Väsyneenä ajaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iaj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikrotirsoista, tähän liittyy omakohtainen juttu tältä vuodelta: Matkalla autolla kohti Stuttgarttia. Lähtö Tallinnasta puolen yön jälkeen. Herään säpsähtäen 'että nyt auto menee ojaan', hetken sekaista ihmettelyä että mettään mentiin ja lujaa kunnes iskee tajuntaan että olin tuntia aikaisemmin vetänyt levähdyspaikalle tirsalle... Mutta tuon herätyksen jälkeen pysyikin sitten pitkään hereillä...

Minullekin kävi kerran ihan Suomenmaalla kun yötä vasten palailin pakulla pohjoisesta, oli aivan pakko mennä johonkin taukopaikalle vähän tirsottamaan. On muuten tosiaan inhottava tunne, kun herää siitä auton ratista, ja eka ajatus on että voi prkl kohta lepikko rytisee... siinä voi mennä hetkisen verran ennen kuin ajatus kerkiää mukaan, että parkissahan tässä ollaankin!


Pyörällä ihan ´omia rautaperseajoja´ on ollut pian 20 vuotta sitten Brindisistä Etelä-Italiasta samoilla silmillä Tukholmaan +3000km, ja sitten toisen kerran Etelä-Espanjan Cadizista Saksan Saarbrückeniin jotain 2200... ja nämä siis ei mitenkään etukäteen suunnitellen, tai edes mitään kunnon taukoja pidellen, vaan ihan idioottimaisesti vaan eteenpäin puskien...´rahat loppu ja pakko päästä kotia´ tjsp. Kohti Tukholmaa taisin yrittää ottaa pienet nokkaunet jossain bensiksellä, melkein heti tulivat tökkimään ylös. Espanjasta Saksaan ei sitten ollut kuin lyhyitä tankkaustaukoja. Erittäin typerää ja helvetin vaarallista, varsinkin loppumatkasta, koska todella se yhtäjaksoinen valvominen rupeaa vastaamaan kuin jotain pientä huppelitilaa. Eikä se mitään kivaakaan ollut. Jos siis joku suunnittelee jotain rautaperseajoja, niin kannattaa tehdä hieman fiksumpi ´pläni´.
 
Viimeksi muokattu:
Itse joskus kun ajoin tollasen 100 km siivun kun olin valvonut kaksi päivää putkeen, eli siis yhteen yöhön en ollut nukkunut ollenkaan, niin ei ollut hauskaa. En muistanut (enkä muista vieläkään) matkasta jälkeenpäin oikeastaan yhtään mitään. Sen verran että silmät tapitti suoraan koko matkan ja en tiedä oonko mahtanu vähä pilkkiäkkin välillä.

Meikäläiselle kyllä uni pirun tärkeää. :grin:

Vähän sama kokemus itellä, 3 tuplavuoroa töissä putkeen silleen että aina 8 tuntia välissä, tosta työmatkoihin voi vielä miinustaa tunnin ja sit muuhun toimeen kans. Kolmannen tuplavuoron jälkeen kun ajelin kotiin niin 10km kotoa havahduin että miten olin jo siihen asti päässyt, rekan perässä siististi ajelin mutta ei mitään muistikuvaa työpaikan portilta siihen pisteeseen. Ja muutenkin Helsinginreissuilla on kyllä välillä väsyttänyt, vittumaista yrittää sinnitellä kotiin asti.
 
Oikeastaan tässä olisi mukava kuulla kommentteja aiheesta ajatko kännissä pärrää?
Varmaan kukaan ei sano näin, mutta jo 20h ajo vastaa tuota 1 promillen känniä.

En ajaa kännissä pärrää,mutta ei toi 20 tuntia voi olla samaa kuin 1 promille!
 
Kun joku edellä kysyi, niin promillien nousu suhteessa aikaan johtuu siitä, että se kumuloituu!!

Liikenteessä ei pidä ajaa, jos ei ole ajokuntoinen. Ja väsynytkään ei ole ajokuntoinen. Yksinkertaista.
 
Ei tuo välttämättä ole tunneista kiinni jos nyt liikutaan 24h luokassa.
Parempia lähtökohtia turvalliseen liikennöintiin varmasti löytyy, mutta
eiköhän valtaosa puikkoihin nukkumisista "kehity" hieman eri puitteissa ja syistä.
 
En ajaa kännissä pärrää,mutta ei toi 20 tuntia voi olla samaa kuin 1 promille!

