VN 900

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ja.p.i
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ja.p.i

New member
Hello! Tuli tuossa hankittua vn900 ja nyt kysyisinkin, mistähän olette löytäneet siihen sopivat lisä varusteet. Esim: sissybari ja tavaratelineen? Itse olen yrittänyt kaivaa mutta en ole onnistunut löytään..
Onkohan tuo vn2000 samankokoinen rungoltaan?

sport05.gif

Enpä ole vielä mäkään kilkkeitä löytänyt. Bikeworldin setä lupas mulle hommata ja lähettää tarvikeluettelon, mut aika hiljasta on ollu...

Öljyistä vielä.. Alkaa omassa VN900:ssa olla 4 600 lasissa, joten sisäänajautuminen pitäisi olla aika loppupuolella.

Bikeworldissa kaatoivat 1000:n huollossa Hondan 10W-30 mineraaliöjyä koneeseen. Tiedä onko tuon viskositeetti jo saanut siipeensä 3600 km maktkalla, mutta aika volinaa pitää ensiövälityksen suorat ratasparit.

Kannattaisiko seuraavaksi heittää sisään 20W-50 mineraalit (Delvac?) vai arvaisiko laittaa jo synteettiset ja kuitata sisäänajo valmiiksi?

Joo bike worldista lupasivat hommata telineet mut kyllä on ollut hiljaista täälläkin..

Power pointista hommasin beldin nahkalaukut ja drag star 1100
laukkuraudat sopivat tuohon vehkeeseen suoraan, sattuu oleen sama reikävali kiinnityksessä..

Itsellä on tullut vasta n.1500km täyteen joten en vielä tiedä koneen "normaaleista" äänistä vielä mitään.1000km huoltoa en tehnyt "merkki" liikkeessä, kun niillä oli niin kiireistä,mutta sanoivat että ei haittaa vaikka teettäisi jossain muualla.

Saitteko suomen kieliset käyttikset mukaan? mulla ei vielä oo näkynyt niitäkään..

Power pointista hommasin beldin nahkalaukut ja drag star 1100
laukkuraudat sopivat tuohon vehkeeseen suoraan, sattuu oleen sama reikävali kiinnityksessä..

Itsellä on tullut vasta n.1500km täyteen joten en vielä tiedä koneen "normaaleista" äänistä vielä mitään.1000km huoltoa en tehnyt "merkki" liikkeessä, kun niillä oli niin kiireistä,mutta sanoivat että ei haittaa vaikka teettäisi jossain muualla.

Saitteko suomen kieliset käyttikset mukaan? mulla ei vielä oo näkynyt niitäkään..

Loistava vinkki. Ei kun siis 1100 vetotähden laukkurautoja hakemaan.

Suomenkielistä ohjekirjaa ei tullut kuin "Kawasaki kaikki mallit suomeksi" -kirjanen. Mielenkiintoinen, mutta ~hyödytön. Tosin minulle piisaa se englanninkielinen 100%, mutta kai se pitää jonkin tuotevastuusäännöksen vuoksi joku suomenkielisen ohjekirjan tapainen opus mukaan laittaa..

Itse voisin suosiolla vaihtaa ko. suomenkielisen opuksen tekokulut englanninkieliseen huolto-ohjekirjaan. Siitä olisi hyötyä vaikka teettäisikin huollot liikkeessä.

Oheisäänien osalta VN900 on suunnilleen sama kuin VN800. Eli vaihteisto kuulostaa veli Venäläisen rauhanlevityslaite T-55:n askilta. Mutta kyllähän maailmaan ääntä mahtuu, eli volina on ominaisuus, rikki se on vasta sitten kun se kuulostaa T-55:n laatikolta johon on kaadettu kourallinen 13mm muttereita
smile_org.gif

Mulla etulampusta kuului särinää ja ne lampun ne kiinnikekumit on oletuksena niin löysät että lamppu heiluu mukulakivikadulla kuin enskan lamppu lepikossa -> kuminpala väliin. Joskus kun on aikaa™ niin voisi katsoa niitä kiinnikekumeja, josko niistä voisi viilata sitä keskiholkkia lyhyemmäksi, vaihtaa ne kumit jäykempiin tai jotain muuta säätöä. Talvihommia..

