Vilkkujen palautin ??

Italowestern

ReliaTec Shoppiuggeli
Itse kun olen jo seniili ihminen, niin välillä jää vilkku päälle ja joku sitten koittaa huomautella ystävällisesti asiasta. Nykyään jo yleensä tajuan, kun edessä ajava vilkuttaa "ohita" merkkiä, eli vilkkua oikeelle, että oikeasti se tarkoittaa, että "sulla on vilkku päällä"

Olen urpo. Yritän oppia. Mutta autossa se on niin helppoa. MIKSI EI PRÄTKÄN VILKUSSA VOI OLLA VAIKKAPA automaattista poiskytkentää pienellä viiveellä...??? Olis turvallisuutta lisäävä seikka. Onko jollain sopivaa kytkentää tai laitetta tähän tiedossa vai pitääkö ite keksiä?

Tiedän, että vilkun päällä olo väärässä paikassa on tappava yhdistelmä. Nuorempana jouduin näkemään kun kylän kokenein pyöräkuski ja todella asiallinen jätkä muutenkin, jäi myymäläauton alle. Kaikenlisäksi sillä oli vielä kaksi kyydissä, kun vei saman kylän laitapuolen kulkijoita koteihinsa pelkästä empatiasta... Se oli tosi hirveetä. Kaikilta meni jalat ja pyöräkuskista tuli pyörätuolikuski koko loppuiäksensä.

Samoin on hyvä tuo Ducatin sivujalan startin esto, koska muutenhan sitä starttailisi matkaan niin kuin välillä Tuutilla, eli jalka alhaalla. Ei oo toistaseks mitään ehtiny käydä, mutta ihan aiheellinen varolaite joka tapauksessa.

sad.gif

Henk koht olen aina ollut ja tulen aina olemaan automatiikkaa vastaan. Siis en ikinä, siis ikä päivänä koskaan tässä taikka missään muussakaan maailmana ajassa tule ajamaan automaattivaihteista autoa tms
wink.gif

Mutta mutta, eikös Bemarin K1200LT mallissa ollut joku tommoinen vai luulenkohan vain? Tällä voorumilla ei tainnut LT-kuskeja ollakaan mutta ehkä joku tietäisi?

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (italowestern @ Elo. 07 2002,23:07)</td></tr><tr><td id="QUOTE">MIKSI EI PRÄTKÄN VILKUSSA VOI OLLA VAIKKAPA automaattista poiskytkentää pienellä viiveellä...???[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kyllä mulla ainakin tollainen löytyy pyörästä. Tosin ei aika viiveellä vaan jos olet ajanut 400 metriä niin vilkku lähtee pois. Ja minusta tuo matkasysteemi on parempi kuin aikaviive, esim. liikennevaloissa seisottaessa...

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (BMW @ Elo. 07 2002,23:21)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Kyllä mulla ainakin tollainen löytyy pyörästä. Tosin ei aika viiveellä vaan jos olet ajanut 400 metriä niin vilkku lähtee pois. Ja minusta tuo matkasysteemi on parempi kuin aikaviive, esim. liikennevaloissa seisottaessa...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Merkki natsas mutta mallissa ei siis tarvinnut mennä edes Luxury Toureriin asti
smile.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (-RD- @ Elo. 07 2002,23:24)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Merkki natsas mutta mallissa ei siis tarvinnut mennä edes Luxury Toureriin asti
smile.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
No ei se kyllä kauaskaan heittänyt tosta Luxery Tourista
tounge.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (BMW @ Elo. 07 2002,23:21)</td></tr><tr><td id="QUOTE">
wow.gif
7--></span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (italowestern @ Elo. 07 2002,23
wow.gif
7)</td></tr><tr><td id="QUOTE">MIKSI EI PRÄTKÄN VILKUSSA VOI OLLA VAIKKAPA automaattista poiskytkentää pienellä viiveellä...???[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kyllä mulla ainakin tollainen löytyy pyörästä. Tosin ei aika viiveellä vaan jos olet ajanut 400 metriä niin vilkku lähtee pois. Ja minusta tuo matkasysteemi on parempi kuin aikaviive, esim. liikennevaloissa seisottaessa...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Nonni. Sitä minäkin. Ja olen samaa mieltä siitä, että se matka on parempi kuin aikaviive ja juuri mainitsemastasi syystä.
Nyt vaan pitäs keksiä sopiva systeemi, jonka vois asentaa tollaseen "vanhanaikaiseenkin" pyörään...

