• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

vn 900 testejä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ja.p.i
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ja.p.i

New member
Tervehdys!

Onko kukaan sattumut näkemään testejä/arvosteluja jossain julkaisussa vn 900:sta?

Jos on niin missä?
 
Tervehdys!

Onko kukaan sattumut näkemään testejä/arvosteluja jossain julkaisussa vn 900:sta?

Jos on niin missä?
http://www.motorcycledaily.com/16march06_vulcan900.htm

http://motorcycles.about.com/library/userreviews/ucrevbikes530.htm

http://www.biketestusa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=3360&Page=2

Omat kokemukset (6300 km)

+ hyvä ruiskusysteemi
+ hihna, huoltovapaus, äänetön kun säädössä (tarkka)
+ pieni kulutus ja pitkä kantama (400+ km)
+ mukava ja helppo ajaa, vakaa
+ hyvät ensiasennusrenkaat (Dunlop 404)
+ kuin isolohko mutta 70 kiloa kevyempi
+ kulkee kokoisekseen sen mitä tarvitseekin
+ vääntää  ja vetää ihan eri tavalla kuin edeltäjänsä VN800
+ ajaa kuin matkapyörää kun lisää sopivan pleksin
+ polttoainemittari ja kello (vrt VN800)
+ paremmat jarrut (nyt levy takana)

- mekaaniset äänet, ensiöveto ja vaihteisto (jos joku myisi tarvikkeena kaksoisviistotut ensiövetorattaat 300 eur niin liitäisin kauppaan)
- tarpeettoman lyhyet välitykset, vaihteissa tiheä porrastus, saisi olla optiona pidemmät välitykset, nyt vastaa kaasuun "aina" mutta "loikkari" olisi käytännössä kiva
- tarvikkeita vielä vähän (poistuva ongelma)
- joitain lastentauteja (tähän mennessä kadonnut yksi rekisterikilpi, lampun kiinnitys liian löysä ja muuta pientä)

Kokonaisuutena ja hinnan huomioiden hyvä pyörä, jossa joitain pieniä lastentauteja. Hyvästä kokonaisuudesta ärsyttämään nousee vain kaksi asiaa. Ensimmäinen on historiallinen, eli VN800:sta perityvä ensiövälityksen ja vaihteiston mekaaniset äänet (volina). Tämä tietyllä tavalla kuuluu suoriin hammasrattaisiin, mutta on ärsyttävä. Muut saavat aikaan hiljaisempia pyöriä. Koneen runko on otettu pitkälti suoraan VN800:sta, mutta ainakin olisi voinut toivoa että ensiövedolle olisi tehty jotain. Nyt kun vääntöä on enemmän niin ääntäkin on samassa suhteessa enemmän.

Toinen on minun makuuni liian lyhyet välitykset. On tietty syitä miksi ne on valittu, mutta optiona saisi olla lisää välityksiä.

Kokonaisuutena voisi sanoa että hyvä pyörä, muutama lastentauti, muutama "perinteinen" asia jotka olisi voinut korjata ja paljon jotka on korjattu. Hyvä hinta-laatu suhde.
 
Moi,
tuohon jannep:n listaan vielä hieman lisää, eli:

http://motorcyclecruiser.com/roadtes...._900_lt

Lisäksi Jenkeissä on Kawasakiaiheinen foorumi, jossa on viime aikoina keskusteltu vilkkaasti nimenomaan 900:n tiimoilta. Kommenttien mukaan pahempia lastentauteja ei pelissä ole ilmennyt:

http://www.kawasakimotorcycle.org/forum/kawasaki-cruisers/

Sitten uusimmassa MCnytt -lehden numerossa 7/06 oli parin sivun koeajoartikkeli, jos ruotsin kieli on hallussa.