Sanottaisiinko niin, että kun asiaa on tutkittu ja tutkimustulos julkistettu niin väitteelle löytyy pohjaa:
Tuossa tutkimuksessa todetaan aika selkeästi että näin on.
Tietty tämä ei tunnu mukavalta varsinkaan jos harrastaa noita kestävyysajoja, mutta totuudelle ei nyt
voi mitään. noin 20h valvonta vastaa 1 promillen kännejä. Varmasti löytyy yksilöitä joille tuo voi vaikuttaa
vähemmän tai enemmän. Mitä sitten on nämä superrautaperseajot, sanoisin että niissä leikitään jo
aika vahvasti liikenneturvallisuuden kanssa. Kun uskallan sanoa, niin saan varmaan kukkahattu
leiman, enpä välitä :p

liikenneturvan tutkimuksesta:
Väsymykseen liittyvää toimintakyvyn laskua voidaan verrata alkoholin aiheuttamaan
toimintakyvyn laskuun. Kokeelliset tutkimukset osoittavat, että valveillaoloon liittyvä
toimintakyvyn lasku vastaa 17 - 19 tunnin jälkeen toimintakykyä veren
alkoholipitoisuuden ollessa 0,5 promillea ja 20-25 tunnin jälkeen yhden promillen
humalatilan aiheuttamaa toimintakyvyn laskua
 
Ei täsä foorumissa leimata kukkahatuks :grin:

Mutta noi tutkimukset ovat mitä ovat kun aina löytyy iso kasa muita tutkioita jotka tutkivat samaa asiaa ja eroja on kun yö ja päivä,se nytt paljolti riippuu siitä kuka sen tutkimuksen kustantaa :;):

Toki niin en sano että väsyneenä pitäis ajaa edes ruohonleikkurilla,mutta ei se sentään ihan niin menee et kampa on tolleen ja sen alla vedetään se linja kun nämä narkolepsia potilaat mitä meillä oli täsä tutkimuksessa ei vaan oikein hanskanut sitä 24H simulaattorissa istumista.
Omalle kohdalle toi 24H ei vaikuta juuri mihinkään suuntaan kun en nuku kun 5-6H vuorokaudessa.
En ole kun parit (hyväksytyt) rp ajot ajanut ettei sen puolesta,mutta nämä rp kuskit jotka ajavat pitkiä päiviä ajaa sitä ulkomailla misä saavat 4-6 tuntia nukkumisaikaakin per vuorokaus,ei se silleen hirveesti sitä liikenettä vaaranna.
Enkä usko että niitä kuskeja (rp kuski tai ei) yliväsyneenä ajelee hirveesti liikenteessä kun eivät joudu sitä palkan takia tekemään.........
 
Moni tietää miltä tuntuu ajaa 24h valveillaolon jälkeen mutta moniko tietää miltä tuntuu ajaa promillen humalassa? Jos toi 24h valveilla on ku leikkiä vaan ni voisko vetää johtopäätöksen että promillerajaakin vois nostaa?
 
Moni tietää miltä tuntuu ajaa 24h valveillaolon jälkeen mutta moniko tietää miltä tuntuu ajaa promillen humalassa? Jos toi 24h valveilla on ku leikkiä vaan ni voisko vetää johtopäätöksen että promillerajaakin vois nostaa?

Ei noi ole edes lähellä toisia noi sun vertaukset,etenkin promillirajan nostosta.
Jokainen saa ihan vapaasti vetää omia johtopäätöksiä ilman kukkahatun leimaa.:grin:
 
No promillerajan nostaminen oli läppä mutta muuten kun täällä väännetään kättä että onko toi tutkimus oikeassa niin moniko on testannut molempia? Mulla ei ole tutkittua tietoa millon ite olen esim. 0,5 tai 1 promillen humalassa enkä ole kännissä ajanut niin paha sanoa onko se sitten sama kuin 24h valveillaolon jälkeen ajaminen mitä olen kokeillut.
 
liikenneturvan tutkimuksesta:
Nyt kovasti väitetään, että liikenneturvan sivuilla oleva tutkimus on huuhaata.
Tekijöinä on kolme suomalaista (Radun Igor, Radun Jenni ja Ohisalo Jussi + liikenneturvan henkilöitä) ja lähdeaineistoa sitten monelta ulkomaailaiselta tutkijalta. Jos jollakin on parempaa tietoa ko tutkimuksen virheellisyydestä, niin aineisto pöytään ihan reilusti vaan. :)
Suomen tieliikennelaki (TLL) kieltää väsyneenä ajamisen pykälässään 63 (3.8.1990/676).
 
Mikrotirsoista, tähän liittyy omakohtainen juttu tältä vuodelta: Matkalla autolla kohti Stuttgarttia. Lähtö Tallinnasta puolen yön jälkeen. Herään säpsähtäen 'että nyt auto menee ojaan', hetken sekaista ihmettelyä että mettään mentiin ja lujaa kunnes iskee tajuntaan että olin tuntia aikaisemmin vetänyt levähdyspaikalle tirsalle... Mutta tuon herätyksen jälkeen pysyikin sitten pitkään hereillä...



