• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Venäjän kautta viroon?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pitkä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pitkä

New member
Ruvettiin Poikien kanssa suunittelemaan ensikesän matkakohdetta ja viro nousi vahvaksi ykköseksi
smile_org.gif
. Ajateltiin samalla lisätä jännitysmomenttia ja ajaa Pietarin kautta Viron Narvaan.
Nyt kaivattaisiin vinkkejä ja kokemuksia venäjän liikenteestä, rajamuodollisuuksista, majapaikoista jne.
Alustavasti meitä on lähdössä 4pyörää-4miestä, mut voi olla enemmänkin.
 
Samaa tuli mietittyä kuukausi sitten Narvassa, kun pyörät olivat parkissa ja seurattiin hitaasti Venäjälle soljuvaa liikennevirtaa. ViaMichelinin mukaan näyttäisi olevan Lappeenrannasta Narvaan n 370 km. Suurin kynnys lienee tuolla korvien välissä eli uskaltaako lähteä reissuun? Pieni porukka kokoon ja viisumeja anomaan, niin eiköhän se onnistune siinä kuin muutkin reissut. Odotellaan tuolla reissanneiden kommentteja.
 
Tästä on aikaa jo viisi vuotta, silloin ajoin Hamina-Pietari-Novgorod-Velike Luki - Pihkova - Tarto -Tallinna. Liikenne on selaista hieman hermostunutta, roikutaan mielellään pepussa kiinni ja ohitellaan tiukoissa paikoissa. Huoltoasemia ja muuta palvelu löytyy hyvin. Isot ns. M-tiet oli ihan kohtuullisessa kunnossa, pienemmät oli paikkaa paikan päällä. Pietari on järjettömän iso kaupunki ja ruuhkia riittää. Ohitustiekin on, mutta itse ajoin tuttavan ohjeiden avulla aika keskeltä läpi. Öisin pyörä häkissä. Pihkovan tulli oli hidas. Ne ei siellä oikein ymmärtäneet Vaalimaalla tehtyjä papereita ja varsinkin länsimaisen rekisteriotteen tavaaminen otti aikaa. Taisi pari tuntia vierähtää ennenkuin pääsin läpi.
 
Ei missään nimessä sitten "ryhmäviisumia" !!

Pääsee edes joku sivistyksen pariin takaisin kertomaan minne kaverit jäi...
biggrin.gif


Kaverit oli olleet toissavuonna Narvan rajalla kolmetuntia vesisateessa... oli nääs jokunen muukin menossa sieltä ja etupäässä rekkoja.

Taitaa olla entisen "osavaltion" rajalla hiukan kireempi pipoiset kaverit vahdissa.

Rajalla saatte kaksi pientä venäjänkielistä pilettiä johon merkkaatte henkilötiedot tulopäivän ja lähtöpäivän ja viisumin numeron, sitten eteenpäin passintarkistus, seuraavalle kopille jossa merkitään mopedin "tyyppi" ja tiedot..(Valmistenumero)tärkeintä oli viimeksi moottorin koko?? sitten kehoittavat pitämään hyvää huolta lapusta muutoin ei saa mopoa pois maasta ja joka välissä lyodään papereihin leimoja. Tavaroiden tarkistus myös laukuista.
Noin karkeesti oli viimeksi..Normaalia toimintaa kyseisen maan rajoilla.

Liikenne mukavan kaottista paikoin, mutta samaan rytmiin vaan niin homma toimii.
tounge.gif
 
Ei sitä rajan ylitystä kannata jännittää, kyllä se menee kun paperit on kunnossa. Etukäteen tai rajalla voi täyttää kaksi tärkeää paperia. Se maahantulo ja samalla lähtöasiakirja, eli se pikkuinen immigraatio paperi. Se täytetään oikein ja kahtena kappaleena, eli kloonataan vasemmanpuolen tiedot paperin oikealle puolelle.

Toinen on tulliselvityslomake, siitä on tullut uusi painos, kannattaa käyttää linkissä olevaa ja sitten kaksipuoleisena, ei kahta A4:sta. Sen täyttö on helppoa, tullessa vain rasti alhaalla erikohtaan kuin mennessä.

Rekisteriote, parempi on kun on sekä haltija että omistaja sama persoona. Vihreäkortti vakuutusyhtiöstä.

Näillä tulliin ja rajan syyniin. Käytännöt vaihtelevat rajoittain. Toisissa paikoissa tarvitaan kahtena kappaleena tulliselvityslomake toisissa ei, siis mennessä.

