Vastaohjaus eli työntöohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä suosin yläviistoon, ehkä kello 10 tienoille. Silloin lähtö onnistuu räväkämmin, kun venttiilit kampeavat renkaita valmiiksi oikeaan suuntaan.
Ehkä kannattaa laittaa toinen n. 10.00 kohdille ja toinen 12.00 kohdille jolloin liikkeellelähtöön saadaan pitkäkestoisempi potku venttiilien painosta. Noin pientä eroa asennossa ei välttämättä kuitenkaan katsota paheksuvasti mutta kuitenkin hyöty on jo merkittävä ja säästää polttoainetta.

Kyllä tuohon taidetaan tosiaan päästä vähän joka normipyörällä. Riippuu kylläkin täysin kallistuskulmasta/painopisteestä/nopeudesta.
Jos ohjaa pyörän kurviin pelkälteen kropalla, niin että yhdellä sormella pitää kaasun vaan tasaisena, eikä aloittaessa kääntymään koske tankoon, niin tietenkään ei kurvin aikanakaan tartte vetää eikä työntää, koska kaikki tekijät on automaattisesti oikeassa suhteessa toisiinsa.

Mitä kovempaa ajaa, sitä vähemmän tanko kääntyy asteina sisäänpäin itsestään, mutta sitä enemmän saa kropalla painopistettä muuttaa (kunnes se ei enää riitä) ja/tai vaihtoehtoisesti kovempaa tankoa työntää.

Niistä Joen linkittämistä videoista käy todella hienosti tuo ilmi kun pyörää työnnetään takaa ilman että kukaan on kyydissä. Kääntymään lähtiessä tanko tietenkin kääntyy sisäänpäin, mutta tasanopeudella kääntyessä pysyy tasaisesti sisäänpäin kääntyneenä.

Nitrouskin voisi koittaa vielä ajaa joko normaalin kauppareissun tai hiukan normaalia rauhallisemman ratakierroksen toimivalla geometrialla ilman käsiä ja tarkastaa vielä työnnätkö sittenkin vai etkö tasaisellakin nopeudella :)

Ajelin tänä aamuna ei ehkä niin toimivalla mutta suht normaalilla geometrialla varustetulla rakkineella töihin ja kokeilin tuota ja kyllä mun tulee ihan tasaisessa nopeudessa työnnettyä melkeinpä joka mutkassa. Saa aika paljon kääntää kropalla, jollei näin tee ja näyttäähän se hiukan hassulta kun loivassa mutkassa 80 vauhdissa jantteri roikkuu sivulla :right:

Totta toinen puoli, mutta näissä esimerkeissä ja vertailuilla/ teoria on aina se hankaluus, että
ihan normaalissa ja rauhallisen hallitussa ajotilanteessakin tapahtuu/tehdään jatkuvasti monia erilaisia
"korjauksia" monella eri tavalla, jotta värkki saadaan menemään halutulla tavalla haluttuun suuntaan.
Mutkan ajaminen "tasanopeudella" ( tai paremminkin kaikilta osin "staattisessa tilassa" ) on aika pitkälle kuitenkin vain pieneen osaan tuossa "mutkassa" osuva asia, ellei tilannetta luoda varta vasten
keinotekoisesti ihan jotain tiettyä tarkoitusta ( vaikka jonkun mittaamista ) varten.

Onhan se tietysti jonkinlainen "taidelaji" ajella kuin cruisella tuolla ympäriinsä.
Kun tuohon on esim. muun liikenteen suhteen mahdollisuus, eikä nauti ajamisessaan minkäänlaisesta
dynamiikasta.... mikäs siinä, antaa mennä.

Ehkä voisi kuitenkin ajatella, että "normi/luonteva" ajaminen sisältää/vaatii jo lähtökohtaisesti
jonkinlaista jatkuvaa dynamiikkaa. Vaikka hyvin hienovaraistakin.

Erilaiset mutkat-mäet-näkemät-liikennetilanteet muodostavat tälle jo kohtalaisesti lähtökohtaisen tarpeen.
Tätä voi sitten "koetella" erilaisilla "rajoitteilla".... vaikka juuri cruisella ajaen.
Aavikolla horisonttiin näkymättömiin katoavan suoran keskiviivan päällä cruise sotkee perusasetelmaa
toki kaikkein vähiten :D.

Tässä päästään taas asian monimuotoiseen ytimeen. Jatkumo täynnä lukemattomia, jatkuvia muuttujia.
Yllättävän moni eri asia vaikuttaa, mutta näissä puitteissa tahtoo jäädä liian moni vaikuttava asia
jopa kokonaan huomioimatta.

