• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Visiirin putsinki

voima-makkara

New member
voi olla että on keskusteltu...

Mutta mutta...

Ostinpan kypärän tuossa taannoin ja lähtiessäni puljusta myyjä vannotti ettei sitte MITÄÄN ainetta visiiriin...? Ja minä kysymään että eikö ees fairya? EI! Eikö ees niitä jotka ovat tarkoitettu visiirille?EI! kuulemma ainoastaan vettä, jos ei lähde nii sitten liuotat vedellä.

Eli mites on, eikö sitä nyt saa sitte mitää enää laittaa?

Kuulostaa hieman kummalliselta. Onko sun skypässä jokin erikoisvisiiri, vai ihan tavan kirkas? Minkä merkkinen kypärä muuten.

Samanlainen oli oolraitissa kanta XR-1000:ta ostaessani. Pesu vedellä ja tarvittaessa märkä paperi visiirille joksikin aikaa liottamaan tiukemmat hyttysen raadot.

no johan on...ai että pitäs vissiin siis viettää useampi tovi sitä visiiriä putsatessa..pöh,fairya olen aina käyttäny ja käytän jatkossakin  
tounge.gif

ainoa mitä olen varonut niin huurteenestokalvoa siellä visiirin sisäpuolella,se kun naarmuuntuu tooodella helposti.....

Iridiumvisiirikään ei ole mennyt miksikään, vaikka olen pessyt ötökät aina käyttämällä haaleanlämpöistä vettä ja Fairya. Kannattaa huolehtia, että vettä käytetään riittävästi ja Fairya otetaan vain pieni tippa. Kuivaamiseen olen käyttänyt kameran optiikalle/silmälaseille tarkoitettua "silkintyyppistä" todella pehmeää ja nukkaamatonta liinaa.

Sitruunafairya ja vastaavia ei suositella käytettäväksi edes  silmälasien pesussa, sillä sitrushappo voi kuulemma vahingoittaa heijastamatonta/kovitettua pintaa.

Visiirin mukana tulleessa lappusessa taisi lukea, että valkaistujen paperien (talouspaperit) käyttö kuivaamiseen ei ole suositeltavaa. Visiiri saattaa ajan mittaan harmaantua.

Visiirien käyttöikä on kuitenkin rajallinen, joten veikkaan että normaalikäytössä visiiriä ei saa pilattua ennen kuin olisi muutenkin aika vaihtaa se uuteen.

Samanlaiset ohjeet sain aikanaan Arain Condorillekin, jossa ihan perusvisiiri ilman härpäkkeitä.

Vissiin helpointa pelotella asiakkaat ja kieltää kaikki vettä vahvemmat aineet
biggrin.gif

Enpä tosin ole juuri muuta käyttänytkään kuin vettä ja jonkun kerran jotain visiirinputsausliinaa, joka jostain työnnettiin ilmaisjakeluna mukaan. Hyvin on visiiri lähetenyt puhtaaksi, kun muistaa raadot siivota aina tuoreeltaan.

Onkos kukaan kokeillut visiirille noita tietokoneen näytön putsaukseen tarkoitettuja puhdistusliinoja.

Onkos kukaan kokeillut visiirille noita tietokoneen näytön putsaukseen tarkoitettuja puhdistusliinoja.
Jos aiot koittaa, niin kokeile niitä jotka on tarkoitettu läppäreiden näytölle ja lättänäytöille. Lasiselle akvaarionäytölle tarkoitetut liinat ovat karkeampia ja sisältävät kovempaa ainetta (jonkun sortin alkoholiahan se on).

Zidanelle: Valkaistun paperin käytön kieltäminen perustuu siihen, että valkaistussa paperissa kuidut ovat kovempia ja käsittelystä johtuen pystyssä. Eli paperin pinta on karkeampi ja avoimempi, kuin valkaisematon. Mutta pääsyy on siis se, että kun valkaisussa poistetaan sellukuidusta pigmentti, kuidusta tulee kovempi.

Ja kauppahan oli Bikeworld-tuupakka.
Haiskahtaa vähän Arai Finlandille, heidän "koulutuspäivillään" levitellään sellaista uskomusta, että jotkut pesuaineet haurastuttavat visiiriä, joka sitten hajoaisi esim. kiveniskusta palasiksi. Jollakin tosi tiukalla aineella kuten nestebutaanilla tai vastaavalla tämä onnistuu tuosta vaan, mutta ei tavan kaupan aineilla edes pitkällä aikavälillä.

voi olla että on keskusteltu...

Mutta mutta...

