VFR1200

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuohan alkaa kuulostaa ihan Gold Wingiltä  
buttrock.gif

Menee jo liian pitkälle.

Nyt on kaikki mitä tarvinnee tourinki reissuille: laukkusarja, tankkilaukku ja k.lämppärit. Navia mietiskelen.
Tuota pleksin jatketta en kaivannut bahnoilla männä kesänä.
Niin kuin en naviakaan.
Vauhdin noustessa asentoa enemmän vaan suppuun ja ei kun hanaa...
Ei muuta kuin ensi kesää odottelemaan ja reissua suunnitteluun
biggrin.gif
 
Nyt on kaikki mitä tarvinnee tourinki reissuille: laukkusarja, tankkilaukku ja k.lämppärit.
Tankkilaukku on minullakin hankintalistalla tuon magneettiversion tilalle (harmi kun ei käy kun oli pieni ja näppärä). Ootko löytäny hyvän? Pitäisi olla pieni, johon sopisi pieni järkkäri ja 500ml vesipullo. Mielellään VFR:n tyyliin sopiva, mutta voi olla liian suuri vaatimus.

Ei muuta kuin ensi kesää odottelemaan ja reissua suunnitteluun
biggrin.gif
Älä vielä anna periksi. Jos on kuivaa keliä niin voihan tässä vielä ajella ainakin kuukauden päivät.

Minä en ilman navia kylla enää lähde reissuun, jollei sitten ole toista jonka perässä ajella. Niin se maailma vain muuttuu...
 
Juu, magneettiversio oli edellisessä pyörässä.

Tässä olen rakennellut LEMin systeemeistä.
Laukkua esim tuolta:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....t

Ja kiinnikesysteemiä tuolta:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....nikkeet

Monenlaista löytyy. Ja moneen tarpeeseen.

Kun pyörä on puna-musta-hopea punaisine laukkuineen, niin LEMin puna-musta sopii väritykseltäänkin oikein hyvin.

Tuo slide systeemi on todella helppo käyttää. Mittarillakin porukka kattelee huuli ymmyrkäisenä, että - johan on systeemit.
cool.gif


Jos laitat s.postitietosi tuonne tietoihin niin laitan kuvan miltä homma näyttää luonnossa.

Toki muunkinlaista systeemiä on, kun paikallinen Stormi on kilsan päässä missä asun, niin aikas helppo suunnistaa Stormille kokeilemaan.

Harkitse tarkkaan, onhan talvi aikaa.
Ei nyt vielä lopeteta, viime pyhänä nykäsin rapiat 300 km, ja lopetin lenkin hyvin levänneenä.
smile_org.gif
 
Unohtakaa magneetti yms viritykset, fiksuin on Bags Connectionin Quick-Lock tankkilaukku RM. Heinolta löytyy.

Esim. malli Vina istuu hyvin Vifferiin.
*Vina*
 
Oli muuten TM:n testissä virheellistä tietoa.
Oma kypärä mahtuu takalaukkuun ja vas. sivulaukkuun. Rouvan kypärä mahtuu kaikkiin laukkuihin.
Joskaan en ymmärrä, että mitä niitä kypäriä laukkuihin tunkee, kun on fiksut kypärälukot. Tietysi niitä pitää osata käyttää.

Sitten pyörän paino. Kaikissa paikoissa lukee, että 267 kg ajokunnossa. TM ilmoittaa, että 297 kg tankattuna.
 
Unohtakaa magneetti yms viritykset, fiksuin on Bags Connectionin Quick-Lock tankkilaukku RM. Heinolta löytyy.

Esim. malli Vina istuu hyvin Vifferiin.
*Vina*
+1

Mulla on itsellä tuo pienin malli Quick-Lock Trip.
Minä en kyllä välitä näistä miesten käsilaukuista, joiksi niitä herttaisesti myös kutsutaan.
Tankkilaukut ovat sitten asia erikseen.
Minusta tuo Vina voisi olla ihan sopiva. Pitäisi vaan käydä jossakin sovittamassa minkä kokoinen tuo on. Mahtuuko esim. puolen litran vesipullo mukaan jota olen pitänyt mukana nykyisessä. Ei kukaan Vinan omistaja viitsisi sovittaa puolestani?
 
Oletteko  missä säädöissä pitäneet jousitusta. Ilokseni huomasin että takajousi on aika napakka, joten voi olla että vakiojousella pärjää myös kaksipäällä matkatavaroin(?). Tosin tuo säätörillukka on inhottavan lähellä muovikoteloa, joten sitä on hankala käännellä.

