Ventiilinsäätämisen filosofiasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elmeri H.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Elmeri H.

New member
Eli, päätin tuossa katsela välyksiä talvi-illan ratoksi ja mukavalta näytti paria imu ja yhtä pakoventtiiliä lukuun ottamatta. Olivat kyllä alueen sisällä 0.01mm - 0.02mm, eli "huoltohan" ei lähtisi mitään tekemään, mutta kun omaansa laittaa, niin mukavahan ne olisi sen 5 satasta väljemmäksi laittaa..

Eli gallup kysymys:
Kuinka moni ottaisi nokat pöydälle ja alkaisi metsästää paloja?
Kuinka moni löisi nippuun ja ajelisi ensikesän huoletta?

Mistään epänormaalin nopeasta painumisesta ei ole kyse, mikäli edellisen mittaajan muistiin panoihin on luottaminen...

Panisin..

..nippuun ja ajaisin meneen,
oliko ne välykset hieman liian suuret vai pienet?

Niinpä! aika rajoilla rupee olee, riippuu paljonko kaudessa ajelet? Jos kilsat jää vähiin, niin ei välttämättä tarvii säätää.

Ite kyllä säätäisin ja kerran kun nokat on pöydällä säätäisin kaikki venat toleranssien yläpäähän.

Eiks nyt olis kuitenkin helpppo purkaa loputkin ja säätää kuntoon, olethan jo osan työstä tehnyt. Ainakaan ei sitten tartte ens kesänä alkaa tekeen.

Itse säätäisin ehdottomasti venttiilit, ja säätöalueen keskelle tai vähän sen yläpuolelle kaikki venttiilit mahdolisimman tarkasti samoihin välyksiiin. Viime talvena tein siten ja nyt tänä talvena teen myös. Koneen käynti tasoittui huomattavasti kyseisellä säädöllä.
Vinkki: Tilasin Usa:sta Hotcamsin palasarjan yli 140 palaa (jokaista kokoa on 3 palaa 5 satkun välein) hintaan 80 eur. Toimitus oli FedEx:illä kotiovelle 4 päivässä. Oli sellanen myyjä ebay:ssä kuin :
Lytle Racing Group, myyjää voin vain suositella, hänellä näkyi olevan useampaa kokoa siellä myynnissä.
Tosin kun nuo palat on sen 5 satkun välein, ne välikoot 2,5 satkun mitoille täytyy edelleen hakea Sumekolta.(Hinta siellä tais olla n. 12 eur/pala.)
ZRX:ssä säätö on tosin helppoa, nokkia ei tarvitse irrottaa.

Joo, ZZR/ZXR on varsin huoltoystävällinen tältä osin..

Onhan tässä kieltämättä sellainen pointti, että kun tuo välysten elämä on näköjään jokseekin asettunut (40tkm), niin nyt kun heittäs sinne sen 5 satasta lisää välystä, voisi varmaan pyyhkäistä sen 24tkm melko huoletta menemään..

Vinkki: Tilasin Usa:sta Hotcamsin palasarjan yli 140 palaa (jokaista kokoa on 3 palaa 5 satkun välein) hintaan 80 eur. Toimitus oli FedEx:illä kotiovelle 4 päivässä. Oli sellanen myyjä ebay:ssä kuin :
Lytle Racing Group, myyjää voin vain suositella, hänellä näkyi olevan useampaa kokoa siellä myynnissä.
Kiitti vinkistä.

Näyttäs 2 satsia olevan hyllyssä..

Ite kans tänään tsekkailin venavälyksiä - pakopuoli oli paria poikkeusta lukuunottamatta ylärajalla ja imupuolella oli suurin osa säätöalueen puolivälissä, eli kaikki olivat kyllä selkeästi alueella.
Mutta ajattelin alkaa hifisteleen ja säätää kaikki ylärajoille
biggrin.gif

Paloja vaihtelemalla ja hiomalla sain jo suurimman osan säätöihin, että ainoastaan paria palaa tarvii huomenna lähteä metsästämään
033102beer_1_prv.gif

Kiitti vinkistä.