RD:n automatiikanvastustusasenteeseen sanon vaan, että relax.. Meepä ottaa koeajo ihan mistä vaan isokoneisesta bilikasta. Et kaipaa neekerikeppiä enää ikinä.

Esim kännykkään puhumisen takia automaatti pitäis määrätä pakolliseksi handsfreen sijaan. Neekeripykäläiset autot ne sammuilee tuonne risteyksiin ja paniikkijarrutuksissa. Sitte ku pitäis päästä tukkirekan alta karkuun, niin ei mee pykälä päälle tai kone on seis eikä starttaa jne jne..

No tulihan noita argumentteja taas "autometsästäjälle"
biggrin.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (italowestern @ Elo. 07 2002,23:37)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Nyt vaan pitäs keksiä sopiva systeemi, jonka vois asentaa tollaseen "vanhanaikaiseenkin" pyörään...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Patentoi joku summeri siihen, joka piipittää aina kun vilkku on päällä...

Kätevää, sama kuin laittaisi simpanssille rusetin
withstupid.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (italowestern @ Elo. 07 2002,23:37)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Nyt vaan pitäs keksiä sopiva systeemi, jonka vois asentaa tollaseen "vanhanaikaiseenkin" pyörään...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Vanhanaikaisissa ei oo vilkkuja olleskaan. Eipä ole mulla koskaan unohtunut käsi suoraksi sivulle. (eipä tosin tule usein huidottuakaan).

Ite asiassa olen käyttänytkin tota käsimerkkiä myös...

Käsi ei tosiaan jää vahingossa ojottamaan mutta kaasusta pitää päästää irti ja sekin on vähän huono, no kytkin pohjaan tietty. Jeps.

Tuutissa vilkun näkee, kun se vilikuttaa, mutta Ducatissa se pieni merkkivalo ei auringon valossa paljoa hetkauta...

Tuutin kanssa se käsimerkki on ollutkin aika yleinen tapa silti.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (BMW @ Elo. 07 2002,23:21)</td></tr><tr><td id="QUOTE">
wow.gif
7--></span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (italowestern @ Elo. 07 2002,23
wow.gif
7)</td></tr><tr><td id="QUOTE">MIKSI EI PRÄTKÄN VILKUSSA VOI OLLA VAIKKAPA automaattista poiskytkentää pienellä viiveellä...???[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kyllä mulla ainakin tollainen löytyy pyörästä. Tosin ei aika viiveellä vaan jos olet ajanut 400 metriä niin vilkku lähtee pois. Ja minusta tuo matkasysteemi on parempi kuin aikaviive, esim. liikennevaloissa seisottaessa...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Öö, voin olla väärässä, mutta onko se varmasti matkasta johtuva vai olikos joissain bemuissa niin että vilkutti joku vajaat 30 kertaa ja sitten loppu?

Ei se voi olla niin vaikeeta!
Kyllä se rupee rutiinista sitten menemään automaattisesti pois päältä. Mullakin aina välillä jäi sillon alkuaikoina, mutta nyt ei oo jääny moneen kuukauteen. Paljon ajoa vaan niin siihen tottuu. Autolla ajaminen voi kylläkin vähän heikentää sitä.
Se on muuten aika paha juttu kun se jää vilkkumaan, kun oon tässä lähipäivinä ajellu yhen tutun kanssa, jolla on uusia pyörä niin sillä jää vähän väliä vilkuttamaan niin ei oo kyllä yhtään hauska ajaa perässä, kun toisella vilkuttaa suoralla...

