Ventiilinsäätämisen filosofiasta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elmeri H.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
uteliaisuuttani kysyisin, et milläs noin tarkasti sai mitattua välykset?
ite ku ollut onnesta soikeena ku on saanu edes kympin sisälle mittaukset.saati säädöt.
etenkin ku kerran pyöräyttää ja mittaa taas.

mut jos mielipiteitä kysyttäs ni miksi alkaa säätään jos on toleransssien sisällä?
Mun suzuki GS500E:ssä on kahden venttiilin välykset 0,03 mm ja kahden muun 0,04 mm. Mun tulkkisarja alkaa 0,03 millistä.

Huoltomanuaalin mukaan välykset pitää olla kylmänä 0,03-0,08 mm. Tiukilta tuntuu, mutta näin on.
tohon gssään on olemassa kiva erikoistyökalu jolla saa palat vaihdettua ilman nokkien irroitusta.
Ainakin Louis myi aikonaan parilla eurolla sellasta. Liekkö onko enää saatavilla ja käykö muihinkin
nixweiss.gif


-KLIK-
Löytyy näemmä vieläkin ja käy jammuunkin.
Täytyy varmaan varuiksi tilata. Mistä mahtais saada helpoimmin/halvimmin paloja? En viitsinyt viimeksi ruveta paloja vaihtamaan kun välys oli kuitenkin tuo 0,03 mm, mikä on manuaalin mukaan alaraja.
 
Tuntuu tosin olevan sadasosat ja kymmenykset sekaisin.Jammuissa (T.cat)välykset kylmänä imu n. 0.1-0.2 ja pako 0.2-0.3 mm.
Kolme sadasosa milliä ei millään riitä välykseksi.Tarkkuutta ohjekirjan tulkitsemiseen ettei venttiilit kanna.
Tarkastakaa ohjeenne.
HYvää Joulua kaikille.
 
onko järkeä säätää jos on kerran tehtaan antamien toleranssien rajoissa
nixweiss.gif
Siinätapauksessa on järkevää jos: alue on esim. 0,15-0,24, välys 0,16 mittaushetkellä ja välys ollut edellisessä mittauksessa esim. 0,21.
Siis välys on selvästi häviämään päin..
Olen ihmetellyt oman suzukin mielettömän tiukkoja ohjevälyksiä (0,03-0,08 mm). Onko jollain tietoja miksi tässä on yli dekadin tiukemmat välykset kuin muissa? Väkisinkin miettii, että rupeaako venttiilit kantamaan.
 
onko järkeä säätää jos on kerran tehtaan antamien toleranssien rajoissa
nixweiss.gif
Siinätapauksessa on järkevää jos: alue on esim. 0,15-0,24, välys 0,16 mittaushetkellä ja välys ollut edellisessä mittauksessa esim. 0,21.
Siis välys on selvästi häviämään päin..
Olen ihmetellyt oman suzukin mielettömän tiukkoja ohjevälyksiä (0,03-0,08 mm). Onko jollain tietoja miksi tässä on yli dekadin tiukemmat välykset kuin muissa? Väkisinkin miettii, että rupeaako venttiilit kantamaan.
Kieltämättä arveluttaa, enpä muista koskaan törmänneeni alle 0,1mm arvoon, ainakaan pakopuolella..

Tuo 12R sallii muistaakseni pakopuolelle jopa 0,34mm välyksen..
 
mietin kans noita pieniä lukuja..
eihän nyt kukaan ole sotkenut noita välyksiä tuumiin?

tuossa linkissä mallisuoritus erikoistyökalua apuna käyttäen

-KLIK-
 
Mun suzuki GS500E:ssä on kahden venttiilin välykset 0,03 mm ja kahden muun 0,04 mm. Mun tulkkisarja alkaa 0,03 millistä.

Huoltomanuaalin mukaan välykset pitää olla kylmänä 0,03-0,08 mm. Tiukilta tuntuu, mutta näin on.
Suzukin palasäätöisissä ilmakoneissa on todellakin noin pienet välykset. Muistan itte kun ihmettelin 650 GR:n venttiilejä. Mutta eipä niitä paljoa tartte säädellä, eka huollossa kun kattoi kohdilleen niin ei ihan heti tarvinnut paloja vaihdella.
 
jos on alueella, niin mitä niitä säätelemään, esim jos 0,011 säätää 0,016:seksi, niin pyörä on äänekkäämpi. välystä on enemmän.

lisäksi menetät nostoa ja sen myötä tehoa!



