Virittämisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kisu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kisu

New member
Näin synkän talven aikana on aikaa miettiä kaikkea epäoleellista ja mieletöntä, kuten esim. mopon virittämistä.

Pyöräni on Honda CBR 600 f4, -99 eli kaasarimallia ja tällä hetkellä ns. "stock" eli kaupan hyllyltä.

Ajattelin seuraavia viriosia (tosin en kylläkään ajatellut mistä aion rahat hankkia...
crazy.gif
) :

-Acrapovic´n /vast. vaimentaja tai jopa täysputkisto
-suutinsarja
-vapaavirtaussuodatin
-mahdollisesti syttypyörä?

Laulussa sanotaan että "..onko järkee vai ei...?" jne. Faktahan on, että jos haluat lisää tehoa niin osta isompi pyörä tai laita turbo, mutta tässä elämäntilanteessa ne ovat molemmat poissuljettuja.

En nyt välttämättä lähde hakemaan mitään huikeita huipputehoja (nyk. 78 kw) ja tuskin niitä saankaan, vaan mielumminkin vääntöä sinne alle 8k:n, ja tietysti hiilikuitu/vast. musiikkia naapurin mummon korville...
062802moto_prv.gif

Eli kertokaapa mielipiteitänne tai koittakaa saada minut takaisin järjen (tie)piiriin..pliis

Hanki pois, itsekin on vastaavia hankintoja tulossa jos fyffet riittää, lähinnä tuo Akron putki, filtteri on jo, muuta ei oikeastaan tarvitakaan. Itse kyllä taidan laittaa koko putken.

Ja niissä akron putkissakin on melkoisesti hintaeroa, riippuen paikasta mistä hankit..

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Kissaeläjä @ Loka. 23 2002,16:08)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Eli kertokaapa mielipiteitänne tai koittakaa saada minut takaisin järjen (tie)piiriin..pliis[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Jokainenhan tietty tekee mopolleen mitä haluaa, mutta itse en ole harkinnut edes pientä piristystä, virittämisestä nyt puhumattakaan
crazy.gif
Kyllä se niin on että jos tehoa/vääntöä lisää haluaa, on mopo vain vaihdettava suurempaan - kaikki muu on pelkkää kituuttamista. Ehkä verrattavissa vanhan tietsikan muistin lisäämisellä annettuun tekohengitykseen - hyödyttää kyllä, mutta hintaansa nähden varsin vähän => vaihtoon koko pas...
biggrin.gif

Ën tiedä tilanteestasi, mutta moni on sanonut samaa että ei voi vaihtaa pyörää kun ei ole rahaa. Joten viritetään... Virityksiin saa helposti menemään 1500e, jonka käyttämällä välirahaan saisi isommankin pyörän. Itse ainakin kääntäisin katseen uuteen pyörään...

Mutta jokainen tehkööt omalla tavallaan
xmas.gif

Osa virittämisen hienoudesta onkin se että saa tehdä itsekkin jotain kivaa moponsa kanssa talvella.

Meinasin kanssa laitella Akron, suutinsarjan ja putsarit talven aikana. Sikäli mikäli rahat vaan riittää
smile.gif

Juu-u... se akron putki (suitsaan) vaihtelee 1350€:sta yli kahteentonniin, olikos se nyt made_in_italy joka oli tuohon hintaan löytänyt, ilmotteletko mistä, MR-Powerilta (espoo) sai kanssa melko edullisesti, Saksasta tilattuna, Ruotsista noudettuna, Siukola?, Allrightilla ainakin pyynnit kovat, en ole käynyt tinkimässä.. pitää tehdä soittokierros ja kysellä.

En ole kuussatkua omistanut, mutta eikös niissä ole HUOMATTAVASTI halvemmat vakuutukset kuin isommissa, ei voi pelkästään hankintahintaa ajatella kun miettii millä mopolla ajelee. Toisaalta taas vaikkapa tonnisessa hinta ehkä pysyy, no tää menee jo offtopic..