Vasemman puolen koneen krominnäköisestä muovipaneelista keskeltä alhalta oli matkalle jäänyt yksi pultti, eli jos sulla on ne kaikki vielä matkassa, niin kiristä ennen kuin katoovat. Siinä pultissa on holkki ja kumi alla, joten se olisi hyvä korvata samanlaisella pultilla. Ei sen pultin puuttuminen matkantekoa haitaa, mutta jos se ei ole vielä hukassa niin äkkiähän sen vääntää kiinni.

Sitten sellainen vinkki että noin 4000-4500 km kohdalla murtuu rekisterikilpi yläpulttien kohdalta, mikäli sen lapun alla on vain liikkeen muovinen tuki. Jos tämän myös haluaa välttää, niin alumiinilevy tai vastaava alle, niin ei murru ainakaan rekkari. Seuraavaksi murtuu sitten varmaan takalokari
smile_org.gif

Mitäs muuta.. Yleisesti ottaen peli toiminu ihan OK. Hihnan huoltovapaus on kiva. Tankillisella ajaa piiitkään, sinne menee ainakin 19 litraa kun täyttää vähän yli täyttöputken alareunan ja kun keskikulutus on ollut 4,25 niin sillä pääsee teoriassa liki 450 km kuivaan tankkiin. 380 km oon itte ajanu. Melkonen parannus VN800:een, sen kulutus oli 5,5 l/100 ja kantama 250 km kuivaan tankiin vs 4,25 l/100 ja 450 km VN900. Pienestä kulutuksesta huolimatta kulkee tasaisesti, vastaa kaasuun jne. Ruiskun toteutus tuntuu toimivalta..

Nämä lukemat 3000 km jälkeen ja pleksin kanssa. Pleksi alensi kulutusta tai sitten aleneminen meni sisäänajautumisen kautta, mutta niin tai näin.

Pyörän sain kesäkuun ekalla viikolla ja tänä aamuna kävin 6000 km huollossa, joten tietä on pitänyt mopon alla.

Outo ääni vaivaa mun väiskiä... Kun mittari näyttää 50, kuuluu sellanen ihme "kihnutus" jostain perspuolelta. Sama soundi tulee taas, kun klasissa on noin about kutakuinkin 98. Bikeworldin setä (n. 5 min. ennen sulkemisaikaa, perjantaina...) kävi vetäsees minuutin lenkin. Kommentti kuului:" Ei mitään kuulu, seurataan tilannetta." Kauankohan sitä pitäis seurailla?
Ai niin, mähän oon se tyyppi, joka tuolla toisaalla neuvoo ihmisiä olemaan välittämättä Kawan metelöinneistä
062802jumpie_prv.gif

Mut joo. Kiva peli on kyl. Jaksaa kakspäälläkin vetää ihan riuskasti.
4 ja puol tonnia kohta "digitaalissa", eikä tunnu missään. Sitäpaitsi näyttää isommalta ja kalliimmalta mitä oikeesti onkaan, naapurit diggailee
033102bebe_1_prv.gif

Kävin tuossa tarkistamassa ne pultit,kaikki olivat onneksi vielä tallella,mutta kieltämättä aika löysällä,ei olisi mennyt kauaa kun olisivat tipahtaneet..
bowdown.gif

Samajuttu etulampussa sen värinä on aikamoista,mutta ei vielä ainakaan ole kuulunut mitään särinää.. Se rekisterikilven takalevyn vaihto on ollut mielessä kyllä, se kun "läpättää aika moisella värinällä ja tyhjäkäynnillä kuuluu särinää. irtosipa siitä yksi ruuvikin jo.

Mukavasti sillä tekee tosiaan taivalta kun ei tarvii koko ajan tankata  
033102beer_1_prv.gif
 Laitoin muuten tuonne kulutus mittariin     vn 900.selle oman osion, voi sinne laittaa jos huvittaa omat kilsat ja löpö määrän, niin on hauska vertailla muiden kulutuksia omiin. Nyt kulutus on ollut keskimäärin siinä 4,7 paikkeilla,jossa suurin osa kaksipäällä ajoa, ei mielestäni mitenkää liikaa..

Sellainen "rahnuttava/vonkuva ääni siitä tulee kun helppaa kaasusta ja alkaa moottori jarrutus, taitaa tulla veto hihnasta?? Voisiko olla sellainen "kihnutus ääni? Sit ehkä tasakaasulla veto tuntuu hieman nykivältä,En kylläkään ole tuosta mitenkään varma,tuntuu parhaiten kun ajelee yksikseen.. enpä tiiä, saattaa olla kuskin luulosairautta..

