• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Versys 650 2009 ei starttaa

turohaapamaki

New member
Nyt tuli ongelma Versyksen kanssa. Aloitettiin kaverin kanssa pyöräreissu, ja tankkasin tankin täyteen ja sen jälkeen pyörä ei käynnistynyt enää ollenkaan. Pyörittää kyllä, mutta ei edes lupaa startata.

Tulpat siihen on nyt vaihdettu, ja toinen puola näyttää vähän kärsineeltä, eli se pitää vielä vaihtaa kun saa osan.

Onko mitään vinkkejä/ kokemuksia, missä vika voisi olla? Kun yrittää startata, niin bensa tuoksuu, eli ei ehkä ensimmäisenä vikaa etsisi bensapuolelta.
 
CDI-boksi tai joku sulake palanut. Puola harvemmin pimenee noin veitsellä leikaten.
Tappokatkaisin check? seisontatuen tunnistinkytkin?
 
Kun puolia ropaat niin tsekkaa myös puolien liittimet. Itsellä oli johto hankautunut puhki liittimeltä. Aiheutti starttiongelmia ja käyntihäiriöitä.
 
Sulakkeet näyttää kaikki ehjältä, mutta kun tänään saa pyörän kotipihaan, niin pitää vaihtaa kaikki sulakkeet uusiin.

Puolien liittimien johdot näytti kaikki ehjiltä. Samaa oon tässä nyt kuullut, että puolat tosi harvoin menee rikki.

Pitää perehtyä tohon cdi- boksiin.
 
Monenmalliset Kawat tekevät tuota, että pyörittävät hyvin, mutta eivät edes lupaa. Sitten pärähtävät ihan yllättäen käyntiin. Tyhjentävää selitystä ilmiölle en ainakaan minä ole saanut. Tässä tapauksessa pyörä kyllä aina käynnistyy ennen pitkää. Vahvimmaksi aiheuttajaksi on epäilty virran puutetta. Akku jaksaa pyörittää, mutta sytytys ei saa virtaa tarpeeksi. Tämä syy kannattaa poissulkea laittamalla vaikka autosta kaapeleilla lisävirtaa. Sitten jatkotutkimuksiin, jos ei auttanut.
 
Virtalukko tulisi ekana mieleen, tuleeko kaikille nastoille on asennossa jännite. Jos on harmaa johto, sille saattaa tulla alennettu jännite, kaasari-ajan vehkeissä oli tälläisiä. Ruiskupeleissa ajonestoja vastaavalla tavalla.
Piirikaaviosta kannattaa seurata johdotuksen sielunelämää.
 
piirikaaviota tutkimaan ja multimeterillä tsekkaamaan juttu kerrallaan. sähkövikahan tuon on oltava kun kerta moitteetta ajamalla paikalle tultu ja hetkeä myöhemmin ei edes lupaa.

jos hyvä tuuri käy niin ottaa satulan pois ja starttia koittaessa heiluttelee johtoja niin puuttuva kontakti voi löyytä.
Entä onko yritetty työntää käyntiin?

Riippuen sähköjen toteutuksesta, niin se että startti pyörii ei vielä takaa sitä että cdi tietäisi esim. sivujalan olevan ylhäällä.


kulkeeko sähkö cdi:n ja puolien välillä
kulkeeko sähkö koneen asentoa haistelevan anturin ja cdi: välillä
Kulkeeko tieto kaasunasentoanturin (tps) ja cdi:n välillä
Kulkeeko tieto sivujalan anturin ja cdi:n välillä
Kulkeeko tieto kytkinkahvan anturin ja cdi:n välillä
kulkeeko tieto vaihdeanturin ja cdi:n välillä
 
Okei, tässä on tullut nyt paljon hyviä vinkkejä, ja kyllähän tuo tosiaan sähkövialta vaikuttaa.
Se on lähdettävä sähkömittarin ostoon ja aloitettava tutkiminen. Onneksi maanantaina alkaa parin viikon loma niin on aikaa perehtyä. Laitan sitä mukaa tänne päivitystä kun asia etenee/ ei etene. Kiitos tähän mennessä jo kaikille kommenteista.

Ja ei siis pyörän oma diagnostiikka ilmoita mitään. On yritetty työntää käyntiin.
Eli nyt varmaan aloitan sulakkeista, virtalukosta ja TIJ:n mainitsemista sähköyhteyksistä.
 
Eikun aloita akusta. Akussa riittää potkua startissa moottorin pyörittämiseen, mutta ei kipinän synnyttämiseen. Akun lataaminen laturilla ei välttämättä auta mitään, mikäli akun kunto on huono.

Akku kainaloon ja akkukauppaan. Pyydä heitä tekemään akulle kuormitustesti. Se kertoo oikeasti akun jaksamisen parhaiten.
 
Eikun aloita akusta. Akussa riittää potkua startissa moottorin pyörittämiseen, mutta ei kipinän synnyttämiseen. Akun lataaminen laturilla ei välttämättä auta mitään, mikäli akun kunto on huono.

Akku kainaloon ja akkukauppaan. Pyydä heitä tekemään akulle kuormitustesti. Se kertoo oikeasti akun jaksamisen parhaiten.

Ääni tälle, mullakin akku jaksaa veivata starttia vaikka kuinka pitkään heikollakin virralla mutta kun syttyyn ei riitä tarpeeksi kytyä niin eihän se käynnisty.... Sitten kun löi autosta kaapelit niin heti hörähti, eli kannattaa todellakin kokeilla ensin tuo halvin ja helpoin ongelman ratkaisu... akku.
 