Ajattelin itse kokeilla ohjesäädöillä mutta löysäsin takajousta vähän eli nyt on 10 napsua 16 napsun sijaan (painan 85 kiloa ilman varusteita), mutta en ole kokeillut vielä. Ainakin "rider sag" oli aika hyvä 35 mm.

Oletteko laskeneet etupäätä (nostaneet putkien päitä ylemmäs), onko miten herkkä muutoksille?
Takapään vaimennus ei riitä kuormalla eikä kiiruskyydissä, tai varsinkaan molempien yhdistelmässä. Tuntuu kuin vaimennuksen säädöllä ei olisi mitään vaikutusta. Siksi jousen löysäys tuntuu auttavan, kun jousen ja vaimennuksen suhde paranee. Mutta jos jousta joutuu kiristämään, esim kantavuuden takia, tippuu vaimennus kyydistä ja takapäästä tulee "superpallo".
Öölarin paketti taakse, niin avot; jo toimii. Tottelee säätöjä, on mukavampi ja kestää kuormaa kuin kyytiäkin.
Etupään paluuvaimennusta tiukkasin pari napsua, niin mielestäni lopputulos oli varsin hyvä.
 
Öölarin paketti taakse, niin avot; jo toimii. Tottelee säätöjä, on mukavampi ja kestää kuormaa kuin kyytiäkin.
Etupään paluuvaimennusta tiukkasin pari napsua, niin mielestäni lopputulos oli varsin hyvä.
Missä tuossa Öhlinsin jousessa on vaimennuksen säätö? Täytyy vissiin ryömiä pyörän alle kääntelemään, jos se on siellä alapäässä niinkuin entisessä Öhlinssissäni oli. Saitko jousen säädön yhtään parempaan paikkaan kuin vakiossa (aika vähän sormille tilaa käännellä)? Istuiko se vaimentimen letkun päässä oleva pönikkä nätisti satulan alle vai mihin jemmasit? Vielä pitää kysyä että onko sinulla vakiojousi vai vaihdoitko jäykemmän?

Minustakin etupää tuntui hyvältä kunnes ajoin pätkän huonopintaista tietä. Löysäsin sitten edestä vaimennusta 4 napsua, mutta en ole vielä kokeillut mitä vaikutti.
 
Öölarin paketti taakse, niin avot; jo toimii. Tottelee säätöjä, on mukavampi ja kestää kuormaa kuin kyytiäkin.
Etupään paluuvaimennusta tiukkasin pari napsua, niin mielestäni lopputulos oli varsin hyvä.
Missä tuossa Öhlinsin jousessa on vaimennuksen säätö? Täytyy vissiin ryömiä pyörän alle kääntelemään, jos se on siellä alapäässä niinkuin entisessä Öhlinssissäni oli. Saitko jousen säädön yhtään parempaan paikkaan kuin vakiossa (aika vähän sormille tilaa käännellä)? Istuiko se vaimentimen letkun päässä oleva pönikkä nätisti satulan alle vai mihin jemmasit? Vielä pitää kysyä että onko sinulla vakiojousi vai vaihdoitko jäykemmän?

Minustakin etupää tuntui hyvältä kunnes ajoin pätkän huonopintaista tietä. Löysäsin sitten edestä vaimennusta 4 napsua, mutta en ole vielä kokeillut mitä vaikutti.
Se on koko iskari/jousi paketti (mallikohtainen).
Jousen esijännityksen säätörulla on entisessä paikassa heiposti käytettävissä. Sisäänvaimennuksen säätörulla on oikealla puolella ylhäällä lisäsäiliön päässä ja paluuvaimennuksen rulla iskarin alapäässä jaloilla seisten (vaatii kyykistymään) pyöriteltävissä. Lisäsäiliölle ja jousen säädölle on sarjassa oma kiinnityslevy
Mallikohtaisesti suunniteltu ja selvillä asennusohjeilla varustettu paketti istuu tosi siististi runkoon. Mukana tulevat kaikki asennukseen tarvittavat vermeet kiinnitysosineen ja pultteineen.
Ero alkuperäiseen on vakuuttava (parempaan suuntaan)

PS. Jos jousitus "potkii takaisin" niin apu siihen on paluuvaimennuksen kiristys.
VFR:n alkuperäisen takajousituksen ongelma on mielestäni nimenomaan vaimennuksen riittämättömyys.
Etupääkin parani ja meno tasoittui vaimennuksen pienestä kiristyksestä. Jousen jätin alkuperäiseen asentoon.
Jousituksessa koko paketin on oltava balanssissa, jousi, sisään- ja paluuvaimennus. Silloin homma toimii.
Yleisperiaate: -Jos pohjaa, niin sisäänvaimennusta tiukemmalle. -Jousen jäykkyyttä ja paluuvaimennusta samaan suuntaan (jäykkä jousi vaatii enemmän vaimennusta).
 