tietysti jos kyseessä on kawasaki 10 vuoden iässä, niin säädä ja äkkiä.
biggrin.gif


tuosta käynnin paranemisesta se, että kun riittävästi ropaa, niin se paranee aina(tauko on riittävän pitkä). joskus jossain hifi lehdessä oli juttu, että ota topseli stereoistasi irti, kiillota pistotulpan navat huolellesti ensin karhunkielellä, sitten metal polishilla. kuivaa lopuksi huolellisesti kuivalla puuvillapyyhkeellä. ja kytke stereot takaisin. ne kuulostaa paremmalta sen jälkeen. mutta ei siksi että putsasit ne, vaan se panostettu työ ja kuvitelma siitä, että parannat järjestelmää laittaa sinut kuulemaan sen parempana. kun tekee riittävän suuren työn, niin ei voi myöntää itselleen, ettei se mitään auttanut.

oikeastaan samasta syystä delvacilla on uskottavuusongelmia. Se on liian halpaa toimiakseen. Kun taas maksaa öljynvaihdosta 70 euroa niin johan rokkaa
buttrock.gif
 
"
jos on alueella, niin mitä niitä säätelemään, esim jos 0,011 säätää 0,016:seksi."

"tietysti jos kyseessä on kawasaki 10 vuoden iässä, niin säädä ja äkkiä.
biggrin.gif
"

"oikeastaan samasta syystä delvacilla on uskottavuusongelmia. Se on liian halpaa toimiakseen. Kun taas maksaa öljynvaihdosta 70 euroa niin johan rokkaa
buttrock.gif
"
Tarkoitit varmaankin 0.11-0.16mm

Kawasta puhut totta.Toisissa merkeissä pitää säätää muutaman tonnin (km) välein.Kawassa vain kymmenen vuoden välein ja vain tarkastus.

Delvac mainos saa olla.
 
Joo mutta tehdas on antanut välykset "varmanpäälle" En olisi kovin huolissani vaikka välykset olisivat minimissä
033102beer_1_prv.gif
 
Kylmää hiukka ihmettelen miten te olette luotettavasti säätävinänne satasen tarkkuudella välyksiä. Onko yksi satanen niinkuin tiukan ja hiukan tiukemman ero? Monenkos nyyttonin voimalla sitä pitää tunkea väliin, jotta tietää olevansa juuri ohjearvoissa?
crazy.gif
 
Kylmää hiukka ihmettelen miten te olette luotettavasti säätävinänne satasen tarkkuudella välyksiä. Onko yksi satanen niinkuin tiukan ja hiukan tiukemman ero? Monenkos nyyttonin voimalla sitä pitää tunkea väliin, jotta tietää olevansa juuri ohjearvoissa?  
crazy.gif
Onhan se vähän noinkin..

Itse tulkitsen tilannetta niin, että jos 0,18 on tiukka, 0,16 väljä ja 0,17 "mukava", niin se on sitten .17..  
biggrin.gif


Jos öljyistä liuskaa joutuu ikävästi puristamaan, niin silloin se on kai liian tiukka..
nixweiss.gif
 
Kylmää hiukka ihmettelen miten te olette luotettavasti säätävinänne satasen tarkkuudella välyksiä. Onko yksi satanen niinkuin tiukan ja hiukan tiukemman ero?
No joo, kyllähän ne palojen vaihdon ja pyöräytyksen jälkeen on taas hiukka eri arvoissa.

Mutta noin amatöörinä oon mitannut satasen välein olevalla viuhkalla ja välys on sitten satasen pienempi siitä joka ei väliin enää mene ilman väkisin rynttäämistä. 0,22 ei mee, 0,21 meni vielä nahkeesti -> välys 0,21. Juujuu, on lisuissa ja pinnoilla öljyä myös joka vaikuttaa ja nahkea/tiukka on mittaajakohtaista jne.
 
Aihetta sivuten, niin voikohan muuten nokka-akselin pukkien pultteja käyttää (kiristää ja löysätä) kuinka maailman tappiin asti?
 
Aihetta sivuten, niin voikohan muuten nokka-akselin pukkien pultteja käyttää (kiristää ja löysätä) kuinka maailman tappiin asti?
Kyllä noilla pienillä pulteilla kestää melkolailla.. Momentti on niin mitätön että ei se jenga kovin lujille joudu..

Tietysti puhtaus on tärkeä pointti senkin suhteen ja mitä pienempi pultti, niin myös momentin toteutumiseen vaikuttaa epäpuhtaudet enemmän....
 
Kylmää hiukka ihmettelen miten te olette luotettavasti säätävinänne satasen tarkkuudella välyksiä. Onko yksi satanen niinkuin tiukan ja hiukan tiukemman ero? Monenkos nyyttonin voimalla sitä pitää tunkea väliin, jotta tietää olevansa juuri ohjearvoissa?  
crazy.gif
Ihmettelen ja!
Muutaman asteen lämpötilan muutos vaikuttaa jo noin tarkkoihin mittauksiin.

Noita satkun heittoja voi "korjata", ainakin näin talvella, viemällä mopo ulos muutamaks tunniks pakkaseen.
Jos pakkanen "säätä" väärään suuntaan, niin sitten mopo saunaan  
wink.gif
 
Back
Ylös