VFR750 kokemuksia ja kommentteja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teammate
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

teammate

New member
Olen aikonut hankkia gen 2 Honda VFR 750 vm 90-93. Millaisia kokemuksia ja kommentteja on ihmisillä tästä mallista? Uudempienkin mallien kommentit ovat tervetulleita.
 
mulla on pykälää uudenpi versio, tosin muutokset on käytännössä vain kosmeettisia.
Kaikin puolin ok pärrä, koska tulee ajeltua normaalia ajoa, töitä jne ja aika paljon myös emännän kanssa kaksi päällä.

Kunhan jaksaa venttiilien säädöistä pitää huolen ja öljyjä vaihdella niin pyörän km kesto on lähes tolkuton...

v -äänistä ollaan montaa mieltä. Vaihdoin avarammat sliparit niin pliisut äänetkin parani oleellisesti.

Ihan hyvä ajella pitkällekkin miehelle, mulla pituutta +190
 
062802jumpie_prv.gif
mulla on 93 vfr ja niinkin kova ajo kokemus kuin 6000km ei moittimista tähän asti näppärä peli
033102beer_1_prv.gif
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Guest @ Tammi. 09 2003,10:30)</td></tr><tr><td id="QUOTE">... ok pärrä, koska tulee ajeltua normaalia ajoa, Kunhan jaksaa venttiilien säädöistä pitää huolen ja öljyjä vaihdella niin pyörän km kesto on lähes tolkuton...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Mitä tarkoittaa venttiilien säädöistä huoltapitäminen vaatiiko ko. pyörä eritysen paljon venttiilien säätöä ja kuinka usein. ? Se varmaan on pelkästään huollon tehtävä?  
thumbs-up.gif
 
Jos olisin (vaihtoehto matkaendurolle) valitsemassa "matkakyykkyä". Niin VFR olisi numero yksi. Perusteluina kavereitten ja muitten motoristien kommentit!
biggrin.gif
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (teammate @ Tammi. 09 2003,23:02)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Tässä harvinaisuus, onko näitä todella:)

VFR 900R !![/QUOTE]<span id='postcolor'>
Ikävä kyllä... ei ole
sad.gif
 
Ventiilien säädöillä meinaan, että huoltovälistä kannattaa pitää kiinni. Ne tarttee pientä viilaamista huolloissa, mutta kun on oikeat palat niin sehän on pikkujuttu.

Olen kuullut tarinaa 150 km ajetuista VFR:stä, ilman mitää suurempaa remonttia.

Olettko tilailleet käytettyjä katteita mistään päin maailmaa. Korjasin vanhoja vikoja, ja oikean punaisen sävyn saaminen tuntuu mahdottomalta tehtävältä...
 
Itsellä on VFR -96, ei voi valittaa, hyvä peli sporttoureriksi!

Muutama negatiivinen piirre kuitenkin:

-onnettomat alustan säätömahdollisuudet
-laiska (siis MYÖS prätkä)
-pulska (siis myös prätkä)

Koneessa on vakiona takarengastehoa noin 94 hp (muistelen viime syksyn dynotuloksiani), mutta painoa muistelen olevan rek otteen mukaan noin 240 kg.

Pyörä on , ainakin minun ajomakuun/tyyliin tehty alustaltaan onnettoman löysäksi! Niinpä jarrutuksissa on usein vaarana että keula pohjaa! Varsinkin radalla!

Peruspyöränä ja varsinkin sporttourerina pyörä on mukava. takapenkkiläisellä hyvät ja leppoisat olosuhteet. 800 km päivämatka ei sen pahemmin koettele kyytiläistä tai kuskia. Tankkausvälin ( +250 km) on hyvä jaloitteluväli

VFR:n paras piirre on liki pommin varma kone! hammasvetoinen nokkien ohjaus tekee pyörästä entistä huoletttomamman, ei nokkaketjun rallatusta tai huolta ketjun vaihdosta. jotain sähköhäikkää taitaa noissa 90-luvun alun pyörissä olla. En muista kyllä kuollakseni mitä se oli.

Viime kesänä tapasin motoparkissa ,rata-ajopäivillä, kaverin jolla oli Liki 175 000 km ajettu peli, ei valittamista, kone kävi ja kulki moitteettomasti. Nyt taitaa sillä pyörällä olla kilometrejä takana jo liki 200 000 km. Toisella kaverillani on 91 vfr, kilsoja 120 000 km, ei mitään negatiivista sanottavaa pyörässä.