Näyttäs 2 satsia olevan hyllyssä..
Ollos hyvä!
Itse laitoin vielä ostettuani sivulle "viesti myyjälle" kohtaan tiedon, mikä palan halkaisija pitää olla. Tuli ainaskin varmasti oikeat
palat.
Jos joku tietty koko loppuu siltä myyjältä, kannattaa laittaa kysely mitä tarvitsee. Yhteydenpito tuonkin myyjän kanssa toimi tosi hyvin.

Paloja vaihtelemalla ja hiomalla sain jo suurimman osan säätöihin, että ainoastaan paria palaa tarvii huomenna lähteä metsästämään  
033102beer_1_prv.gif
Tuota noin.. Voin olla tietysti väärässä, mutta
mun mielestä venttiilien säätöpaloissa on pintakarkaisu ja hiomalla karkaisu katoaa. Ja jos katoaa, niin siitä ei ainakaan hyvää seuraa..
Ja millä noita muuten kotikonstein hioit? Pinnanhan tulee olla viimeisen päälle sileä ja palan tasamittainen joka kohdasta.
Jos olen väärässä, niin saa oikaistakin..

Eli gallup kysymys:
Kuinka moni ottaisi nokat pöydälle ja alkaisi metsästää paloja?
Kuinka moni löisi nippuun ja ajelisi ensikesän huoletta?
En lähtisi vielä tuossa vaiheessa säätämään palasäätöistä vehjettä jossa säätö vaatii nokkien irrottamisen.

On tullut tuo tehtyä ihan uteliaisuudesta, kun ei ollut aikaisemmin shim-under-bucket tyyppisiä palasäätöjä tullut nykerreltyä. Nyt en enää viitsi. Kunhan ollaan valmistajan alueella niin piisaa minulle. Huolellisuudesta huolimatta aina on pieni mahdollisuus että edellisen ropaajan ylikiristämä jenga tulee pihalle, väsynyt pultti katkeaa tahi jakoketjua laitellessa tulee ajoituksen kanssa mokailtua.

Oon kanssa sillä lailla neuroottinen, että noi 5 satkun palat ei käy, vaan jos hommaan ryhdyn niin on pakko metsästää palat joilla välykset saa keskenään just eikä melkein kohdilleen. Mikrometrillä mitaten tehtaidenkin paloissa on heittoja. Stanssattu numero ei tarkoita että pala on juuri sen kokoinen tai saman kokoinen toisen samalla numerolla varustetun kanssa.

033102beer_1_prv.gif
Tuota noin.. Voin olla tietysti väärässä, mutta
mun mielestä venttiilien säätöpaloissa on pintakarkaisu ja hiomalla karkaisu katoaa. Ja jos katoaa, niin siitä ei ainakaan hyvää seuraa..
Ja millä noita muuten kotikonstein hioit? Pinnanhan tulee olla viimeisen päälle sileä ja palan tasamittainen joka kohdasta.
Jos olen väärässä, niin saa oikaistakin..
Aika yleistähän toi palojen hiominen taitaa olla ja ymmärtääkseni on myös myynnissä karkaisemattomia paloja, joten tiedä sitten onko tuolla kuinka merkitystä  
nixweiss.gif

Hionta tuli tehtyä vesihiontapaperilla lasin päällä - nappi peukalon alle ja eikun hiomaan  
biggrin.gif

Nimimerkillä "peukalo hellänä"

uteliaisuuttani kysyisin, et milläs noin tarkasti sai mitattua välykset?
ite ku ollut onnesta soikeena ku on saanu edes kympin sisälle mittaukset.saati säädöt.
etenkin ku kerran pyöräyttää ja mittaa taas.

mut jos mielipiteitä kysyttäs ni miksi alkaa säätään jos on toleransssien sisällä?