Kyllä tuo putki ja suuttimet kannattaa ainakin vaihtaa. Tuohon emännän -99 ceebbariin vaihdettiin keväällä Yoshimuran RS-3 titaani slipari ja on kyllä ollut hintansa arvoiset. Äänet on mahtavat ja vääntöäkin saattoi ehkä tulla vähän lisää keskikierroksilla.

Eli GTracer tiedät varmaan varsin hyvin kyseisen piristämisen vaikutuksen...

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (GTracer @ Loka. 24 2002,10:12)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Kyllä tuo putki ja suuttimet kannattaa ainakin vaihtaa. Tuohon emännän -99 ceebbariin vaihdettiin keväällä Yoshimuran RS-3 titaani slipari ja on kyllä ollut hintansa arvoiset. Äänet on mahtavat ja vääntöäkin saattoi ehkä tulla vähän lisää keskikierroksilla.[/QUOTE]<span id='postcolor'>

Nii, se miun Ceebbarihan on täysin sama hilavitkutin kuin emännälläsi, värinsäkin puolesta. Voi siis olla että ensi kesänä kaksi hel...siis HITSIN nättiä Cebaria seisoo jossain vierekkäin jos satutaan samoille kulmille johonkin päin suomea.

...ja kaikki ihmiset on kateellisia..
inlove.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Jami @ Loka. 23 2002,23:47)</td></tr><tr><td id="QUOTE">En tiedä tilanteestasi, mutta moni on sanonut samaa että ei voi vaihtaa pyörää kun ei ole rahaa. Joten viritetään... Virityksiin saa helposti menemään 1500e, jonka käyttämällä välirahaan saisi isommankin pyörän. Itse ainakin kääntäisin katseen uuteen pyörään...

Mutta jokainen tehkööt omalla tavallaan
xmas.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
...pointti on siinä että kyseessä on meitsin eka pärrä, ehdin ajaa sillä n. 800 km ennen lumia enkä TAATUSTI halua luopua siitä heti alkuunsa, vaan tiedän/luulen että miun kannattanee taivaltaa tällaisella vähän "vaisummalla" pelillä motoristin ensitaipaleeni. *learnin´ to control She*

Toisaalta taas haluan siihen nyt ainakin ne paremmat äänet tuon köhäpöntön sijaan..  
inlove.gif

Muut jutskat=? Todennäköisesti siis päädyn vaimentajan/putkiston vaihtoon ja suuttimiin...

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Kissaeläjä @ Loka. 24 2002,10:12)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Toisaalta taas haluan siihen nyt ainakin ne paremmat äänet tuon köhäpöntön sijaan..  
inlove.gif

Muut jutskat=? Todennäköisesti siis päädyn vaimentajan/putkiston vaihtoon ja suuttimiin...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
...ja ei se K&N siinä paketissa pahaa tee...

K&N:n vaikutuksesta cebarin suorituskykyyn en tiedä.... ei sen luulisi ainakaan pahaa tekevän, mutta onko se hintansa väärtti??

Syttypyörällä pitäisi saada hieman lisää tehoa (ei omakohtaisia kokemuksia)... Tehtaalta lähtiessään pyörän sytytys kun ei ole koskaan tehojen kannalta optimaalinen...

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (GTracer @ Loka. 24 2002,11:47)</td></tr><tr><td id="QUOTE">K&N:n vaikutuksesta cebarin suorituskykyyn en tiedä.... ei sen luulisi ainakaan pahaa tekevän, mutta onko se hintansa väärtti??

Syttypyörällä pitäisi saada hieman lisää tehoa (ei omakohtaisia kokemuksia)... Tehtaalta lähtiessään pyörän sytytys kun ei ole koskaan tehojen kannalta optimaalinen...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
K&N maksaa jonkun 20€ enemmän kuin alkuperäinen, ainakin suikkasessa, eli eipä se voi hinnasta olla kiinni.

20€=muutama tuoppi tai K&N..

