Versys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kasavika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä Rami vielä touhuaa, mutta nettipuoli tökkii, tuskin saa sivustoa koskaan valmiiksi :) Hoitelee kuitenkin myös RR-pyöriä, eiköhän citymaasturi Versyskin kuntoon tule.
 
Tämä kiva kuulla koska on tuossa kohtuullisen lähellä. Tuonne siis jos en tuota muuten saa kuntoon. Kiitos vielä vinkistä.
 
Vieläköhän on pystyssä? Sivut työn alla ja facen edellinen päivitys vuodelta 2013. On tuossa Sasissa tuo Gp motec mutta tutkin tuota itse lauantaina tarkemmin. Tuon vikakoodin kun sais vaan selville niin helppais jo kummasti. Onkos näissä vastaavia ns. suojatiloja kuin autoissa? Ja jos on jääkö tuo kuinka muistiin. Jahas ja pikainen googlaus paljasti ettei vikakoodeja saa nollattua millään kikkakolmosella.

Tuossa _Maken viestissä ylempänä tällä sivulla on linkki täydelliseen ohjeeseen, jolla voit kotikonstein lukea sekä vikakoodin jonka takia vikavalo sillä hetkellä palaa (mode 1) että muistissa olevat koodit (mode 2). Jos tarvitset käännösapua niin kerro ihmeessä.

Edit: linkin teksti viittaa myös siihen ettei koodia tarvitse sinänsä nollata vaan riittää että anturiarvo palautuu normaaliksi niin ruiskun vikatilan pitäisi poistua.

Edit2: linkin mukaan muistin pitäisi nollautua kun mode2:ssa vetää kytkinkahvan pohjaan yli 5 sekunniksi.
 
Ei löytynyt mitään vikakoodia. Ja itse asiassa käyntikin tuntui normaalilta. Silti ihmetyttää tuo fi valon toiminta. Kun tuo ajaa tuon itsediagnostiikan enne starttia ei fi valo jää palamaan (ymmärsin että se jäisi jos jotain vikaa olisi diagnostiikassa havaittu?) ja pyörä starttaa normaalisti. Sit toi fi pompsahtaa kuitenkin palamaan.
 
Voisko sittenkin olisi sytkäpuolen vika? Yritän muistelen noita tapauksia missä FI valo syttyy vasta ajossa, syynä oli jos ainakin pätkivä nopeusanturi ja joskus pätkivä sytytys, kun tulpanjohto tai puolalle menevä johto oli rikki ja "misfireä" alkaa tulla kuumetessa.

Eli vois olla tulppa tai puolavika? Kosteutta, likaa tms jossain ECU:n ja tulpan välisessä ketjussa?
 
Eli vois olla tulppa tai puolavika? Kosteutta, likaa tms jossain ECU:n ja tulpan välisessä ketjussa?

Vähän tähän alan kallistuun. Huoltokirjamerkinnöistä ei ainakaan noin 15 000km taaksepäin löytynyt tulpanvaihtoa, joskin kait noi nykytulpat kestää huomattavasti enemmän. Noita coil stikckejä näihin kait on vaihdeltu juurikin siitä syystä että alkavat päästään kosteutta tulpille/ottavat itteensä. Tarvii availla ja vaihtaa nyt ainaskin noi tulpat samoilla vaivoilla.
 
Ei löytynyt mitään vikakoodia. Ja itse asiassa käyntikin tuntui normaalilta. Silti ihmetyttää tuo fi valon toiminta. Kun tuo ajaa tuon itsediagnostiikan enne starttia ei fi valo jää palamaan (ymmärsin että se jäisi jos jotain vikaa olisi diagnostiikassa havaittu?) ja pyörä starttaa normaalisti. Sit toi fi pompsahtaa kuitenkin palamaan.

Luitko koodit silloin kun kone käy ja vikavalo palaa? Eli mode 1 ohjeen mukaisesti maadoita johto kun kone käy ja vikavalo on päällä. Saattaa olla että kaikkia vikoja ei tallenneta tuonne pysyvään muistiin jonka lukeminen mode2:n kautta on todennäköisesti muutenkin hieman haastavaa tuon 2sek aikavälin takia.

Puolavialle näkyy koodit 51 ja 52 olevan, mutta korkeajännitepuolen läpilyönnit tosiaan eivät välttämättä vikaa laukaise.
 
