VFR 800 '99 20-vuotishuolto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w3bdevil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sama tässä on kuin tuossa omassa bladessa vaikka sinulla on pyörässä kilometrejä ja ikää huomattavasti vähemmän, ihan kaiken saa käydä läpi, että tulee hyvä. Ja jos rupeaa laskemaan paljonko hintaa tulee vs paljonko maksaisi jos vaihtaisi pyörän tuoreempaan ja ominaisuuksiltaan parempaan, niin mitään järkeä hommassa ei ole. Tosin ei harrastuksissa kuulu olla mitään järkeä.

:WAZAAP:
 
Kerrassaan upeaa jälkeä!

Mikäli unohdetaan joidenkin osien hiekkapuhallus ja maalaus, niin mitä useiden hyvinkin likaisten ja hapettuneiden osien "puhdistus" on käytännössä tarkoittanut?
Miten ja millä aineilla vanhasta on tullut melkein uuden näköistä?

Lähinnä erilaisia ja erikokoisia muovisia ja messinkisiä harjoja ja Motonetin sitruspohjaista pesuainetta. Vanha hammasharja mm. toimii ahtaissa paikoissa :) Yllätyksekseni pinnat sinänsä eivät olleen kovin pahassa kunnossa, ainoastaan todella todella likaisia. Tärpättiä/lakkabensiiniä jossain paikoissa rasvanpoistoon, jarrukliineriä ja ruiskurungon putsaukseen varovasti oiskohan ollut sekin Motonetin throttle body cleaner etc.
 
Kiitos! Messinkiharjat ovat yllätys. En olisi arvannut itse kokeilla, mutta lienevät hienosta lopputuloksesta päätellen tehokkaita, mutta riittävän hellänvaraisia. Motonetin sitruspohjainen puhdistusaine on myös hyvä vinkki vastaisen varalta.
 
Sama tässä on kuin tuossa omassa bladessa vaikka sinulla on pyörässä kilometrejä ja ikää huomattavasti vähemmän, ihan kaiken saa käydä läpi, että tulee hyvä. Ja jos rupeaa laskemaan paljonko hintaa tulee vs paljonko maksaisi jos vaihtaisi pyörän tuoreempaan ja ominaisuuksiltaan parempaan, niin mitään järkeä hommassa ei ole. Tosin ei harrastuksissa kuulu olla mitään järkeä.

:WAZAAP:

Joo, jos tekee mieli laskea vastinetta sijoitukselle tai ylipäänsä millään tavalla järjellisesti perustella harrastuksiaan niin kannattaa valita joku ihan muu kohde :D Joku varmasti pitää järjettömänä sitäkin että ylipäänsä menee tuollaisella vanhalla matkasohvalla radalle tai panostaa alustaan pyörän markkina-arvoon nähden suhteettomasti rahaa.
 
Noista huonoksi menneistä osista vielä unohtui mainita että toisen pitkän jarruputken etupään kierteet oli niin huonossa kunnossa etten saanut liitosta enää kasatessa pitäväksi. Hollannista Boonstra partsilta löytyi hyväkuntoinen varaosa halvalla niin ei tarvinut alkaa pitkästä tavarasta itse taivuttelemaan.

Tässä vielä pari kuvaa missä pyörä on tuon remontin jäljiltä kasattuna, tältä se siis näytti aika lailla vuosi sitten. Kun pyörä oli kasassa ja todettu toimivaksi niin synkkasin vielä tyhjäkäyntipiirin alipaineet, ihan sellaisella halvalla motonetin alipainemittarilla. En osaa sanoa kuinka tarkka tai epätarkka tuo on varsinkin kun sitä kuristaa sen verran että neulat ei heilu aivan hulluna mutta ainakin säädön jäljiltä tyhjäkäynti ja muutenkin toiminta pienillä kierroksilla oli huomattavasti tasaisempaa kuin aiemmin.