Omat kokemukseni (1,5kk) ovat tähän mennessä voittopuolisesti positiivisia. Mutkateillä(kin) hyvä ajettava. Jos jotain negatiivista haluaa ottaa esiin, niin tuo aiemminkin mainittu voimansiirron ujellus hieman häiritsee. Ainakin hiljaisemmissa nopeuksissa.
 
Jeah jne.
5500+ km takana veeännällä, eikä hirveästi ole moitteita. Nuo samat mitä Janne jo mainitsi ovat kyllä hivenen häirinneet, mutta yli on niistäkin päästy yöunia menettämättä.
Vääntöä tuntuu riittävän, joten todellakin ihmetyttää välityksen tiheys. Ja on muuten aivan törkeen hyvä kanttailtava! Ensimmäinen pyörä, jolla silloin tällöin jalkalaudat raapii maata. En siis ole mikn ratahirmu... On vaan niin kovin luottamusta herättävä, että jopa mä uskallan vähän keinuttaa.
Ja onhan se aika helvetin kaunis.
 
No pitäis kai olla hiljaa, kun en mitn tajua...
En ole löytänyt kuudetta vaihdetta , enkä huomannuut niitä yli 170 heppaa. Perkele mä en löydä edes ketjuja tästä.
Nuo kaikki minulle osasi kertoa uusi hieno suomenkielinen manuaali, joka postiluukusta tänään putkahti...
 
No pitäis kai olla hiljaa, kun en mitn tajua...
En ole löytänyt kuudetta vaihdetta , enkä huomannuut niitä yli 170 heppaa. Perkele mä en löydä edes ketjuja tästä.
Nuo kaikki minulle osasi kertoa uusi hieno suomenkielinen manuaali, joka postiluukusta tänään putkahti...
Jaa, se on sitten kaikkien VN900:n ohjekirjojen kuorissa 10R:n tms. ohjekirjat.. Minä kun ajattelin että se minkä itse sain oli sattumakappale.

No, olihan siinä saatekirjeessä kovasti pahoiteltu sitä että ohjekirja on myöhässä, parempihan se nyt on että tulee edes väärä ohjekirja myöhässä kuin ei mitään  
tounge.gif


Olisikohan siellä Sumekolla laittaa korjaamo-oppaita? Sellainen kyllä kelpaisi tuon suomenkielisen ohjekirjan sijaan. Siis VN900:n korjaamo-opas...

Sitä korjaamo-opastahan tarttis kun kutonen ei mene päälle, ketjut luistaa vaikka kuinka niitä rasvaa  ja sisäänajokin tuli tehtyä huolellisesti kertaakaan ylittämättä 6000 minuuttikierrosta sisäänajon aikana  
 
033102bebe_1_prv.gif
 
Soitin Sumekolle ja lupasivat laittaa uuden manuskan heti, kun kirjapaino on saanut virheensä korjattua. Syssymmällä siis, epäilen ma.
 
Soitin Sumekolle ja lupasivat laittaa uuden manuskan heti, kun kirjapaino on saanut virheensä korjattua. Syssymmällä siis, epäilen ma.
No, ei silti, englanninkielinen korjaamo-opaskin on viturallaan:

http://www.kawasakimotorcycle.org/forum....rn.html

I'm happier than A PIG in SH*T. I picked up my bike this afternoon. The shop manager said that the problem was the tension of the belt drive. Here's what took place:

Yesterday the tech adjusted the belt tension and the rear wheel to the specs in the Kawasaki Tech manual. After taking it for a spin they noticed that the noise did not improve or was actually worse. That's when the shop man contacted Kawasaki for advice regarding the belt tension and the specs in the manual (the specs in the manual have the belt tension very, very tight). The shop man told me that the manual specs were not correct in the manual and that the shop tech then adjusted the belt to a modified (little less tension) spec.

