Vika vai ominaisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TuuliTytto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Merkkivalo on ja näyttääpi vihreää, eli vapaalla on ja aina jätänkin vapaalle, kun ajan parkkiin...
Pikku vinkkinä kannattaa AINA jättää vaihde päälle kun pyörä on sivutuella. Jos sattuu että jokin tenava menee siihen kiikkumaan niin voi olla että kulta on siellä sitten nurin
crazy.gif

Ja eipähän karkaile itsestäänkään...

Estottomat pyörät on vaarallisia.....sama pätee naisiin ;)
Mut sitä seisontatuen kytkintä voi kyllä vähän tutkistella...sprayöljypullo käteen ja siihen pillinokka.Kytkimen suojana on kumi, jonka sisään on hyvä ruutata öljyä.Sinne kun menee rapaakin ja kura jumittaa kytklimen.Nimimerkillä kokemusta on aloittelukesänä...Kontiosta tultiin ja pyörää en enää saanutkaan käyntiin, aina sammui.Onneksi kaverit tiesi missä vika.
Yksinkertaista, mutta askarruttaa kun kohdalle sattuu..

Ainakin zzr600 toimii juuri noin eli ei lähde sivuseisonta tuki päällä käyntiin. Sama "vika" taisi olla gpz 500:ssakin. .

Mulla kyllä zzr (600) lähtee käyntiin sivutuki alhaalla, mutta jos vaihde päällä nostaa kytkintä sivutuki alhaalla, niin sitten sammuu. Sama homma oli gpz:ssa.

Siis hetkonen.Oliko se ongelma siinä,ettei se
käynnisty ??

Kyllähän se nyt hemskatti pitää käynnistyä,kun sivuseisontatuki on alhaalla ja mopo paikallaan.Ajatelkaas nyt vähän...
Vikaa sanon minä & Gpz & ZZR

Mulla kun oli Kawa, niin siinä reistaili noi kytkimen ja jalan tappokatkaisijat aina sillontällön. Välillä piti ottaa jalka pois päältä tai painella kytkintä että hyrähti käyntiin.

Ainakin mun Suzuki pitää käynnistää AINA kytkin pohjassa. Sitten sen voi vapauttaa heti vaikka olisi sivuseisontatuki alhaalla kunhan vaihde on vapaalla, luonnollisesti.

Ja sitten kannatta tosiaan tarkistaa, että vaihde tosiaan on vapaalla.
Tänään kävi melkein klassisesti, olin tullut uimasta ja kamppeita laitoin päälleni ja vetelin savuja.
Ajattelimpa sitten pöräyttää koneen käyntiin, vaihde puolihuolimattomasti vapaalle, vihreä valo palaa mittaristossa, paino starttinappulasta ja mopo hyppäsi eteenpäin. Onneksi kädet oli kahvoilla ja että seisoin vasemmalla puolella, noh sain pidettyä mopon pystyssä eikä tullut muuta kuin henkisiä vammoja..

Testasin tossa pihalla zzr (600):ssä ja niinpä näyttää olevan, että kun vaihde on vapaalla pyörän käydessä seisonta tuki voikin olla alhaalla. Eli olin väärässä tässä asiassa edellisessä kommentissani.

Normaalisti laitan pyörän aina vapaalle ennen sammuttamista ja käynnistämistä, koska edellisessä pyörässäni Gpz:ssa oli hankaluuksia saada peli vaihde päällä käyntiin. Oli varmaan vain siinä sitten jotain vikaa.

Mulle sattu vähän samanlainen juttu edellisen pyörän kanssa.
Mopo oli pesty edellisenä iltana ja seuraava yö oli aika kylmä ja kostea, aamulla yritin mopoa käyntiin ja eihän se mitään puhunut..  
crazy.gif

Siinä sitä oikein porukalla ihmeteltiin ja sitte joku huomas nostaa sivujalan ylös  
idea3.gif
ja heti starttas. Kaikki valot (vapaa, sivujalka jne) toimi normaalisti.
Kai siellä oli kosteutta jossain??  
nixweiss.gif

Veikkaan tuulitytön ongelmaan oikkaria jossain.

VN1500 ainakin käynnistyy sivutuki alhaalla, mutta sammuu jos laitat ykkösen silmään. Elikkä koneen voi lämmitellä, mutta ei ajaa sivutuki alhaalla.

tai vetää kytkimen pohjaan sivutuki alhaalla, pykälä silmässä, lähtee käyntiin, mutta sammuu kun kytkintä vapauttaa...

vapaalla lähtee kuten em. kerrottiin, ilman kytkintä sivutuki alhaalla käyntiin. näin on tarkoitus.

sanoi:
Eli siis mahtaako olla kawan ominaisuus vaiko onko mopossa jotain vikaa, kun ei käynnisty, jos sivutuki on alhaalla.

Muutamalla huolto kerralla, "viripalikalla" ja merkin vaihdolla saa kawankin käynnistymään
biggrin.gif

Ei vaan kyllä tuo on ihan normaali ominaisuus monessa pyörässä.

Back