Itsellä meni etupyörän laakeri 37 000 km kohdalla, ja emäputken laakeri, muistaakseni, jossain alle 30 000 km. ne lienee tulkittavissa ihan normaaliksi kulumiseksi.

Jos tuontipyrää olisin ostamassa niin VFR olisi taatusti turvallinen vaihtoehto. Vaikka mittaria olisi ruuvattu, niin kone kyllä kestää, kestää, kestää... ja kestää...

Jos pyörältäsi haet sport tourer ominaisuuksia niin VFR on varmasti paras valintasi, noista muutamista puutteista huolimatta. Keulaa/alustaa voi helposti halutessasi parantaa, tosin siitä koituu äkkiä 1000 € lisäkustannukset. Toisaalta nuo ongelmat jotka mainitsin tulevat esiin lähinnä rata-ajossa.

Pyörä on tosin radallakin ihan käyttökelpoinen vekotin. Minun tapauksessa kuskin rajat tuli vastaan paljon ennen pyörän rajoja!

Sitten pieni nyanssi, puheet siitä että V4-moottori tekisi moottorista väännökkään on markkinamiesten tai hevosmiesten tietotoimiston juttuja.

Vääntäkäyrä on toki suht tasainen mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä onko moottori pistetty V-kulmaan , riviin, sarjaan, jonoon, mutkalle tai kierteelle...
 
Sama vika Rahikaisella, eli miehestä loppuu resurssit ennen pyörää :hapannaama: Jarruista on ollut jo puhetta toisella palstalla, mutta sekin paranee talven aikana jahka saan asennettua teräspunosletkut.

Yleispyöränä ja matkapyöränä vallan mainio (ks kuva) . 800 kilometrin päivämatkakin on tullut kokeiltua. Tampereen seudulta Lahden kautta Ouluun... :moottoripyöräilijä:

V4:n äänimaailma paranee entisestään hiilarilla. Ja valkoinen on tietysti paras väri (ei millään pahalla Lennulle; on se keltainenkin ihan hyvä :peukkuasullekkin: )

EDIT:

Niin ja se paras väri on nykyään kirkas hopea. On kyllä myöhemmän vuosimallin Hondan väri... Joskus kyllä kaipaa vielä sitä helmiäisvalkoista "poliisimopoa"
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Säätömies @ Tammi. 26 2003,23:06)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Ja valkoinen on tietysti paras väri[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Niipä niin nakuasioista ei pitäisi kiistellä, mutta Henry Fordia mukaillen " Prätkä voi olla minkä värinen tahansa, kunhan se vain on punainen..."

Ei vaan ei pidä tuo yllä oleva paikkaansa ainakaan Ducatin kohdalla, keltainen 998, 748 ducati on toudella pårnå!
 
tounge.gif


Kiitos vaan kaikille hyvistä kommenteista. Zamm64 sulla oli pitkä ja perusteellinen lausunto, kiitos siitä.

Mulla on hyviä uutisia -93 malli, otettu käyttöön 94 ja timmi kunto ("agentin" lausuma) on tulosta parin viikon päästä mulle talliin. Se on väritykseltään juuri tollanen kun laiton alku viestiin!  
biggrin.gif
Eli minusta pyörän on oltava punainen (Zamm64!)  
tounge.gif
 
Saas nähdä onko se niin helmi mitä "agentti" väitti...  
062802moto_prv.gif
 
062802moto_prv.gif


Omaa VFR:ää odotellen...  
062802jumpie_prv.gif
 
062802jumpie_prv.gif
 
RC 36 kirjoitti:
Olettko tilailleet käytettyjä katteita mistään päin maailmaa. Korjasin vanhoja vikoja, ja oikean punaisen sävyn saaminen tuntuu mahdottomalta tehtävältä...

Moro!
Käytettyjen ja suht ehjien katteiden löytäminen tuntui aikalailla mahdottomalta ja jos olisi joitakin osia löytynyt hinnat olivat sairaita. Tähän tympääntyneenä tilasin uudet katteet saksasta firmasta nimeltä Thurn-motorsport. Sieltä saatavat katteet ovat lasikuituvahvisteista muovia ja kaikin tavoin alkuperäisten kaltaiset, tai oikeastaan jopa paremmat. Hintaa tuli postikuluineen n. 550 euroa.

