virran ulosotto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitenkäs tuo lataushomma noissa usb:n kautta lataavissa menee, perus usb kuitenkin speksien mukaan 500ma.
Jos laite haluaa tahi osaa huödyntää tuota enemmän niin vaatinee laturilta älyä, tai sopivan usb johdon joka osaa kertoa laitteelle että sitä virtaa on tarjolla?
Tai jotain tuohon suuntaan...

Käykös tämä tällaisenaan virran ulosottoon akusta. Sulake tuossa on; tarviiko jotain muuta väliin?
Virtaa siis USB:ista puhelimeen ja ehkä tulevaisuudessa naviin....

http://www.powerlinkproducts.co.uk/usbcharger.html

(sivulla ylin tuote)

Tutulta näyttää.
Minulla on ollut juuri tuollainen jo yli vuoden ja olen tainnut näytää sitä sinullekkin.

Liitetään suoraan pyörän akkujännitteeseen ja kukkuu (hyvin :) ).
Tilasin itse tuon aikoinaan jenkeistä, hintaluokka taisi olla jotain n. n 20..30€

Latausajalla ei oikeastaan mulle ole merkitystä.

Jos laite saa tarpeeksi virtaa ja pyörän akku ei tyhjene vaikka pyörä seisoisi pari viikkoa, niin se riittää. Osaatko muuten yhtään lonkalta arvioida, mitä tuo "ihan heti " käytännössä on?

Tutulta näyttää.
Minulla on ollut juuri tuollainen jo yli vuoden ja olen tainnut näytää sitä sinullekkin.

Liitetään suoraan pyörän akkujännitteeseen ja kukkuu (hyvin :) ).
Tilasin itse tuon aikoinaan jenkeistä, hintaluokka taisi olla jotain n. n 20..30€

No perrhana; tuon löysin ulkomaisen linkin kautta sattumalta. Yritin kyllä foorumiltakin etsiskellä, kun muistelin näistä erilaisista piuhoista puhetta olleen. En vaan yhtään muistanut, missä threadissä.
Eli jos kukkuu ja akku ei tyhjene niin eipä tuossa sitten mitään muuta kuin kiinni. Hintahan tuossakaan ei ole kuin n.22e.

Vertasin aikaisemmin kännykän latausta. Kännyissä on tsydeemi joka tarkkailee akun kuumenemista, enemmän ampereja elikkäs virtaa niin akku kuumenee nopeammin, ylikuumenemissuoja estää ns akkua grillaavan latauksen laitteessa. Usb on standardi tuote jonka sisällä tapahtuva virran määrän muutokset tulee olla sellaisia joita laite kestää.

Kyllä sillä lataus teholla ja ajalla on merkitystä. Jos laitteen nimellisteho olisi 500milliamperia niin tällöin perus kännykän akun 2000milliamperin lataus kestää jo nelisen tuntia, käytännössä varmaan vielä hitaammin. Tuo 1A on jo käyttis teho ja 1,5 A vähintäänkin ok.

Jos akun koko on vaikka 80ah-> 80 000 milliamperia. Tuo vekotin vie 8milliamperia tunnissa.

Jos oletetaan,että käynnistys virraksi tarvitsee 80% akun kapasiteetista joka esimerkissä on 64 000 milliamperia. Tuhlattavaksi jää 16 000 milliamperia. Tästä laskettuna tulee 2000 tuntia virran kulutusta joka on reilu 83 päivää.

Tähän ehdottomasti vain suuntaa antavaan palikka matikkaan uskoen et tule huomaamaan tuon usb vekottimen virrankulutusta millään tavalla. Tai no talven jälkeen jos akkua ei lataa tai ota irti...

En ole mikään usb tai sähkötieteiden spesialisti joten ihan kaikkea ei tarvitse purematta niellä:grin:

Mopoissa vaan se akku on sitten sen noin 8Ah, joten edellisen viestin laskutoimituksen tulos kannattaa jakaa kymmenellä, jotta saa paremmin mopoihin osuvia vastauksia.

