Venttilin säätöpalan hiominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jukke

New member
Ensimmäistä kertaa itse säätelen venttiileitä, pyöränä ZX-9R vm. 94. Nelossylinterin toisen pakoventtiilin välys oli 0,20 (ohjearvo 0,21-0,26). Otin palan pois ja hioin sitä hiomakiven päällä ja nyt välys on 0,22. Mitä mieltä olette, onko tuo hiominen järkevää? Toisaalta koppa on vielä auki kun odottelen kolmea säätöpalaa, joten vielä tilalle ehtii hankkia uudenkin.

Toiseksi, miten tiukkaan tulee rakotulkin mennä väleihin? Itsellä on kaksi eri rakotulkkia ja pystyn mittaamaan välyksen 0,01 mm:n tarkkuudella liuskojen perusteella, mutta runnomalla niitä mahtuu enemmänkin. Tällä hetkellä teen siten, että työnnän liuskan ja jos mahtuu ilman voimakasta runttausta ja jos tulee pois pienien nykäysten kera, niin silloin on kohillaan.

Hirveästi ei kannata hioa. Ne palat on pintakarkaistu ja jos menee karkaistusta alueesta läpi, on seurauksena palan todella nopea kuluminen ja metallijauhoa koneessa. Mitä tulee välykseen, niin jos se kohtuukivasti sormivoimin sinne menee, niin pitäisi olla ok. Voimaa käyttäen sinne menee vaikka milliä liian paksu, venttiilinjousi kun joustaa.

Hioin aikanaan tsö-tsö-ärrän palasta muistaakseni 0,4 pois ja hyvin se pelitti. Seuraavakin omistaja ajoi n.10tkm ja siitä eteenpäin en tiedäkään. Eiköhän ole ko. pala jo uudemman kerran vaihdettu, zetorin venat ku olivat sitä venyvää sorttia...

Kaasunalle on varmasti oikeassa tuosta karkaisusta ym. joten ihan päättömyyksiin ei kannata ryhtyä. Mutta kokeiltu on ja homma toimi.

Hioin sitä palaa suunnilleen 0,02mm. Luulisi, että noin pieni hiominen ei läpäise karkaistua aluetta, sillä sen verraan saattaa kulua tavallisessakin käytössä?

Mitähän tollanen säätöpala maksaa... onko sen väärtti alkaa hioskelemaan? Ja tuleekohan nyt säästettyä ihan oikeassa paikassa...

Nimim. Paikkaan itse hampaanikin.

Vanhan CB750K:n säätöpaloista hiottiin pois 0,05 mm, ei käsipelillä vaan erikoiskoneella. Saattoi olla "omatekoiset" jo entuudestaan, kokomerkintöjä ei löytynyt kuin parista...

Halkaisijaltaan 25mm pala Triumphiin/Toyotaan maksaa hulppeat 7 euroa kappale  
biggrin.gif

Eli kannattaa ottaa palat irti ja marssia lähimpään mopokorjaamoon ja vaihtaa vanhat uusiin. R.M.Heino veloitti muistaakseni 4 euroa koko satsin vaihdosta. Palat, kun käytössä eivät mene juurikaan miksikään...

Kokomerkinnät niistä paloista kuluu ensimmäisenä, joten on syytä mitata jokainen erikseen digitaalisella työntömitalla. Niitä sai ainakin Lidlistä mitättömään hintaan.

En lähtisi hiomaan  
omg.gif

Kokomerkinnät niistä paloista kuluu ensimmäisenä, joten on syytä mitata jokainen erikseen digitaalisella työntömitalla. Niitä sai ainakin Lidlistä mitättömään hintaan.
Mieluummin sitten mikrometriruuvilla kuin työntomitalla... ei noi tönärit kovin luetettavasti kerro enää satasen tarkkuuksia, tulos on kovasti kiinni myös mittaajasta ja mitan kunnosta. Onpa kyllä tuo liuskamittakin aika helppo kapistus käyttää väärin, joten lopulliseen venttiilivälykseen ei työntömitan käyttä varmaankaan kriittisesti vaikuta. Mutta jos tahtoo satasia mittailla, niin mieluummin mikrolla kuin työntömitalla.

Kunhan saivartelen...

Mitähän tollanen säätöpala maksaa... onko sen väärtti alkaa hioskelemaan?