Tämän jälkeen pyörään on vielä asennettu PC V toistaiseksi vakiokartalla, quickshifter (kun oli Stormilla tukevassa alennuksessa), tankkiin stompgripit, pyramidin undertray (niitä Stormin poistokappaleita tämäkin) ja uusi kilpiteline. Vanha pleksi oli myös naarmuilla kuin mikä niin hankin kokeeksi MRA tuplakuplan kun normipleksillä tuntui tuuli riepottelevan kypärää ikävästi. Tuplakupla korjasikin tämän täysin, nyt tuntuu vaan tasainen humina ja pyörteet ovat tiessään. Rikki mennneen vilkun tilalle en löytänyt varaosaa ja uusi originaali olisi maksanut hunajaa niin hankin koko setin uusia eli LED vilkut ja takavalon. Sähköpuolella parantelin maadoituksia ja leikkelin jälkeenpäin lisätyistä sähköhärpäkkeistä hapettuneita abikoliittimiä pois ja korvasin superseal liittimillä siinä toivossa että sähköongelmat pysyvät poissa. Uusi staattori ja mosfet-tyyppinen regulaattori saivat aikaan sen että nyt latausjännite on kierroksista riippumatta aina liki 14V.

vfr087.jpg


vfr088.jpg
 
on niin pervon pedanttista touhua ett eihän tästä voi vain kuin tykätä:thumbup:
varovainen sisäänajo että paikat on oikeesti kiinni ja sit auringonlaskuun!
 
on niin pervon pedanttista touhua ett eihän tästä voi vain kuin tykätä:thumbup:
varovainen sisäänajo että paikat on oikeesti kiinni ja sit auringonlaskuun!

Joo, jonkin sortin pakkomielteestä varmaan puhutaan :D

Kun pyörällä on nyt tässä kuvatun remontin jäljiltä ajeltu viime kesän kilometrit kadulla ja radalla niin yritän tähän kirjailla vähän kokemuksia ja vertailua sen suhteen mitä pyörälle tuli tehtyä ja miten se omalla perstuntumalla vaikutti. Tätä ei kannata ottaa VFR arvosteluna noin yleisesti, itsehän en ole ikinä uudella VFR:llä ajanut eli "ennen"-kokemukset perustuu 20v vanhaan laitteeseen. Toisekseen, mikä on "hyvä" tai "vaivan/rahan arvoista" perustuu jälleen omaan subjektiiviseen kokemukseen.

Moottori
- ruiskut putsattu/huollettu/testattu
- venttiilien säätö
- tyhjäkäyntipiirin säätö
- "perushuollot" eli öljyt, filtterit, jäähdytysnesteet

Näistä ei ole juuri sanottavaa, ei merkittävää muutosta käytökseen paitsi alakierroksilla toimii paremmin luultavasti tyhjäkäyntipiirin alipaineiden säädön takia.

Kytkin
- teräspunosletku
- pääsylinteri huollettu
- uusi työsylinteri
- uudet kytkinlevyt ja jouset
- uusi lyhyt kytkinkahva

Koska aika moni asia muuttui samaan aikaan en osaa sanoa mikä vaikutti eniten mutta ero on kuin yöllä ja päivällä. Kytkin oli jäykkä ja melko on-off mallia aiemmin, mahdollisesti jumittavan työsylinterin takia. Nyt kytkin on kevyempi käyttää jopa tuolla lyhyellä kahvalla ja siinä on käyttökelpoinen "luistoalue". Hidasajelu on paljon helpompaa kun kytkin ei nappaa heti täysillä kiinni.

Jäähdytys
- uudet jäähdytinkennot
- uudet silikoniletkut
- uusi termari
- uudet tiivisteet

Alunperin suunnitelmissa oli vaihtaa vaan tiivisteet ja termostaatti mutta letkut ja kennot oli niin huonossa kunnossa että vaihtoon meni nekin.