Oma kokemus nukahtamisesta auton rattiin: Ajoin umpiväsyneenä enkä voinut lastin/kiireen takia pysähtyä lepäämään. Järkeilin, että mies ei voi nukahtaa silmät auki. Seuraava mitä tajusin oli, että oikean puolen penkan kivet ropisivat renkaiden alla. Tapahtumapaikka oli vuoristo eli säikähdin h....tisti. Sain auton takaisin tielle turvallisesti ja matka jatkui. Säikähdys kuitenkin eritti vereen ilmeisesti adrenaliinia tai jotain muuta vastaavaa, koska väsymys loppui siihen. Ajoin vielä muutaman tunnin enkä sen jälkeen sänkyyn päästyäni nukahtanut vielä pariin tuntiin.
Ainakin omalta osaltani opin sen, että kun on tarpeeksi väsynyt, ei nukahtamista voi estää millään poppakonstilla. Ja sen, että säikähtäminen piristää, mutta en kuitenkaan suosittele, että ajaa säikähdykseen asti.
Mikrounet ovat varmasti hyvä ratkaisu, jos on aikaa niille.
 
Itellä tuli tehtyä viime viikolla 19 tunnin vuoro,ja olin ollut vuoron lopussa valveilla 36 tuntia pystyssä ilman mitään torkkuja,ja silti jaksoin kotona käydä saunassa ja ottaa pari olutta eikä olo ollut mikään ihmeen väsynyt...

Mutta silti välillä tuo yöllä ajaminen tuntuu perkeleen raskaalta,vaikka olisi saanut nukuttua muutaman tunnin ennen töitä.
En tiiä mistä lie johtuu että välillä väsyttää enemmän kuin toisena yönä,vaikka rutiinit on samanlaisia ennen töitä.

Talvella ajaminenhan on tietenkin paljon raskaampaa kun on pimeää koko ajan,ja keväällä auringon valon lisääntyessä on energiaa aivan erilailla...
 
Kyllä se niin on, että ei kannata nukkumisen kanssa pelleillä. Joskus on tietty "pakko" venyttää päivää, mutta kyllä sen tietää kun on se 16 tuntia tehnyt (tietokoneenkin) äärellä töitä ja lampsii sänkyyn – sydän tykyttää ja pää on kuin mehiläispesä samalla kun väsyttää. Ei se hyvää tee. Tunti tai puolitoista pitää maata sängyssä silmät teevatina ennenkun joku stressihormoni tms. liukenee verestä ja antaa nukahtaa.
 
Se on aina hyvä vääntää tutkimusta vastaan mutulla asioita :grin:

Eiköhän tuo tutkimus anna aika hyvän kuvan asiasta. Tottakai moni asia vaikuttaa, mutta jonkinlaisena keskiarvona tuota voidaan pitää. Tottakai asiassa on myös paljon muuttujia, eikä tuota voi suoraan vääntää noin mustavalkoiseksi. Väsymystilasta esim. on paljon helpompi päästä ainakin hetkellisesti eroon, kuin humalatilasta. Kyllä sitä aikansa aina jaksaa, kun on vähän meinannut lipsahtaa väsyneenä ihan autonkin ratissa. Adrenaliinia pukkaa kummasti.

Väsyneenä ajamisessa on myös paljon vaikutusta muulla liikenteellä. Mitä olen jotain vastaavia tutkimuksia nähnyt TV:ssä demonstroitavan, niin niissä ajellaan tyhjällä tiellä, ei esim. keskustassa muiden seassa.

Tärkeästä asiastahan tässä keskustellaan, mutta pakko silti hiukan kyseenalaistaa aloittajan motiivia :;):
 
On varmaankin yksilökohtaista tuo väsyminen...
12 tuntia samoilla silmillä on se raja, missä pitäisi alkaa miettiä vähintäänkin taukoa :grin:


:grin:
 
On varmaankin yksilökohtaista tuo väsyminen...
12 tuntia samoilla silmillä on se raja, missä pitäisi alkaa miettiä vähintäänkin taukoa :grin:


:grin:

varmaan vaikuttaa myös pohjalla oleva väsymys. Ei se et nukut yhtenä yönä 8h ja lähet vetään pitkää päivää auta, jos takana on viikkokaupalla vähiin jääneitä unia. Toisaaltaan jos taas on nukkunut viikkokaupalla hyvin ja ei ole univelkaa, niin toi 36h hereilläolo menee heittämällä.