Jo mä aattelinkin että miten jumalauta toi remmi on vedetty niin kireelle että soi. Sehän oli tiukka kuin lattarauta. Hyvä että tuli otettua oma järki käteen. Ettei se linjausohjekin olisi pielessä. Ei kai nyt kukaan insinööri päästä käsistään laitetta joka vetää hirveällä ulinalla hihnasta mustaa jälkeä hihnapyörän reunaan, kun kerran sen saa säädettyä äänettömäksikin! Onkohan muuten linjausmerkit stanssattu taka-haarukkaan oikein? Nimittäin niiden mukaan takapyörän piti olla suorassa, mutta eipä ollut kun käytiin tuota hihnaa säätämään.  

VN800:ssa erityisesti varoiteltiin liian tiukan ketjun vaaroista (syö laakerit / poskilaakerin vaihteistosta) ja Scootworksin jälkiasennus-hihnapaketin tiedetään hajottaneen vaihteiston pääakseleita/laakereita jos hihna on liian tiukalla. VN900:ssa näyttäisi olevan ~sama vaihteisto/ensiöveto.

Sanon kyllä että prkle jos mun vaihteisto kerkesi saada siipeensä tuon virheellisesti dokumentoidun hihnan kireyden takia ja vonkuu nyt sen takia  
veryangry.gif


Ylikireellä hihnalla pyörä luovutettiin ja ilmeisesti virheellisen korjaamo-oppaan mukaan tarkastettiin 1tkm huollossa kun marmatin että hihna huutaa, joten IMO mahdollisen laskun kuittaa Kawasaki.
 
Jo mä aattelinkin että miten jumalauta toi remmi on vedetty niin kireelle että soi. Sehän oli tiukka kuin lattarauta. Hyvä että tuli otettua oma järki käteen.
Ymmärsinkö oikein, että sääsit hihnaa löysemmälle? Jos näin, niin pystytkö sanomaan mihin hihnan kireys noin näppituntumalla asettui? Tuntuu itsellä olevan myös tosi kireäksi säädetty. Sen saa suht voimakkaasti painaen liikkumaan mitta-asteikolla vajaat puolitoista pykälää.

Katselin itse, että stanssien mukaan takapyörän pitäisi olla linjassa, mutta pitää tsekkailla sitäkin vielä tarkemmin.

Ja jos rattaat ovat kärsineet, et taatusti tule olemaan ainoa.
 
Ymmärsinkö oikein, että sääsit hihnaa löysemmälle? Jos näin, niin pystytkö sanomaan mihin hihnan kireys noin näppituntumalla asettui? Tuntuu itsellä olevan myös tosi kireäksi säädetty. Sen saa suht voimakkaasti painaen liikkumaan mitta-asteikolla vajaat puolitoista pykälää.
Mulla menee nyt voimakkaasti painamalla ehkä reilu 2 pykälää. Korjattu ohje sanoo 2-3 pykälää, mikä tuntuu näpillä olevan järjellinen kiristysarvo.

Ennen säätöä sai painaa olan takaa että sai yhden pykälän. Se mihin sitä verrattiin oli 5kg/1 lovi (en tiedä millä ne kilot mitattiin) ja silloin se oli niin tiukka että soi.

Kun tuo ohjeen mukaan katsottiin 1tkm huollossa ja edelleen metakka oli melkoinen, niin ajoin ensin vanhan HD -miehen luo, eli siihen vanhan Hämeenlinnan tien varressa Riihimäen kohdalla olevaan pajaan jossa tyyppi rakentelee Harlikoita ostamaan teflon -sprayta. Siinä sitten ihmeteltiin porukalla ja oltiin molemmat sitä mieltä että johan on remmi tiukalla.

Sitten ajelin 400 km reissun ja Teflonikin kului alle 200 km -matkalla olemattomiin, ruiskin pariinkin otteeseen sitä hihnaan, lisäksi hihnapyörän reuna alkoi mustua hihnan painaessa sitä vasten. Alkoi tulla tunne että näin tämä ei voi olla.