Aika yleistähän toi palojen hiominen taitaa olla ja ymmärtääkseni on myös myynnissä karkaisemattomia paloja, joten tiedä sitten onko tuolla kuinka merkitystä  
nixweiss.gif

Hionta tuli tehtyä vesihiontapaperilla lasin päällä - nappi peukalon alle ja eikun hiomaan  
biggrin.gif

Paljonko jaksoit tuolla tavoin hioa pois? Ite käytin Kawan paloja paikallisella ammattikoululla, 0.2mm ja 0.3mm lähti ja kahvin+tupakin ehti siinä välissä nauttimaan. Luulen että käsipelillä olisi mennyt ehkä muutama tupakki enemmän...

ite ku ollut onnesta soikeena ku on saanu edes kympin sisälle mittaukset.saati säädöt.

mut jos mielipiteitä kysyttäs ni miksi alkaa säätään jos on toleransssien sisällä?
Mulla on tommonen SKF:n viuhka jossa on 0,05-0,20 satasen välein ja siitä ylöspäin 5 satkun välillä milliin asti.

Katselin muuten vanhoja mittauksia tarkemmin ja niiden mukaan tuo tiukin välys on reilun 10tkm aikana kasvanut satasen. Eli ei se enää mihinkään painu..

Minä en lähtis tekee mitää, varsinkaa jos on jotain arvuutusta et aikasemmin ei säädöt oo törkeesti muuttunu.
Ei ne huollossakaan mitään tekisi.
ongelma on vasta sitten kun sitä välystä ei ole.

Viisaampien sanoja:
Liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.

Mun suzuki GS500E:ssä on kahden venttiilin välykset 0,03 mm ja kahden muun 0,04 mm. Mun tulkkisarja alkaa 0,03 millistä.

Huoltomanuaalin mukaan välykset pitää olla kylmänä 0,03-0,08 mm. Tiukilta tuntuu, mutta näin on.

Juurikin sellaisella liuskemitalla, jossa koot menee 5 satasen välein.
Kyllä tuolla johonkin parin satkun tarkkuuteen pääsee, eli jos on löysä, niin välystä on vähän enemmän kuin liuskan paksuus ja jos on tiukka niin silloin taas vähän alle.

Niinkuin aiemmin tuli todettua, niin aloin hifisteleen
biggrin.gif

Mutta ei kait siitä suurempaa haittaakaan ole jos kaikki välykset ovat muutaman satkun sisällä maksimista
ja voi olla että ei tarvi tehdä seuraavalla kerralla mitään välyksille
nixweiss.gif

nixweiss.gif

biggrin.gif

Paljonko jaksoit tuolla tavoin hioa pois? Ite käytin Kawan paloja paikallisella ammattikoululla, 0.2mm ja 0.3mm lähti ja kahvin+tupakin ehti siinä välissä nauttimaan. Luulen että käsipelillä olisi mennyt ehkä muutama tupakki enemmän...
Jos lähistöltä löytyy palaliike, niin eipä noita hirveesti viitsi käsipelillä hioa.
Muutama satku lähtee alta minuutin mutta jos on tarve yli kympin, niin sitten saa jo hetken aikaa hinkata
biggrin.gif

Mun suzuki GS500E:ssä on kahden venttiilin välykset 0,03 mm ja kahden muun 0,04 mm. Mun tulkkisarja alkaa 0,03 millistä.

Huoltomanuaalin mukaan välykset pitää olla kylmänä 0,03-0,08 mm. Tiukilta tuntuu, mutta näin on.
tohon gssään on olemassa kiva erikoistyökalu jolla saa palat vaihdettua ilman nokkien irroitusta.
Ainakin Louis myi aikonaan parilla eurolla sellasta. Liekkö onko enää saatavilla ja käykö muihinkin
nixweiss.gif

-KLIK-
Löytyy näemmä vieläkin ja käy jammuunkin.

Back