VFR800 VTEC latausongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JNY70
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JNY70

New member
Missä vika, kun pyörä ei tunnu lataavan? Onko kellään kokemusta..?

Pyörästä (VFR800 ABS 2008) tyhjeni pari viikkoa sitten akku. Vähän pidemmän pyrähdyksen jälkeen ei enää suostunut käynnistymään: virrat tuli kyllä ok, mutta startatessa sanoi "vöy" ja sitten kaikki pimeni. Uusi yritys ja sama lopputulos. Kipinkapin akkukauppaan ja uusi, ladattu, akku paikalleen jonka jälkeen toimi taas kuin unelma.
Eilen sitten ajelin taas vähän pidemmän pätkän (n.60 km) ja pysähdyin tupakille jonka jälkeen tismalleen samat oireet kuin kaksi viikkoa aiemminkin. Kaveri tuli (auton-) irtoakun kanssa hätiin: pyörä kaapeleilla tulille ja suunta kotia kohti. Moottori tuntui hieman nykivältä ja parinkymmenen kilsan jälkeen hävisivät kaikki mittarinäytöt. Seuraavassa risteyksessä sitten pyörä sammui, eikä enää edes yrittänyt startata.

Ilmeisesti pyörä ei lataa, mutta mistä kannattais aloittaa vian etsintä? Onko mahdollista että pyörä jaksoi toimia uuden akun latauksella tuon 2 viikkoa, vai onko vika sen laatuinen että esiintyy vain "paikkojen lämmettyä"? Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta pyörän sähköistä, joten tietoa otetaan mieluusti vastaan...
 
Minulla oli 2005 mallin pyörässä samantyyppinen sähkövika. Ensin katosi mittaristosta valot ja sitten ei enää käynnistynyt. Akun latasin mutta virrat katosivat jälleen. Minäkään en merkonomipohjalta sähköistä ymmärrä mutta pyörästä oli mennyt staattori. Ei siis ladannut akkua. JL-Biken mukaan Hondan melkeinpä ainoita tyyppivikoja. Korjaus maksoi töineen yli 600 €, pelkkä staattori oli yli 400 € ja tuli ulkomailta kun Suomesta ei hyllystä löytynyt.
Toivotaan että vika olisi pelkkä jännitteensäädin niin pääset helpommalla ja halvemmalla.
 
Mulla oli sama vika edellisessä pyörässä (-03 VFR). Laturi sökö.

Tilasin Ebaysta uuden (en halvinta, vaan laadukkaan) ja vaihdoin itse. Laturi, kopan tiiviste, öljyt ja suodatin - olisiko maksanut kaikkinensa reilut 150 e.
 
Mulla on sitten uusi iskemätön Hondan alkup. lataus-säädin V-Teciin jos jollain on tarve. Ja katsokaas se vasemman sivukatteen alla oleva iso sinertävä liitin, että maadoitus toimii. Pimentää ensin vilkut, valot ja sitten aiheuttaa muita vaivoja.
 
Mulla on sitten uusi iskemätön Hondan alkup. lataus-säädin V-Teciin jos jollain on tarve. Ja katsokaas se vasemman sivukatteen alla oleva iso sinertävä liitin, että maadoitus toimii. Pimentää ensin vilkut, valot ja sitten aiheuttaa muita vaivoja.

Omassa cebarissa lataussäätimen rikkoutuminen aiheutti juuri samat oireet, samoin kaverin 2005 -mallin vfr:stä. Eli kannattaa se ensin mittailla, tsekkaa vaikka alkuunsa yleismittarilla paljonko tulee jännitettä tyhjäkäynnillä ja miten se muuttuu kierrosten noustessa. Rikkoontuneella säätimellä voi tulla aika reippaastikin jännitettä ja saattaapi akkukin kiehahtaa tästä syystä
 
Ennen staattorin tilaamista kannattaa sen antama jännite mitata, samoin mahdollinen maavuoto. Ohjeita löytyy paljon haulla.
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Pitänee ottaa yleismittari kouraan ja alkaa tutkimaan. Löysin, aikani kaiveltuani, netistä 2002 Vtecin service manuaalin: ei varmaankaan merkittävästi eroa omasta -08 pyörästäni(?). Jännitteensäädin on käsittääkseni vaihtunut jossain välissä (06-?) hieman kestävämpään, joten melkein laittaisin roponi tuolle staattorille. Mutta se jää nähtäväksi.