Seuraavana päivänä vein pyörän Silkomaalle (Kawasaki -merkkihuolto) ja otettiin pyörä nosturille. Sinne ajaessa kuulin ensimmäisen kerran hihnan metelin yli että pyörässä on vaihteisto, sitä ennen se oli ~äänetön. Tyyppi linjasi takapyörän ja veti hihan omasta mielestään oikeaan kireyteen. Kävi tismalleen sama kuin tuolle jenkkityypille, kaikki hihnasta tulleet äänet katosivat ja hihna pyöri keskellä hihnapyörää. Tietty minäkin olin asiasta iloinen kuin sika vatukossa.

Sitten 3800 km paikkeilla alkoi kuulua voimistuva volina voimansiirrosta joka lisääntyy koko ajan. En tiedä liittyvätkö toisiinsa, mutta ehdin kuitenkin ajaa 1450 km hihna vinossa ja ilmeisen ylikireällä, mikä kyllä riittää siihen että nettijuttujen mukaan VN800:ssa Scootworks -hihnapaketilla jotain pahaa™ voi tapahtua.

No, pitää pitää peukkuja ettei nämä liittyisi toisiinsa, mutta aika volinaa voimansiirto pitää. Pitää kokeilla vaihtaa 50:set öljyt ja katsoa vaikuttaisiko asiaan ja lueskella tuota jenkkifoorumia. Nykytila muistuttaa tätä:

Sure glad to see someone get somewhere with the noise. Hope you can sit back and enjoy the ride now. I entered a post last friday (I think) regarding belt noise and the trip back to my dealer. They said the noise was in the gearing (straight cut gears). I was told to ride it and break it in. After about twenty more miles, I put it up and moved the wheel forward 1 turn of the adjusting nut, tried it, came back and went another turn. The belt deflects 2 marks now and I still have noise. I'm starting to believe my situation is in the gears now. Played with shifting going uphill and downhill and anything else I could think to do. With clutch in and coasting 40mph, whine goes away. Roscoe may be having the same issue. It scares me to think this noise might be here permanantly. It covers up the sound of the engine and pipes, something we all want to hear when riding. I am wondering if synthetic oil in the crankcase would help. My 900 has 105 miles on it. Any thoughts from you tranny guys?

I have the same gear whine on my 900 classic. Is this the nature of the beast as I don't know anyone local who is riding a VN900?

Tuo eka tyyppi ehti ajaa reilu 600 km kun volina alkoi, minä ehdin 1450 ennen löysäystä ja äänet alkoivat lisääntyä 3500 km jälkeen. Käsittääkseni ylikuormitus voi rikkoa laakerista liukupintaa jonka jälkeen laakeri kuluu nopeasti loppuun.

No ei manata liikoja, katsotaan väheneekö ääni tai auttaako paksumpi öljy. Olis taas pitänyt uskoa itseään tässäkin asiassa ja vetää saman tien hihna löysemmälle kun sai pyörän kotiin. Eihän autossakaan mikään automaattinen jakohihnan kiristin vedä hihnaa noihin tiukkuuksiin.
 
No, pitää pitää peukkuja ettei nämä liittyisi toisiinsa, mutta aika volinaa voimansiirto pitää. Pitää kokeilla vaihtaa 50:set öljyt ja katsoa vaikuttaisiko asiaan ja lueskella tuota jenkkifoorumia. Nykytila muistuttaa tätä:
Kiitti kommenteista! Itse muistan kiinnittäneeni huomiota tuohon vaihteiston ääneen jo jossain 200km paikkeilla. Tämä tosin lienee "periytyvä ominaisuus". Esim. kakkosella n. 40km/h nopeudessa se kuuluu selkeästi. Kun nopeuden nostaa viiteen kymppiin, niin vähenee. Tätä se on tehnyt lähes uudesta asti eikä kilometrit siihen ole muutosta tuoneet. Paitsi että tuntuu voimistuneen... Toisaalta kun sitä seuraa aktiviisesti, siihen kiinnittää luonnollisesti aikaisempaa enemmän huomiota. Kerro, jos tuo öljyn vaihto auttaa asiaa.