Luitko koodit silloin kun kone käy ja vikavalo palaa? Eli mode 1 ohjeen mukaisesti maadoita johto kun kone käy ja vikavalo on päällä. Saattaa olla että kaikkia vikoja ei tallenneta tuonne pysyvään muistiin jonka lukeminen mode2:n kautta on todennäköisesti muutenkin hieman haastavaa tuon 2sek aikavälin takia.

No perkele en tietenkään. Jotenkin sain tuosta linkin ohjeesta kuvan, että riittää virtojen päällä olo. Hieman motivaatio-ongelmia ollut asian selvittämisessä. Kiitokset neuvoista, kokeilempa iltasella töitten jälkeen uudestaan.
 
Ja juurikin tui 51 koodihan sieltä tupsahti. Nyt sitten tutkimaan mikä avuksi.

Edit. Empäs osannut yhdistää kun oli aikaa välissä, mutta tämähän poltti tuon ig sulakkeen. Näillä lienee joku yhteys.
 
Viimeksi muokattu:
Ja juurikin tui 51 koodihan sieltä tupsahti. Nyt sitten tutkimaan mikä avuksi.

Edit. Empäs osannut yhdistää kun oli aikaa välissä, mutta tämähän poltti tuon ig sulakkeen. Näillä lienee joku yhteys.

Yksinkertainen on kaunista... Vaihda puolat päikseen (olettaen että ovat identtiset), ja jos vikakoodi siirtyy coil kakkoseen niin tietää että puolakauppaan tuli asiaa... Jos taas vika pysyy samassa ykkösessä niin sitten puolalle tuleva johtosarja on jostain poikki/puhki.
 
Vika ei siirtynyt, mutta toi toinen oli selvästi kostea vaikka jo pari viikkoa ollut sateelta suojassa. Johtosarja näytti äkkiseltään ehjältä. Tulpista toinen oli käytännössä käsin irrotettavissa ja mustunut. Ihmeellistä on, että tuo kostunut puoli, jossa siis tulppa löysällä (ja mustunut) oli 2 sylinterin puoli, kun taas vikakoodi viittaa ykköseen. Nyt ei jaksa enempää ropata koska olut ja valioliiga.
 
Hmm. Onko mitään mahdollisuutta, että sylinterien johdot olisi ristissä? Vanhoissa hukkakipinäsysteemeissä kipinä meni aina molempiin sylintereihin joka kierroksella, ja jos rakenne on pidetty yksinkertaisena niin tässä voi olla samalla tapaa, eli että kone käy olipa johdot kumminpäin tahansa.

Äkkiseltään kuitenkin maalaisjärki sanoo, että märkä puoli on kärsinyt sytytyskatkoista ja tulppa on siksi musta. Olisi melko yllättävä sattuma, että terveen näköisellä puolella olisi ongelma samaan aikaan, mutta toki joskus tällaiset olettamat ovat aiheuttaneet kasan turhaa työtä ja pään hakkaamista kiviseinään. :grin:
 
Hmm. Onko mitään mahdollisuutta, että sylinterien johdot olisi ristissä?

Tätä itsekkin tuumin, mutta noi johdot eivät ylety ristiin. Mutta ilmeisesti noita puolia on näihin paljon vaihdettu, mitä tota versys-foorumia selasin. Tarvii vielä vedellä noi liittimet src:llä ja kokeilla ensin tuolla ja uusilla tulpilla. Kovin kosteelta paikat tosiaan näytti vieläkin. Esim. noitten liittimien sisällä oli selvästi kosteutta vaikka pyörä ollut pressun alla suojassa pari viikkoa. Ruotosen hintasia nuo puolat vaan...
 
Hmm. Onko mitään mahdollisuutta, että sylinterien johdot olisi ristissä? Vanhoissa hukkakipinäsysteemeissä kipinä meni aina molempiin sylintereihin joka kierroksella, ja jos rakenne on pidetty yksinkertaisena niin tässä voi olla samalla tapaa, eli että kone käy olipa johdot kumminpäin tahansa.

Kaksisylinterisessä moottorissa missä toinen mäntä on alhaalla kun toinen on ylhäällä ei oikein hukkakipinäsysteemi toimi. Hukkakipinöitä ei yleensäkään jaella laitteessa jossa on oma coil-on-plug-puola jokaiselle sylinterille.
 