Kelit ainakin alkaa näyttää siltä, että saan tehdä remonttia ihan rauhassa...
 
Viimeksi muokattu:
Ennen staattorin tilaamista kannattaa sen antama jännite mitata, samoin mahdollinen maavuoto. Ohjeita löytyy paljon haulla.

Varsinkin tuo maavuoto kannattaa mitata. Mulla oli taannoin HD:ssa latausongelmaa ja staattorilta mitattuna antoi aivan ok jännitteet mutta vaiheen ja maan välillä oli yhteys mitä ei saa missään nimessä olla ja kyllähän ne käämit olivat kärähtäneet.
 
Mulla on noita säätimiä mennyt Viffereistä, vm.-91 meni 2 kertaa, vm.98:sta kerran ja uudemmista ei lainkaan, kun varauduin jo valmiiksi. Staattoreita ei ole itseltä mennyt, aina vika säätimessä ja veikkaan kehnoja akkuja / huonoja liitoksia syiksi, jotka sitä rasittaa.
 
Omasta meni staattori siinä 50-60 tkm:n huittehissa samoilla oireilla. Vtecci -versio ei ole jännitteensäätimen osalta niin vika-arka kuin edelliset olivat. Mutta sekin voi olla sökö, mutta mittailemalla selviää. Tuossa ihan hyvä diagrammi asiaan.

https://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf

Halpiaisstaattoreita saa, mutta itse otin alkuperäisen. Tyyrishän se on, mutta ei mahdoton itse vaihdettava.
Johto kannattaa vetää pyttyjen välistä apulangan kanssa, että saa uuden johdon menemään samasta välistä.
 
Halpiaisstaattoreita saa, mutta itse otin alkuperäisen. Tyyrishän se on, mutta ei mahdoton itse vaihdettava.
Johto kannattaa vetää pyttyjen välistä apulangan kanssa, että saa uuden johdon menemään samasta välistä.

Mä laitoin vaihtolaturin johdot ihan tylysti poikki ja pistin sitten tarpeeksi mm2 omaavilla johdoilla lisää pituutta, jotta ei tarvinnut edes ujuttaa sieltä sylinterien välistä.
 
Tiedoksi samoista oireista kärsiville: vika oli staattorissa. Uutta peliin ja taas latailee normaalisti! :jippikaijee:

Vika oli loppupelissä helppo todeta yleismittarin "piipparilla". Kuten aiemmin keskustelussa jo mainittiin, staattorin käämin ja maan välillä ei saa olla yhteyttä...

Yksi oire tuli vielä mieleeni: Loppusyksystä digitaalinen nopeusmittari oli hieman levoton, eli souti koko ajan pari km ylös-alas. En ole nyt päässyt testaamaan, mutta uskoisin että sekin liittyi tuohon maa-yhteyteen.
 
Hyvä, että laitteet pelaa ja vaiva löytyi !


Juu, jenkkiforumilta itse löysin tuon "sinisen liittimen" maa-ongelman. Maa-ongelmia voi toki olla muitakin, mutta tämä pisti silmääni ensin. Tuosta on jo vuosia kyllä aikaa.

Tinaamalla uuden johdon (Andorrassa hotellin autotallissa) pääsin kotiin, eikä sen koomin ole vaivannut.
 
-03 VFR800 jätti tielle. Vaikuttaa, että akku hyytyi, eli ei enää ladannut. Aikaisemmin tuossa oli semmonen ongelma, että ruiskupumpun sulake lämpeni ja sulasi, ei kuitenkaan koskaan varsinaisesti palanu. Talven aikana huollossa sulakepesä vaihdettiin ja huoltomies epäili, että sulas sen takia, kun oli niin hapettunut ja huono kontakti. Mittaili silloin, että lataukset ym. kunnossa.

