• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Visiirin käyttöikä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xlh
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

xlh

New member
Ostin Nolan n93 kypärän joka nyt on vaihtunut uudempaan malliin.Olisi viimeiset mahdollisuudet ostaa vara-visiirit,muttei hajuakaan miten usein niitä tarvii vaihtaa.Jos ei kurahanskalla pyyhi tai muuten mene tarkoituksella naarmuttamaan,voiko visiirin ikä edes hyvällä tuurilla olla sama kuin kypärän eli noin 5 vuotta?

Mulla lähtee neljäs kausi samalla visiirillä.. tää on ollut poikkeuksellisen kovapintainen. Ei oo vielä vaihtokunnossa..

Ei voi. Visiiri saattaa mennä pilalle jo hyvinkin pian, riippuen siitä miten ja millä sitä pyyhit. Olkoonkin naarmuuntumaton jne.
Kypärä kestää sen viitisen vuotta, jos et tiputtele sitä asfaltille tai muulle kovalle pinnalle, etkä ole maalaillut siihen mitään hässäköitä.
Suomen oloissa ei kypärää pilaa UV- säteily, vaan "pään sisäiset höyryt". Ja jatkuva vesisade joka imeytyessään pehmusteisiin saa sinut epäilemään omaa puhtauttasi..
biggrin.gif

No joo..tosiasiassa..visiirit ovat kulutustavaraa jotka kannattaa vaihtaa jo oman turvallisuudenkin vuoksi. Ja vaikka ei itsestä niin välittäisikään, niin ainakin toisten.

Kiitos vastauksista,tiedä sitten tuliko yhtään viisaammaksi.Eihän tuo paljoa maksaisi ,30e(vrt.Arain visiiri).

Shoein visiiri kesti n. 5 vuotta, kunnes oli niin täynnä pieniä naarmuja, että vaihtoon meni. Jotenkin sellainen mutu tuntuma olisi, että noi "peili visiirit" olisi helpompia naarmuuntumaan / kulumaan?

Itellä kesti kuukauden.
bawling.gif

Tippui kypärä mukavasti tankin päältä suoraan visiirilleen, nyt sitten keskellä visiiriä oikein mukavat jäljet.
crazy.gif

Mutta eiköhän ne kestä muutaman vuoden hyvällä tuurilla.
smile_org.gif

Visiriiä ei pyyhitä,se pestään.En aja huonolla visiirillä,sen verran on tullut neljässäkymmenessä ajokaudessa kokemusta.Kyllä se vaihtuu kun sen aika on..

Osta pois. Lentohiekka hioo parissa kolmessa ajokaudessa visiirin pinnan sumeaksi – siihen tottuu, mutta eron huomaa heti kun katselee maailmaa uuden visiirin takaa. Ja ekassa sateessa hymyilyttää, sillä vesi poistuu sileästä visiiristä liukkaammin.

Ainakin mun mielestä visiirin ikä riippuu enemmän kilometreistä kuin vuosista. Omat visiirit vaihtelen noin yhden kesän jälkeen. Vaikeaa kuvitella ainakin mun kilometreillä edes kahta suvea samalla visiirillä.

voiko visiirin ikä edes hyvällä tuurilla olla sama kuin kypärän eli noin 5 vuotta?
Kypärä jo 5v päästä vaihtoon
eek.gif
Ei noihin kyllä minun tietääkseni mitään "parasta ennen" leimaa ole tehtaalla painettu ja irroitettava vuori auttaa huomattavasti "sisäsiisteydessäkin". Näin Schuberthini taitaa kohta jo vietellä 8v synttäreitään ja yhä alkup.visiirillä mennään. No onhan tuohon akkunaan jo toki muutama naarmu tässä vuosien saatossa tullut, mutta en kyllä katso sen vieläkään olevan edes lähellä vaihtotarvetta. Sadekelillä hyvä vahapinta takaa riittävän näkyvyyden
cool.gif

Toki joukossamme on myös perfektionistejä, joille jo yksi pulun kakka mopon katteessa on maailmanloppua vastaava tilanne, mutta se heille suotakoon
wink.gif

Itellä menee se 1 visiiri per ajokausi.
Kypärän mukana tullut alkuperäinen kestää nyt toista kautta.
Mutta käytän peilivisiiriä/tummaa niin ne menee vaihtoon.
Syynä se että ne naarmuttuu niin helposti.

Näin Schuberthini taitaa kohta jo vietellä 8v synttäreitään ja yhä alkup.visiirillä mennään. No onhan tuohon akkunaan jo toki muutama naarmu tässä vuosien saatossa tullut, mutta en kyllä katso sen vieläkään olevan edes lähellä vaihtotarvetta.
Ehkä visiireissä on isoja eroja. Omaani (Nolan) olen käsitellyt äärimmäisen huolellisesti (aina esiliotus märällä talouspaperilla, ei mitään hankausta, kuivaus vain ravistelemalla jne) mutta kyllä siinä oli jo riittävästi pientä kiveniskemää yms. nirhamaa.

Sadekelillä hyvä vahapinta takaa riittävän näkyvyyden.
Mites toi toimii käytännössä? Eihän vahoja voi pestä joka päivä pois? Riittääkö siis vain huuhtelu?

Kaksi kautta menee jos ei sohlaa. Sitten alkaa olemaan sen verran naarmuja että vaihdan koko kypärää. Yleensä.

