• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vedenpitävyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shuttlex
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
IXS gorehousut, kaksi saman valmistajan takkia (toinen kevytversio kaupunkikruisailuun, toinen gore) ja alpinestarsin gorepopot. Kaikki pitää veden paitsi toi kevyttakki: päästi rankassa sateessa povitaskuun(!!!) vettä, muut taskut pysyi kuivana...

Meillä on ollut Rukkan puvut 7 vuotta ja pitävät edelleen.

Tänäkesänä muummoassa ajettiin 400 km kaatosateessa ja alusasut kuivina.

Osta Rukkan puku.

tounge.gif

Rukan goret ovat osoittautuneet sinänsä vesitiiviiksi, mutta kauluksen alueelta vettä tulee sisään. Olisiko jollain ratkaisua tähän ?

Meidän IXS-puvut on pitäneet hyvin vettä. Kerran olen kastunut munista, mutta takin kaikki napit oli jääneet auki...

Yokon täysvarustus päällä: takki, housut, hanskat. Ei tule vesi läpi ja kuski on kuiva kaatosateenkin jälkeen!
bowdown.gif

Osa taskuista ei pidä vettä, koska niissä on tavalliset vetoketjut. Ns. dry-pocketit (jotka on mainittu erikseen) pitävät vettä. Eli kastuva tavara povareihin yms. vettä pitäviin taskuihin.

Shoei. 5 tuntia kaatosateessa ja kaikki on alla pysynyt kuivana. Vaan takin ulkotaskuihin ei kannata tupakki askia sateella jättää, muuten voi tulos olla: tasku täynnä epämääräistä pahvin ja tupakan purun sekaista mössöä.

Itsellä: MP-asun takki ja Yokon housut
Vaimolla: Dainesen takki ja MP-asun housut

Molemmat yhdistelmät pitäneet vettä rankemmallakin sateella...

IXS, ja kuivana on pitänyt. Kengät Sieviläiset, ja ulkona pysyy vesi. Jos kengistä jotain negatiivista etsimällä etsii, niin helteellä saattaa sukka kostua...

Sinisalotkin pitää veden ulkoana, paitsi ajotakin vetoketju päästää vettä läpi herkasti. Noin 150 km reippaassa sateessa ja ei menny muualta läpi kun vetoketjusta.

Oon joskus erehtyny ostamaan ajovarusteet jollain hipora-kalvolla ja muuta ei voi todeta, kuin et halpa kopio aidosta ja alkuperäisestä, ei edes vaihtamalla parantunut: joko hikoilin kuin sika, taikka sit tuli kosteus ulkoapäin.  
withstupid.gif

Nytte ostin yoko evo-takin ja legendin-byysat (goretex). No byysat päästi vedet sisälle ekassa sateessa (olo oli, kuin housuun olis kussu: eikä pitäis viel olla eturauhasvaivaa  
tounge.gif
), no soittelin hesaan edustajalle ja kerroin asiasta, niin sieltä kysyttiin mulle lähintä liikettä jotta saan hakea uudet ja liike lähettää takaisin tehtaalle  
062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

Kotimaisilta valmistajilta on aina saanut hyvää palvelua, mutta nuo ulkomaiset  
veryangry.gif
: takuut on hillittömän työn takana  
033102ass_1_prv.gif

Mun suositus: vaikka se goretex asussa maksaa enemmän, kuin muut kalvot, niin suosittelen lämpimästi (on meinaan parhaat vesipilariarvot ym.)

Ainoa kunnon suoja vesisateessa on hyvä goretex-kalvolla varustettu puku ja ehdottomasti sadepuku sen päälle ja ehdottomasti ajohansikkaiden päälle sadehanskat. Oma Yokon goretex on pitänyt hyvin veden taskujenkin ulkopuolella, mutta mennyt viikonvaihde Jänkhällä osoitti sadeasun tarpeellisuuden; vettä satoi 8 tunnin ajon ajan kaatamalla ja pohjoisessa lämpötila oli 6 asteen tuntumassa ja nyt on flunssa.
sad_orig.gif

Tuliterät Sinisalon TECH takki/housut, pitävät muuten paitsi edestä vetoketjusta ja kahden tunnin jälkeen on munat märkinä.... hienoa  
veryangry.gif

Mänskän nahkasaappaat taas ovat suorastaan loistavat säännöllisesti plankattuina (armejan mustatahna jee)

MP-Asunun Sportech takki (ei Goretex), Richan housut( ei Goretex ), Richan kegät ( ei Goretex ), hanskat Yoko Goretex. Viikonloppuna tuli käytyä jänkhällä. 1300 km vesisateessa ajoa mikään osa-alue ei vuotanut missään vaiheessa! Eikä ollut kumipukua.

Yokon täysvarustus päällä: takki, housut, hanskat. Ei tule vesi läpi ja kuski on kuiva kaatosateenkin jälkeen!
bowdown.gif

Osa taskuista ei pidä vettä, koska niissä on tavalliset vetoketjut. Ns. dry-pocketit (jotka on mainittu erikseen) pitävät vettä. Eli kastuva tavara povareihin yms. vettä pitäviin taskuihin.
Paitsi että mun Yokon dry-pocket piti (pitkähkön) vesisadeajon jälkeen sisällään very wet-puhelimen..
biggrin.gif

Sisätaskuissa kylläkin kaikki on pysyny kuivana.Totta turiset.
Hyvät kamat kyllä muuten.
sport05.gif

Emännällä käytössä Sweepin Cordura-takki ja pitää kuulema vettä kovemmassakin sateessa, itse en päälleni pistä kuin nahat, sadepuku on sitten kovempaa sadetta varten olemassa.

Yksi ilmiö, jonka olen huomannut muuten erinomaisen vedenpitävässä Danen (Dainesen "halpis" kopio) aitoa coretexiä käyttävässä ajopuvussa on, se että ajaessa viima ajaa veden reisissä coretexin ja pintacorduran välissä kohti lantiota. Takkiosan helma makaa reisien/lantion päällä ja idiootit ovat tehneet takin  vuorin alaosan vettäimevästä materiaalista. Seurauksena on kapillaari-ilmiön(?) avulla märkä vatsanseutu jo, kun sateessa on ajettu vasta yli 100 km
crazy.gif

Katselin kaupassa muidenkin kaksiosaisten ajopukujen takkien helman vuorikangasvalintoja ja aika yleinen taitaa ongelma olla? Voisiko joku viestittää suunnittelijoille, etteivät laittaisi vettä imevää kangasta takin alareunan sisäpuolelle.

Goret taitaa olla hintansa väärtit melkoisella varmuudella noin pikaisesti katseltuna. Valmistaja lupasi kyllä katsoa meidän puvut kuntoon, mutta silti harkitsen uusia pukuja. Nahkojakin tekis mieli, mutta katsotaan miten talven aikana aivot ajatteleepi. Kiitti mielipiteistä ja "testeistä"! Kuulakasta ja kirkasta syyssäätä kaikille päristelijöille!

Back