Pelkkiä releitäkin saa ostettua ilman mitään mukana seuraavaa johtoviidakkoa. Hinta biltema/motonet n. 2,5€.

Se puhelimen lataus ei mene kyllä aivan noiden tarjolla olevien amppeerien perusteella. Puhelimessa on oma latauspiirinsä, joka tarkkailee lataustilannetta. Noissa puhelimen latureissa ei ole mitään älykästä, vaan ne toimii ihan perus jännite/virtalähteenä. Taitaa olla aika lähelle amppeerin luokkaa pikalaturien antama latausvirta.

No kiitoksia paljon jeesistä; kyllä nämä selvensivät tilannetta varsin hyvin. Näihin perustuen tuo piuha yksinkertaisuudessaan ilmeisesti riittää ja toimii mun tarpeisiin..niin ja yksinkertainen asennus anti-insinöörille:blink:

Siinähän ne vastaukset jo tulikin, ei tartte enää ihan kaikkea suomentaa :grin:

Sen verran kuitenkin selvennystä että tuo sun linkkaama antaa ulos max 1,5A, ja kännykkä sitten omalla latauspiirillään säätää paljonko se siitä käyttää. Niinkauan kun laturin "anto" on suurempi kuin ladattavan laitteen otto ei tule ongelmia ylikuumenemisen, jännitteen huojumisen yms kanssa.

Tommonen 1-1.5A riittää kännykälle ihan hyvin, jopa 500mA riittäisi jos käytössä data-kaapeli eikä latauskaapeli. 2.1A on tarkoitettu tableteille yms. enemmästä virran-anto kyvystä hyötyville laitteille.

Mulla on tuommonen 1A laite juurikin USAsta tilattuna.
Asensin koko härpäleen tankkilaukun sisälle ja sieltä tulee vain piuha ulos, piuhan päässä hella-liitin, jonka saan tökättyä mopon virran ulosottoon tarpeen mukaan. Syynä moiseen on että lyhyemmillä reissuilla ei tartte kännykkää ladata jolloin se on taskussa ja pidemmillä reissuilla tankkilaukku taas on mukana ja känny siellä latauksessa.
Lisäksi laskeskelin että jos tuo olisi kiinteästi paikallaan niin veisi tuon 8mA ja 2-3 viikon seisonnan jälkeen akku huonossa hapessa.

Jos rupeat tommosta tilaamaan, niin voisin olla kiinnostunut kimppatilauksesta toiseenkin tankkilaukkuuni, laitapa vaikka yv jos kiinnostaa.

Oolrait; saattaa sitten ollakin parempi tehdä tuolla sun systeemillä. Juurikin tuo akun tyhjeneminen/heikkeneminen liikaa huolettaa. Mun käyttö on just saman tyyppistä kuin sulla...

Ehdin jo tilata tuon härpäkkeen: Maksoin paypal-tilillä ja siihen maksuun ei ainakaan tullut postikuluja päälle, vaikka tuossa mainitaan YLI 19.99gbp maksavat tuotteet ilmainen toimitus. Jos lisäävät /veloittavat vielä postikulut tililtä, niin sekään ei ollut kuin reilut 2gbp.

OK,
Täytyy sit katella omaa tilausta kehiin.
Ei ne voi jälkeenpäin maksua lisätä Paypalilla, maksoit sen minkä maksoit ja se on siinä.

Mitäs jos laittasit satulan alle, tai johonkin muuhun suojaisaan + helposti käsille päästävään
paikkaan ihan normin (esim. Buildema, Motonet) suojatulpallisen ja kiinni ruuvattavan sytkäripistokkeen.
Akku on lähellä (lyhyet piuhat) ja sulake väliin.
Tällä tsydeemillä jatkuvan virran osio on varsin suojassa, eikä ole ahtaita vetoja joissa hätäpäissään
uitetut ja riittämättömässti hankausta vastaan suojatut piuhat sitten aikansa hinkkaavat kunnes:sad3:.

Tuosta ko. pistoketilasta vetelet sitten hyvää reittiä pitkin stongaan tarpeeseen sopivan "jatkoroikan",
millainen se sitten onkaan..... päistään tai lataukseen liittyvin osin.

