ArttuH
New member
Rakentelin viime keväänä mopostani flexifuelin ja viime kesä tuli ajeltua aika pitkälti E85:lla. Mutta täytyy sanoa, että en ihan heti viitsisi alkaa tarkoituksella sekottamaan vettä polttoaineen joukkoon. Tuossa on kuitenkin kohtuullinen riski saada kaikenlaisia hauskoja ilmiöitä aikaan eri puolilla polttoainejärjestelmää.Rohkeimmat ovat laittaneet vettä myös suoraan polttoaineen sekaan. Silloin tietenkin polttoaineessa pitää olla sen verran etanolia tai metanolia, että se pystyy veden sitomaan. Suorituskyky nousi ja kulutus aleni, kunnes sitten jossain 15% seossuhteella suorituskyky romahti (tuo Idahon yliopiston linkki).
Nyt rohkeasti käsi ylös, kenen mopo käy RE85:llä? Asia kannattaisi selvittää, kun polttoaine on kerrankin edullista.
Käytössä on myöskin vesiruisku, ihan ahtoilman jäähdytystä varten. Normaalisti käytän sitä 80/20% vesi-etanoliseoksella. Noin käytännössä on tullut huomattua, että oikea veden syöttömäärä on kohtuullisen tärkeä jos haluaa optimoida tehontuottoa. Alkuun vähän isommalla vesisuuttimella syöttömäärä oli ehkä jotain reilu 10% luokkaa polttoaineen määrästä. Dynossa vertaillessa vesiruisku päällä ja ilman ahtoilman lämpöjen lasku oli melko selkeä, luokkaa 100°C -> 60°C, mutta tehoissa ei ollut juuri mitään eroa suuntaan taikka toiseen. Myöhemmin vaihdoin pienemmän suuttimen, jolla lämpötilan pudotus about puolittui, mutta tehoa tuli lisää noin 5%.
Pyöräkäyttöön sopivan kompakteja pumppuja ei tietääkseni ole turhan paljoa markkinoilla. Kestävyys veden kanssa ja tarvittava korkeahko paine ovat vähän haastava yhdistelmä. Nykyään kokolailla kaikki kaupalliset vesiruiskusarjat taitavat käyttää samantapaisia pumppuja kuin nuo linkitetyt AEM ja Aquamist. Ja se on melko kookas murikka, tuottoakin on monta kertaa enemmän kuin mopon koneessa on tarvetta. Mulla on käytössä Aquamistin vanha mäntämallin pumppu, joka on mukavan kompakti ja tuotoltaan aika sopiva jonnekin +300hp teholuokkaan asti. Tuota vaan ei välttämättä löydä mistään kovin helpolla kun sitä ei ole valmistettu enää vuosiin. Jostain auton valonpesimen pumpusta voisi ehkä saada jotain toimivaa. Parhaat kuulemma työntävät jotain 2-4 barin verran painetta, mikä alkaa olemaan nippa-nappa riittävästi hyvän sumun aikaan saamiseen.
Sivuhuomiona muuten tämän kokoluokan hyötyjen mittaaminen ja testaaminen on aika työlästä puuhaa noin käytännössä. Jopa silloin kun käytössä on kohtuullisen kattava tiedonkeruusysteemi. Pätee erityisesti kulutuksen tutkimiseen, kun siinä esiintyy muutenkin aika paljon vaihtelua kaikenlaisista tekijöistä johtuen.