Mitenkäs sen hihnan kiristyksen kans onkaan, tarviiko tehdä useasti?

Outo ääni vaivaa mun väiskiä... Kun mittari näyttää 50, kuuluu sellanen ihme "kihnutus" jostain perspuolelta. Sama soundi tulee taas, kun klasissa on noin about kutakuinkin 98. Bikeworldin setä (n. 5 min. ennen sulkemisaikaa, perjantaina...) kävi vetäsees minuutin lenkin. Kommentti kuului:" Ei mitään kuulu, seurataan tilannetta." Kauankohan sitä pitäis seurailla?

900:n remmiin tulee näköjään harmooninen värähtely näköjään siinä 45-50 km/h paikkeilla. Kuuluu asiaan eikä sitä voi oikein välttääkään. Värähtelyn kohtaa voi hieman säätää hihnan kireydellä. Virallinen kireys suunnilleen D-nuotti muusikoille, insinööreille 5mm painuma 4,5 kg voimalla, katsottuna siitä alemman hihnasuojan pitkulaisesta reijästä jossa mittamerkit. Harmoninen tulee kuitekin, joten tämä vain siirtää kohtaa hieman ja kaikissa remmivedoissa se on jossain kohtaa, joten...

Itsellä hihna oli aikas tiukalla ja tehdassäätökin on kireän oloinen, joten hieman löysättiin. Säätö testattu muutamalla "tuppi nurin 1-2-3-4" ja ei se väiskin tehoilla ole mihinkään hypännyt ja laakerikuorma alenee eikä natise niin paljon.

Lisäksi BW:n 1 tkm huollon jäliltä hihna oli edelleen sivussa, eli takapyörä hieman vinossa ja hihna nojasi hihnapyörän ulkolaitaa vasten, mistä seurasi remmin taholta varsin kovaääninen vastalause. Eli sellainen "bussin jarrut" -ääni moottorijarrutuksessa ja hieman vähemmän koko ajan. Silkomaa Klaukkalassa oikaisi tilanteen. Säätö on varsin tarkka, mutta nyt remmi pesii ~keskellä hihnapyörää.

Eli 50 km/h kihnutukselle ei juuri voi mitään. Lisäksi märkä ja pölyinen remmi pitää pientä narskutusta, mutta asia ei ole henkilökohtaisesti juuri puristellut ja hana poistaa remmin traumat ajastaan.

Remmiin voi toki ruiskia teflon -pitoista "rasvaa", jossa siis ei ole rasvaa vaan ainoastaan teflonia ja nopeasti haihtuvaa rasvatonta liuotinta. Ainakin Wurth:illa on valikoimissa tai sitten HD -miesten vastaavaa tuubissa ja HD -orientoituneista myyntipisteistä. Suihke on helpompi, mutta 25 EUR purkki. Oikein säädetty ja kohtuullisen tuorevuosikertainen hihna ei suihketta kaipaa..

Mulla taas voilisee joku paikka kytkimen ulkokehän - kampuran - tasapainoakselin - öljypumpun - vesipumpun suunnlla, eli jossain missä vaihde päällä kytkin pohjassa jotain pyörii. Jos ei ole 25 000 km mennessä hävinnyt, niin vonkukoon sitten. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin siihen mennessä tuo on hävinnyt ja joku uusi tullut tilalle  
tounge.gif

Onkohan missään vielä tarjolla pienempää hihnapyörää taakse. Voisin haluta 8-10% pidemmät välitykset.

Sellainen "rahnuttava/vonkuva ääni siitä tulee kun helppaa kaasusta ja alkaa moottori jarrutus, taitaa tulla veto hihnasta?? Voisiko olla sellainen "kihnutus ääni? Sit ehkä tasakaasulla veto tuntuu hieman nykivältä,En kylläkään ole tuosta mitenkään varma,tuntuu parhaiten kun ajelee yksikseen.. enpä tiiä, saattaa olla kuskin luulosairautta..

Moottorijarruta ja pysäytä antamatta kaasua. Onko hihna tiukasti jommassa kummassa laidassa hihnapyörää? Jos on, niin ääni on löytynyt. -> Hienosäätöä.

sanoi:
Mitenkäs sen hihnan kiristyksen kans onkaan, tarviiko tehdä useasti?

Tarkistus 6tkm välein, säätö tarvittaessa. Käytännössä 1 tkm jos tarvitsee ja seuraavan kerran tarvitsee säätää kun remmi on mennyt äärettömän löysälle (poikki..).