Tällä systeemillä on kuitenkin aina olemassa perinteinen sytkäriliitäntä.... ties mihin tarpeeseen....
ja pidempien seisokkisessioiden ajaksi nykäisee sitten NAPS vaan sen roikan pään sieltä esim. satulan alta irti
Useinhan tuo "jatkoroikka" on sen käytettävän laitteen mukana tuleva verme.

Ei tyhjene mikään, eikä ihan äkkiä tule "vuoto-ongelmia" jatkuvan virran piuhoissa.... kun se ovat
lyhyet ja suojassa.

Halvempaa kuin saippua, monipuolinen ja toimintavarma..... mitäs sitä ihminen muuta :D.
No.... jäähän amerikan ihmemaista tilaamiset, paypalit, postikustannusten ihmettelyt, jännäämiset
toimituksista.... ties mitä kivaa jää kokonaan väliin :kääk:.

Ei pidä nyt kenenkään ottaa tätä ylimaallisena viisasteluna, vittuilusta puhumattakaan.
Ainoastaan yhtenä näkemyksenä siitä, että sinällään yksinkertaisen asian voi mistään
tinkimättä myös pitää yksinkertaisena. Pokuhan tuolla heti alkuun kiteytti asian oikein osuvasti.

Tein ekax muijan pyörään tuollaisen" sytkäpistoke penkin alla jatkojohdolla ja sieltä tarvittaessa käyttöön". Emänta katseli ehkä kk ajan kun itse kytkin elektrooniset härpäkkeet mittariston viereen asennettuun pistokkeeseen ja sain ukaasin, että hänelle samalainen. Nyrpii kuulemma pidemmän päälle kaivaa tuo piuha penkin alta ja vielä enemmän kun unohdat ottaa sen sieltä ja joudut parkkeeraamaan mopon saadaksesi sen sieltä:p

No nyt on pistoke ns. Kojelaudassa:right:

Itse harkitsin jopa vaihtaa kaikki mopon plugit hella liittimiksi, todellisuus kuitenkin iski ja totesin että hommasta tulee liian kallista saavutettuun hyötyyn nähden. Ehkä jos joskus ostaa uuden mopon niin silloin uudet kujeet:jpstyle:

Itsekin kannatan takkilaukkua virran jakopisteeksi. Itsella sieltä löytyy lämpörotsin portaaton säädin ja toinen plugi kännylle/ vast. Vekottimelle. Tankkilaukusta just sopivan mittainen piuha mopon plugiin ja avot.

Mitäs jos laittasit satulan alle, tai johonkin muuhun suojaisaan + helposti käsille päästävään
paikkaan ihan normin (esim. Buildema, Motonet) suojatulpallisen ja kiinni ruuvattavan sytkäripistokkeen.
Akku on lähellä (lyhyet piuhat) ja sulake väliin.
Tällä tsydeemillä jatkuvan virran osio on varsin suojassa, eikä ole ahtaita vetoja joissa hätäpäissään
uitetut ja riittämättömässti hankausta vastaan suojatut piuhat sitten aikansa hinkkaavat kunnes:sad3:.

Tuosta ko. pistoketilasta vetelet sitten hyvää reittiä pitkin stongaan tarpeeseen sopivan "jatkoroikan",
millainen se sitten onkaan..... päistään tai lataukseen liittyvin osin.

Tällä systeemillä on kuitenkin aina olemassa perinteinen sytkäriliitäntä.... ties mihin tarpeeseen....
ja pidempien seisokkisessioiden ajaksi nykäisee sitten NAPS vaan sen roikan pään sieltä esim. satulan alta irti
Useinhan tuo "jatkoroikka" on sen käytettävän laitteen mukana tuleva verme.

Ei tyhjene mikään, eikä ihan äkkiä tule "vuoto-ongelmia" jatkuvan virran piuhoissa.... kun se ovat
lyhyet ja suojassa.