Nimim. Paikkaan itse hampaanikin.
Notta saman sarjan kysymyksiä...mistä niitä saa, paljonko suunnilleen maksaa ja pitääkö ostaa jossain isoissa tukkupaketeissa vai saako niitä erillisinä kokoina omiin tarpeisiinsa?
Niin... Upeasti viisasteltu, on ilmeisesti tullut tehtyä enemmänkin remonttia omin käsin..?
wink.gif

Osien saanti maahantuojain/whatever kautta suomen maalle on joskus niin kertakaikkisen hidasta, että loppuu kesä kesken. Silloin tehdään itse. Tai sitten vain istutaan ja voivotellaan surkeaa kohtaloa, jota en koe omalle sielulleni sopivaksi.

kun sitten seuraavan kerran ventiilejä säädätetään oikeassa mp korjaamossa ei korjaamo ota vastaa niin sanottuina vaihtopaloina noita hiottuja vaan vaihtaa tilalle tarvittaessa uudet ja maksattaa koko uuden hinnan, muuten ei palasta mene kun vaihto raha.Noita paloja voi käydä vaihta massa mp korjaamoilla jos ne ovat hyvä kuntoisia ottaavat vaihto rahan joka ei ole kovin korkea viilatut ei kelpaa,meinaan jos itse säätää

Jätä se hiominen väliin.

Liikeet vaihtaa sopivan kokoiseen palaan omasi varsin kohtuullisin kustannuksin. Joskus huollon jälkeen (kun vaihdettu paloja) kannattaa kysyä itsellesi ne palat, sillä he kuitenkin laskussa veloittavat kokonaisen uuden palan hinan siitä.

Itselläni on Yamahan R6:seen palavarastoa nyt yli neljän kannen venttiilejä varten, joten olen kohtuu omavarainen noiden suhteen. Eipä tarvitse enää niin usein juosta liikkeeseen ja kysellä uusia paljoa / vaihdella.

Hiomisella et saa kuin päänvaivaa itsellesi. Meinaan että alkaako sua nyt mietityttämään että kestääkö se hiottu pala siellä vai ei? Onko se päässyt jo luovuttamaan metallipurua koneeseen? Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa uusi pala heti kerralla tilalle?

Kyllä kannattaa.

Toisaalta, vahingostakin viisastuu.
tounge.gif

Mikrometrillä mä noita mittailenkin. Syy hiomiseen on lähinnä se, että uusi 2,70 merkinnällä varustettu pala on mikrometrillä mitattuna 2,71 ja 2,75 merkinnällä on mitattuna 2,77. Pienemmällä palalla tulee välykseksi 0,28 (välys siis tulee olla 0,21-0,26) ja isommalla palalla 0,20-0,21. Paloja kun on vain vitosen välein, niin ongelma on valmis. Toisaalta, oonkohan nyt liian pikkutarkka tässä asiassa...

Parempihan on, että välys on isompi kuin pienempi. Kannattaisiko suosiolla laittaa pienempi pala ja antaa olla hieman väljä?

Hiomisella et saa kuin päänvaivaa itsellesi. Meinaan että alkaako sua nyt mietityttämään että kestääkö se hiottu pala siellä vai ei? Onko se päässyt jo luovuttamaan metallipurua koneeseen? Olisiko sittenkin pitänyt vaihtaa uusi pala heti kerralla tilalle?
Jep jep johan se on Jukkee alkanut mietityttää
wink.gif

Kehoitan tosiaan menemään palakassin kanssa korjaamolle ja koettaa saada sopivia. Jätä se hiottu kutenkin kotiin  
tounge.gif

Ymmärrän toki senkin kommentin että kun oikeiden palojen yms. osien saaminen ns. virallisiateitä pitkin kestää ja matkaakin niiden noutamiseen voipi tulla.... silloin tehdään itse.  
idea3.gif
Näitä tälläisiä suuria remontteja kannattaa tehdä varmaan talvella jolloin on aikaa odotella. Ja joulupukilta kannattaa toivoa silloin lahjaksi, niin ei tartte itse maksaa, sanoisi 6 vuotias tuttavan poika.  
buttrock.gif

Ja tuohon että laittaisinko suosiolla pienemmän palan..oonko liian tarkka niin on vaikea vastata. Mutta noin yleisohjeena miettisin ensin mihin suuntaan on välys muuttunut ja korjaisin toiseen suuntaan. Eli olen joskus kuullut että nuo välykset voipi kasvaakkin.

Ei se satikan tai parin hionta siihen mitään vaikuta, on se karkaisu paljon paksumpaa. Ja sadasosan tarkkuudella venttiileitä on aika mahdotonta ja turhakin yrittää säätää. Kun pistää välykset 0,05 mm tarkkuudella toleranssiin ja mieluummin ylä- kuin alakanttiin, niin varmasti pärjää.

Tein sitten sillä tavalla, että otin tilalle toisen palan, ja jätin hiotun hyllyyn. Eipä tarvitse miettiä ja vaivata päätä sillä, mitä olisi voinut tulla tapahtumaan. Toisaalta, uskon että hiottu palakin olisi palvellut saman asian. Mittasin hiotun palan joka reunasta ja aina tuli sama tulos millimetrin sadasosan tarkkuudella. Pinta ei ollut peilikiiltävä mutta eipä se ole käytetyissä palasissakaan. No, homma valmis.

Back