Vien pyöräni pajalle maanantaina ja pyydän löysäämään hihnaa. Mistä sait ongittua tuon korjatun speksin "2-3 pykälää"?
 
Kiitti kommenteista! Itse muistan kiinnittäneeni huomiota tuohon vaihteiston ääneen jo jossain 200km paikkeilla. Tämä tosin lienee "periytyvä ominaisuus". Esim. kakkosella n. 40km/h nopeudessa se kuuluu selkeästi. Kun nopeuden nostaa viiteen kymppiin, niin vähenee. Tätä se on tehnyt lähes uudesta asti eikä kilometrit siihen ole muutosta tuoneet. Paitsi että tuntuu voimistuneen...

Vien pyöräni pajalle maanantaina ja pyydän löysäämään hihnaa. Mistä sait ongittua tuon korjatun speksin "2-3 pykälää"?
Kuuluuko sulla terävää vinkunaa esim 80 km/h viitosella? Sama ääni tulee kaikilla vaihteilla ja kuuluu 0-100 km/h välillä, seuraa moottorin kierroksia. Täysin riippuvainen onko veto päällä, eli kytkin pohjassa ääni katoaa täysin.

2-3 pykälää oli keskiarvo jota jenkkifoorumeilla suositeltiin, RussWolf ehdotteli 1/4 tuumaa. Kawan korjaamo-opas sanoo 1,5-4 mm mikä on melkoisen tiukka..
 
Nyt tuli tehtyä perusteellinen testiajo. Kuulostaisi siltä että ääni tulee ensiövedon ratasparista tai tarkemmin kampiakselin päässä olevasta rattaasta joka pyörittää kytkinkehää sen pinnassa olevan hammastuksen kautta. Näistä jompi kumpi tai molemmat yhdessä saavat aikaan äänen.

Testasin siten että laitoin ykkösen päälle, etujarrun pohjaan ja lähdin sulkemaan kytkintä eri kierroksilla pitäen jarrulla pyörää paikallaan. Tällöin sama volina tuli esiin kuin mikä tulee ajossakin. Näin testatessa ainoa rataspari mikä pyörii ja jonka välittämä voima muuttuu on tuo kampiakselin ratas ja kytkinkehän ratas.

Vaihteisto ei pyöri, koska takapyörä pysyy paikallaan, joten sieltä ääni ei siis voi tulla. Ainoastaan kytkimen ulkokehä ja kampiakseli pyörivät.

Lisäksi tietty pyörii tasapainotusakseli, vesipumppu ja öljypumppu sekä nokat, mutta a) näiden kuormitus ei muutu kun kytkintä sulkee b) ääni kuuluisi samanlaisena eri kierroksilla myös kytkin auki.

Itse kytkimestä ääni ei tule, koska ajossa kytkin on kiinni ja ääni on sama kuin paikallaan kuomittaessa. Kytkin ei luista.

Näin ollen ainoat osat joissa kuormitus kasvaa ja jotka pyörivät tässä tällä testausmenetelmällä, ovat kampiakselin hammaspyörä ja kytkinkehällä oleva hammastus.

Katselin räjäytyskuvia ja Kawa itsekin on ottanut vakavasti 20% kasvaneen väännön. Esim:

- Kampiakselin ensiövedon hammaspyörä on nyt kiinni kampiakselissa booriurilla, VN800:ssa oli vain kartiokiinnitys
- Kytkinkellon leikkaukset on nyt vahvistattu pannalla, joka estää niiden vääntymistä. VN800:ssa avoimet urat joihin kytkinlevyjen ulokkeet ottavat kiinni
- kytkinjouset on uusittu, todennäköisesti jäykemmät..