Mitä epäilette, että olisiko siellä kuitenkin maavika, joka mahdollisesti rikkoi staattorin, vai olisko lataussäädin lyönyt välillä liian suurta jännitettä ja rikkoutui nyt lopullisesti, kun aiemmin hapettunut sulake ei toiminut enää ns. varoventtiilinä? Voiko maavika rikkoa helposti staattorin? Epäilen vain nyt, että jos sen kummemmin miettimättä vaihtavat vaikka sen rikkinäisen staattorin, niin onko se taas kohta rikki jos maavikaa ei hoksata etsiä ja ensin korjata?
 
Viimeksi muokattu:
Huollosta soittivat ja ilmeisesti ainakin staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin. Staattorin ja jännitteen säätimestä ilmeisesti liittimet ottanut lämpöä niin oisko sitten maavikakin. Hinta-arvio 1300€ :rant:.

No ei muutako kärryn kans sitten hakemaan pyörää. Staattoorin ja jännitteensäätimen vaihto ei ongelma ja saa tarvikkeena kohtuullisempaan hintaan, mutta saako uutta johtosarjaa mistään vai onko muuta vaihtoehtoa kuin lähteä mittarin kanssa etsiin vikaa ja korjailemaan?
 
Huollosta soittivat ja ilmeisesti ainakin staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin. Staattorin ja jännitteen säätimestä ilmeisesti liittimet ottanut lämpöä niin oisko sitten maavikakin. Hinta-arvio 1300€ :rant:.

No ei muutako kärryn kans sitten hakemaan pyörää. Staattoorin ja jännitteensäätimen vaihto ei ongelma ja saa tarvikkeena kohtuullisempaan hintaan, mutta saako uutta johtosarjaa mistään vai onko muuta vaihtoehtoa kuin lähteä mittarin kanssa etsiin vikaa ja korjailemaan?

Ilmeisesti rikki? Mittasko ne huollossa sen, vai olettivatko vaan kun ei lataa?
 
Ilmeisesti rikki? Mittasko ne huollossa sen, vai olettivatko vaan kun ei lataa?

Ilmeisesti staattori rikki ja mahdollisesti jännitteensäädin, eikä siis toisinpäin. Mielenkiintoista...


Ymmärsin, että mittasivat, että staattori olis sökö. Jännitteensäädin tietty vaan arvailuja kun liittimet sulanneet.

No pitää mittailla itse uudelleen jos siellä ois vaan johtoa sulannut tms. mutta jostain tietty sekin johtuu, että asiat sulaa. Suht helppoa kait pitäs olla tuolta staattorin puolelta mittailla, että onko asiat kunnossa, mutta taitaa olla sitten hankalampi juttu jos lyö maihin jostain sieltä regulaattori, akku ym. akselilta ja ongelmahan on ollut vain virrat päällä, koska akku ei oo muutoin ittekseen tyhjentynyt.
 
Joka tapauksessa kannattais varmaan vaihtaa jännitteen säädin mosfet tyyppiseen. Samalla tulisi vedettyä uudet piuhat staattorille ja akulle säätimeltä.

Shindengen FH020AA olis ilmeisesti toimiva, mutta mistä saisi kohtuu ajassa, liittimet mukana säätimen päähän ja varmasti aito? Tai mikä muu vois olla hyvä ja saatavissa nopeasti?

Entä nuo staattorit? Onko noissa eroa, että onko mikä vain tarvikemalli toimiva, kun vaan pyörän malli ja vuosimalli täsmää?
 
Joka tapauksessa kannattais varmaan vaihtaa jännitteen säädin mosfet tyyppiseen. Samalla tulisi vedettyä uudet piuhat staattorille ja akulle säätimeltä.

Shindengen FH020AA olis ilmeisesti toimiva, mutta mistä saisi kohtuu ajassa, liittimet mukana säätimen päähän ja varmasti aito? Tai mikä muu vois olla hyvä ja saatavissa nopeasti?

Entä nuo staattorit? Onko noissa eroa, että onko mikä vain tarvikemalli toimiva, kun vaan pyörän malli ja vuosimalli täsmää?

Mulla olis uusi, aito Shindengen FH020AA jännitteensäädin + kiinnitysalusta, sekä kaapelit. ota yhteyttä, jos kiinnostaa.
 
Back
Ylös