Yleisperiaate: -Jos pohjaa, niin sisäänvaimennusta tiukemmalle. -Jousen jäykkyyttä ja paluuvaimennusta samaan suuntaan (jäykkä jousi vaatii enemmän vaimennusta).
Yksi niksi ainakin etuiskarin säätöön, jonka luin jostain on laittaa nippiside iskariputken ympärille. Sitten heittää testilenkin. Tämän jälkeen tarkistaa nippusiteen paikasta paljonko jousitus on liikkunut. Esim. jos vain puolet kokonaisliikeradasta on liian tiukka. Jostain googlaamalla löytyy varmaan parempi ohje.
 
Yleisperiaate: -Jos pohjaa, niin sisäänvaimennusta tiukemmalle. -Jousen jäykkyyttä ja paluuvaimennusta samaan suuntaan (jäykkä jousi vaatii enemmän vaimennusta).
Yksi niksi ainakin etuiskarin säätöön, jonka luin jostain on laittaa nippiside iskariputken ympärille. Sitten heittää testilenkin. Tämän jälkeen tarkistaa nippusiteen paikasta paljonko jousitus on liikkunut. Esim. jos vain puolet kokonaisliikeradasta on liian tiukka. Jostain googlaamalla löytyy varmaan parempi ohje.
Em. kertoo huonosti tärkeimmästä - Paluuvaimennuksen säädöstä.
 
VFR:n alkuperäisen takajousituksen ongelma on mielestäni nimenomaan vaimennuksen riittämättömyys.
Perhana taidat olla oikeassa. Kävin juuri leikkimässä autotallissa tuon takajousituksen paluuvaimennuksen säädön kanssa. Kiersin ruuvia laidasta laitaan, mutta en huomannut vaimennuksessa mitään eroa. Etupää reagoi ihan hyvin mutta toisin taitaa olla takapään kanssa. Minkähän takia ovat tuollaisen laittaneet? CBF:ssä ei ollut alunperin tällaisia säätöjä, mutta edellisessä Ducati Monsterissa oli. Siinä kun ruuvasi säädön pohjaan ei jousitus enää palannut ylös kun takapään painoi pohjaan. Siltä väliltä sitten vain etsi sopivan säädön. Sama oli tietysti tuossa Öhlinsissä jonka laitoin CBF:ään. Saattaa tietää rahanmenoa...
 
Oletteko  missä säädöissä pitäneet jousitusta. Ilokseni huomasin että takajousi on aika napakka, joten voi olla että vakiojousella pärjää myös kaksipäällä matkatavaroin(?). Tosin tuo säätörillukka on inhottavan lähellä muovikoteloa, joten sitä on hankala käännellä.

Ajattelin itse kokeilla ohjesäädöillä mutta löysäsin takajousta vähän eli nyt on 10 napsua 16 napsun sijaan (painan 85 kiloa ilman varusteita), mutta en ole kokeillut vielä. Ainakin "rider sag" oli aika hyvä 35 mm.

Oletteko laskeneet etupäätä (nostaneet putkien päitä ylemmäs), onko miten herkkä muutoksille?
Takapään vaimennus ei riitä kuormalla eikä kiiruskyydissä, tai varsinkaan molempien yhdistelmässä. Tuntuu kuin vaimennuksen säädöllä ei olisi mitään vaikutusta. Siksi jousen löysäys tuntuu auttavan, kun jousen ja vaimennuksen suhde paranee. Mutta jos jousta joutuu kiristämään, esim kantavuuden takia, tippuu vaimennus kyydistä ja takapäästä tulee "superpallo".
Öölarin paketti taakse, niin avot; jo toimii. Tottelee säätöjä, on mukavampi ja kestää kuormaa kuin kyytiäkin.
Etupään paluuvaimennusta tiukkasin pari napsua, niin mielestäni lopputulos oli varsin hyvä.
Mistä Öhlinsin paketin hankit ja mitä kustansi koko lysti?
Kärsiikö kysyä?
 