Toiset kestää univajetta paremmin kuin toiset... Pari kymppisenä meni hienosti, nyt kun kolmekymmentä on jo takana, ei oikein tahdo sietää valvomista läheskään yhtä hyvin kuin nuorena.
 
Eihän täällä kai kukaan väitä, että konkreettisesti väsyneenä ajaminen olisi turvallista/järkevää ?

Tutkimukset ovat ylipäänsä ihan hyviä, mutta johtopäätösten tekeminen on sitten ihan toinen asia.
Tästäkin täällä ollaan varmaan ihan samaa mieltä.... oli oma "painoitus" mihin suuntaan tahansa ?

Tuskin siitäkään.... on suurta erimielisyyttä, että mitä "pitempään vedetään putkeen"......
itse asiassa ihan sama, onko kyse baanasta vai viinasta :D, jossain vaiheessa alkaa "nuokku iskemään" :D.

Tästä päästääkin mukavaa aasinsiltaa väsymyksen ja viinan vaikutusten pariin.
Eikös se mene niin.... että jos on "hyvät pohjat" se vaikuttaa molemmissa tapauksissa :D.

Edelleen... harjoitus tekee mestarin... ja jostain kumman syystä... ja siitä huolimatta....
toinen kestää hieman toista paremmin.

Ei kai tässä tarvitse nyt ihan esim. Navy Seals- karsintoihin asti mennä kaivamaan sitä, miten
valtavia eroja ihan jo henkilökohtaisissa ominaisuuksissa löytyy.... vaikka vain unenpuutteen ja
suorituskyvyn suhteesta.

Ihan yhtä turhaa on vääntää siitä, ettei arjen tasolla yleisesti tarkastellen "väsymys" heikennä
liikenteessä tarkkaavaisuutta ja suorituskykyä. Nämä asiat kun nyt vaan keskimäärin
lisääntyvät aika lailla heti kun "poiketaan normaalista rytmistä" yksilötasolla.
 
Minullekin kävi kerran ihan Suomenmaalla kun yötä vasten palailin pakulla pohjoisesta, oli aivan pakko mennä johonkin taukopaikalle vähän tirsottamaan. On muuten tosiaan inhottava tunne, kun herää siitä auton ratista, ja eka ajatus on että voi prkl kohta lepikko rytisee... siinä voi mennä hetkisen verran ennen kuin ajatus kerkiää mukaan, että parkissahan tässä ollaankin!

.

Mikrotirsoista, tähän liittyy omakohtainen juttu tältä vuodelta: Matkalla autolla kohti Stuttgarttia. Lähtö Tallinnasta puolen yön jälkeen. Herään säpsähtäen 'että nyt auto menee ojaan', hetken sekaista ihmettelyä että mettään mentiin ja lujaa kunnes iskee tajuntaan että olin tuntia aikaisemmin vetänyt levähdyspaikalle tirsalle... Mutta tuon herätyksen jälkeen pysyikin sitten pitkään hereillä...

Samoin on käynyt itselle. Duunin takia tulee aika usein lähdettyä aamulla liikenteeseen jo ennen neljää ja illalla ajelen takaisin. Eniten alkaa väsyttää siinä 18 maissa illalla ja aika usein on pysähdyttävä ottamaan "kameliunet". Kerran tuli talvisaikaan nukuttua n. puolitoista tuntia ja heräsin siihen kun näin unta että nukun ratissa. Herätessäni tajusin että painoin jarrupoljinta täydellä voimalla... :grin:

Aikamoisella automaattipilotillahan autoa ajetaan. Reaktiot tulee itsestään jo ennen kun aivojen kognitiivinen osa edes ehtii käsitellä koko tilannetta.
 
Lisäksi voidaan
väittää, että normaali terve ihminen ei voi nukahtaa rattiin tuntematta tätä ennen
jatkuvaa kohonnutta uneliaisuutta (Horne & Baulk, 2004; Lisper, Laurell & Van Loon,
1986; Reyner & Horne, 1998). Varoittamattomia unikohtauksia ei ole olemassa,
ainakaan terveiden yksilöiden kohdalla (Horne & Baulk, 2004).

Sellaista turtana zombieta ajamista voi kait pitää yllä pidempäänkin, vaikkei turvallista oliskaan.
Mutta jos tila on sellainen että silmät lupsahtaa ajaessa kiinni, josta säpsähdät hereille parin sekunnin päästä, niin tämä varoitus on otettava tosissaan, olet hyvin lähellä tankoon / rattiin nukahtamista. Kun keho haluaa unta niin sitä vastaan ei pysty millään "pidän silmät auki vaikka väkisin" - päätöksellä taistelemaan. Menee vaikka ojanpenkalle puuta vasten ottaa 15 min tirsat, helpottaa oloa kummasti.
 
Back
Ylös