Vetoauto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tää tuli vähän äkkiä tossa tuusulanväylällä tää autokuume :D Ei ole ihan kaikki ajatukset asiasta itsellekään selkeet. Varsinaista budjettiakaan ei ole rakennettu valmiiksi...:right: Pitää toat diisseliäkin miettiä, pelottaa vaan että jos ne keksiii jotain mörkömaksua siihen löpöön vioelä lisäks. Joku 2000-400 egeä olis haarukka,.
 
Valinnanvaraa on. Lain asettama tehovaatimus on vähintään 5 kW / tonni, minkä yllättävän moni henkilöauto saavuttaa.
Kysymys on yksinomaan siitä, miten hermo kestää. Jos pitää ajaa lumessa, niin kysymys voi olla muustakin, mutta nyt ei ilmeisesti tarvitse, kun kerran mopoja radalle kuskataan.
 
- jo suksiboksi lisää kulutusta n. 1,5 l ja pelkillä kattotelineilläkin saa aikaan +½ l sataselle. Turhaan ei kannata kuljetella niitäkään.

Kulutuksen kasvu riippuu todella paljon siitä, tuleeko takana vedettävä kuorma auton mittojen ulkopuolelle. Joku kevytperäkärry etu- ja takalaita irrotettuna saattaa jopa alentaa kulutusta, koska ajonopeus on alhaisempi kuin ilman sitä. Vastaavasti sitten korkea kuorma pienellä, varsinkin bensa-autolla, saattaa nostaa todella rajusti kulutusta. Minulla on ollut autoja, joissa täysin sama kärry samalla ajotavalla ei toisessa autossa nosta kulutusta yhtään ja toisessa nostaa 3 litraa / 100 km.
 
Pienitehoisella pikkuautolla tulee myös äkkiä sellainen tilanne eteen, että hieman mäkisempää
motaria 120-130 ajeltaessa pääsee litran pienempään kulutukseen kun tuuppaa viitosta pesään
vain alamäkiosuuksilla. tämä siis pelkällä autolla.

Hinaushommissa "ajotavalla" on paljon yleisesti luultua suurempi vaikutus kulutuksen kasvuun.
"Kusenhajuisia koppeja" aikanaan liikaakin hinatessa homma konkretisoitui monta kertaa täysin samanlaisilla
yhdistelmillä.... ja vielä vaikka kuskeja vaihdettiin ristiin.
 
Joku 2000-400 egeä olis haarukka,.
Ei kait tästäkään kannata mitään rakettitiedettä tehdä.

Pistät hintarajasi nettiautoon, ja ostat itsellesi mieluisan menopelin. Tuossa hintaraamissa voit saada käsiisi ihan mitä tahansa joka tapauksessa, ja sen kanssa joudut elämään. Ostat itselle mieluistan härvelin, ja jonka kuvittelet toimivan tarpeeseesi riittävän hyvin ja ajelet tyytyväisenä/pettyneenä kohti auringon laskua.

Yllä muissa postauksissa on kerrottu faktoja vetopainoista yms jo riittävästi, joten homma on helppoa nyt.
Autokaupoille vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Muista ne ylläpitokustannukset. Dieselissä autovero + polttoainevero on helposti 600-700 € / vuosi. Sitten vakuutukset päälle, ni eipä oo halpaa.

Tällasella säästät polttoaineveron melkein kokonaan:
https://www.nettiauto.com/ford/fiesta-van/9667537
160 Nm jaksaa kuskaa kärryäkin. Mutta tossa on vaan 2 paikkaa, joten se hieman rajoittaa. Pienempää vetojuhtaa et löydä.

Nii ja Saksasta vetokoukkusarja 200€ jonka saa ite asentaa. Ei tartte muutoskatsastaa.

edit. Rekisteriotteeseen on kirjattu maksimi vetokuoma (kg). Mun ekassa autossa Nissan Sunny 1.4 bensalla sai vetää muistaakseni 270 kg. Kyllähän se veti isompiakin kuormia, mutta lain mukaan raja on määritelty.
 