Halvempaa kuin saippua, monipuolinen ja toimintavarma..... mitäs sitä ihminen muuta :D.
No.... jäähän amerikan ihmemaista tilaamiset, paypalit, postikustannusten ihmettelyt, jännäämiset
toimituksista.... ties mitä kivaa jää kokonaan väliin :kääk:.

Ei pidä nyt kenenkään ottaa tätä ylimaallisena viisasteluna, vittuilusta puhumattakaan.
Ainoastaan yhtenä näkemyksenä siitä, että sinällään yksinkertaisen asian voi mistään
tinkimättä myös pitää yksinkertaisena. Pokuhan tuolla heti alkuun kiteytti asian oikein osuvasti.

Jep, muistan, kun tämän jo mulle jossain yhteydessä aiemmin heitit. Jos oikein ymmärsin, niin Suopokin tuohon saman ehdotuksen laittoi; pikkasen eri muodossa vaan eli hella-liittimellä sytkäriliittimen sijaan.

Nimenomaan keep it simple....mikäs sen yksinkertaisempaa kuin tilata tavara tässä sohvalla ja putoaa postarista ens viikolla. Emmää mittään ihmettele...tilaan ja tavara tulee..aina on tullut...

Mikä ihmeen bilteman sytkärisyndrooma sulla on....:D:D mä en tarvii sellaista mihinkään.. ei mulla ole reissussa mukana mitään puuhapeten työkalupakkia puukkosahoineen ja torex ruuvinvääntimineen. Mä en tartte sitä virtaa kuin USB:n kautta mun onnettomaan kännyyn:itkupilli:

Tää voi olla myöhäinen neuvo kaiken jeesusteluni jälkeen mutta jos keep it simple on mielessä niin laita tuohon tilaamaasi settiin on/off kytkin. Ei mitään muuta. Kytkin helppoon paikkaan ja siitä virrat pois kun mopo parkissa tai ei mitään ole latauksessa. Yber helppoa ja halpaa.

Itselläni on tuo virran ulostulo otettu takavalolta.

Vaikka navi tai joku muu härpäke (kahvalämppärit mm.) jäisi ON asentoon mopon sammuttua niin sammuu myös kaikki toiminto. Eli akku ei tyhjene. Virtaa tulee vasta sitten kun valot on päällä ja ajovalot syttyy ainoastaan silloin kun on virrat on päällä.

Oli kerran suoraan akulta (12 Ah) ja jäi navi päälle viikonlopuksi. Eipä lähteny ilman apuakkua maanantai aamuna käyntiin.

Jos vähänkin kosteaan paikkaan meinaa sen sytkäriliitännän laittaa, kannattaa siirtyä muutama askel venepuolelle ja ostaa sieltä pikkusen toisenlainen liitin kuin autopuolelta. Hintaa on kuitenkin 2-4 €, eli sama. Niissä ei yleensä ole sitä sulakerasiaa, mutta johtoa, liittimiä ja pihdit taitavat olla jokaisella, eli sinne väliin parin euron sulakemötikkä.

Jos vähänkin kosteaan paikkaan meinaa sen sytkäriliitännän laittaa, kannattaa siirtyä muutama askel venepuolelle ja ostaa sieltä pikkusen toisenlainen liitin kuin autopuolelta. Hintaa on kuitenkin 2-4 €, eli sama. Niissä ei yleensä ole sitä sulakerasiaa, mutta johtoa, liittimiä ja pihdit taitavat olla jokaisella, eli sinne väliin parin euron sulakemötikkä.

No jo on ja juuri näin. Nuukailua muutama euro, muutama kymppi. Kun niitä ja jos vain niitä naviohjeita käyttää, niin sen tärkiämpää, että pelaa kun tarvitaan. Ja jos kosteus pääsee sinne liitokseen ja lataus loppuu, jolloin mobiilinaviin riittää akustaan tehoa tunniksi, niin sen jälkeen voi tulla suuri pula, mikä maksaa moninverroin vs. että varman päälle laittaa nämä itse tehdytkin virran ulosotot. Ja varman päälle ainakin pelaa kun sen ulosoton sijoittaa penkin alle.

Back