Ihan vaikka sekin, että "on ajelevinaan" tekemättä mitään kun vaan kevyesti pitää tasakaasua.
Kaasu lukkoon ja perusasento vaikka kädet tankin sivuille, vaikka noin esimerkkinä.
Vasta tuolla systeemillä voidaan edes keskustella asiasta ns. oikealla suunnalla jos kyse on
tasavauhdilla mutka läpi ilman ratista ohjaamista.

Ihan sivukaneettina asiaa liipaten.

Onko kukaan kossina vedellyt mopolla/kevarilla "pilkkikaasulla" ja ilman käsiä ? :D

Tuossa avartuu aika kouriintuntuvasti pelkästään ihan vaan nopeuden pienetkin muutokset
kulloiseenkin "tasapainotilaan" joka halutaan saada aikaiseksi :;):.

Tämä taas liittyy olennaisesti siihen perusasetelmaan, että ihan normaalikin ajo (ilman erityisiä keinotekoisia
asetelmia) sisältää melkoisen määrän.... monelta täysin noteeraamatta jäävää dynamiikkaa.

Jatkakaa....

Ehkä kannattaa laittaa toinen n. 10.00 kohdille ja toinen 12.00 kohdille jolloin liikkeellelähtöön saadaan pitkäkestoisempi potku venttiilien painosta. Noin pientä eroa asennossa ei välttämättä kuitenkaan katsota paheksuvasti mutta kuitenkin hyöty on jo merkittävä ja säästää polttoainetta.

Stripille kannattaa kuitenkin ehdottomasti säätää venttiilit vetomiehen mallilla. :thumbup:

Totta toinen puoli, mutta näissä esimerkeissä ja vertailuilla/ teoria on aina se hankaluus, että
ihan normaalissa ja rauhallisen hallitussa ajotilanteessakin tapahtuu/tehdään jatkuvasti monia erilaisia
"korjauksia" monella eri tavalla, jotta värkki saadaan menemään halutulla tavalla haluttuun suuntaan.
Mutkan ajaminen "tasanopeudella" ( tai paremminkin kaikilta osin "staattisessa tilassa" ) on aika pitkälle kuitenkin vain pieneen osaan tuossa "mutkassa" osuva asia, ellei tilannetta luoda varta vasten
keinotekoisesti ihan jotain tiettyä tarkoitusta ( vaikka jonkun mittaamista ) varten.

No ei tietenkään puhuta tuollaisesta resoluutiosta, ettei "mikään muuttuisi". Ajetaan tasaisella nopeudella sillä tavalla niinku normijärkisen ymmärtämällä tavalla :D

No ei tietenkään puhuta tuollaisesta resoluutiosta, ettei "mikään muuttuisi". Ajetaan tasaisella nopeudella sillä tavalla niinku normijärkisen ymmärtämällä tavalla :D

Nimeommaa.

Juuri näin, juuri se, mistä tarkalleen puhutaan ja mitä sitten analysoidaan teoreettisesti tai
"persdynolla", "sulaa pois" valitettavan usein siihen käytännön hyörinässä liittyvillä
lukuisilla häiriötekijöillä/muuttujilla joita ei tunnisteta.

Vaikka paketilla on massaa 200-250kg + kuski, joka omalta osaltaan hieman "rauhoittaa",
tuolla mennään sen kulloinkin halutun ja haetun, jatkuvasti muuttuvan tasapainotilan kanssa
aika hienojakoisin asioin.

Siinä vaiheessa kun keskivertopetterillä (ilman offikokemusta) alkaa hiemankaan"tossu lipsumaan" vaikka asvaltilla,
iskee todellisuus aika lujaa.
Aika samoilla eväillä mennään kuin kovaakin ajamisen suhteen.
Teoria ja tekniikka on hyvä olla hallussa, mutta homman ei opi käytännössä ollenkaan, ellei juuri sitä harjoittele niin että
asiaan kertyy ihan konkreettisesti selkäytimeen uppoavaa tuntumaa ja kokemusta.
Offipohjallakin ollaan sellaisenaan vain hiukan paremmissa asetelmissa asvaltilla, koska nopeudet ja nopeat pidon
muutokset ovat vittumainen rasti muutoinkin. Puhumattakaan jos asiasta ei ole mitään olennaista käytännön tuntumaa
vaan on ajettu aina kuin kiskoilla ja heti kun hiemankaan lipsahtaa, lipsahtaa ensin housuun ja sitten koko
paketti nutulleen.

