VFR:ssä Micronin putki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Hei!

Hankin taannoin -95 VFR:n johon edellinen omistaja oli vaihtanut Micronin yläpuolisen putken (PCH60). En usko että pyörään on putken vaihdon yhteydessä tehty mitään muuta joten muuttuneen äänen ja ulkonäön lisäksi tehot ovat luultavasti enintään laskeneet hiukan
rock.gif
Bensankulutus on nyt lisäksi melkoinen (yli 8 l/100 km matka-ajossa)!!

Valmistaja ei suosittele/vaadi mitään muita muutoksia kyseisen putken vaihdon yhteydessä. Epäilen kuitenkin että isommista suuttimista voisi olla jotakin apua. Jos näin on, minkähänlaisia suuttimia kannattaisi kokeilla? Entä muuta vaihdettavaa, ilmanputsari?

Toinen juttu on että mahtaako minkäänlaisia (kovia) sivulaukkuja saada sopimaan tämän putken kanssa kun alkuperäinen putki on alapuolinen ja sivulaukkukinnitykset on suunniteltu useimmiten (aina?) vakiomallisiin pyöriin. Eli löytyykö joltakin valmistajalta kiinnikkeitä joissa on säätövaraa tai onko jotakin mallia mahdollista muotoilla hiukan itse? Micron tulee muutaman sentin ulos sivusta eli oikeaa laukkua pitäisi saada vähän ulospäin.

Kiitos neuvoista jo nyt
sport05.gif
 
No siis eihän miun maalaisjärjen mukaan suuttimien suurentaminen ainakaan vähennä polttoaineen kulutusta...
nixweiss.gif

Tehoa ne kyllä lisää jos vaan kone jaksaa muuten hengittää riittävästi, eli siihen vaikuttavat mm. vapaammin virtaava ilmanputsari ja pakoputki  
biggrin.gif

Noista laukuista että pystyyhän mitä vain metallista valmistettua muokkaamaan mieleisekseen, mutta se on sit jo eri juttu mitä entisestään ulospäinlevitetyt laukut tekee ajo-ominaisuuksille ulkonäöstä puhumattakaan  
cool.gif

Kyllä sellaseen yläputkihärveliin ainoo oikee yhdistelmä on takalaukku, tankkilaukku, reppu ynnä muu kassilonkerotsydeemipatentti  
sport05.gif
 
Niin, kaveri joka lienee melkoinen pyöräekspertti spekuloi tuossa että kone käy liian laihalla joten suuttimien suurentamisen myötä koneen käynnin parantuessa ja tehojen lisääntyessä saattaisi polttoaineen kulutus jopa laskea... miten lie. Itsellä kokemusta on lähinnä ajamisesta ja noissa huoltohommissa olen toiminut lähinnä maksajana
blush.gif
 
No pieneneehän kulutus sitä kautta, että suuremmilla tehoilla ei tarvitse kahvaa kääntää niin paljoa saman kyydin saamiseksi... mutta toisaalta saattaa houkuttaa kääntämään kahvaa enemmänkin kun mylly antaa parempaa palautetta
biggrin.gif


No ei muuta kuin rakentelemaan telineitä laukuille
wink.gif
 
Niin, pöriseehän se ja noita ÄÄNINÄYTTEITÄ löytyy netistä.
En kuitenkaan ole hirveän innostunut mummonpelotusputkestani, kuten sanottu, ääni ei tuo tehoa ja muita ongelmia tulee mukana mutta pahennuksen herättämiseen kyseinen tötterö on mainio apuväline jos ei halua muuten törttöillä liikenteessä (en halua).
Pyörä kulkee ihan mukavasti omaan ajokokemukseeni/tottumuksiini nähden ja vaihtanen vielä suuttimetkin parhaan mahdollisen tuloksen toivossa. Tehdään nyt loppuun se mitä edellinen omistaja ei tehnyt...
Ai niin, ei se ääni ota korviin ajaessa. Ajoviimasta johtuva suhina kyllä peittää kaikki muut äänet ja kovemmassa vauhdissa pidän tulppia korvissa. Saa nähdä miten sitten kypäräpuhelimien kanssa kun sellaiset hankin. Takana istujan korviin ääni saattaa tulla kovempana, saa nähdä kun ei ole kokeiltu vielä. Vasta 1400 km tänä keväänä eikä kyydissä ole istunut vielä kukaan.
 
biggrin.gif

Mitä minä tekniikasta mitään tiedän...niin bensan kulutus luultavasti laskee jos koneen säädöt tulevat kohdalleen, tietysti kulutus myöskin kasvaa hiukan asennettaessa suuttimet ja putki ja muut vermeet, mutta uskoisi sen nyt silti jäävän alle tuon nykyisen. Eli hieman viritetty kone oikeilla säädöillä on luultavasti taloudellisempi kuin kone joka on viritetty vain puoliksi eikä sitä ole säädetty laisinkaan. Bensan kulutukseen tietysti vaikuttaa myös se kuinka kireällä narua pitää, ja kuinka nopeasti VFR:ää poistuttaa nakkikioskin nurkalta.
biggrin.gif
 
Olen nyt katsellut rauhassa ja mittaillut ja kokeillut, eli ajanut pyörällä. Kaverikin kävi testaamassa ja tultiin siihen tulokseen että hyvin se lähtee. Muutaman pitemmän reissun jälkeen mitattu kulutuskin on osoittanut että alkaa "asettua" pyörä ajoon, siis alkaa olla siedettävissä rajoissa jo kulutus. Ei tässä ehkä nyt hötkyilläkään asian kanssa vaan katsellaan vielä. Saahan niitä suuttimia myöhemminkin jos vielä siltä tuntuu. Nyt on kiire tien päälle, talvella ruuvataan jos tarvii
smile_org.gif

Kiitos kuitenkin kommenteista ja neuvoista, oma käsitys asiasta vahvistui ja ehkä jotain tehdään vielä joskus jos tarvii
tounge.gif
 
Ainii miun VFR imasee suutinsarjalla ja Laserin K1 teharilla sellasessa reippaahkossa
tounge.gif
yhdistetyssä maantie/kaupunkiajossa 6-7 litraa/100km. Millasii lukemii petteri on päässy?
 
Kai se samoihin menee mullakin. Ensin kun mittasin kulutusta, se tuntui niin uskomattoman suurelta että olen alkanut epäillä jo inhimillistä erehdystä eli simppeliä laskuvirhettä tai vastaavaa.
Nyt käyn lauantaina ajamassa Hki-Jkl-Hki -lenkin ja mittaan tarkan kulutuksen maantieajossa. Sittenpähän tuo selviää. Tällä kertaa ei varmasti tule laskuvirhettä ainakaan
veryangry.gif
 
Ajoin juuri Helsingistä Jyväskylään ja takaisin - sateessa
crazy.gif
600 km tuli ajoa tänään ja mittasin kulutukseni kahden eri tankkauksen yhteydessä. Ensimmäinen antoi lukemaksi 5.2 L/100 km ja toinen jopa hieman alle 5 L/100 km. Ennen ensimmäistä mittausta ajo oli moottoritietä pitkin ja toinen mittaus tapahtui maantieajon (rajoitus 80-100 km/h) jälkeen. Ei siis mitään radikaalia. Normaali jopa pienehkö on kulutus VFR:ssäni putkesta huolimatta sittenkin. Säädöt lienevät siis kohdallaan
smile_org.gif


edit: nyt kulutus on nolla. Seuraavaa VFR:ää etsin...
 
Back
Ylös