• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vilkku unohtu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Smokdiver
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni ei ole jäänyt vilkku päälle muistaakseni kertaakaan, kiitos autokoulun opettajan tehokkaan huomauttelun. Toki olen myös pedanttinen luonne, joten tarkasti tulee vinkkari napattua pois heti kun vilkkua ei enää tarvita.

Taannoin yritin saada erään kanssamotoristin huomaamaan, että tällä oli jäänyt vilkku päälle. Semminkin kun kaverilla oli pikkupoika kyydissään. Ei huomannut, vaikka ohiajaessani jätin itse vilkun päälle ja vinkkasin kädellä omaa vilkkuani. Miten vilkun "hirttäminen" kannattaa siis ilmaista?
Kaverille näytetään unohtuneesta vilkusta>>Vasen käsi vuorotellen nyrkkiin ja auki(sormet) muutamia kertoja.
Muita käsimerkkejä sekä ajo ym. turvallisuusvinkkejä lisää Tuolta..kliksiks.

Istuin miehen kyydissä lauantaina, ja meinas ruveta naurattamaan, kun se kymmenettä kertaa painoi
Vähemmästäkin....  
bowdown.gif

Joo mulla ei toimi nuo takavilkut enkä oo kuntoonkaa saanu nii eipä sitä oo tullu sit käytettyä vilkkua ollenkaa. On se kyllä kaupunkien keskustoissa perseestä ajaa, mutta ei se muute haittaa tuolla maantiellä vaikka ei vilkkuja käytä. Huollossakaan eivät vikaa löytäneet eli en tiiä miten ne saisin sit toimii...  
nixweiss.gif
Voit näyttää muille kääntymisaikeesi vanhan liiton tyyliin jalalla, on sekin parempi kuin ei mitään.
Ei sitäkää kukaa varmaa ees tajuis...

Bemarissakin tuntuu tuo vilkun automaattinen palautus toimivan vain yli 60 km/h nopeuksissa. Eli kaupunkiajossa samat ongelmat vilkun kanssa riivaavat myös BMW kuskeja, jos on taipuvainen unohtelemaan vilkkua päälle.
Ei kyllä taida pitää paikkaansa, vaan minulla ainakin katkeaa vilkuttelu automaattisesti määrätyn matkan ja ajan kuluttua johon nopeudella ei ole merkitystä. Yleensä kyllä tulee sammutettua manuaaliseti ennenkuin automatiikka ehtii, sillä esim kaupungissa saattaa ehtiä jo seuraavaan risteykseen  ennenkuin vilkku sammuu automaattisesti.
Samat sanat, näyttäisi olevan jota kuinkin 150m ja sitten vilkku menee automaattisesti pois. Tämä siis ainakin pienilla nopeuksilla.

Välillä ihmetyttää kun pyörissä alkaa olla mitä mielenkiintoisimpia härpäkkeitä jo vakiovarusteina niin miksi automaattista vilkunpalautusta ei ole muilla kuin Bemarilla (tietääkseni)? Niillä se nyt on ollut mukana kuvioissa yli 25v ja varmuudella ei jää vilkku päälle. Kahden käden vilkkujärjestelmästä voi olla sitten montaa mieltä, mutta lähinnä tuo teknologia.

edit: typo
Oli mulla -88 Jammussakin automaattinen vilkun pois kytkeytyminen.Että on niitä ollut kui ovat vain varustelleet.
Onhan niitä taitanut olla muutamilla muillakin, mutta eipä ole kovin paljoa yleistynyt. Jos valmistajilla olisi tahtoa parantaa liikenneturvallisuutta niin tuossa olisi yksi hyvin simppeli paikka siihen. Vai onko tuossa jokin patentti vielä voimassa suojaamassa laajempaa leviämistä?
Mites nuo käytännössä sitten toimii mopoissa? Et jos esim kääntyy jonnekin loivasti vilkkua käyttäen, niin miten se systeemi "tajuaa" milloin sen vilkun voi ottaa pois?? Tai vaikka ohitustilanteessa(joka on varmaan yleisin tilanne jolloin vilkku jää päälle).
Kun vilkku painetaan päälle alkaa pyörän prosari/mikrokontrolleri laskemaan Hall sensorilta saatavia pulsseja. Sensori sijaitsee joko taka- tai etupyörän tuntumassa josta se voi aistia renkaan pyörähdykset (magneettien ohitukset). Kun tarpeellinen määrä pulsseja on tullut niin vilkun ohjaus kytketään pois päältä.

Mulla ittelläni vasen peukalo paineleee pakkotoistolla vilkkunuppia, mutta silti aina silloin tällöin, silmä huomaa vihreän vilkkeen mittarien yläpuolella.

Mulla kans sama tapa painella palautusnappia. Joku neuroottinen häiriö vissiin
biggrin.gif
.
Oli sama vika joskus.. Nyttemmin en käytä enää vilkkuja kuin pikaisesti, jos lainkaan, niin eipä tarvi painella sitä nappiakaan.
buttrock.gif
Mikäs idea tossa nyt on?? Ei se vilkun käyttäminen nyt niin aikaa vievää/vaikeeta oo ettei sitä vois käyttää....
Kyllä se on ihan hyvä ilmottaa takana tuleville että mihin olet menossa.

Back