Vastaohjaus eli työntöohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

FJ20

New member
Oliskos tämäkin syytä taas tuoda esille kun moikkailukin oli.

Hakujen takana löytyy linkkejä vaikka kuinka. Asia on jokavuotisen tärkeä.
Kysytään: Kuka ei tiedä mitä on vastaohjaus ja miten se auttaa ajamista.

Kuka uskaltaa ilmoittautua tietämättömäksi.

Minä en tiennyt ennenkuin luin "Ajo hanskaan" opuksen ja rupesin aktiivisesti surffamaan täällä .orgin sivuilla. Siis valaistukseni tuli about maaliskuussa kuluvaa vuotta...

Nyt koitan aktiivisesti siirtää vastaohjausta aivoista selkäytimeen. Ehkä se joskus kilometrien kuluttua alkaa taipumaan...

Itse en kanssa tiennyt vastaohjauksesta mitään ennen kuin siitä luin vuosi sitten. Ja kun olin lukenut niin rupesin seuraamaan oikeen tarkkaan ja havaitsin käyttäväni vastaohjausta automaattisesti. Lienee perua siitä että ekan moottoripyörän (tai no crossimopohan se oli) olen saanut 7 vuotiaana.

Mutta suosittelen jokaisen kokeilemaan ja opettelemaan työntöohjauksen/vastaohjauksen niin että sen osaa myös kun sille on tarve.

Hyvin yleinen tapaus missä vastaohjausta tarvitaan on jos menee mutkaan liian lujaa ja on pakko hidastaa vauhtia. Taitaa kaikki pyörät pyrkiä nousemaan pystyyn jos mutkassa jarruttaa moottorilla tai jarrulla. Tälläisessä tilanteessa on välttämätöntä ymmärtää vastaohjaus ja osata näin toimia.

Suomessa kouluttajat käyttävät nimitystä;TYÖNTÖOHJAUS.
Selvempää, kun käännyt vasemmalle työnnä vasenta ja samoin oikealle kääntyessä, työnnä oikeaa koska olet sinne menossa.

Voitaisi varmaan org:n sivuillakin käyttää samaa nimitystä.

Se vaan on niin helppo ohjaustapa kun siitä tulee tapa.

Viime kesänähän tuo tutuksi tuli pyöräkoulussa
sport05.gif
hyödynnetty urakalla tällä kaudella..mutkapätkää
sport05.gif

Tulee selkäytimestä. Oon joskus maininnut asiasta sellaisille jotka ovat ajaneet korkeintaan polkupyörää, eivät ole uskoa korviaan, mutta vasta/työntöohjauksellahan se mopo kääntyy. Siis jos on vauhtia. Must-juttu 
bowdown.gif

Ihan ehdoton.

Olin viime keväänä Pohjolan järjestämällä päivän ajokurssilla ja siellä sitä työntöohjausta opeteltiin.

Pitäisi olla kaikille kaksipyöräisillä liikkuville pakollinen.

Yksinkertainen ja todellakin pelastava
062802jumpie_prv.gif

Sotketaan vielä hiukan tätäkin soppaa.Voidaan sanoa että kaikki jotka ajavat kohtuullisia nopeuksia tätä käyttävät,toiset tietävät käyttävänsä ja muut käyttävät vaikkeivat tiedä käyttävänsä.
Vastaohjaus ja työntöohjaus hmm.Työntöohjaus on sinänsä hiukan epäkelpo sana koska joissakin pyörissä on luonnollisempaa vetää kahvasta.Tämä on ennenkin todettu asia.Varmasti tulee vääntöä tästäkin,luulisin ainakin.

Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.

Varmasti tulee vääntöä tästäkin,luulisin ainakin.
Luulisin, että on saman tekevää mitä nimeä siitä käytetään, kunhan
vain yhteisesti tiedetään mistä puhutaan.
Itsellä on sellainen käsitys, että vastaohjaus on vanhempi nimitys ja
vasta viimevuosina on alkanut kuulla nimitystä työntöohjaus. Jossain
taidettiin jopa perustellakin miksi työntöohjausta suositeltiin.
Mutta samapa tuo ..

Baja Hillissähän tästä on juttua enemmänkin .. tiedoksi niille joita kiinnostaa
"Miten ja miksi moottoripyörä kääntyy" ja siinä samalla sivulla hieman alempana on
"Vastaohjaus - Moottoripyörän ohjaaminen käytännössä"

Samaa fundeerasin minäkin, tuo vastaohjauskun tuntuu niin kovin luonnolliselta tavalta kurvaillessa. Mutta varmasti monet tosiaan käyttävät sitä tietämättään, itse joutu suorastaan kiinnittään huomiota, kun aikanaan mopokortin ajelin...
sport05.gif

Taitaa tuo työntöohjaus tosiaan olla uusionimi, mutta samaa tarkoitetaan.

Oma pyörä, jossa etunakki on luokkaa 150 mm, ei edes käänny muulla tavalla +60 nopeuksissa.

Jossain
taidettiin jopa perustellakin miksi työntöohjausta suositeltiin.
Mutta samapa tuo ..
Autoileville helpompi omaksua työntäminen käännöksen suuntaan kuin kääntää väärään suuntaan. Kait.