Visiiriaihetta alle millin päästä sivuten:

Miten pitkään teillä on Pinlockit säilyneet käyttökelpoisina? Itse hommasin sellaiset tekniset ihmeet kahteen visiiriin viime kevättalvella, ja hienosti toimivat läpi ajokauden. Nyt kuitenkin molemmat menevät ulkopinnaltaan huuruun aika helposti. Välitila kalvon ja visiirin välissä näkyy pysyvän suht kirkkaana. Ostin kuitenkin uudet, kun ei kevyet puhdistustoimetkaan auttaneet, huuruun meni helposti.

Oiskohan noiden käyttöikää pystynyt joillakin toimilla vielä jatkamaan?

voiko visiirin ikä edes hyvällä tuurilla olla sama kuin kypärän eli noin 5 vuotta?
Kypärä jo 5v päästä vaihtoon
eek.gif
Ei noihin kyllä minun tietääkseni mitään "parasta ennen" leimaa ole tehtaalla painettu ja irroitettava vuori auttaa huomattavasti "sisäsiisteydessäkin". Näin Schuberthini taitaa kohta jo vietellä 8v synttäreitään ja yhä alkup.visiirillä mennään. No onhan tuohon akkunaan jo toki muutama naarmu tässä vuosien saatossa tullut, mutta en kyllä katso sen vieläkään olevan edes lähellä vaihtotarvetta. Sadekelillä hyvä vahapinta takaa riittävän näkyvyyden
cool.gif

Toki joukossamme on myös perfektionistejä, joille jo yksi pulun kakka mopon katteessa on maailmanloppua vastaava tilanne, mutta se heille suotakoon
wink.gif
En luokittelisi itseäni perfektionistiksi, mutta...
Joillakin tuo sinun 8 kautta tarkoittaa 350.000-400.000 kilometriä, minulla viimeiset kolme suvea yhteensä yli 120.000 kilometriä, joten visiiri/kesä ei paljon tee enää kustannuksia / kilometri
smile_org.gif

Yhdeksäs kypärä on menossa (tosin kaksi niistä vaihdettu kolhun takia), reilu 35 vuotta ja noin 700.000 km sitten aloitettiin Oheilla.

En luokittelisi itseäni perfektionistiksi, mutta...
Joillakin tuo sinun 8 kautta tarkoittaa 350.000-400.000 kilometriä, minulla viimeiset kolme suvea yhteensä yli 120.000 kilometriä, joten visiiri/kesä ei paljon tee enää kustannuksia / kilometri
smile_org.gif

Yhdeksäs kypärä on menossa (tosin kaksi niistä vaihdettu kolhun takia), reilu 35 vuotta ja noin 700.000 km sitten aloitettiin Oheilla.
No juu, pitänee tässä kohtaa tunnustaa että viime kaudella tuli pohjanoteeraus. "Valtaisat" 2.500km koko kesänä
blush.gif
Mutta ei se normaalinkaan kesän ajelut mulla ole koskaan 10.000km rajapyykkiä saavuttanut. Elikkäs tuosta nopsasti laskeskellen mulla on km samanverran yhteensä kuin teikäläinen kelaa kesässä tai kahdessa
lookaround_orig.gif

Vasta yksi kausi takana eli kommentit ei perustu hirveän pitkään kokemukseen.

Kausi 18tkm ja Shoei visiiri (kirkas) vaihtokunnossa. Noin puolet ajoista käytin vielä toista visiiriä.

Virheitä tein puhdistuksessa. Eli putsasin kyllä usein, mutta liian hankaavalla tekniikalla. Jatkossa enemmän tekniikkaa jossa huuhtelen kunnolla ja liotan itikat pinnasta enkä hankaa.

Toinen visiirin ikää laskeva asia oli tietysti se, että ajoin loppu syksystä rapakeleillä ja ei voinut kuin pyyhkiä hanskalla visiiriä ajossa, että näki edes eteensä.

Jos olisin hoitanut oikein ja ollut ajamatta rapakeleillä, niin varmaan toinenkin kausi olisi helposti mennyt samalla visiirillä.

Ja varmasti toinen vaihtaa herkemmin kuin toinen. Itse en tykkää, kun pimeällä ja sateella autojen valot hajoaa koko visiirin alueelle ettei näe mitään vaikka visiiri normaalissa päiväajossa olisikin ok. Tuossa vaiheessa mielummin vaihda visiirin, kun taas joku toinen pitää sitä vielä 2v.

Visiirin kestävyyteen vaikuttaa myös se, miten tauolla kypärän siihen tankoon laittaa roikkumaan...

Mieluten niin ettei se visiiri ota kiinni kahvoihin
withstupid.gif

(ekan kauden kesti visiiri nro.1, visiiri nro.2 on kuin uusi nyt kun kolmas kausi pärähti käyntiin)

Valistumattoman valistunut veikkaus: 2 kautta keskimäärin.

Jos ajaa vähän, siisteissä keleissä, on huolellinen kypärän käsittelijä ja pedantti pesijä, niin jopa 5 pitkää vuotta. Jo taas päinvastainen tapaus, 1 kausi korkeintaan.

Oma Shoei Raid II kirkas meni nyt vaihtoon 2 kesän jäljiltä. Vanha pinlock sai kuitenkin vielä kelvata.

-hh-

Back