• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

VISA kokemus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gaagamel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gaagamel

New member
tulin viime yönä norjan reissulta ja VISA kortin kanssa tapahtui seuraavaa. (mulle uus juttu, kaikki muut tietenkin tietää..)

Ihmettelin norjassa josain vaiheessa että miksi ei visalla saa enää tankattua. Onneksi oli norskikäteistä vaihdettuna. Ihmettelin edelleen ruotsissa että miksi visa ei toimi. Ihmettelin eilen suomessa että miksi visa ei toimi.Katetta piti olla ja olikin kun siirsin pankkitililtä rahat visalle että saa norjassa maksettua mitä tarvii. Tänään aamulla kattelin postit läpi ja sielä oli luottokunnalta kirje jossa pyydettiin välitöntä yhteydenottoa. Joku firma(tunnistamaton) oli yrittänyt 20 centin nostoa visatililtä ja luottokunta oli pistänyt kortin sulki. ihan mielenkiintoista... täytyy ottaa opiksi ja enemmän käteistä ens kerralla. Kai olisin saanu selvyyden siinä vaiheessa ku olis ollu rahat loppu ja alkanu soitteleen... pystyvät hetkeksi puhelinkeskustelun aikana tms avamaan lukituksen jos tarvetta.Huomenna täytyy tehdä niin ku täytyy saada visalta rahat pankkitilille. Uuden kortin tulo kestää viikon ja visa on siihen asti sulki.

-vk-

Minulle tuli kirje ex-luottokunnalta, että lähettävät uuden kortin. Vanhassa kortista on vielä n. vuosi käyttöaikaa jäljellä. Sanoivat vielä, että credit-ominaisuus saattaa lähteä vielä tällä välillä. Mikähän ihmeellisyys on meikäläisen korttiin iskenyt?

Ja kerrottakoon, ettei maksut ole jääneet väliin tms.

Minulle tuli kirje ex-luottokunnalta, että lähettävät uuden kortin. Vanhassa kortista on vielä n. vuosi käyttöaikaa jäljellä. Sanoivat vielä, että credit-ominaisuus saattaa lähteä vielä tällä välillä. Mikähän ihmeellisyys on meikäläisen korttiin iskenyt?

Ja kerrottakoon, ettei maksut ole jääneet väliin tms.

Saattaa lähteä?
Taitaa tarkoittaa sitä että lähti jo.
Joskus tekevät luottokelpoisuuden arvioita ilmeisesti kesken korttien voimassaolon, ja luulisi että luottosopimuksen yksipuolisessa irtisanomisessa on irtisanomisaika?

Mulla tasan vuosi sitten soittivat ykskaks luottokunnasta. Oli joku tietovuoto ollu jossain, jossa oli menny mukana mun kortin tiedot, ja laittoivat mun visan samantien kiinni. Oli kiva juhannuksen yli ootella uutta pankkikorttia, ku tottakai siinä visan kaa samassa kortissa oli mun päätilin pankkikortti. Mutta vakavasti siellä suhtautuvat kaikkiin tollasiin tietoturva-asioihin, joka on vaan helkutin hyvä juttu.

Mulla tasan vuosi sitten soittivat ykskaks luottokunnasta. Oli joku tietovuoto ollu jossain, jossa oli menny mukana mun kortin tiedot, ja laittoivat mun visan samantien kiinni. Oli kiva juhannuksen yli ootella uutta pankkikorttia, ku tottakai siinä visan kaa samassa kortissa oli mun päätilin pankkikortti.

Mutta vakavasti siellä suhtautuvat kaikkiin tollasiin tietoturva-asioihin, joka on vaan helkutin hyvä juttu.

Samaa mieltä. Joku tekstiviesti/sähköposti - juttu vois olla hyvä sillon kun on ite ulkomailla. Itellä on puhelinliittymäkin laitettu niin että ei toimi ulkomailla ku luuri päivittää itekseen mitä sattuu milloin sattuu.
Toki jos taloudessa on joku kotona tai tsekkaa postin niin sitä kautta tulee tieto. Saattaapi sitä tulla pidempikin reissu josain vaiheessa joten täytyy sitte miettiä vaihtoehtoisia juttuja...

-vk-

Mulla meni op pankin visa gredit/depit kortti vaihtoon "Turvallisuus syistä" uusi kortti uusilla numeroilla. Kortti oli ns. vanhan pankin ja käytän sitä aniharvoin joten ihme että siinä tuli jokin bugi. Tosin throttleMate palikat tais olla vimonen mitä sillä tilasin:grin:

joskus aikoinaan ajattelin et miks ihmisillä pitää olla useita luottokortteja niin kyllähän se on kätevää. Asuntolainan yhteydessä tuli lainat toisesta pankista sieltä luonnollisesti uusi visa ja jne. Tiettyyn toimintaan liittyen jätin vielä op pankin tilit käyttöön. Esim voit tilata netistä visalla aika huoletta ns. ei käyttökortilla kun et pidä sillä rahaa kuin tarvittavan määrän. Jos lähdet reissuun niin otat ns. 2 kortin messiin ja sinne hilloa tarvittava määrä. jos kortti nussitaan niin ei missään vaiheessa ole pelkoa oikean käyttötilin tyhjentymisesta:thumbup:

Juurikin tän takia en itse reissaa ilman useampaa eri luottokorttia. Yleensä mukana on ainakin kolmen eri puulaakin laput (Visa, Master, Diners). Tuokaan ei pelasta jos jostain syystä huitsin kuikassa ei toimikaan kortit lainkaan. Lokaalia valuuttaa pitäisi yrittää pitää aina jonkinverran mukana. Ei vaan tahdo olla mahdollista jos matkan aikana vaihtaa maata melkein päivittäin, eikä liiku pelkällä euroalueella.

