VFR800 VTEC latausongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JNY70
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joka tapauksessa kannattais varmaan vaihtaa jännitteen säädin mosfet tyyppiseen. Samalla tulisi vedettyä uudet piuhat staattorille ja akulle säätimeltä.

Shindengen FH020AA olis ilmeisesti toimiva, mutta mistä saisi kohtuu ajassa, liittimet mukana säätimen päähän ja varmasti aito? Tai mikä muu vois olla hyvä ja saatavissa nopeasti?

Entä nuo staattorit? Onko noissa eroa, että onko mikä vain tarvikemalli toimiva, kun vaan pyörän malli ja vuosimalli täsmää?

Staattori: https://www.rmstator-europe.com/en/...1100-mcw-325-31110-mcw-d01-31120-mcw-d01.html
 
Alkaa hiljolleen selkiämään.

Irroitin staattorin ja regulaattorin. Stattorista piuhat sulanneet sieltä takaa poikki ja muutenkin melko haperoa . Käämit vaikutti kyllä ehjiltä, mutta ehkä kumminkin kannattaa laittaa vaihtoon vaikka johdon saisi uusittua. Vastus menee kyllä käämien väliltä mitattuna hiljolleen nolliin kun yleismittarilla mittaa. Pitäisköhän olla joku 1 ohmia vastus?

Regulaattorin miinus-navasta kulki virta diodimittauksella molempiin suuntiin staattoripuolen pinneihin, eli ilmeisesti rikki regulaattori. Olisko se sitten sulattanut johtoja ja mahdollisesti rikkonut staattorin.
 
Viimeksi muokattu:
Regulaattorin miinus-navasta kulki virta diodimittauksella molempiin suuntiin staattoripuolen pinneihin, eli ilmeisesti rikki regulaattori. Olisko se sitten sulattanut johtoja ja mahdollisesti rikkonut staattorin

Mitään en mistään tajua, mutta kuulostaa loogiselta teorialta...
 
Mitään en mistään tajua, mutta kuulostaa loogiselta teorialta...

Ton videon opeilla mittailin. Noin myös itse järkeilin, kun siellä on 3-vaihe tasasuuntaussilta, jos diodit toimii väärään suuntaa niin sehän menee oikosulkuun kun virta pääsee kulkemaan väärään suuntaan. Tuohon ei voi tietysti täysin luottaa, että voi olla myös muutoin vikaa vaikka mittaamalla olisi kunnossa. Vaatii toki vähän sähkötekniikan tuntemusta, että ymmärtää teorian, mutta varmaan ihan hyvä perus testi tarkastaa, että onko täysin sökö.

https://www.youtube.com/watch?v=mn6RtpdmeQE
 
Onkos VFR:ssä samanlainen tyyppivika tuo kuin XX:ssä? Siinähän on pyhäkölminaisuus eli staattori, säädin ja akku.
Kaikki oltava kunnollisia, akku myös, ei yleensä halvimmalla akulla kannata liikkeellä olla.
 
Mulla on 2002 mallin VFR Vtec ja siinä ainakin on jatkuvasti ollut akkumurheita viimeisen reilun 10v aikana jolta osin pyörän historia tarkasti tiedossa. Tänä keväänä taas laitoin uuden akun, viime kesänä kuten niin monesti aiemminkin tuppasi kovin usein akku oleman tyhjä kun olisi ajoon tehnyt mieli lähteä vaikka mittausten mukaan lataa normaalisti. Liekö paikkansapitävää mutta olen kuullut epäilyjä että Hondien jännitteensäädiin vikaantuisi siten että purkaa pikku hiljaa akkua pyörän seisoessa ja siten tuhoaa akun kätevästi. En ole perehtynyt kytkentään että onko mahdollista edes pyörä sammutettuna säätimen kautta akun purkautua.
 
Ota akun miinuskenkä irti ja mittaa yleismittarilla meneekö akun miinusnavan ja kaapelikengän välillä virtaa. Pyrön virta pois kytkettynä. Jos menee niin pyörä joko kuluttaa virtaa sammuksissa ollessa (varashäly, kello tms) tai sitten siinä on oikeasti virtavuoto.
 
Mulla on 2002 mallin VFR Vtec ja siinä ainakin on jatkuvasti ollut akkumurheita viimeisen reilun 10v aikana jolta osin pyörän historia tarkasti tiedossa. Tänä keväänä taas laitoin uuden akun, viime kesänä kuten niin monesti aiemminkin tuppasi kovin usein akku oleman tyhjä kun olisi ajoon tehnyt mieli lähteä vaikka mittausten mukaan lataa normaalisti. Liekö paikkansapitävää mutta olen kuullut epäilyjä että Hondien jännitteensäädiin vikaantuisi siten että purkaa pikku hiljaa akkua pyörän seisoessa ja siten tuhoaa akun kätevästi. En ole perehtynyt kytkentään että onko mahdollista edes pyörä sammutettuna säätimen kautta akun purkautua.
Korjaus lataus ongelmiin: Fh020AA tai uudempi:SH847
 
Omasta Vifferistä paloi staattori Tikkurilan liikennevaloihin viime vuonna. Oli Motonetin volttimittari kiinni sulakeboksissa jo, niin näin heti mitä tapahtui. Sain juuri ja juuri ajettua sen himaan. Kuumana kävi valoissa kun flektille ei ollut enää virtaa. Parinkympin volttimittari on ihan ehdoton olla Viffereissä, näkee latauksen loppumisen tai ylijännitteen muodostumisen heti. Viffereissä on tärkeää pitää moottoriöljyn määrä jatkuvasti ylämerkissä tai vähän yli, ainoa jäähdytys minkä staattori saa on sata-asteisen öljyn roiskevoitelu kampuralta. Jos öljy on puolivälissä tai alle, niin staattori ei saa juuri mitään jäähdytystä. Toinen tärkeä on huolehtia siitä että kone käy niin viileänä kuin mahdollista, eli jäähdytys toimii optimaalisella teholla. Se vaikuttaa suoraan staattoriin.
 
Mulla on 2002 mallin VFR Vtec ja siinä ainakin on jatkuvasti ollut akkumurheita viimeisen reilun 10v aikana jolta osin pyörän historia tarkasti tiedossa. Tänä keväänä taas laitoin uuden akun, viime kesänä kuten niin monesti aiemminkin tuppasi kovin usein akku oleman tyhjä kun olisi ajoon tehnyt mieli lähteä vaikka mittausten mukaan lataa normaalisti. Liekö paikkansapitävää mutta olen kuullut epäilyjä että Hondien jännitteensäädiin vikaantuisi siten että purkaa pikku hiljaa akkua pyörän seisoessa ja siten tuhoaa akun kätevästi. En ole perehtynyt kytkentään että onko mahdollista edes pyörä sammutettuna säätimen kautta akun purkautua.
Moro,
On täysin mahdollista tuo.
Tärkeintä olisi että akku ja säädin sopivat staattorille, jos oletetaan että se on kallein osa ja hankalin vaihtaa.
Eli säädin kuntoon (vaihtoon, tai vie elektroniikkahuoltoon tarkastettavaksi) ja ohjekirjan mukainen akku, eli ei ali/tai ylimitoita akkua (paljon isompi sinne koteloon tuskin mahtuukaan)
Näillä eväillä et kuormita laturiasi aivan äärimmilleen aina.
Toisaalta kuten muut ovat todenneet niitä säädinongelmia on ollut kannattaa lähteä siitä.
 
Back
Ylös