Millaiset kiinnikkeet -91 vfr:än katteissa on niissä kohdin joissa ylempi kate kiinnitetään alempaan. Onko näitä saatavilla jostakin tarvikeliikkeestä?
 
No nyt on 2000 km takana tällä "vifferillä". Ensikokemukset ovat olleet positiivisia. Tehoa on tietysti tuntunut olevan vallan mahdottomasti (aik. CB500 verrattuna), ehkä nälkä kasvaa mopoillessa (Zam64 kehui myös pyörää laiskaksi). Kaarreominaisuudet ovat kyllä yllättäneet minut; sillä voi päästää kurviin tosi reippaasti ja se vaan tuntuu vaativan lisää!
biggrin.gif
MItes muiden kokemukset verrattuna muihin vastaaviin pyöriin. Ens viikonloppuna affenistolla testataan kaarreominaisuuksia lisää
062802jumpie_prv.gif
Toivottavasti ei nojata kaiteisiin
crazy.gif
 
Hee, löytyi vanha hyvä ketju, nostanpas tämän esiin.
Kertokaapa kokeneemmat, että miten paljon pyörän laukut vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, ja ehkä jopa vielä eriteltynä miten sivu- ja/tai perälaukut yhdessä ja erikseen.

Kun minulla on jo viistoista vuotta kun olen viimeksi pyörällä kunnolla ajanut, niin nyt ei meinaa uskaltaa käskeä mopoa vauhdilla mutkiin vaan jyrkimpiin pitää hidastaa niin että autot roikkuu kilvessä kiinni. Tuntuu että eturenkaalta loppuu pito tai jotain muita epämääräisiä tuntemuksia. Kyllä se toistaiseksi on kaikista mutkista taittunut, kun käskee vastaohjauksella sen oikeaan kurssiin, mutta kyllä kanssamopoilijat huristelevat kahta puolta ohi Helsingin Pohjoisrantaakin ajaessa
smile_org.gif

Pyörä on ollu mulla vasta pari viikkoa ja metriäkään en ole ilman kolmea laukkua vielä ajanut, vaan pitää kyllä ottaa ne pois ja käydä kokeilemassa onko vielä yhtä vaikeaa.
Laukkuihin tuntuisi ainakin tuuli ottavan kiinni ku purjeeseen, jo paikallaan seistessä heiluu puuskien mukana ja ajossakin saa ohjata tuulen suuntaan että pysyy kurssissa.

Ja vielä yks toinen juttu: riittääkö teillä takajousessa kireyttä kaks päällä ajamiseen? Meillä kun on ne kolme laukkua, mie (70 kg nakuna) ja vaimo (57 kg) niin valot näyttää jo ajoradan yläpuolisiin opasteisiin täydellä esijännityksellä. (Valot pitäis kai muutenkin suunnata ku yksinkin vilkuttelee niihin opasteisiin).
Yksin laukkujen kanssa olen löysännyt esijännitystä nyt kuus kierrosta maksimista mutta tarkkoja mittauksia sille en ole pystyny tekemään.
Saakohan sitä alkuperäistä iskaria huollettua ja vaihdettua siihen uutta jousta? Wilbers ja vastaavat iskarilinkit on jo löytyneet :-)
 
Hee, löytyi vanha hyvä ketju, nostanpas tämän esiin.
Kertokaapa kokeneemmat, että miten paljon pyörän laukut vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, ja ehkä jopa vielä eriteltynä miten sivu- ja/tai perälaukut yhdessä ja erikseen.

Kun minulla on jo viistoista vuotta kun olen viimeksi pyörällä kunnolla ajanut, niin nyt ei meinaa uskaltaa käskeä mopoa vauhdilla mutkiin vaan jyrkimpiin pitää hidastaa niin että autot roikkuu kilvessä kiinni. Tuntuu että eturenkaalta loppuu pito tai jotain muita epämääräisiä tuntemuksia. Kyllä se toistaiseksi on kaikista mutkista taittunut, kun käskee vastaohjauksella sen oikeaan kurssiin, mutta kyllä kanssamopoilijat huristelevat kahta puolta ohi Helsingin Pohjoisrantaakin ajaessa
smile_org.gif

Pyörä on ollu  mulla vasta pari viikkoa ja metriäkään en ole ilman kolmea laukkua vielä ajanut, vaan pitää kyllä ottaa ne pois ja käydä kokeilemassa onko vielä yhtä vaikeaa.
Laukkuihin tuntuisi ainakin tuuli ottavan kiinni ku purjeeseen, jo paikallaan seistessä heiluu puuskien mukana ja ajossakin saa ohjata tuulen suuntaan että pysyy kurssissa.