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Kartaani @ Elo. 08 2002,00:23)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Patentoi joku summeri siihen, joka piipittää aina kun vilkku on päällä...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Joissain mopoissakin on ihan oikea äänimerkkikin tuolle vilkulle, mm. Kymcoissa. Aiheuttaa tosin hieman kummaksuntaa jalankulkijoiden piirissä kun lähestyy risteystä naksutuksen kuuluessa
tounge.gif
=> enpä pyörääni moista halua
sneaky2.gif

Tuollasen automaatin rakentaminen ei eroottisesti - tai siis elektronisesti - ole kovinkaan vaativa homma, mutta kytkimeenkin pitäisi tällöin tehdä mekaaninen muutos. Sehän meinaan jäkittää ihan mekaanisesti päällä kunnes se vapautetaan. Tietty toi erotiikka voisi ottaa "startin" vaikka päälle laitosta (nouseva reuna), mutta sitten se tikittäs aina sen määrätyn määrän eikä sitä voisi mitenkään keskeyttää
sleepy.gif

Xj:ssäkin on palautin!!

Se toimii sillä tavalla että jos ajaa yli 30km/t niin se vilkkuu 10-11 kertaa, jos on paikalla niin se vilkku vai vilkkuu... en tajua miksi muissa pyörissä tät ominaisuutta ei oikein tahdo löytyä...

Aivan loistava juttu tuo palautin!
tounge.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Velho @ Elo. 08 2002,10:45)</td></tr><tr><td id="QUOTE">en tajua miksi muissa pyörissä tät ominaisuutta ei oikein tahdo löytyä...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
1200 Banditin jenkkimallissa oli myös palautin (en tiedä onko EU pyörässä). Kun on vaan tottunut itse sammuttamaan vilkun, tein sen tuollakin pyörällä.

Eiköhän tuo automatiikasta pitäminen riipu ihan siitä mihin on tottunut. Uusi juttu tuntuu aina oudolta ...tulipa mm. sekoiltua ei niin kauan sitten erään Hondan vilkkujen kanssa, kun kytkin toimi erilailla kuin Kawassa
withstupid.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Gixxerrr @ Elo. 08 2002,09:21)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Öö, voin olla väärässä, mutta onko se varmasti matkasta johtuva vai olikos joissain bemuissa niin että vilkutti joku vajaat 30 kertaa ja sitten loppu?[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Väärässä olet, ainakin minun pyöräni suhteen. Paikallaan kun ollaan niin vilkku voi olla päällä vaikka koko päivän.

Koska mun pää on mun pää ja siellä pyörii vaikka mitä, niin pakko mun on tohon joku ratkaisu keksiä, ettei henki mene pelkän huolimattomuuden takia.

Tuo kytkimen mekaaninen päälläolo ei ole ongelma, koska seuraavassa risteyksessä siihen taas kosketaan ja sitten tajutaan asia.

Nopeuteen tai matkaan kytketty viive voisi olla helpoin tehdä, jos tuosta nopeusmittarista sais jonkin sopivan jännitearvon, jolla triggais sen vilkun pois seuraavaan mekaanisesta kytkimestä tukevaan pulssiin asti. Se summeri tai tikitys ei Ducatissa kuulu... No hoksottimet siis vain touhuun..

Kiitos tiedoista vain kaikille. Näköjään jotkut valmistajat ottavat tällaiset seniilitkin huomioon.
wink.gif

Kyllä tuossa minun vanhassa Kawassa (vm.-83) on M/A kytkin.  
wow.gif
Eipä vaan näytä olevan toiminnoissa, pitäisiköhän virittää toimimaan, tosin eipä yleensä vilkku päälle unohdu  
nut.gif

Ehkä helpointa kuitenkin ois vaan laittaa ultra-bright ledi sopivaan paikkaan tillittää
blush.gif

Back