Esim. juuri polkupyörällä eri puitteissa, eri tavalla räpäten nuo monet minimalistisilta tuntuvat asiat
konkretisoituvat paljon hätäisemmin ja voimakkaammin. Siinä ei muutaman tuuman ero rengaskoossa
ja kulmissa hävitä mitään olellista.

Monessa kohtaa toki merkittävä ero tulee tuohon "kaasun ja moottorijarrun puuttumiseen ja polkimet/polkeminen
kontra jalat tapeilla asioista.

Maastossa erityisesti tuon huomaa aika karusti, jos fillarilla ryynäämisestä kuluu tarpeeksi (turhan paljon) aikaa ja
on menty pitkään vain konevoimin.
Helposti on hetken aikaa muutamat selkäytimessä tiukasti olleet asiat aika hakusessa:D

Fillareitakin on monenlaisia.
Ehkä ei kannata kovin topakasti ottaa vertailuun mukaan esim. historiallisia värkkejä,
jossa etufillari on miehen korkuinen ja satula nöpöttää hartiakorkeudella ja
takafillari näyttää toimistotuolista lainatulta :D.

Normijärkeen ollaan hanakasti kyllä vetoamassa monessa asiassa ja yhteydessä, mutta jos sen
pohjalta ei löydy edes suht alkeellista, kestävää logiikkaa, hommalta puuttuu täysin pohja.

On siinä aika usein "suhteellisuusteoria" koetuksella kun argumetointi rakentuu pääosin pohjalle:

Kevyt mutta painava.
Notkea mutta kankea.
Tuskastuttavan hidas.... mutta valoa nopeampi.

Tällä kun pohjalla kun asiaa rakennetaan perättäisissä lauseissa pystyyn.... JESS! :thumbup:.

Siitä huolimatta ja edelleen, "vastaohjaus on yksi merkittävä elementti kaksipyöräisen kuskaamisessa.

Se, että se olisi vastaus ja ratkaisu kaikkeen, viettää sitten sinne uskonnollisen hurmoksen suuntaan.....
josta ei liioin historian saatossa ole ainoana johtotähtenä ja pelastuksena aina ihan pelkkää hyvää seurannut.

Great Job Miikam :respect:.

Nyt alko ihan tosissaan kiinnostamaan, tuliko tähän asettaamaasi kysymykseen
tuo rattilukkoon laittaminen sieltä samasta paikasta, mistä se HÄTÄVÄISTÖ tulee
aina kuin sade tähän vastaohjausasiaan :grin:

Nyt vittu ihan oikeesti :grin:.

Milloin mopo täytyy laittaa sivutuelle? Silloin kun lopetetaan ajaminen? Useimmiten pyörä laitetaan tällöin myös "rattilukkoon".
En tiedä mistä hätäväistö tulee aina vastaohjausasiaan - kai se on vain hyvä esimerkki vastaohjauksen käytöstä.

Pyörän kallistuessa rengas kääntyy ja renkaan kääntyessä pyörä kallistuu. Kunpi oli ensin, muna vai kana? :boring:

Milloin mopo täytyy laittaa sivutuelle? Silloin kun lopetetaan ajaminen? Useimmiten pyörä laitetaan tällöin myös "rattilukkoon".

Vaikka itäinenkin Helsinki on tuttua preeriaa ratsastaa jo 70-luvun alun puolelta, täytyy ainakin
omalta kohdalta todeta (tuossa hetken tuumailin asiaa), että jossain varmaan joka viidennen
pysähdyksen kohdalla jossa mopo menee sivujalalle, se menee ohjauslukkoon.
Tämä siis reilun 40v:n keskisaldona.

Sitten kun on edes jonkinlainen odotusarvo sille, että vehkeet ei välttämättä pysy paikoillaan,
sitten ei ketjuja, vaijerivarppeja ja tukevia lukkoja säästellä :D.
Amamiesten matkaan ne lähtee siitä huolimatta, mutta kunhan pennut ja piripäät toteaa pääsevänsä
jossain muualla helpommalla maaliin, ne menee sinne:D.
Ihmisen luontainen laiskuus on jossain kohtaa ihan hyväkin asia :p.

Tuo vielä täysin ilman mitään lapinlisää :D.

Stripille kannattaa kuitenkin ehdottomasti säätää venttiilit vetomiehen mallilla. :thumbup:
Eikö se ole stripillä kielletty:O Jos venttiilien massaa käytetään noin hyväksi niin sehän on jo vilppiä!