Ei siis veny, vähän voi kulua sikäli kun remmi hiertyy / santa hankaa hihnapyöriä, mutta tämä minimaalista.

VN900:n remmin kestoikä suomen kenttäoloissa? En tiedä, oletus on pitkä, mutta koitetaan ottaa selvää  
062802moto_prv.gif

Kiitoksia jannep.lle käytännön neuvoista    
bowdown.gif

Se hihna on tosiaan kiinni toisessa laidassa.. Taas oppis jotain uutta, tää kun sattuu oleen eka remmi vetoinen menopeli..

Mahtaako se teflon spray pidentää hihnan kestoikää?

Ai niin piti kysymän vielä että kuuluuko mitään ylimääräistä nakutusta moottorista, tietyillä kierroksilla?

Mulla kuuluu nimenomaan joskus,mut ei aina. En ole vielä saanut selville mistä johtuu, vaikuttaisi tulevan takimmaisen sylinterin tienoilta. Eniten ihmetyttää et se ilmenee sillointällöin.. ei oikein kuulosta venttiilinakutukselta...ei kuitenkaan mikään paha ääni ja voi olla et kuuluu tyyppi "vikoihin"  
nixweiss.gif

Kiitoksia jannep.lle käytännön neuvoista    
bowdown.gif

Se hihna on tosiaan kiinni toisessa laidassa.. Taas oppis jotain uutta, tää kun sattuu oleen eka remmi vetoinen menopeli..

Mahtaako se teflon spray pidentää hihnan kestoikää?
Kyllähän se teflon kitkaa ja tätä kautta hihnan kulumista vähentää. En kyllä osaa sanoa onko sillä kuinka merkittävä vaikutus kestoikään, ääntä se kyllä vähentää. Hihnoissa taitaa nimittäin kovettuminenkin olla merkittävä tekijä siihen milloin hihna on "valmis". Tästä syystä autoissakin jakohihnan vaihtoväli on yleensä n vuotta tai y kilometriä, kumpi noista tulee sitten ensin täyteen.

Jos sinulla hihna on tiukasti laitaa vasten, niin se indikoisi kyllä että takapyörä ei ole suorassa ja hihnalinja näin ollen vinossa. Mulla säädön jälkeen hihna on pysynyt ~keskellä.

On tuossa 900:ssa vielä vähän lastentauteja tai sitten mulle osui kasausvirhekukkanen. Taka-akselin hihnapyörän puoleinen stefa (se musta siinä akselin juuressa) poiki, eli tiivisteen huuli oli revennyt irti ja roikotti tänään ulkona akselin päällä (osa nro 92052-006 SEAL-OIL,TWC35527). Olisikohan jääneet rasvat laittamatta tehtaalla stefaan ja stefa palanut akseliin?

No, jos huomenna seliväisi samalla että onko siellä taka-akselin laakereissakaan vaseliinia vai onko vaan stefassa ollut valuvkaa..

Meni takuuseen..

Voisi olla hyvä ajatus vetästä sormella vaseliinia ohuelti sormella siihen stefan ja akselin yhtymäkohtaan, niin ei pala stefa ja pääse pölyä laakereihin. Silleen varovasti kuitekin ettei rasvaa mene hihnaan. Ajattelin itse sipaista vaseliinia etupyörän akselistefoihin siltä varalta jos niissä on samaa vaivaa..

Ai niin piti kysymän vielä että kuuluuko mitään ylimääräistä nakutusta moottorista, tietyillä kierroksilla?

Mulla kuuluu nimenomaan joskus,mut ei aina. En ole vielä saanut selville mistä johtuu, vaikuttaisi tulevan takimmaisen sylinterin tienoilta. Eniten ihmetyttää et se ilmenee sillointällöin.. ei oikein kuulosta venttiilinakutukselta...ei kuitenkaan mikään paha ääni ja voi olla et kuuluu tyyppi "vikoihin"  
nixweiss.gif
No venttiilit naputtaa sen verran että on käynyt mielessä että talvihuollossa harkitsin pyytää niitten säätöä, vaikka ei kilometrit tulisikaan täyteen. Saattaahan nekin tosin tulla siihen mennessä.