Mistä mahtaisi johtua se että vasemmalle kaarrettaessa näkyvyyden ollessa hyvä, niin painon siirto kuin ohjauskin menee kohtuu mallikkaasti, mutta oikealle taas hartiat ovat kuin betonista tehdyt.
confused_orig.gif
(siis minulla, ei yleisesti)
Vasemmalle käännyttäessä tulee "revittyä" oikealla kädellä tangosta, mutta ei toimi toiseen suuntaan.
U-käännös oikeaan on myös kuin tervan juontia. Se tehdään jotenkin (jalat maassa) jos on pakko.

Ja sama vika. Kuulin tästä ajettuani 10 v. moottoripyörää joskus 80-luvulla ja aloin itsekin tarkkailemaan tilannetta ja tosiaankin käänsin tankoa "väärään suuntaan". Mutta siis ihan vaiston varainen toiminta ja ihmettelen miten kukaan voi muulla tavalla ajaa. Tietysti ihan kävelyvauhdilla keilarataa mennään "normaaliohjauksella".
sport05.gif

Hieman kaluttu aihe, mutta aina ajankohtainen. Mutta tässä esimerkkinä harjoite, joka ainakin mulle oli valaiseva esimerkki työntöohjauksen merkityksestä:
0) valitkaa sopivan iso (hiekaton) alue, vaikka jokin marketin parkkipaikka
1) merkatkaa vaikka tennispallon puolikkailla riittävän iso ympyrä, jossa voi pitää noin 40 km/h tasavauhtia. Ehkä noin 20 m halkaisija.
2) ensin muutama kierros tasavauhtia 2-vaihteella sisäkurvia hipoen.
3) joku heittää yllättäen noin metrin mittaisen kepin radalle noin puoli kierrosta ennen ajajan saapumista.
4) ajajan tehtävänä on väistää keppi ja palata ympyrän kehälle. Työntöohjauksella kepin kierto ja heti perään toinen työntöohjaus, jotta palaa takaisin ympyräradalle
5) sama toiseen suuntaan
Tässä harjoitteessa idea on se, että kaarreajossa yllättävien esteiden kierto on mahdollista ainoastaan työntöohjauksen avulla. Jarruihin koskeminen tai "normaali" ohjaus joko kaataa pyörän tai johtaa ulosajoon. Ja kaarteessa ulosajo on tilastojen mukaan yleisimpiä kuolinsyitä.
Varoitan jo nyt, että yllämainittu harjoite voi johtaa kuluihin, joita vakuutusyhtiö EI maksa. Minä en ota vastuuta yllytyksestä
tounge.gif

Ja muuten en edes kuvittele, että tämän joskus oikeasti osaisin. Mutta se ei estä harjoittelemasta.

Onhan se mahdollista ajaa motukkaakin vaikkei vastaohjaakkaan.Pitädy kohtuullisissa vauhdeissa,pidä pyörää kohtisuorassa ajorataan nähden ja kehoa siirtämällä tasapainossa niin siinähän ohjaat etupyörää kaarteen mukaan.Ei se sen vaikeampaa ole.Kaikki on mahdollista.
Kerran eräs henkilö osti moottoripyörän(saanut kortin autokortin mukana) ja hänen elämänsä ensimmäinen ajo oli ajaa pyörä kotiin.Näin sen ajon lopun osan ja kun pysähtyi,tuli juttua ajamisesta ja ehdotin menemistä kurssille opettelemaan perusteet.Otti niin kovin luonnolle ettei jatkanutkaan uraa ja ihan hyvä niin koska laji ei kaikille luonnista ollenkaan.

... mutta oikealle taas hartiat ovat kuin betonista tehdyt.
confused_orig.gif
(siis minulla, ei yleisesti) ...
Tuo sama ilmiö on varmaan suksilla laskettelussakin ja luistelussa.
Jotkut pystyvät kääntymään yhtä hyvin molempiin suuntiin, mutta
aika iso porukka kääntyy selvästi paremmin vain jompaan kumpaan
suuntaan. Miksi urheilukentän juoksurataa kuljetaan vastapäivään?
Ihmisissä on eroja .. monellakin tavalla .. eikä se välttämättä ole huono asia ...
lookaround_orig.gif

En tajua kans alkuunkaan. Pelkästään roikkumalla? Ei onnistu.
Taitaa olla niin, että vastaohjaus voi tapahtua passiivisesti tai aktiivisesti. Jos kaarroksen aloittaa kallistamalla tietämättä mitään vastaohjauksesta, niin pian joutuu huomaamattaan kääntämään tankoa hieman vastakkaiseen suuntaan. Oikea tapa on kääntää ensin tangosta, jolloin pyörä alkaa kallistua eri suuntaan. Ripeästi tehtynä kuljettajan paino jää hetkeksi väärälle puolelle.
Kovassa vauhdissa hyrrävoimat vastustavat kallistusta, jolloin aktiivinen vastaohjaus on ainoa keino nopeaan suunnanmuutokseen.

Back