Hyvin monet ja monenlaiset viat kyllä johtuvat akusta, vaikkei ekana tulisi ajatelleeksikaan.

Mutta itse olen ollut käsityksessä että nimenomaan starttimoottori olisi kohde joka haukkaa eniten virtaa ja on akulle kuormittavin. Ja että vaikka sytytykseen tarvitaan voimakas kipinä, niin sen tekemiseen tarvittavan jännitteen tekemiseen puola itsessään ei tarvitse kovaa virtaa (tai jännitettä).

Joskus muinoin tuli ajettua reissua pyörällä jonka lataus ei toiminut. Kun akku tyhjenee, niin ekana häviää starttimoottorin kyky pyöräyttää konetta. Yrittää kyllä mutta ei jaksa. Tämmösen pelin saa vielä työntämällä käyntiin. Valotkin pelaa mutta niitä ei kannata pitää päällä kun etuvalo kuluttaa paljon virtaa. Sytytys on viimeinen mikä mikä antautuu, mutta silloin akun jännite on jo laskenut jonnekin 10,5 V tietämille. Eli ilman latausta voi päästä etenemään satoja kilometrejä, riippuu toki akun koosta. Ja pyörän pitää olla sopivan vanha että sähköaivo ei seuraa akun jännitetasoa.

Mutta ilmeisesti pyöriä ja niiden käyttäytymisiä vikatilnteissa on erilaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tulpat tulpat tulpat tulpat. Ensimmäisen tulpat, oletko katsonut miltä tulpan nokka näyttää starttausyritysten jälkeen? Kuiva vai märkä, antaa viitteistä onko vika sähköissä vai polttoaineessa. Entäs kipinä?
 
Hyvin monet ja monenlaiset viat kyllä johtuvat akusta, vaikkei ekana tulisi ajatelleeksikaan.

Mutta itse olen ollut käsityksessä että nimenomaan starttimoottori olisi kohde joka haukkaa eniten virtaa ja on akulle kuormittavin. Ja että vaikka sytytykseen tarvitaan voimakas kipinä, niin sen tekemiseen tarvittavan jännitteen tekemiseen puola itsessään ei tarvitse kovaa virtaa (tai jännitettä).

Nykyaikainen ruiskukone (joka tuo versyskin on) tarvitsee tietokoneboksille riittävästi jännitettä, jotta kipinä ja ruiskusuutinten ohjaus toimii oikein. Samoin bensapumppu voi olla sikäli kranttu, että matalalla jännitteellä paine ei nouse tarpeeksi.

Olet ihan oikeassa siinä, että jos akku on tyhjä, niin silloin usein startin pyörityskyky loppuu ensiksi. Mutta jos akku vikaantuu sisäisesti (esimerkiksi yhden kennon osittainen oikosulku), niin silloin voidaan joutua tilanteeseen, jossa akku pystyy kyllä antamaan virtaa startille, mutta jännite on pari volttia liian matala.

Apuvirran anto tai jännitemittaus startin aikana ovat helppo ja nopea tapa rajata vikaa.
 
Eli ilman latausta voi päästä etenemään satoja kilometrejä, riippuu toki akun koosta. Ja pyörän pitää olla sopivan vanha että sähköaivo ei seuraa akun jännitetasoa.

.
Versyksellä pääsee noin 70km jos lataus ei toimi. Siinä vaiheessa kun startti ei enää pyörähdä ja koneen saa muulla tavalla käymään niin sillä pääsee ainakin parisen kilometriä. (tai enemmän, mutta ainakin sen 2km)
 
Tulpanhattu pois tulpasta, tulppa irti ja kiinni tulpanhattuun. Startatessa katso kipinöikö elektrodien välissä. Tulpan runko pitää olla "maadoitettu" moottorin runkoon kipinöintiä kokeiltaessa.

Mikäli kipinöi, niin sama muille tulpille. Mikäli ei kipinää kaikissa/jossain tulpissa, niin vika on kipinäpuolella.

PS bensanhaju viittaa sytkäongelmaan.
 
Monenmalliset Kawat tekevät tuota, että pyörittävät hyvin, mutta eivät edes lupaa. Sitten pärähtävät ihan yllättäen käyntiin. Tyhjentävää selitystä ilmiölle en ainakaan minä ole saanut. Tässä tapauksessa pyörä kyllä aina käynnistyy ennen pitkää. Vahvimmaksi aiheuttajaksi on epäilty virran puutetta. Akku jaksaa pyörittää, mutta sytytys ei saa virtaa tarpeeksi. Tämä syy kannattaa poissulkea laittamalla vaikka autosta kaapeleilla lisävirtaa. Sitten jatkotutkimuksiin, jos ei auttanut.

Näinhän tässä sitten kävi. Olin menossa ostamaan uutta akkua pyörään, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla startata pyörää, ja sehän hörähti käyntiin kuin palmun alta. Mystistä hommaa.
 
Mietin vain että voisiko vika olla jännitteensäätimessä? Staattorissa?
Uusi puola on kohta perillä, pääsee sen vaihtamaan. nyt kun pyörä lähti käyntiin, kyyti oli selvästi nykivää ja se vioittunut puola sen aiheuttaa. Kun ei tuolla nyt voi mihinkään pidemmälle lähteä ennen kuin vika on selvinnyt ja korjattu.
 
Nyt vika vihdoin selvitetty, ja Versys ajossa.
Bensapumpussa oli vikaa. Nimenomaan in-tank pumppu vaihdettu, pohja oli kunnossa.
Onpahan nyt puolaa, tulppaa ja akkua vaihdettu uusiin tämän prosessin aikana. 😂
 
Back
Ylös