Jos ajoneuvo ei ole ennen Venäjän puolella, ottaa hetken ajoneuvon rekisteröiminen maan tietojärjestelmään.

Papereista kannattaa pitää huolta, niitä tarvitaan maasta poistuttaessa. En muista tarkkaan paljonko se nykyisin on se ettei tarvitse siihen pikkuisen lappuseen (maahantulopaperi) rekisteröitymisleimaa, ennen oli 3 vrk. Leiman saa parhaiten kun jossain hotellissa ainakin yhden yön. Ja eikun Vennään maalle.

ps. siellä kannattaa kulkea (mm tullissa ja rajalla ja jokapaikassa) ihan rauhallisesti ja enempiä öykkäröimättä ja tekee niinkuin sanotaan eikä kyseenalaista mitään, niin vähimmällä pääsee.

lisätietoa
 
Venäjän liikenne on muuttunut paljon siistimmäksi viidessä vuodessa. Toki edelleen löytyy innokkaita kaahareita ja se on totta että pyörää ei kunnioiteta vaan ohi mennään jos vaan pääsee. Mielestäni suurimpia riskejä maantiellä on kovaa ohi tulevat autot jotka ajaa ihan vierestä ohi. Jos oot ajatuksissas ja ajaudut vaikka monttua väistäessä hieman vasemmalle niin siinä metrin päässä takakulmassa voi olla auto menossa ohi. Tai sitten katsot peiliin ettei ketään tuu ja kohta suhahtaakin auto ohi. Johtuen siitä että tulee niin kovaa ettet voi kuvitellakaan.

Pieterin kehätie on aikamoisen kaoottinen enkä suosittelis sitä - vaikka on selkein reitti kaupungin ohi. Keskustan ruuhkassa taas isomman lauman pitäminen kasassa on aika vaikeaa.

Valkoista sulkuviivaa kannattaa kunnioittaa. Tulee isot sakot. Ja promilleraja nolla joka kannattaa myös huomioida koska 0,2 promillen krapulasta seuraa kiinnijäädessä luultavasti iso ongelma.

No, jos kuitenkin menette niin kannattaa ajaa Viipurista Koiviston kautta Terijoelle ja vasta sieltä Pietariin. Kiva mutkatie.
Pietarista Narvaan menee kai jotain sivuteitä mut niiden kunnosta ei tietoa.

Mitäs jos ajelisittekin
 
Toinen on tulliselvityslomake, siitä on tullut uusi painos, kannattaa käyttää linkissä olevaa ja sitten kaksipuoleisena, ei kahta A4:sta. Sen täyttö on helppoa, tullessa vain rasti alhaalla erikohtaan kuin mennessä.

Rekisteriote, parempi on kun on sekä haltija että omistaja sama persoona. Vihreäkortti vakuutusyhtiöstä.
Hyvä on laittaa sinne ylälaitaankin erikohtaan ruksi
tounge.gif


Noi kaavakkeet tuolla sivuilla... Mun näkemyksen mukaan toi suomenkielinen on wanhentunut, venäjänkielinen on ok... Tosin, ikinä en ole täyttänyt kuin ne kaks ekaa sivua... Tuosta on olemassa myös lontoonmurteella oleva versio... Helpottaa kovasti täyttöä... Voin niitä halukkaille scannaillakin jopa "täyttöesimerkkien" kera, jos tarve vaatii...

Ajoneuvo voi hyvin olla myös rahoitusyhtiön omistama... Mutta sen rajanylitykseen tarvitaan rahoitusyhtiöltä lupa, jonka yhteydessä saa myös valtakirjan... Ite ajelen autolla jatkuvasti Nuijamaalta yli... Auto on rahoitusyhtiön omaisuutta, 1. haltija on työnantajani ja mä sitten se toinen haltija.... Ei ongelmia missään vaiheessa. Mutta tärkeää tosiaan on, että paprut on kunnossa...