Takimmaisesta pytystä kuuluu joskus sellainen hento kalkatus, jonka ei-kawasakissa voisi tulkita kiertokangen yläpään laakeriksi, mutta se taitaa olla ominaisuus, sillä VN800:ssa sama ääni oli koko ajan mukana, eikä toosa ollut asiasta moksiskaan 33 tkm aikana.

Mulla lähinnä huutaa ensiövedon rataspari, mutta kai se siitä hioutuu ajastaan hiljaiseksi, nyt se volisee vain 0-90km/h sen jälkeen peli menee kuin veitsi voissa.

Sitten sellainen vinkki että noin 4000-4500 km kohdalla murtuu rekisterikilpi yläpulttien kohdalta, mikäli sen lapun alla on vain liikkeen muovinen tuki. Jos tämän myös haluaa välttää, niin alumiinilevy tai vastaava alle, niin ei murru ainakaan rekkari. Seuraavaksi murtuu sitten varmaan takalokari
smile_org.gif
Öös, tarkennus edelliseen.. Ei murru takalokari, vaan rekisterilapun kiinnike siitä läpivientipultin kohdalta. Sinne meni rekisterikilpi ja kinnikkeet jonnekin Itä-Uudenmaan tienvarteen..

Niin että jos joku sattuu näkemään ZS-244:n ojan pohjalla ilman mustaa Kawasakia, niin minä se vaan olen kuka roskaa luontoa mopon osilla  

baaa.gif

Nå jåå, ei kun tekemään rikosilmoitus poliisille, että pääsin sitten seuraavaksi katsastuskonttorille ottamaan muutosrekisteröinnin ja uuden kilven.

Se ei muuten sitten ole kuin 35 x 2mm suora pelti millä se lappu ja sen tukihässäkkä on kiinni. Kun se on pelitiä niin se sitten näyttää vatkautuvan poikki juuri siitä kohtaa mistä voisikin olettaa sen menevän poikki, eli läpivientipultin reijän kohdalla.

Nyt sitten heitimme huollossa originaalidesignilla kuikkaa ja porattiin suosiolla kolme reikää takalokariin (ei ruostu, on muovia), kaksi ylös ja yksi alemmas keskelle että syntyy kolmio ja saadaan tuki lapulle. Tähän sitten vedettiin alumiininen rekkarin pohjalappu kiinni kahdella pultilla ja pop-niitillä, joka tukee levyn kiinni lokariin siten ettei se lepata. Nyt tuntuu että pysyy. Jos satutte törmäämään IX-7xx -kilpeen tien sivussa, niin ei pysynyt..  

Seuraavaksi ravistuu sitten varmaan kone rungosta, kun ei rekkari toimi enää vastavärähtelijänä  
tounge.gif

Niin, että jos ette vielä ole onnistuneet hukkaamaan rekisterikilpiänne, niin laittakaa niihin joku karkuremmi tai lujentakaa muuten tuota kiinnitystä, sillä mitä todennäköisimmin ne yrittävät luvatta poistua ajoneuvosta kesken matkan.

Jos se tellinki ei ole vielä poikki, niin siihen keskemmäs alas voisi porata yhden reijän ja vetää lapun tukikilpi siitä kiinni lokariin. Näin se ei enää lepata ja tuki ja kilpi ei lähde eri reitille kuin muu ajopeli.

Taka-akselin uloin stefa vaihdettiin samalla. Laakerit ok, mutta ilmeisesti stefassa syntymävikaa, liian vähän rasvaa tai muuten vain oli päättänyt päivänsä.

Ja sit eikun taas  
062802moto_prv.gif

2 kpl jo mennyt niitä bikeworldin omia rekkarin taustaläppiä. Nyt on peltiä takana ja pultattu suoraan lokariin kiinni. Kyl kestää.

Heeh! Mopo yllätti. Äsken splittasin hienosti risteykseen ja huomasin kauhukseni , että keulila seisoi Audi A4 ja toisella kaistalla uusi sporttimersu. Peljoitti kovin, että minut siihen motittavat, joten tuppi nurin ja riuska lähtö. Vänä poltti kumppaa! On se hurja.

Hoi gurut. Olisiko kellään ideaa mistä johtuu tämä. Sadekelillä, vain ja ainoastaan, kuuluu jostain vetoakselin tietämiltä melkoista "jurnutusta" ja "volinaa", varsinkin kaks päällä. Ja nimenomaan väännössä. Kuivalla ihan hiljaista. Luulevat mua jo pian mielipuoleksi, kun bikeworldiin moisia sepostelen...

Back