Kaksisylinterisessä moottorissa missä toinen mäntä on alhaalla kun toinen on ylhäällä ei oikein hukkakipinäsysteemi toimi. Hukkakipinöitä ei yleensäkään jaella laitteessa jossa on oma coil-on-plug-puola jokaiselle sylinterille.

Enpäs ajatellutkaan loppuun asti tuota sylinterien vuorottaisuutta, kun en oo purkanut kuin 1- ja 4-sylinterisiä koneita. Tosin kaverin ikivanhassa Nortonissa taitaa tuplapyttykin mennä "samaan tahtiin" jos en väärin muista.

Ajatukseni hukkakipinästä perustui tuohon ajatukseen, että männät liikkuisivat samaan tahtiin, mutta sylinterien puristustahti olisi vuorokierroksin, niin silloin tarvittaisiin nokan asentotunnistusta tai hukkakipinää.
 
Tuli hommattua tuommoinen 650 Verska, vuosimallia 2010.
Muuten ihan ok peli, mutta tuo pleksi.... Aivan kauhea meteli kypärään.
Ainakin tuossa -10 vuosimallissa on 3 eri asennus mahdollisuutta pleksille. En vaan saanut niitä 'wellnuttia' irti, onko siihen mitään konstia vai lähteekö vain rohkeasti vetämällä?
Ajelin myös tovin ilman pleksiä ja siitä tuli idea lyhentää tuota orkkispleksiä tuntuvasti pienemmäksi.
Olisko kellään jäänyt pleksin vaihdon yhteydessä tuota orkkispleksiä ylimääräiseksi? Ostaisin sen mielelläni pois kun tuosta modifioinnin lopputuloksesta ei tiedä etukäteen miten käy.
Tarjouksia tulemaan

t. Timo
 
Töissä ollut helvetillinen kiirus ja motivaatio (edelleen) kateissa, mutta tuli nuo puolat (ja tulpat) vaihdettua. Ei vaikutusta. Pakko toi on kärrätä huoltoon. Noi johdot on niin maan perkeleellisen hyvin umpeen pakatut etten tuota viitsi itse purkaa.
 
Töissä ollut helvetillinen kiirus ja motivaatio (edelleen) kateissa, mutta tuli nuo puolat (ja tulpat) vaihdettua. Ei vaikutusta. Pakko toi on kärrätä huoltoon. Noi johdot on niin maan perkeleellisen hyvin umpeen pakatut etten tuota viitsi itse purkaa.
Mulla aikanaan versyksestä rupes palamaan tuo valo ja viaksi paljastui viallinen jännitteensäädin. Aikas rasvanen hinta moisella osalla.
 
Tarviipa tuokin vaihtoehto tutkia joskin tuo karvalakkidiagnostiikka viittaisi puolavikan. Noita säätimiähän on noista mennyt, koska tuo sijoituspaikka on ilman huggeria aikas urpo ja kaikki paska lentää juurikin säätimeen. Onko noista tarvike-säätimistä kokemusta? Hintahaitari melkoinen. Edelliseen pyörään ostin tarvikebensapumppuja ja ne saikin melkein kerran ajokauteen vaihtaa. Tuli toki siltikin orkkista halvemmaksi jos töitä ei laske.

Edit. Lueskelin tuota versys foorumia ja funtsin tuota vian ilmaantumista uudestaan. Eli tuohan poltti ensin tuon ig-sulakkeen, sitten sekosi pyörään jälkiasennettu jännitemittari ja sit alkoi röpötys ja pamahti tuo fi-valo palamaan. Jotenkin tuon mittarin sekoilun yhdistin tuohon monsuuniin mutta lienee mahdollista, että tuo oikuttelu on johtunut nimen omaan tuosta säätimestä.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Lueskelin tuota versys foorumia ja funtsin tuota vian ilmaantumista uudestaan. Eli tuohan poltti ensin tuon ig-sulakkeen, sitten sekosi pyörään jälkiasennettu jännitemittari ja sit alkoi röpötys ja pamahti tuo fi-valo palamaan. Jotenkin tuon mittarin sekoilun yhdistin tuohon monsuuniin mutta lienee mahdollista, että tuo oikuttelu on johtunut nimen omaan tuosta säätimestä.

Jos sulakkeen palaminen ja vika muutenkin osoittautuu jännitesäätimestä lähtöisin olevaksi, niin sitten vaan sormet ristiin kyynärpäitä myöten, ettei se ole polttanut ecua siinä sivussa... :(
 
Back
Ylös