Suositeltavia yöpymispaikkoja... Kysymys enää kuuluu, millaista majoitusta kaipaatte? Pietarista kun löytää ihan varmasti vaihtoehtoja molemmista laidoista ja sit siltä väliltä
wink.gif


Ite en ole koskaan vielä kiertänyt Viroon tuolta kautta, mutta kai se joskus täytyisi kans kokeilla... Muuten täällä (nytkin siis Viipurissa) on tullut juostua jopa riitävästi
sad_orig.gif
 
Jotkut vissiin nauttivat siitä, että tulli- ja rajamiehet kyykyttävät matkalaisia? Tykkäävät kovasti riskistä, että pyörä jää Venäjälle?
tounge.gif

Eräänlainen pervohan minäkin olen, kun panen maata joka ilta!
biggrin.gif
 
Moi

Kannattaa lähteä. Otettava kaikki vastaan mitä tulee eikä saa hermostua tullissa vaikka kuinka pompottavat. Nähtävää on paljon. Lukittuja ja vartioituja parkkipaikkoja löytyy hotellien yhteydessä. Jos isompi porukka niin huoltoauto mukaan , helpottaa kummasti jos jos jotain sattuu.

-jami-

Pyörällä laatokan kiertänyt
 
Venäjän ja Viron rajan Narvan kohdalta molempiin suuntiin ylittäneenä voin ehdottomasti suositella
vain esittämäänne suuntaa, sillä Virosta Venäjälle Narvasta pääsy vaati ainakin vielä tänä kesänä
etukäteisilmoituksen ja saattapi silti olla aika takkuista.

Muutoin byrokratia vie vähintään puoli tuntia per pyörä joten varatkaa aikaa ja hyvät hermot.

Suomesta tullessa suosittelen ehdottomasti ajamaan Viipurista rantatietä Pietaria kohti
ja uutta kehätietä Krondstatin kautta Suomenlahden eteläpuolelle ellette välttämättä halua Pietarin keskustaan.

Lahden eteläpuolella kannattaa poiketa vasemmalle Pietarhoviin ja sitten takaisin rantatietä aina Shosnovyboriin saakka.
Sieltä sitten etelään kunnes osutte Narvaan johtavalle päätielle.
Pääteillä ajo ei ole Venäjällä järin mieltä ylentävää mutta minkäs teet
kun pienemmät tiet tuppaavat enimmäkseen olemaan hieman huonokuntoisia.
cool.gif


Muutaman vuoden Venäjän kokemuksellani suosittelen ehdottomasti karistamaan ennakkoluulot ja tutustumaan maahan pyörän kanssa
062802moto_prv.gif

Eikä etelämpänä olevat Valkovenäjä ja Ukrainakaan olleet yhtään hassumpia
biggrin.gif
 
Tän vuoden Jussia tuli vietettyä Pietarissa, jonne ajeltiin Vaalimaan kautta - vaikka kaikki pumaskat oli täysin kunnossa niin reilun 20 fillarin byrokratia vei melkein 4-tuntia rajalla - eikä ollu edes jonoa  
033102ass_1_prv.gif
- ei ollu veli-venäläisellä kiire...

Viisumit saatiin alta viikossa tuolta uudesta viisumikeskuksesta, jossa kaikki toimi todella hyvin
- muistaakseni piti Visaa varten olla: Matkavakutuustodistus, josta selviää että vakuutus kattaa kulut jos jotain sattuu, Todistus rahoitusyhtiöltä (jos ei kokonaan oma pyörä), kutsu hotellista...

Noi muut paperit sitten täytettiin rajalla ennen passin ja viisumun tsekkausta... jos on kopiot niin ne ei saa olla kahdella eri paperilla vaan täytyy olla kaks-puoleiset!
ja se sieltä saatava pikkunen lappu täytyy olla passin lisäksi tallella kun poistuu maasta...

Kannatta myös muistaa että liikkennevakutuus ei ole kovin kattava jos jotain sattuu - eikä siihen saanu edes lisärahalla enemmän kattavuutta

Tie rajalta Viipuriin oli ihan karmeessa kunnossa, paikkaa ja monttua niin paljon että sai olla tosi tarkkana, kaikkien pientenkin puropahasten kohdalla olevien siltojen saumat oli tosi terävästi esillä  + autot ohitteli ihan surutta myös välillä oikealta...

Pietarin keskustassa kyllä pärjättiin hyvin, välillä liikenne oli tosi vilkasta kuten suurkaupunginssa voi hyvin olettaakkin....

Pyörät saatiin hyvin lukkojen taaksen hotellin vartioituun parkkiin

Tankkaaminen oli varsin eksoottinen kokemus, vaikka meillä oli mukana venäjää äidinkielenä puhuva matkalainen.... välillä eivät tajunneet mitä tankattiin vaikka selvitys oli että x litraa x mittarista ja niissä paikoissa joissa piti ensin maksaa ei homma paljoa sen paremmin sujunut - välillä yrittivät laskuttaa ihan miten sattuu...

