on niin pervon pedanttista touhua ett eihän tästä voi vain kuin tykätä

varovainen sisäänajo että paikat on oikeesti kiinni ja sit auringonlaskuun!
Joo, jonkin sortin pakkomielteestä varmaan puhutaan
Kun pyörällä on nyt tässä kuvatun remontin jäljiltä ajeltu viime kesän kilometrit kadulla ja radalla niin yritän tähän kirjailla vähän kokemuksia ja vertailua sen suhteen mitä pyörälle tuli tehtyä ja miten se omalla perstuntumalla vaikutti. Tätä ei kannata ottaa VFR arvosteluna noin yleisesti, itsehän en ole ikinä uudella VFR:llä ajanut eli "ennen"-kokemukset perustuu 20v vanhaan laitteeseen. Toisekseen, mikä on "hyvä" tai "vaivan/rahan arvoista" perustuu jälleen omaan subjektiiviseen kokemukseen.
Moottori
- ruiskut putsattu/huollettu/testattu
- venttiilien säätö
- tyhjäkäyntipiirin säätö
- "perushuollot" eli öljyt, filtterit, jäähdytysnesteet
Näistä ei ole juuri sanottavaa, ei merkittävää muutosta käytökseen paitsi alakierroksilla toimii paremmin luultavasti tyhjäkäyntipiirin alipaineiden säädön takia.
Kytkin
- teräspunosletku
- pääsylinteri huollettu
- uusi työsylinteri
- uudet kytkinlevyt ja jouset
- uusi lyhyt kytkinkahva
Koska aika moni asia muuttui samaan aikaan en osaa sanoa mikä vaikutti eniten mutta ero on kuin yöllä ja päivällä. Kytkin oli jäykkä ja melko on-off mallia aiemmin, mahdollisesti jumittavan työsylinterin takia. Nyt kytkin on kevyempi käyttää jopa tuolla lyhyellä kahvalla ja siinä on käyttökelpoinen "luistoalue". Hidasajelu on paljon helpompaa kun kytkin ei nappaa heti täysillä kiinni.
Jäähdytys
- uudet jäähdytinkennot
- uudet silikoniletkut
- uusi termari
- uudet tiivisteet
Alunperin suunnitelmissa oli vaihtaa vaan tiivisteet ja termostaatti mutta letkut ja kennot oli niin huonossa kunnossa että vaihtoon meni nekin.
Jarrut
- uudet tiivisteet jokapaikkaan
- teräspunosletkut
- uudet levyt ja palat
- speedbleeder ilmausruuvit
Ekan kesän ajoilla en ollut kovin vaikuttunut jarruista vaikka VFR jarruja on jotkut jopa kehuneet. Ihan eka fiilis oli että onko tässä takajarruja ollenkaan? Etujarru kyllä pysäytti pyörän mutta tuntui vähän kumimaiselta ja kahvaa sai runtata melko syvään jos halusi/joutui vähän nopeammin pysähtymään. Tässäkin vaihtui niin monta palikkaa kerralla että en osaa eritellä vaikuttiko letkujen vaihto, mäntien herkistely vai uudet nesteet enemmin kuin joku muu mutta jälleen päästiin siihen yö/päivä fiilikseen. Rempan jälkeen etujarru tuntuu todella paljon paremmalta. Kumimaisuus on kokonaan poissa ja jarruvoima lisääntyy lineaarisesti kun kahvaa puristaa. Lyhyellä kahvalla ja 3 sormen otteella pysähtyy radallakin (mun vaatimattomilla vauhdeilla) hyvin. Takajarrukin toimii taas ja ymmärsin lopulta miten nuo linkatut jarrut toimii, siis kun ne oikeasti toimii nyt niinkuin ne on suunniteltu. Ei haittaa hidasajoakaan omasta mielestä yhtään kun ei niissä nopeuksissa juuri vaikuta se että takajarrulta tulee vähän painetta etujarrujen keskimmäisiin mäntiin.
Alusta
- Andreani Misano cartridget, uudet öljyt ja kulutusosat
Voi väinö että voikin olla kiva ajaa radalla mutkaan kun keula toimii. Originaali touring-orientoitunut keula oli ehkä mukavampi kadulla mutta ratamutkissa löysä ja pomppiva ja muutenkin rauhattoman tuntuinen. En edes ole alkanut hakemaan säätöjä vielä, meno- ja paluuvaimennus on aikalailla säätöalueen keskellä että saan jonkinlaisen perstuntuman pohjalle mistä lähteä. Nyt keula painuu jarrutuksissa muttei holtittomasti ja mutkassa ei tapahdu enää mitään erityisen jännää vaan keula tuntuu stabiililta. Itseasiassa kadullakin tuntuu että tuo vaimentaa pomput paremmin kuin originaali. Ainoana miinuksena tulee mieleen että sellaisella röpöläisellä alustalla tuntuu vähän "pintakovalta" eli nopea menovaimennus on kovanpuoleinen.
Sähköt
- uusi staattori
- uusi regulaattori
Ei ihmeitä. Vanhat osat näyttivät jo merkkejä siitä että käyttötunnit alkaa tulla täyteen. Staattori oli rapeaksi paistuneen näköinen, liittimet mustuneet ja latausjännite pomppi ja oli muutenkin alhainen. Uusilla osilla latausjännite pysyy kierroksista riippumatta siinä karvan alle 14V.
Ekstrat
- shift star kit
- korotetut cliparit
- lyhyet, säädettävät jarru- ja kytkinkahvat
- quickshifter
- Power Commander V
Tuo shift star kitti on loistava. VFR vaihteet toimii vakionakin ihan ok eli mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa ei ole mutta tuolla vaihdot toimii todella sulavasti. Originaalina vaati melko päättäväisen potkaisun mutta nyt vaihteet menee päälle melkein itsestään. Ei missattuja vaihtoja, vapaa löytyy nätisti aina jne.
Korotetut cliparit on mukavat kadulla. Radalla tietty matalampi asento toimii paremmin mutta kun yhdellä pyörällä pitää pärjätä niin jossain on pakko tehdä kompromisseja.
Jarru- ja kytkinkahvat maksoivat maltaita mutta ovat omalla kokemuksella joka pennin arvoiset. Ehkä kiinalaiset, murto-osan noista maksavat, olisivat ajaneet saman asian mutta niistä mulla ei ole kokemusta.
Shifteristä ei kadulla ole juuri hyötyä, eikä varsinaisesti mun nykyvauhdeilla radallakaan mutta kyllä se kivaa oli kiihdyttää Kymiringin takasuoraa täyskaasulla ja vaan potkia isompaa pykälää

