venttiilien shimmit säätötarpeesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja impala67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

impala67

New member
venttiilien shimmit säätötarpeesta

Tarkistin n.70tkm ajetusta pärrästäni venttiilien välykset.
kaikki suhteellisen samoissa lukemissa, hyvä. mutta aivan ylärajalla, muutamat millin sadasosan yli.
Mitä mieltä yleisesti ottaen, kuinka tarpeellista on saada just ohjevälille, kun välys on kerta kasvanut, joka ei pitäisi niin vakavaa olla, raksuttelee vain enempi.

ohje on pakopuolellle 0.25-030 ja imupuolelle 0.15-0.20,
ja välykset oli venoissa pakopuolella noin 0.29 ja imupuolella keskimäärin noin 0.21mm.

potilas on speedtriple-04, mutta samantyyppiset ratkaisut on enemmistössä nykypyöriä. Kysyn siksi, koska tuossa pitää ottaa nokat pois joka onkin jo vähän tarkempi puuha, että kuinka vakava rikos moottoria kohtaan olis ajella vielä yksi kesä noilla välyksillä ja antaa sen vielä vähän kasvaa...?
 
Älä koske. Koneelle pitäisi antaa kunnolla happea, että karsta venttiileistä huuhtoutuisi pois.

Siis happea tyyliin tötterö auki minuuttitolkulla tai ratapäivä jne. Sitten mittaus, ja saatat yllättyä.

Muutama satku yli ei meinaa mitään. Kun asiaa mietit, niin ei kansi eikä venttiili kulu niin.

(Plus on turvallisella puolella tuo välys. Kymppätolkulla yli alkaa sitten jo hakata ja kuluttaa paininkuppia ja nokkaa)
 
Kiitos! juuri tuota olen itse pähkinyt tallikaverin kanssa, että ei toi oo niin vakavaa. sekin vaikuttanee että tallissa oli aika kylmä sisällä tarkistaessa, joku +15 tms.
 
Toleranssi on toleranssi ja jos se on vaikka 0.2-0.3 niin arvon ollessa siinä välissä ei tarvitse tehdä mitään sen 12/24/kuinka monta tuhatta onkaan ennen seuraavaa tarkastusra. Siis ei tarvitse olla keskellä väliä.Ja se muutama satku ei kesää tee etenkään tuohon suuntaan. Jos ahdistaa niin ota muutama tonni pois seuraavasta tarkastusvälistä.
 
Jos nokat painaa suoraan venttiilinkuppia, niin silloinhan välykset tapaa pienentyä kilometrien edetessä, kun venttiilit kairautuu syvemmälle kanteen, eli turha lähteä säätämään, jos nyt ovat ylärajalla.
Ja voi myös olla karstaa venttiileissä, joka suurentaa välyksiä.
 
Sitä karstaa tulee hurusta helposti, ja kymppitonnien jälkeen vitusti.

Edellisen Euroopan reissun jälkeen kun katsoin imuvenoja kurkkujen läpi, niin kyllä oli pahannäköistä. Oli kuitenkin annettua baanalla kaikki mitä löytyy, ja serpentiineillä mitä osaa. Alamäkien moottorijarrut, paska bensa jne. jne. kuitenkin sai selvän karstan venojen päälle.

Samalle koneelle yksi kesä pelkkää rataa, niin venat kiilsivät kuin papin kulli.

Yhdet kannet tilasin aikoinaan jenkeistä, joissa tunnetusti huonoa bensaa. Ne oli niin pahannäköiset, että epäilin tuleeko kalua ollenkaan.
 
Minulla oli 1050 speed triple ja 20tkm kohdalla kaikki venttiilit olivat vielä ylärajoilla. 40tkm kohdalla olivat pienentyneet muutaman satkun ja silloin päässä laskin, että jossain 80-100tkm kohdilla ehkä joutuisi ekan kerran säätämään. Eli aloittajalle eikun kilometrejä lisää vain.
 
KIITOS kaikille vastanneille, huojensi mieltä kun noiden nokkien irti repiminen hiukka hirvittää kaikkine kämmäysmahdollisuuksineen. Juu olen ajellut kuin mummo mutkateitä enkä luukuttanut motareilla, eli siinäpä syy todennäköiseen karstan määrään. Pitänee vaihtaa varmaan pienempi eturatas että tulee enempi huudatettua konetta...
 
Eipä vanha triple huudattamalla parane. Sitä viedään väännöllä.
 
Kannattaa tosiaan antaa happea koneelle ja tehdä uusi tarkistus vaikka ensi kauden päätteeksi. En tarkemmin tunne tätä konetta mutta yleensähän venttiilikoneiston rakenne on sellainen, että venttiilit pyörivät (ja hioutuvat) hissukseen seetejä vasten koneen käydessä. Sitä kiivaammin mitä enemmän kierroksia. Suomessa toki bensa on aika laadukasta eikä niinkään karstoita konetta sitä asianmukaisesti käytettäessä. Mutta yhtä kaikki, koneet tykkäävät kierroksista.
 
Back
Ylös