Tarkkana tuossa täytyy olla! Itse varmistan aina ennen liikkeellelähtöä, että venttiilit osoittavat täsmälleen suoraan alas koska muutoin kytkintä ei uskalla nostaa.. pyörä saattaa muutoin ryöstäytyä hallinnasta.

Eikö se ole stripillä kielletty:O Jos venttiilien massaa käytetään noin hyväksi niin sehän on jo vilppiä!

Tarkkana tuossa täytyy olla! Itse varmistan aina ennen liikkeellelähtöä, että venttiilit osoittavat täsmälleen suoraan alas koska muutoin kytkintä ei uskalla nostaa.. pyörä saattaa muutoin ryöstäytyä hallinnasta.

Oikein tiukassa paikassa pienetkin asiat ratkaisevat.
Ton venttilien säädön lisäksi voi stripillä ratkaista vaikka nahkapuvun perssauman hieman
löystyneet tikkaukset.... ja räväkästi ulos päästetty "kuuma ilma".

Jos pienten asioiden merkitys epäilyttää, kannattaa varmaan konsultoida Mietaan Jussia
siihen legendaariseen hopeaan liittyen :;):.

Normijärkeen ollaan hanakasti kyllä vetoamassa monessa asiassa ja yhteydessä, mutta jos sen
pohjalta ei löydy edes suht alkeellista, kestävää logiikkaa, hommalta puuttuu täysin pohja.

On siinä aika usein "suhteellisuusteoria" koetuksella kun argumetointi rakentuu pääosin pohjalle:

Kevyt mutta painava.
Notkea mutta kankea.
Tuskastuttavan hidas.... mutta valoa nopeampi.

Tällä kun pohjalla kun asiaa rakennetaan perättäisissä lauseissa pystyyn.... JESS! :thumbup:.

Oletan et tällä viitattiin minun kirjoituksiini? Selvennätkö hiukan mikä sinusta oli ristiriidassa (notkea kankea)?

Oletan et tällä viitattiin minun kirjoituksiini? Selvennätkö hiukan mikä sinusta oli ristiriidassa (notkea kankea)?

Tuossa nyt ylipäänsä viitataan täällä varsin usein esiintyvään argumentointiin ja sen logiikkaan.

Ensin naulataan pöytään joku asia, mutta jos ei heti seuraavassa kohtaa, niin jo kohta tuon pöytään naulatun
asian on on pakko kumoutua jäljempänä esitetttyjen argumenttien valossa.

Tämä sama problematiikka jyllää nykyisin aika raskaasti monen työelämässä, monissa eri hommissa.

Pitäisköhän nää ketjut joskus todeta loppuun käsitellyiksi ja sulkea?:right:

Kuules juippi.... Hyvät asiat pysyy ja paranoo :;):.

Pitäisköhän Hollywood sulkea.... ja kaikki kaljakuppilat viimeistä kirkonkylää myöten ?

Ryhdistäydy nyt hyvä mie.... ihminen:;):

Alkuviikosta tein lyhykäisesti kokeiluja...

Oma Apriliani kääntyy n. 35 km/h nopeuteen saakka 'myötäohjauksella' (siis tankoa käännetään samaan suuntaan kuin pyörän halutaan kääntyvän) ja sitä suuremmissa nopeuksissa pyörä kääntyy (tai kuski valitsee?) vastaohjauksella.

Onko muut itse kokeilleet tuollaista?

Re: Vastaohjaus eli työntöohjaus

Alkuviikosta tein lyhykäisesti kokeiluja...

Oma Apriliani kääntyy n. 35 km/h nopeuteen saakka 'myötäohjauksella' (siis tankoa käännetään samaan suuntaan kuin pyörän halutaan kääntyvän) ja sitä suuremmissa nopeuksissa pyörä kääntyy (tai kuski valitsee?) vastaohjauksella.

Onko muut itse kokeilleet tuollaista?
On kokeiltu, kaikkea on kokeiltu. Eikä siitä sen enempää. Ei nyt nosteta tätä ketjua vaan annetaan unohtua tämä kokonaan.