Nämä kyllä tekevät ensiövedosta vahvemman, mutta mikäli käytettyjen teräksien lujuuksia ei ole kasvatettu, on itse hammaspinnat samanlaiset kuin VN800:ssa. Ja.. 20% lisää vääntöä on aika paljon. Ehkä noiden pitäisi kestää, mutta jos materiaalissa on vähänkään laatupoikkeamaa, voi äkkiä tulla suunnitteluraja vastaan. Ja entisenä lämpökäsittelijänä tiedän että bulkkiteräksiä ei käsitellä eikä mitata samalla tarkkuudella kuin tykinpiippujen aihioita.. Oiskohan mahdollisesti lastentauti tässä pyörässä, kun jenkessäkin noita on jo tullut.

Itse kun sisäänajon jälkeen aloin käyttämään koneen täyttä vääntöä, niin olisikohan että rattaiden hammaspinnat eivät sitä sitten kestäneet. Vääntöhän se on mikä rattaat tappaa ei teho. (Vääntö = hammaspintaan kohdistuva voima). Teho ei tapa jos se tulee isoilla kierroksilla, voihan samoilla rattailla tehoa olla vaikka 100 hp 12000 rpm vs 50 hp 6000, momentti on sama, työtä vaan tulee tuplasti sekuntia kohden.. Teho=voima x matka / s

Olisi kuitekin kohteliasta mitoittaa voimansiirto siten että se kestää sen mitä kone kehittää  
veryangry.gif


Lisäksi - jihuu, VN900:ssa tasapainotusakselin kumiholkkiliitos on heitetty mäkeen. Kumit kuoleentuvat ajastaan ja akseli alkaa kolisemaan VN800:ssa.

Pitäisköhän laittaa osat tilaukseen:

13095-0069    HOUSING-COMP-CLUTCH
13097-0050    GEAR-PRIMARY SPUR,38T
11061-0208    GASKET,MECHANISM COVER
92093-1427    SEAL (2x)
670B2021       O RING,21MM  

Remontti olisi suunnileen sama kuin kytkinremppa
- astinlauta ja jarrupoljin irti ja narusta roikkumaan
- ainakin etuputki pois
- vedet pois (pumppu oikeassa konekopassa)
- koppa pois (kytkinvaijeri?), vesiputki irti, laitetaan pudonneet shimmilevyt talteen
- kytkin auki, levyt ulos, kytkinkehä pois
- kampuran päästä pultti pois, ensiövedon ratas pois

Uudet osat sisään ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaan. 1/2 päivää.

Mahtaiskohan noita osia saada jostain?
 
Kuuluuko sulla terävää vinkunaa esim 80 km/h viitosella? Sama ääni tulee kaikilla vaihteilla ja kuuluu 0-100 km/h välillä, seuraa moottorin kierroksia. Täysin riippuvainen onko veto päällä, eli kytkin pohjassa ääni katoaa täysin.
Ei voi sanoa, että terävää vinkunaa. Meteliä kuitenkin. Riippuu hyvin paljon kierroksista, eli kakkosella noin 40km/h, kolmosella 60km/h jne... Pitää tosiaan vielä kokeilla tuota samaa, mitä testasit (eli pyörä paikallaan) ja kuulostella voimansiirron mutinat.

Olet ilmeisesti onnistunut kaivamaan huoltomanuskan/korjaamo-oppaan jostain? Osien saatavuus voi olla hieman nihkeää vielä. Itse olisin "sattuneesta syystä"
veryangry.gif
tarvinnut etuvilkkua ja vasenta astinlautaa, mutta tällä hetkellä saa varautua vielä pitkään odotukseen. Varaosia ei ole edes hinnoiteltu.

Mulla on vielä 22kk takuuta jäljellä, joten matka vie pajalle jos/kun asia ei muutoin korjaannu. Sinänsä tuo operaatio ei mahdottomalta kuulostaisi omassa tallissakaan tehtäväksi.

Hei, ja oli muuten viiltävän hyvää analyysiä!!
bowdown.gif
 
Back
Ylös