Sama "ei kiirettä" meininki oli parissa ravitsemusliikkeessä jossa oltiin syömässä.... ruoan tulo kesti pahimmillaan 2 tuntia vaikka välillä kysyttiin että missä eväät luuraa

eli summasummarum; isolla joukolla oli ihan hauskaa  
sport05.gif
, mutta en mä tuonne välttämättä uudestaan haluaisi  
omg.gif
 
Jotkut vissiin nauttivat siitä, että tulli- ja rajamiehet kyykyttävät matkalaisia? Tykkäävät kovasti riskistä, että  pyörä jää Venäjälle?  
tounge.gif

Eräänlainen pervohan minäkin olen, kun panen maata joka ilta!  
biggrin.gif
Jotkut pelkää jopa kävellä tikapuiden alta ja jos musta kissa tulee vastaan pitää sylkäistä olan yli. Mut toisaalta jos omaan elämäänsä on tyytyväinen niillä kokemuksilla mitä uskaltaa tehdä niin mikäs siinä on ollessa.
Isovanhempia kannustin vähän matkustamaan kun olivat eläkkeellä ja viihtyivät vaan kotipiirissä. Vastaus oli että ovat hyvinkin tyytyväisiä siihen että aamulla lukevat lehden, istuvat puutarhassa ja katselevat kuuntelevat linnunlaulua. Ei kaivanneet ajamaan prätkällä Pietarin liikenteeseen. Meitä on moneen mut jos itse ei halua tai ei uskalla niin antaa toisten mennä.

Eikä sitäpaitsi nykyistä rajanylitystä voi kyykyttämiseksi sanoa; ei oo maksullista nopeempa jonoa, ei sysätä papereita mitään sanomatta takaisin ja käsketä ulos, kun on unohtunut vaikka allekirjoitus pois. Nykyään homma voi toimia hitaasti mut jos laitat väärään paikkaan ruksin niin virkailija näyttää että väärin on, korjataan, ja allekirjoituksella vahvistat korjauksen.

Vanhaan "hyvään" aikaan oli rajavirkailijat varusmiehiä joita tietysti vitutti pakollinen asepalvelus joten vitutus siirrettiin matkustajille. Nyt henkilökunta on palkattua.
 
Eikä sitäpaitsi nykyistä rajanylitystä voi kyykyttämiseksi sanoa; ei oo maksullista nopeempa jonoa, ei sysätä papereita mitään sanomatta takaisin ja käsketä ulos, kun on unohtunut vaikka allekirjoitus pois. Nykyään homma voi toimia hitaasti mut jos laitat väärään paikkaan ruksin niin virkailija näyttää että väärin on, korjataan, ja allekirjoituksella vahvistat korjauksen.
Nooo... Kyllä noita bumerangeja on tullu vastaan jopa tänä vuonna... Mutta eipä niitä papereita montaa kertaa tarvii silti täyttää
biggrin.gif
 
Jotkut vissiin nauttivat siitä, että tulli- ja rajamiehet kyykyttävät matkalaisia? Tykkäävät kovasti riskistä, että  pyörä jää Venäjälle?  
tounge.gif

Eräänlainen pervohan minäkin olen, kun panen maata joka ilta!  
biggrin.gif
tätä samaista asiaa pohdin aikoinaan kun tuli sukkuloitua noitten uusien ja tulevin  
crazy.gif
 eu-maitten itärajoilla.

sen nyt ymmärtää, että siellä kopissa 50mm vahvan lasintakan on hyvä irvistellä ja purkaa huonoa elämäänsä, mutta oikeesti mikx joku haluaa huvikseen mennä ruokkimaan luonteen heikkoksia ja kapean sukupuun tuomia lieveilmiöitä?
taidan määki panna maata  
tounge.gif
 
Vanhan kaverini mukaan 'uudet kokemukset pitävät hengissä' ja koukkaus Venäjän kautta on taatusti sellainen. Olen pari kertaa käynyt kääntymässä ja tykännyt. Ei se mikään Saksa ole eikä kaikki suju yhtä mutkattomasti mutta siinähän se kupletin juoni onkin.