Ja vielä yks toinen juttu: riittääkö teillä takajousessa kireyttä kaks päällä ajamiseen? Meillä kun on ne kolme laukkua, mie (70 kg nakuna) ja vaimo (57 kg) niin valot näyttää jo ajoradan yläpuolisiin opasteisiin täydellä esijännityksellä. (Valot pitäis kai muutenkin suunnata ku yksinkin vilkuttelee niihin opasteisiin).
Yksin laukkujen kanssa olen löysännyt esijännitystä nyt kuus kierrosta maksimista mutta tarkkoja mittauksia sille en ole pystyny tekemään.
Saakohan sitä alkuperäistä iskaria huollettua ja vaihdettua siihen uutta jousta? Wilbers ja vastaavat iskarilinkit on jo löytyneet :-)
Juu kyllä ne laukut vaikuttaa. Toisalta vaikuttaa renkaat. Omia rajoja kannataa käydä EAKsa ja radalla. Radalla oikeasti näkee mihin pyörä pystyy.

Itsellä vielä pyörän rajat ei ole tuleet vastaan vaan kyllä kuskilla alkaa rajat ensin. Toisaalta vasta puolen kymmentä ratapäivää ~1000km radalla joten paljon on vielä opittavaakin.

Silti noina muutamina päivinä on oppinut paljon enemmän kuin muina vuosina yhteensä. Kuitenkin kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm.

Myös se pitää muistaa että omaa tuntemusta ei saa ylittää. Kun tuntuu että nyt riittää niin sitä on uskottava. Tuo raja "kasvaa" ajan ja kokemuksen myötä mutta itse on ne rajat asetettava vaikka kaverit menee kuin kovaa. Kyllä sitä ehtii.

Pyörä kannata pitää kaikin puolin kunnossa ja sen kunnosta ei kannata tinkiä.

Takaiskari "hapantuu" VFRssä - kuten kaikissa. Iskareilla on muuten myös iso vaikutus ajettavuuteen. Itsellä mene nyt talvella hankintaan WP:n tai Öhlinsin täysin säädettävä taka pumppu. Vaikka on kauhea pyörän vaihtokuume (Pitäs muka olla VTR) niin ajattelin yhdeksi kaudeksi "tekohengittää" tuon pyörän - on niin hyvässä kunnossa ja käy kuin kello. Pian 80 tkm ajettu. Takaiskarin huollettavuudesta en osaa sanoa.

Itse painan sama verran ja vaimo noin 50kg. Kolme laukkua 46+46+52. Vielä on takaiskari toistaiseksi jäykimmällä pitänyt pyörän suorassa. Kuopissa kyllä pohjaa...
 
Voiko kukaan sanoa miten iso homma venttiilien säätö onVFR 750 f rc36. Eli onko itsellä järkevää ruveta
kyseiseen hommaan :no:
 
Tarkastin omastani välykset talvella ja aikaa meni ensikertalaiselta nelisen tuntia. Kaikki venttiilit olivat sen verran hyvin ohjearvojen sisällä, ettei tarvinnut irrotella nokkia. Muistan nähneeni jonkun huollon hinnastossa säätöpalojen vaihdon lisätyönä puoli tuntia per nokka tarpeen mukaan.

Kannattaa hommata rakotulkki, jossa liuskat alkaa 0,02mm:stä.
 
Joutuuko miten paljon purkamaan katteita kyseissä homassa ? :) Kyselen ettei tarvis tehrä hirveesti ylimääräistä :)
 
Alakatteet ja tankki pois. Jäähdyttimen joutuu irrottamaan kiinnikkeistään ja vetämään eteen, jotta etummainen venttiilikoppa sopii lähtemään pois.
 
Back
Ylös