Oletteko  missä säädöissä pitäneet jousitusta. Ilokseni huomasin että takajousi on aika napakka, joten voi olla että vakiojousella pärjää myös kaksipäällä matkatavaroin(?). Tosin tuo säätörillukka on inhottavan lähellä muovikoteloa, joten sitä on hankala käännellä.

Ajattelin itse kokeilla ohjesäädöillä mutta löysäsin takajousta vähän eli nyt on 10 napsua 16 napsun sijaan (painan 85 kiloa ilman varusteita), mutta en ole kokeillut vielä. Ainakin "rider sag" oli aika hyvä 35 mm.

Oletteko laskeneet etupäätä (nostaneet putkien päitä ylemmäs), onko miten herkkä muutoksille?
Takapään vaimennus ei riitä kuormalla eikä kiiruskyydissä, tai varsinkaan molempien yhdistelmässä. Tuntuu kuin vaimennuksen säädöllä ei olisi mitään vaikutusta. Siksi jousen löysäys tuntuu auttavan, kun jousen ja vaimennuksen suhde paranee. Mutta jos jousta joutuu kiristämään, esim kantavuuden takia, tippuu vaimennus kyydistä ja takapäästä tulee "superpallo".
Öölarin paketti taakse, niin avot; jo toimii. Tottelee säätöjä, on mukavampi ja kestää kuormaa kuin kyytiäkin.
Etupään paluuvaimennusta tiukkasin pari napsua, niin mielestäni lopputulos oli varsin hyvä.
Mistä Öhlinsin paketin hankit ja mitä kustansi koko lysti?
Kärsiikö kysyä?
Jousi/iskaripaketin saa minkä hyvänsä Öhlinssin jälleenmyyjän kautta.
Hinta oli n.1200€. Ja asennus päälle jos teettää pajalla.
 
Esim. se Akra on vain niin ruma verrattuna vakioon...

Laukut, jotka RTG paketin mukana tulevat (2 x 29L + 31L = 89 L), eivät ole suuren suuret, mutta niiden kanssa tullee toimeen...pari viimeistä reissua on tehty huomattavasti vähäisemmällä (Diavel 14 + 18 L = 32L)...ja yleensä mukana on ollut liikaakin tavaraa.

Kahvalämppärit on sellaiset kapineet, että kun niitä ei ole, niitä ei osaa kaivata...ja kun ne on, niitä käyttää ja siunaa että onneksi ne on. Nyt mulla taas vaihteeksi siis on.

Se etupleksin jatkopala näytti silmään hassulta, mutta ilmeisesti siitä on apua, koska ei pyöritä, eikä turbulenssi-meluakaan ole. Asento on ihan perus keskiasento, muita en ole kokeillut, eikä takapenkiltä ole esitetty asiaan parannuspyyntöjä. Triboseat poisti turhan liukkauden penkistä. Vaikkei se ollut edes ongelma normiajossa, kun vaihtaessa ei synny minkäänlaisita nykimistä ja heiluntaa...kiitos tomaatin.

Hyvin tuntuu liikkuvan, ei ole edellisen pirun jälkeen edes laiskalta tuntunut...käytännön suorituskyvyssä löytyy, ilman turhaa melua tyhjästä. Bensaa palanut vaihtelevasti yli ja alle viisi litraa, välillä päälle kuusikin...saakelin bensamittarin näyttö vain ei ole kovin lineaarinen...toki jälleen, pirussa ei ole bensamittaria lainkaan...joten turhaa valitusta kenties.

Etulokarin jatke ja takalokasuoja ostettu, vaan ei vielä asennettu. Eka sade opetti.

Kyllä mä tällä ainakin ensi kaudella ajan.
Etulokasuojan jatke ja takalokasuoja.

Mistäpäin Köpi teki hankintoja?
 
Etulokasuojan jatke ja takalokasuoja.

Mistäpäin Köpi teki hankintoja?
Huomasin muuten että jos haluaa vaihtaa taakse Öhlinsin jousielementin niin asennusohjeessa sanotaan että takahuggeri ei enää mahdu. Tai ainakin vaimennuksen säiliön joutuu virittelemään johonkin toiseen paikkaan mitä Öhlins suosittelee. Tämä niille tiedoksi jotka suunnittelevat vaihtoa.
"It is not possible to fit the hugger/mud guard
accessory when you have installed the Öhlins
shock absorber."

Tässä kuva asennusohjeesta:
ohlins.gif
 
Back
Ylös