Tuossa nuo Akropovicin sivut, sieltä löytyy (tehtaan) dynokäyriä...

http://www.akrapovic.si/

Ja tuossa, snifff... kerätkää mulle kolehti:
http://www.akrapovic.si/main....2T.html

Viriviriosat eivät nosta pyörän vaihtoarvoa todennäköisesti yhtään. Pyörästä on vain vaikeampi luopua, kun siihen on sijoittanut ns.viriosia välttämättömien menojen lisäksi. Olen aina ihmetellyt, miksi ostetaan uusi 15000 e:n pyörä ja yritetään saada siitä irti 20000 e:n pyörän suorituskyky, vaikka samalla rahalla saisi todella hyvän käytetyn. Mutta uusihan on aina uusi...

Anteeksi jos vanha muistelee, tökätkää sitten tikulla silmään sopivassa tilanteessa.
Silloin kun ajeltiin noilla kaksitahtisilla, niin kyllähän sitä tuli viisisatastakin kawaa viilattua, T250 suisnasta puhumattakaan. Imupuolta ja huuhtelukanavia tasailtiin letkusmirkelillä, muttei kuitenkaan niin paljoa, että sumu olisi pintoihin pisaroitunut, pakopuolelta aikaistettiin aukeamispistettä kuin mopopoikana konsanaan ja kovasti katseltiin tehoputkien piirustuksia. Ja jos ei tehot kasvaneet niin ainakin tyhjäkäynti hävisi, äänet koveni ja bensaa meni enemmän kuin ennen. Onneksi hitsaamisen taito ei enää riittänyt niiden tehoputkien tekemiseen.
Mutta asiaan. Olen samaa mieltä kuten useimmat yllä olevat lausunnon antajat. Jos tehoja haluat, niin osta isompi. Jos taas haluat tutkia erilaisten moottoriteknisten temppujen vaikutuksia nelitahtisen toimintaan, niin viritä. Mutta ole samalla valmis kantamaan se rahallinenkin vastuu epäonnistumisista. Ja tosiaan, ne viriviriosat kertovat kauppiaalle, että pyörää on rassattu eikä välttämättä aina ammattitaidolla. Kauppias-reppana kun joutuu takaamaan sen sinun pyöräsi seuraavalle käyttäjälle ellet saa sille suoraa kauppaa.
Sitten jos omistat ruiskupyörän, niin virittely on helppoa power commanderin avulla. Ei kun tietsikasta uutta käyrää sisälle ja naapurin mummon iloksi kadulle kokeilemaan. Mutta muista ottaa alkuperäinen käyrä talteen.
062802moto_prv.gif

Toi "virittäminen" on mun mielestä väärä sana kuvaamaan pyörän fiksausta esim. putki ym. Koska eikös vanha sananlaskukin sano, että virittäminen onnistui jos teho ei laskenut alle 25%
wink.gif
Jos aikoo hakea pyörään lisää potkua niin mun mielestä se kannattaa ennemmin vaihtaa isompaan toisin sanoen tehokkaaseenesim. Sellanen 1000 Joka gixxxeril on, ja jos siitäkin loppuu tehot niin sitten virittää vaikka turbolla. En siis todellakaan vastusta pyörän laittamista nimittäin putkenkin vaihto luo kyllä makeet fiilikset muhevempien soundien muodossa, ja fiiliksiähän moottoripyöräilystä haetaankin. Vai mitä...
smile.gif

Kommenttia pariin aikaisempaan kommenttiin:

Osien vaihto ja muu jutskailu vaikuttaa pyörän eteenpäin myymiseen, sehän on selvä. Itsekin tutkailin viime kesästä asti myynti-ilmoituksia tuommoisista pyöristä, ja oikeastaan heti jätin pois laskuista viriviri-pyörät, joihin oli jo vaihdettu minun mielestäni liian monta osakokonaisuutta seuraavista: Putki, suuttimet, lastu, filtteri, ohjausiskari, sytty, kisaiskarit, nokat, kuplapleksit, alustan säädöt sun muut. Nykyään muuten ainakin kyykkypyöristä on vaikeaa löytää sellaista käytettyä, joka olisi täysin vakio! Tämäkin kertoo jotain siitä miten yleistä mopojen virittely oikeasti on!