Useamman kerran on ongelmiin tullut reissussa törmättyä ja tuo Diners on sitten pelastajana toiminut.

Minulla oli vastaava tilanne (likimain Diesel'in case) aivan kesäkuun alussa ja Norja oli edessä.

Onneksi kirje tuli kotiin edellisenä iltana ennen matkaan lähtöä ja otin sen mukaan.

Soitto luottokuntaan (siihen numeroon joka kirjeessä oli), kun kortti tökki ja kuulemma pystyisivät tarvittaessa avamaan kuulemma visan credit puolen uudestaan väliaikaisesti jos tarvis.
Ja valittaessa Debit puoli toimii kuulemma normaalisti (kun samassa kortissa oli on molemmat).

Käytin debittiä ilman ongelmia koko loppumatkan. Kun kotiin pääsin, uusi kortti oli odottamassa.

Yhteenvetona:
Huonoa tiedottamista pankeilta, kun itse joutuu toiminnan kautta huomaamaan toimimattomuuksia tällaisista asioista, ennenkuin heidän tiedote ehtii perille.

ja luulisi että luottosopimuksen yksipuolisessa irtisanomisessa on irtisanomisaika?

Eipä taida olla, ainakaan Aktian sopimusehtojen mukaan:

Pankilla ja palveluntarjoajalla on oikeus purkaa Visa-
korttisopimus, kieltäytyä uusimasta myönnettyä korttia ja
vaatia laskun maksua välittömästi, jolloin kortinhaltijan on
palautettava kortti välittömästi, jos:

Ja joukko itsestään selviä reunaehtoja. Mitään itisanomisaikaa ei siis pankin puolelta ole.

Samaa mieltä. Joku tekstiviesti/sähköposti - juttu vois olla hyvä sillon kun on ite ulkomailla. Itellä on puhelinliittymäkin laitettu niin että ei toimi ulkomailla ku luuri päivittää itekseen mitä sattuu milloin sattuu.

Kannattaa estää pelkkä roaming, eli estä pelkkä ulkomaan data niin muuten puhelin toimii ok.
Ja tekstiviesti olisi kyllä hyvä informaatiomuoto tällaisissa korttien suluissa.

Eipä taida olla, ainakaan Aktian sopimusehtojen mukaan:

Pankilla ja palveluntarjoajalla on oikeus purkaa Visa-
korttisopimus, kieltäytyä uusimasta myönnettyä korttia ja
vaatia laskun maksua välittömästi, jolloin kortinhaltijan on
palautettava kortti välittömästi, jos:

Ja joukko itsestään selviä reunaehtoja. Mitään itisanomisaikaa ei siis pankin puolelta ole.

Nordealla mulla näin:

13. Luottosopimuksen voimassaolo ja irtisanominen
Luotto on jatkuva luotto ja luottosopimus on voimassa toistaiseksi.
Luotonsaaja voi kirjallisesti irtisanoa luottosopimuksen päättymään välittömästi ja luotonantaja kahden (2) kuukauden irtisanomisajalla.
Luotonantajalla on oikeus purkaa luottosopimus välittömästi, mikäli luotonsaaja on antanut luotonantajalle harhaanjohtavia tietoja luottoa haettaessa. Sopijapuolella on oikeus purkaa luottosopimus välittö- mästi, mikäli toinen osapuoli on olennaisesti rikkonut tämän sopimuksen ehtoja.
Irtisanomisen/purkamisen jälkeen kortin käyttäminen on kielletty, kortti on leikattava useampaan osaan ja pyydettäessä palautettava luotonantajalle takaisin. Irtisanomisen/purkamisen jälkeen jäljellä oleva luotto maksetaan loppuun luottoehtojen mukaisesti.
Luotonantaja ilmoittaa luottosopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta kirjallisesti luotonsaajalle.

tottuj ja ts18056, FYI, teidän kommentit eivät liity tämän ketjun ongelmaan.

tottuj ja ts18056, FYI, teidän kommentit eivät liity tämän ketjun ongelmaan.

Ai siihen, että kortti lakkaa yllättäen toimimasta? Mihin sitten?

Ja noihin tekstiviestijupinoihin jatkoa (edelleen kortin sopimusehdoista):

Muissa sulkemista koskevissa tapauksissa ilmoitus tehdään etukäteen kirjallisesti postitse tai erikseen sovitulla tavalla sähköisesti. Ilmoitus voidaan kuitenkin tehdä sulkemisen jälkeen, jos se on vahinkojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi perusteltua. Ilmoitusta ei myöskään tehdä ennen kortin sulkemista, jos se vaarantaisi kortin käytön luotettavuutta tai turvallisuutta. Ilmoitusta ei lainkaan tehdä jos ilmoituksen tekeminen on laissa kielletty.

Eli tekstiviesti lienee mahdollinen, jos se erikseen sovitaan. Katsokaa mihin nimenne laitatte.:D

Back