Saanko aloittelijana nostaa tämän ketjun ylös.. Anteeksi! Olen nyt lukenut tätä ketjua ja vieläkään minulle ei ole selvinnyt, missä vauhdissa vastaohjauksen pitäisi jo onnistua? Olen tehnyt autokoulussa 50km/h väistöjä ja siinähän mä väkisin teen vastaohjauksen mutta en kyllä tiedosta tehneeni sitä. Olen mutkitellut 30-40km/h vauhdissa tiellä, tuleeko jo siinä vauhdissa? Eniten mua hirvittää mutkat jos en jostain syystä osaakaan sitä sitten tehdä. Olen jopa saanut neuvoja että pelkkä itsensä kallistaminen riittää mutkaan. Älkää nyt lytätkö aloittelijaa kun kyselen täällä. :D

Saanko aloittelijana nostaa tämän ketjun ylös.. Anteeksi! Olen nyt lukenut tätä ketjua ja vieläkään minulle ei ole selvinnyt, missä vauhdissa vastaohjauksen pitäisi jo onnistua? Olen tehnyt autokoulussa 50km/h väistöjä ja siinähän mä väkisin teen vastaohjauksen mutta en kyllä tiedosta tehneeni sitä. Olen mutkitellut 30-40km/h vauhdissa tiellä, tuleeko jo siinä vauhdissa? Eniten mua hirvittää mutkat jos en jostain syystä osaakaan sitä sitten tehdä. Olen jopa saanut neuvoja että pelkkä itsensä kallistaminen riittää mutkaan. Älkää nyt lytätkö aloittelijaa kun kyselen täällä. :D
Vastaohjaus tehdään AINA kun pyörä kääntyy. Ilman vastaohjausta pyörää on mahdoton kääntää kaatumatta. Se vain on hitaassa vauhdissa mitättömän pieni se liike että se pyörä alkaa kääntymään.

Nojaaminen mutkaan antaa suoritukselle tasapainoa ku painopiste on oikeassa paikassa, mutta ei se painon siirtäminen pyörää kovin ihmeellisesti käännä. Tärkeintä on se että kädet pysyy ajaessa rentoina, ja ohjaus tapahtuu tangosta ohjaamalla. Katuajossa on tärkeää, että pyörästä otetaan tuki jaloilla ja vyötäröllä. Käsien varassa ei saisi nojata koska se saattaa pahimmassa tapauksessa estää ohjaamisen täysin (niin sanottu hartialukko). Mitä rennommat kädet ajaessa, sitä tehokkaampaa on ohjaus.

Sama tekniikka koskee polkupyörääkin, tässä ketjussa olen linkannut videonkin asiasta joka todistaa sen että ilman vastaohjausta on 100% mahdotonta kääntyä kaatumatta.

Sohaisen kusiaispesään :D Teija, katse menosuuntaan, vaikka se olisi sitten niskat ympäri. Kroppa tekee perässä loput olettaen, että fillarilla osaat jo ajaa.

Sillain yksinkertaistaen.

Sohaisen kusiaispesään :D Teija, katse menosuuntaan, vaikka se olisi sitten niskat ympäri. Kroppa tekee perässä loput olettaen, että fillarilla osaat jo ajaa.

Sillain yksinkertaistaen.
Totta, se vastaohjaus esim. fillarilla tulee useimmilla täysin tiedostamatta ku nojaa kohti mutkaa ni se sisäkäsi työntää hitusen tankoa, joten se toimii myös.

Mutta koska aloittelija kysyi, ni on syytä mainita että sit ku hirvi tulee keskelle maantietä eteen poikittain ni vaikka miten tuijottaisit hirven persettä kohti ni se ei sua pelasta tollasessa ku tarvitsee nopean väistön. Siinä on sitte iha kaksin käsin tiedostaen väännettävä tankoa. Itse en suosi tollasta "laiskaa" ohjaustapaa, mieluummin ohjaan tietoisesti reippaasti tangosta.

Voit kokeilla ajoharjoitteluradalla tai mutkapätkällä tätä AT2 "temppua" eli, että ajat yhdellä kädellä mutkaan, niin siinä se realisoituu mitä se vastaohjaus tarkoittaa. Voit kokeilla vaikka 100 x peräjälkeen tai vaikka 25 x päivässä 4 päivän ajan ja jos kerrankin onnistut jotenkin muuten, kuin vastaohjaamalla, niin olet kyllä jonkinasteinen kyky!
Ja tähän sellanen pieni sidenote, että sekä prätkällä että polkupyörällä pystyy kyllä ajamaan ja ohjaamaan ilman käsiä, mutta tällöin se tanko kääntyessä heilauttaa itsekseen sen tarvittavan vastaohjauksen, ja koska siinä ei ole voimaa työntämässä, ni se on tooooodella hidas se käännös.

Back