Itse huomaan ajattelevani kieroutuneesti siinä mielessä, että halusin luotettavan ja hyvin pidetyn pyörän (lue: huollettu ja suhteellisen vakio, vähän ajettu) josta voin olla varma mitä se on syönyt/mitä sillä on tehty. Pöytä on tavallaan puhdas sille mitä MINÄ haluan ostamalleni pyörälle tehdä tai miten minä sitä viritän tai modifioin omia tarkoituksiani/halujani vastaavaksi.
Jotain minä sille teen, se on selvä vaikka se tulisikin vaikeuttamaan pyörän eteenpäin myymistä joskus hamassa tulevaisuudessa.

Sitten tuo teho/hyötykysymys...
Riippuen siitä mitkä palikat vaihdat, saat yleensä siitä jotain hyötyäkin. Eri asia sitten on miten paljon siihen saat menemään rahaa ja miten tulos näkyy. Minulla on sukulaiseni kautta yhteys RR-kuvioihin, ja tästä on (jostain syystä  
blush.gif
 ) ollut pariin kertaan puhettakin.. No tämä mekaanikko kertoi Man-saarten kisasta, että siellä oli sitten seissyt vierekkäin kaksi saman mallista pyörää joista toinen oli perus-kisasäädöissä mitä se tässä yhteydessä nyt sitten tarkoittaakin. Ei kumminkaan IHAN äärimmilleen viritetty. No se toinen sitten oli tämmöinen äärimmillen kiristetty, kaikki mahdolliset viilaukset oli tehty ja viriosia suunnilleen enemmän kuin alkuperäisiä. Tehoa siihen toiseen verrattuna kuitenkin selkeästi enemmän. Lopputulos: Äärimmilleen viritetty pyörä kykeni keskinopeuteen joka oli vain pari kilsaa tunnissa kovempi kuin perus-kisasäädöissä oleva pyörä. Viriviri-kisapyörässä oli enemmän tehoa mutta se oli kaiken virittämisen ja osien vaihdon jälkeen aivan järkyttävän raskas ja hankala ajettava siihen "tavalliseen" kisapyörään varrattuna, ja siihen oli kumminkin pistetty aivan järkky määrä rahaa ja työtunteja kiinni. Herää kysymys oliko tämä kannattavaa? Riippuu keneltä kysyy, tallin mekaanikolta, omistajalta, sponsorilta, kuskilta...? No, tämä esimerkki ei suoraan varmaankaan liippaa kenenkään meidän tavallisten katukanttaajien elämää, mutta saitte varmaan pointtini?