Ostinpan kypärän tuossa taannoin ja lähtiessäni puljusta myyjä vannotti ettei sitte MITÄÄN ainetta visiiriin...? Ja minä kysymään että eikö ees fairya? EI!
Poisti tuossa kaksi vanhaa kypärää käytöstä ja niiden visiiriä on kyllä putsailtu Fairyllä, auton ikkunanpesuaineella, silmälasienpesuaineella ja aika monella muullakin pesuaineella. Molemmat visiirit ihan kirkkaita, kylläkin naarmuisia.
Mutta sitten kokeilin miten helosti ne särkyvät: niitä lyötiin vasaralla, ruuvimeisselillä, kivellä ja vasta kirves sai huomattavaa vahinkoa aikaan. Toinen oli Shoei ja BMW System 2.
En tiedä onko visiirit nykyisi huonompaa tekoa mutta nuo eivät helposti särkyneet eikä murenneet palasiksi.

runsas vesipesu että saa kaikki naarmuttavat rojut pois pinnasta, _puhdas_ mikrokuituliina.

Tällä lailla on musta Tour-X visiiri säilynyt lähes naarmuttomana kohta 1.5 ajokautta.

Pata-pataa niin lähtee hytyset
buttrock.gif
Itte oon kanssa käyttänyt märkää-pehmeää paperia visiirillä ja elukät jää siihen kun ottaa pois.

Sain vuosia sitten kaverilta vinkin, että osta Plediä ja sitä sitruunaplediä nimenomaan. Ja sillä kun suihkuttaa ja antaa tovin vaikuttaa niin kyllä lähtee hyttyset ym. töhnät visiiristä ja kypärästä myös ja jää vielä suht hyvä tuoksukin jos sitä sattuu venttiileihin menemään.

Noissa kypärien visiireissä on ilmeisesti jonkinlainen pinnoite..

Mun silmälaseista on tuo heijastusten-esto-kalvo vaurioitunut kun oon putsaillu (pakon sanelemana ja laiskuuttani) kuivalla rätillä/paidan kulmaan ja sitruunafairyä olen käyttänyt kun en ole tiennyt, ettei sillä saa putsailla (15 vuotta lasit päässä, eikä silmälasiliikkestä ole jaksettu mainita asiasta, tapahan se on sekin saada ihmiset ostamaan uusia laseja
mad.gif
). Linssien pinta ensin harmaantuu ja sitten pinnoitteesta lähtee pisteittäin pinnoitetta pois kunnes pinnoite pehmenee niin, että se lähtee ihan kynnellä raaputtamalla pois. Muovilinssi pinnoitteen poistuttua naarmuuntuu todella helposti (kuten varmaan myös kypärän visiiri). Tavallisella fairyllä harmaus lähtee hetkeksi pois.

Itse olen huomannut, että kun tuosta Arai Condorista ei visiiriä jaksa ottaa aina pois ja kun pinlockkikin on kiinni, niin kostutan mikrokuituliinan kulmaa vedellä ja pyyhin sillä märällä osuudella kypärän kauttaaltaan ötököistä ja kuivaan sitten loppuosalla. Hyvä tulee. Jos vaikka peilin reunasta jää hieman kumia visiiriin niin, laitan visiirin likoomaan lämpimään fairyveteen, ei tarvitse sen jälkeen kuin kuivata niin on taas puhdas.

aikoinaan omistin tummennetun visiirin,ja olin jo ennenkin
vetänyt vahaa ulko/sisä puolelle auttaa sisä puolella ettei
huuruun niin helposti ja ulkopuolella sateella vesi lähtee
liukkasti,no tuohon tummaan visiiriin tei saman operaation
ja siinnä olikin kädessä kirkas läpinäkyvä visiiri.

mitä lie maalia ollut,mutta vielä nykyäänkin olen jossain
visiireissä nähnyt varoituksen "kovien" aineiden käytöstä,
kyllä ne ötökät lähtee pelkällä vedellä(lämpimällä) ainakin
jos jättää kostean pyyhkeen hetkeksi visiirin päälle.

Matkavihje: pari pehmeää kangasrättiä mukaan (nykäisty vanhasta kangaspyyhkeestä tai sideharsoa), toinen kastettu runsaaseen veteen jossa on 1-2 tippaa tiskiainetta ja josta liiat vedet puristettu, toinen kuivaamiseen.  Märkä rätti säilyy pakastepussissa tiiviisti pakattuna päiviä, kuivan rätin kietaiset saman pussin ulkopuolelle ja ympärille kuminauha. Lähtee ötökät, ei naarmuta, on aina käytettävissä eikä vie paljoa tilaa.  
062802moto_prv.gif

Back