Viimeksi muokattu:
Diisselivero on aika pikku juttu, kun muistaa että bensa-autossakin vero on jo noin 300. niin eihän se diisselivero ole kuin noin euron/päivä. Pikkuautojen polttoaineenkulutus on yllättävän vähän pienempi kun isompien autojen. Ja käytetyt pikkuautot pitää yllättävän sisukkaasti hintansa. Kun huomio mitä ne on maksanut uutena. Tietenkin niissä on keskimäärin vähemmän kilsoja, kuin taxi kokoluokan käytetyissä. Osta Pupulta se new beetle 2,0 bensa. En tiedä onko siinä koukkua.
 
2008 Pöso 207 diesel 230 000 ajettu? 2500 egee vois olla passeli pikku diisseli. Olis koukku, irrooitettava...
 
Mulla olisi joutilaana 2007 1.6 Citroen c4 diisseli. Ajettu tuolla on jo karvan auki 300k. Irrotettavalla koukulla myöskin ja todettu todella pieniruokaiseksi. 6 portainen automaatti vakkarilla. 1800e vois olla pyynti. Ostin tuon hätäpäissäni kun menin tankkaan vaimon vastaavaan bensaa ja luulin että se pamahti. Yhden puolen kuution sorakuorman tuolla olen vetänyt eli luulisin että mopokin liikkuu.
 
Älä ainakaan osta näitä jenkkihelmiä, 300c ja joku dodgen journey sai olla muistaakseni 200-450 kiloa massaa jarruttomassa, lienee joku jenkkien varmistusvarmistus
 
Ja kohtahan noilla jarruttomilla nyyttikärreillä saa painaa sen 100km/h, niin eiköhän ne sopivat kolosetkin löydy jo askista jos toisestakin :grin:
 
Tärkeintä on että pääset tötteröllä radalle ja takaisin:D
Osta sellainen kulkupeli mikä hyvältä tuntuu ja sopii kukkarolle.
Tuskin vedät kärryä huippunopeuksia hakien. Onhan siellä kallis aarre kyydissä:grin:

Laadullisesti Toyotat on kärkipäässä.
 
160Nm riittää hyvin tuon 500kg vetämiseen, joskin ratapäiviltä lähteneet Minin ohittaneet varmaan huomanneet ettei allekirjoittaneella yleensä ole kiire mihinkään.

Kytkimellehän tuo pienessä autossa eniten ottaa, käytetyn kohdalla tuon kunto tulee ekoilla vedoilla esille.
 
Älä ainakaan osta näitä jenkkihelmiä, 300c ja joku dodgen journey sai olla muistaakseni 200-450 kiloa massaa jarruttomassa, lienee joku jenkkien varmistusvarmistus

Allekirjoitan tämän. Oli aikoinaan chrysleri 2,7L V6 koneella ja painoa ihan perkeleesti. Jostain kumman syystä tuossa oli koukku ja vetää sai muistaakseni 400kg. Noi nyt muutenkaan ei menisi tuohon pieniruokainen kategoriaan.
 
...... Nykyisellään tallissa oli farkkuvolkkarin kanssa auton keulasta mopoon reilu puolimetriä ja mopon takana max puolimetriä seinään. Vähä ahdasta. Pikkuautolla tilanne olis ihan eri. ......s.

Niin no niin.....et pysty pitään autoo muualla kuin tallissa? Mun mielestä käyttöautot joutaa seistä taivasalla. Itelläkin tallitilanne helpotti kummasti kun myin vuodenvaihteessa harrasteauton pois eikä tarvii enää ahtaudesta kärsiä. Nyt on tallissa 2 omaa ja 2 kavereiden pyörää ja mahtuu vielä ropaankin. Autot pihalla. Vaihdat autokuumeen pyöräkuumeeseen? :thumbup:
 
tuohon sallittuun vetomassaan kannattaa suhtautua kunnioituksella.

jokusen kerran on tullut vedettyä bändin kamoja samassa kärryssä. auto on vaihtunut välissä pari kertaa. ja siinä vaiheessa kun kärryssä on massaa suurimman sallitun hujakkeille ei meno ole enää ollenkaan mukavaa. isommalla autolla sama kuorma taas tuli nikottelematta.

tehoa ei edes kannata miettiä. mikä hyvänsä kippo jaksaa kyllä kelata sen vauhdin sallittuun.
 
Back
Ylös