Jarrut
- uudet tiivisteet jokapaikkaan
- teräspunosletkut
- uudet levyt ja palat
- speedbleeder ilmausruuvit

Ekan kesän ajoilla en ollut kovin vaikuttunut jarruista vaikka VFR jarruja on jotkut jopa kehuneet. Ihan eka fiilis oli että onko tässä takajarruja ollenkaan? Etujarru kyllä pysäytti pyörän mutta tuntui vähän kumimaiselta ja kahvaa sai runtata melko syvään jos halusi/joutui vähän nopeammin pysähtymään. Tässäkin vaihtui niin monta palikkaa kerralla että en osaa eritellä vaikuttiko letkujen vaihto, mäntien herkistely vai uudet nesteet enemmin kuin joku muu mutta jälleen päästiin siihen yö/päivä fiilikseen. Rempan jälkeen etujarru tuntuu todella paljon paremmalta. Kumimaisuus on kokonaan poissa ja jarruvoima lisääntyy lineaarisesti kun kahvaa puristaa. Lyhyellä kahvalla ja 3 sormen otteella pysähtyy radallakin (mun vaatimattomilla vauhdeilla) hyvin. Takajarrukin toimii taas ja ymmärsin lopulta miten nuo linkatut jarrut toimii, siis kun ne oikeasti toimii nyt niinkuin ne on suunniteltu. Ei haittaa hidasajoakaan omasta mielestä yhtään kun ei niissä nopeuksissa juuri vaikuta se että takajarrulta tulee vähän painetta etujarrujen keskimmäisiin mäntiin.

Alusta
- Andreani Misano cartridget, uudet öljyt ja kulutusosat

Voi väinö että voikin olla kiva ajaa radalla mutkaan kun keula toimii. Originaali touring-orientoitunut keula oli ehkä mukavampi kadulla mutta ratamutkissa löysä ja pomppiva ja muutenkin rauhattoman tuntuinen. En edes ole alkanut hakemaan säätöjä vielä, meno- ja paluuvaimennus on aikalailla säätöalueen keskellä että saan jonkinlaisen perstuntuman pohjalle mistä lähteä. Nyt keula painuu jarrutuksissa muttei holtittomasti ja mutkassa ei tapahdu enää mitään erityisen jännää vaan keula tuntuu stabiililta. Itseasiassa kadullakin tuntuu että tuo vaimentaa pomput paremmin kuin originaali. Ainoana miinuksena tulee mieleen että sellaisella röpöläisellä alustalla tuntuu vähän "pintakovalta" eli nopea menovaimennus on kovanpuoleinen.

Sähköt
- uusi staattori
- uusi regulaattori

Ei ihmeitä. Vanhat osat näyttivät jo merkkejä siitä että käyttötunnit alkaa tulla täyteen. Staattori oli rapeaksi paistuneen näköinen, liittimet mustuneet ja latausjännite pomppi ja oli muutenkin alhainen. Uusilla osilla latausjännite pysyy kierroksista riippumatta siinä karvan alle 14V.

Ekstrat
- shift star kit
- korotetut cliparit
- lyhyet, säädettävät jarru- ja kytkinkahvat
- quickshifter
- Power Commander V

Tuo shift star kitti on loistava. VFR vaihteet toimii vakionakin ihan ok eli mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa ei ole mutta tuolla vaihdot toimii todella sulavasti. Originaalina vaati melko päättäväisen potkaisun mutta nyt vaihteet menee päälle melkein itsestään. Ei missattuja vaihtoja, vapaa löytyy nätisti aina jne.

Korotetut cliparit on mukavat kadulla. Radalla tietty matalampi asento toimii paremmin mutta kun yhdellä pyörällä pitää pärjätä niin jossain on pakko tehdä kompromisseja.

Jarru- ja kytkinkahvat maksoivat maltaita mutta ovat omalla kokemuksella joka pennin arvoiset. Ehkä kiinalaiset, murto-osan noista maksavat, olisivat ajaneet saman asian mutta niistä mulla ei ole kokemusta.