Rajalle saa varata aikaa mutta jos ei ole vuorokaudeksi menossa niin ei se mikään kynnyskysymys ole. Yleensä hyvällä tahdolla ja iloisella naamalla saa asiat jotakuinkin hoidettua, tosin poliisin ja rajamiesten kanssa kannattaa ainakin teeskennellä vakavaa. -Ja aikakäsitys muistuttaa afrikalaista: ei toini hötkyillä.

Tiet ovat joskus aika kamalia niin kuin myös tietyöt. Rajalta Pietariin kaikki ihan OK, viime kesänä tämänkertaisen peruskorjauksen viimeisiä kilometrejä päällystettiin. Sivuteistä ei koskaa voi etukäteen sanoa. Kehätiellä syke nousee mutta tartee sitten pitää huolta että niin käy muillakin niin ainakin on tasapeli. Novgorod on komea paikka ja Pihkova ihan siisti. Pienemmissä kaupungeissa on oma viehätyksensä mutta majoitus Intouristin perua olevissa hotelleissa aika ankeaa. Liikenteessä kannattaa pysyä hereilä: ellei auto yllätä niin kuoppa ainakin. -Jossain kaupungissa Vologdasta luoteeseen oli poistuttaessa kyltti jossa toivotettiin venäjäksi hyvää matkaa. Poikkeuksellisesti siinä oli myös käännös englanniksi. Oli kirjoitettu "Good Luck!". -Kunnon motoristeilla on!
 
BHNMAHNE TOBAPNTC ! Joko siellä muuten saa pimeällä käyttää ajovaloja ?
biggrin.gif
-88 vuonna kun kotilolla ajelin Viipurista-Moskovaan (ja selvisin takaisinkin...) niin vain parkit oli sallittu !!
crazy.gif


Oli muuten hurjaa touhua kun kuorma-autotkin veteli pimeänä ja pimeällä ohitse
eek.gif
eek.gif
crazy.gif
 
Sinne vaan, kaikkeen tottuu (yli 50 kertaa Pietarissa käyneenä)...  
biggrin.gif

Votkaa vaan syönnin yhteydessä (ennen ja jälkeen) niin vatsa toimii.

Rekisterikilpi kannattaa pitää myös puhtaana (on Miliisin mieleinen sakoitusaihe).
 
Matkalla Suomesta Baltiaan, ainakaan puhtaasti rahamielessä koukkaus Venäjälle ei kannata. Lisäkilsat ja varsinkin viisumimaksut ratkaisee sen. Ajallisestikaan se tuskin kilpailee Hki-Tallinna paattiyhteyden kanssa, varsinkaan jos aikomus on jatkaa jonnekin Baltiaa etelämmäksi. Nämä yhdessä selittävät pitkälti sen, miksi se on niin harvoin käytetty _KAUTTAKULKU_reitti.

Mutta varmasti kaikinpuolin hauska kokemushan se olisi. Sitä pitää jokaisen puntaroida, mille antaa enemmän painoarvoa, ja varmaan myös muu reissusuunnitelma vaikuttaa siihen, kannattaako vai ei.
 
Sinne vaan, kaikkeen tottuu (yli 50 kertaa Pietarissa käyneenä)...  
biggrin.gif

Votkaa vaan syönnin yhteydessä (ennen ja jälkeen) niin vatsa toimii.

Rekisterikilpi kannattaa pitää myös puhtaana (on Miliisin mieleinen sakoitusaihe).
En tiedä mitä laki tuolla sanoo, mutta Venäläisillä oli mielenkiintoisia virityksiä  
idea3.gif
kilven sijainnille; esim. saranoilla varustettu sivukilpiteline, jolla kilven sai käännettyä nk. poikittain ja kyykkäreissä monessakin oli kilpi takalokarin/penkin alapuolella, niin että siitä kyllä ajaessa mitään nähny...    
wink.gif
 
Näin äkikseltään tuntuu että kannattaakohan Venäjälle noin lyhyttä pätkää varten lähteä. Samalla paperisodalla voisi tehdä laajemmankin tourneen, lääniähän siellä riittää. Onhan se tietysti kokemus sekin.

Viime kesänä tehtiin kahdella pyörällä Viron tournee, paatilla yli ja pari tuhatta kilsaa ympäri maaseutua. Seuraavalla kerralla ulotan reissun myös Latviaan ja Liettuaan. Sielläkin on mielenkiintoisia paikkoja koluttavaksi, mutta jännitysmomentti tietenkin puuttuu noista rajanylityksistä.
 
Back
Ylös