Virittämisestä puhuttaessa ei minun mielestäni kannattaisi tuijottaa vain kahta asiaa: rahanmenoa tai tehonlisäystä. Ajo-ominaisuudetkin kuuluvat tähän samaan satsiin, ja toisaalta taas ajo-ominaisuuksiin se, kuinka paljon tykkään siitä fiiliksestä minkä saan kun mopollani ajan. Otetaan esimerkiksi se "perussetti" eli putket, suuttimet ja filtteri. Tehoa en saa juurikaan enempää, mutta olen ymmärtänyt että kone vastaa kaasuun paremmin, eli ajo-ominaisuudet paranevat ja fiiliskin nousee murisevamman putken takia. Tämmöisen "pienen" virittämisen voisi ihan hyvin liittää kuuluvaksi siihen, vaihtaako pyörään toisen pleksin, stongan, vilkut, satulan, valot jne. Eli siis mopon muokkaamiseen sellaiseksi, että siihen on itse tyytyväinen ja sillä on kiva ajaa riippumatta siitä minkäverran sen eteen on nähnyt vaivaa tai pistänyt ylimääräistä rahaa kiinni.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Sitten tuo teho/hyötykysymys...
Riippuen siitä mitkä palikat vaihdat, saat yleensä siitä jotain hyötyäkin. Eri asia sitten on miten paljon siihen saat menemään rahaa ja miten tulos näkyy. Minulla on sukulaiseni kautta yhteys RR-kuvioihin, ja tästä on (jostain syystä    ) ollut pariin kertaan puhettakin.. No tämä mekaanikko kertoi Man-saarten kisasta, että siellä oli sitten seissyt vierekkäin kaksi saman mallista pyörää joista toinen oli perus-kisasäädöissä mitä se tässä yhteydessä nyt sitten tarkoittaakin. Ei kumminkaan IHAN äärimmilleen viritetty. No se toinen sitten oli tämmöinen äärimmillen kiristetty, kaikki mahdolliset viilaukset oli tehty ja viriosia suunnilleen enemmän kuin alkuperäisiä. Tehoa siihen toiseen verrattuna kuitenkin selkeästi enemmän. Lopputulos: Äärimmilleen viritetty pyörä kykeni keskinopeuteen joka oli vain pari kilsaa tunnissa kovempi kuin perus-kisasäädöissä oleva pyörä. Viriviri-kisapyörässä oli enemmän tehoa mutta se oli kaiken virittämisen ja osien vaihdon jälkeen aivan järkyttävän raskas ja hankala ajettava siihen "tavalliseen" kisapyörään varrattuna, ja siihen oli kumminkin pistetty aivan järkky määrä rahaa ja työtunteja kiinni. Herää kysymys oliko tämä kannattavaa? Riippuu keneltä kysyy, tallin mekaanikolta, omistajalta, sponsorilta, kuskilta...? No, tämä esimerkki ei suoraan varmaankaan liippaa kenenkään meidän tavallisten katukanttaajien elämää, mutta saitte varmaan pointtini?
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Samanlaista juttua oli myös 9/02 Bikessa. Siinä vertailtiin "F-1" ja "Production"-luokan GSX-R 1000:sta Isle of Man:lla. Oli aika ironista, että F-1 luokan peli titaani, hiilikuitu ja magnesium osineen, slickseineen, viritettyine moottoreineen, erikoisjousituksineen sekä pidennettyine takahaarukoineen  o l i  v a i n  3 km/h nopeampi 60 km pitkällä kierroksella kuin Production-luokan pyörä!
eek.gif

"Vakio"-pyörässäkin oli kyllä jarru- ja ajo-ominaisuuksia paranneltu, mutta esimerkiksi moottori oli jätetty vakioksi (PowerCommander + Remuksen slipari). Tehoeroa peleillä oli 24 konia ja huippunopeutta F-1 saavutti tuolla radalla 277 km/h vs. Productionin 256 km/h. Että näin...  
wink.gif

Ostajia on tietysti monenlaisia... Itse ostan paljon mieluummin pyörän, jota on jo laitettu, kahdesta eri syystä: koska tällöin saa yleensä "tuning"-kamat halvemmalla kun ne tulee pyörän mukana ja toiseksi sellainen tyyppi, joka osaa laittaa pyöräänsä osaa myös pitää siitä huolta. Tästä on mielestäni parhaana esimekkinä motocross ja enduropyörät. Usein on myynti- ilmoituksia, joissa kehutaan rinta rottingilla, ettei oo koskaan kisattu ja ollut pelkässä mökkikäytössä! En ikinä ostaisi tälläistä pyörää, jolla on vähän karstattu putkea montulla, en luota että sitä olisi asian mukaisesti huollettu. Mutta kun ostaa kisapyörän tietää, että sillä on ajettu lujaa mutta ei ole niin sanotusti "prääsätty" ja siitä voi olla melko varma, että se on asian mukaisesti huollettu, jotta sillä on voitu kilpailla.

Katupyörät ja crossi/enskapelit eivät tietysti ole samalla viivalla tämän keskustelun suhteen mutta uskon, että joltain osin pitää teoriani paikkansa.
lookaround.gif

Back