VFR haarukkaöljy

Säätömies

New member
Tserppa!

Onko kellään kokemusta VFR750F (-93) haarukkaöljyista, W5 vs. W10 viskositeetilla.

Alkuperäinen öljy on Pro Honda Suspencion Oil SS-7 (W5) ja erään nettilinkin mukaan SS-8 (W10) suositellaan kovalle käytölle ja raskaalle kuormalle.

Tiedän, että merkillä ei ole väliä ja siksi olenkin kiinnostunut onko jollakin ollut W10 öljyä ja huomaako käytännön eroa kumpaa käyttää. Tai onko jompikumpi parempi.

Ohjekirjan mukaan öljyn määrä on 386 cc ja mitatikulla mitattuna 178 mm (7,01").

Kokeumuksista kiinnostuneena,

-allekirjoittanut -
 
Moro!
Itse laitoin Brandtin suosittelemana ss-8 öljyt. Ainakin pikaisella kokeilemisella tuli jäykempi keula. Ehkä se on ihan jees.... on tuntunu joskus vähä letkulle toi etupää...

Hinta eroa Hondan omisssa ja vaikka castrolin öljyissä ei ollut nimeksikään...

Tosta 10W en osaa sanoo mitään...

Huomenna pyörä liikenteessä, joten lisää kommentteja myöhemmin
 
Jäykemmän öljyn huomaa varmasti ajossa, sekä sisäänmeno, että ulosmenovaimennus lisääntyy. Varsinainen syy vfr:n keulan löysyyteen taitaa olla kuitenkin olla liian löysät jouset. Liian löysiä jousia ei kannata kompensoida laittamalla jäykempiä öljyjä. Käy helposti niin, että keulasta tulee pintakova nopeissa, terävissä töyssyissä, vaikka se on silti jousien takia edelleen löysä hitaammissa joustoliikkeissä. Ihanteellinen tapaus olisi juurikin päinvastainen, eli jousituksen tulisi imeä terävät töyssyt lyömättä käsille ja olla samalla jämäkkä muuten.

Muutenkin jousituksen säätäminen tulisi aina aloittaa oikeanlaisista jousista ja esijännityksen säädöstä. Sen jälkeen kun ne ovat kohdallaan voi alkaa pelailemaan erilaisilla öljyillä ja vaimennussäädöillä.
 
Keulan käytös muuttui todella paljon laitettuani öhlinsin jouset ja muuttamalla öljyjen jäykkyyden jonnekkin luokkaa 12... On aivan erilainen kuin alkuperäinen, nyt toimii. Seuraavaksi vaihdon yhteydessä laitankin öhlinsin omat öljyt. Jokin siinä öljyssä on parempaa, lakkaa tarttumasta kiinni liikkeen loputtua. Siis jotenkin keulan toiminnasta tulee herkempi.
 
Erittäin paljon !!! muuttui vfr:n -96 keula kun sinne vaihtaa 600 cbr:n sisäkalut, eli öljyputken ja "korkin" näin siihen tulee paluuvaimennuksen säätö. Osat sopii heittämällä.
 
JEP 400 kilsaa takana!
062802moto_prv.gif

Jäykkää on..

Etupäästä tuli niin hyvä kun se näillä kaluilla voi olla. Jousen esikiristys säätö yksin ajettaessa siihen puoleen väliin mitä manuskakin suositteli ja menoks.

Eli kai ne siellä Hontalla tietää mitä näissä kandee käyttää ;)

Hyviä kilometrejä kaikille!!
 
Back
Ylös