Koska kyseessä on yleismallinen tuote niin totta kai pientä säätöä joutuu tekemään mm. viiveaikojen ja herkkyyden suhteen mutta varsin toimiva laite.
Power Commander oli tarkoitus asentaa niin että sille tulee sekä nopeus- että kierrostieto pyörän sähköistä. Kierrokset toimikin ihan ok mutta kun ryöstin nopeussignaalin suoraan anturilta niin pyörän oma matkamittari lakkasi toimimasta. Ilmeisesti pyörän oma elektroniikka on herkkä tuon suhteen, pitäisi varmaan viritellä tuohon jonkin sortin erotus (opto?) että ei häiritse pyörän elektroniikkaa. Karttaa ei ole myöskään tehty tuolle customina vaan käytössä on toistaiseksi vakiokartta. Tässä kohtaa lipsahdetaan ehkä eniten sinne persdynon puolelle. Pyörä "tuntuu" toimivan tasaisemmin koko kierrosalueella mutta en osaa sanoa onko tuo vaan härpäkkeestä maksetun hinnan ja luettujen nettipalstakommenttien aikaansaama fiilis koska minkäänlaista mittaustietoa aiheesta ei toistaiseksi ole.
Siinäpä se, toivottavasti tästä on jollekin VFR omistajalle tai sellaiseksi aikovalle jotain iloa, tai vähintäänkin myötäelämisestä tai -häpeästä johtuva viihdearvo
Noin vertailun vuoksi vielä, samalla rahalla olisi varmasti saanut lähtökohtaisesti uudemman ja paremmassa kunnossa olevan pyörän. Itselle kuitenkin toimii paremmin hankkia halpa pyörä ja räjäyttää se palasiksi ja kasata uudelleen, ainakin tietää aivan tasan mitä sille on tehty ja missä kunnossa sisuskalut on. Oppii huoltamaan pyöränsä ja saa kokemusta ja mikä olennaisinta, hyvän syyn hankkia laadukkaat työkalut

Hyvin karkeasti laskettuna samalla rahalla kun remontin teettäisi ammattilaisella voi hankkia laadukkaat osat ja ennenkaikkea ne työkalut jotka kestääkin sitten harrastuskäyttöä lopun elämää.