari näyttää toimistotuolista lainatulta

.
Normijärkeen ollaan hanakasti kyllä vetoamassa monessa asiassa ja yhteydessä, mutta jos sen
pohjalta ei löydy edes suht alkeellista, kestävää logiikkaa, hommalta puuttuu täysin pohja.
On siinä aika usein "suhteellisuusteoria" koetuksella kun argumetointi rakentuu pääosin pohjalle:
Kevyt mutta painava.
Notkea mutta kankea.
Tuskastuttavan hidas.... mutta valoa nopeampi.
Tällä kun pohjalla kun asiaa rakennetaan perättäisissä lauseissa pystyyn.... JESS!

.
Siitä huolimatta ja edelleen, "vastaohjaus on
yksi merkittävä elementti kaksipyöräisen kuskaamisessa.
Se, että se olisi vastaus ja ratkaisu kaikkeen, viettää sitten sinne uskonnollisen hurmoksen suuntaan.....
josta ei liioin historian saatossa ole ainoana johtotähtenä ja pelastuksena aina ihan pelkkää hyvää seurannut.