Shifteristä ei kadulla ole juuri hyötyä, eikä varsinaisesti mun nykyvauhdeilla radallakaan mutta kyllä se kivaa oli kiihdyttää Kymiringin takasuoraa täyskaasulla ja vaan potkia isompaa pykälää :) Koska kyseessä on yleismallinen tuote niin totta kai pientä säätöä joutuu tekemään mm. viiveaikojen ja herkkyyden suhteen mutta varsin toimiva laite.

Power Commander oli tarkoitus asentaa niin että sille tulee sekä nopeus- että kierrostieto pyörän sähköistä. Kierrokset toimikin ihan ok mutta kun ryöstin nopeussignaalin suoraan anturilta niin pyörän oma matkamittari lakkasi toimimasta. Ilmeisesti pyörän oma elektroniikka on herkkä tuon suhteen, pitäisi varmaan viritellä tuohon jonkin sortin erotus (opto?) että ei häiritse pyörän elektroniikkaa. Karttaa ei ole myöskään tehty tuolle customina vaan käytössä on toistaiseksi vakiokartta. Tässä kohtaa lipsahdetaan ehkä eniten sinne persdynon puolelle. Pyörä "tuntuu" toimivan tasaisemmin koko kierrosalueella mutta en osaa sanoa onko tuo vaan härpäkkeestä maksetun hinnan ja luettujen nettipalstakommenttien aikaansaama fiilis koska minkäänlaista mittaustietoa aiheesta ei toistaiseksi ole.

Siinäpä se, toivottavasti tästä on jollekin VFR omistajalle tai sellaiseksi aikovalle jotain iloa, tai vähintäänkin myötäelämisestä tai -häpeästä johtuva viihdearvo :)

Noin vertailun vuoksi vielä, samalla rahalla olisi varmasti saanut lähtökohtaisesti uudemman ja paremmassa kunnossa olevan pyörän. Itselle kuitenkin toimii paremmin hankkia halpa pyörä ja räjäyttää se palasiksi ja kasata uudelleen, ainakin tietää aivan tasan mitä sille on tehty ja missä kunnossa sisuskalut on. Oppii huoltamaan pyöränsä ja saa kokemusta ja mikä olennaisinta, hyvän syyn hankkia laadukkaat työkalut :D Hyvin karkeasti laskettuna samalla rahalla kun remontin teettäisi ammattilaisella voi hankkia laadukkaat osat ja ennenkaikkea ne työkalut jotka kestääkin sitten harrastuskäyttöä lopun elämää.
 
Noin vertailun vuoksi vielä, samalla rahalla olisi varmasti saanut lähtökohtaisesti uudemman ja paremmassa kunnossa olevan pyörän. Itselle kuitenkin toimii paremmin hankkia halpa pyörä ja räjäyttää se palasiksi ja kasata uudelleen, ainakin tietää aivan tasan mitä sille on tehty ja missä kunnossa sisuskalut on. Oppii huoltamaan pyöränsä ja saa kokemusta ja mikä olennaisinta, hyvän syyn hankkia laadukkaat työkalut :D Hyvin karkeasti laskettuna samalla rahalla kun remontin teettäisi ammattilaisella voi hankkia laadukkaat osat ja ennenkaikkea ne työkalut jotka kestääkin sitten harrastuskäyttöä lopun elämää.

Tämä onkin semmoinen asia mikä itelle juuri on mopoilussa "se juttu". Saada näpertää ja tutustua tekniikkaan talven ajan ja kesällä naattia.
Upea projekti kerrassaan!
 
Nyt on hyvän näköstä meininkiä.

Itsellä olis saman tapanen remontti vanhaan vfr:ään edessä tänä vuonna, vaikka onhan noi kaikki kohteet tullut erikseen käytyä läpi tässä vuosien varrella.
 
Olipas upeasti kirjoitettu artikkeli hyvien kuvien kera. On siinä hommaa ja maksaa, mutta toisaalta pyöräkin tuntuu sen jälkeen enemmän omalta ja tietää ainakin, mitä sille on tehty.
 
Back
Ylös