• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

voblaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pepper
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pepper

New member
Eli oltiin tänään ajelulla ja kaverin pyörä(600cbr-f -01) alko voblaan melko rajusti ilman mitään syytä,tie oli hyvä,ei keulimista yms. Ajoin itekkin tuolla ja mielestäni ajo oli ihan ok. Mistä tuollanen vois johtua, joku laakeri vai?

Edit. tuli näemmä paskanjauhantaan, saa siirtää tuonne mp-talli osioon

rengaspaineet ei tahdo nousta ja välykset esim ohjauslaakerissa korostuu näin kylmillä keleillä.

tuskinpa siinä muuta. paineiden tarkastus/etukumi vaihtoon ja ohjauslaakerin kireyden tarkastus.

kyseessä lienee ollut kuiten släpperi eikä voblaus?

En tiedä oliko släpperi vai voblaus, takana ajoin ja näytti lähinnä "rodeolta", ihme et pysy kyydissä... No tarttee tsekata ohjauslaakeri, rengas näytti ulkoisesti ihan hyvältä

näytti lähinnä "rodeolta", ihme et pysy kyydissä...
no sitten en tiedä. edellä mainitut syyt yleensä aiheuttaa vaan ikäviä ravistuksia ohjaustankoon, eli pahimmillaan släppereitä. mutta kai niistäkin voi äityä tuollainen.  
nixweiss.gif

itse olen vaan sen huomannut, että näin kylmällä kaikki välykset kun kasvaa niin tämä omakin muuttuu ihan eri pyöräksi ajoltaan.

ettei sitten ollut mitään pikipaikkaa tms mistä olisi voinut etupää/takapää hieman luiskahtaa sivulle ja siitä olisi johtunut?

Ei siinä mitään ihmeellistä tien pinnassa näkynyt(heittoja,pikipaikkaa...) Sillä sitä ihmeteltiinkin kun mitään tiessä ei ollut ja pyörä tuntu kuitenkin ihan ok:lta
nixweiss.gif

Yksi arvaus: Ettei vain kuitenkin olisi vähän noussut ilmaan ja siitä alas rengas vinossa. Seepra on vähä semmonen ettei se kevyelläkään kuskilla lähde nostamaan keulaa kaasusta niin, että ympäri menisi, mutta kohottaa eturenkaan siihen hipomistuntumaan tai muutaman sentin ilmaan - helpoimmin ylämäkeen. Siinä hipomistuntumassakin ohjaus on täysin tunnoton ja kurvista ulostultaessa stonga kääntyy helposti vahingossa ulospäin. Kyllä tuo joskus vähän siinä tilanteessa pujautti, muttei koskaan pahasti.

...njaa, syytähän en tiedä, mutta itsellä tulee liukkaalla kelillä helposti täräytys tai kaksi kun päästän kaasun ja takarengas ei enää haluakkaan pyöriä samaa vauhtia...

Kiristä/vaihda ohjauslaakeri, niin ei enää tutise sarvet. Mä vaihdoin talvella ohjauslaakerit ja kiristin oikeeseen kireyteen, ei ole tänä kesänä ollu mitään ongelmia
smile_org.gif

Mulla teki tuota kohta ex-mopo alvariinsa 60-80kmh vauhdissa ja v.tutti, vaikka rengasta vaihtoi. No, kokeilin viimeinkin nostaa rengaspaineita (suositellusta 2.1bar->2.5bar ja loppui vatkaus.

Niin ja, kaikki muut asiat kyllä tarkastettiin, eikä mitään vikaa laakereissa tai kireydessä (ohjaus+etupyörä+etupyörän laakeri) koskaan löydetty. Suositukset Trumpalla viturallaan...

Ittellä tuli jotain voblauksen tynkää tai mitä toi släpperi sitten onkaan (en heti löydä selitystä ja slangi ei oo newbielle tuttua)

Pärränä TDM900 ja epäilen että aiheuttajana oli se että kaveri tuli tarakille testiajoon, ei mikään pieni kaveri vaan 130+kg , itte 95kg niin kai sitä nojattiin jotenkin taaksepäin huomaamatta ja sitten tuli sellanen tutina 70-80kmh vauhdissa kun kiihdytti.

Mikäs tossa olis oikea keino hillitä, eli miten rodeon saa loppumaan. Nyt loppu yhtä yllättäen kun alkokin , en tiedä itseasiassa mitä tein just sillä hetkellä.

Vauhdin pudotus on paras keino lopettaa se.Jos sulla on pinnavanteet niin katso niiden kireys,syy löytyy yleensä takapään jostakin väljyydestä/löysyydestä.Laakerit,pinnat,swingin laakerit,matala rengaspaine.

Matalaa rengaspainetta voin syyttää myös , veijoessolla kun kävi niin edessä 2.4 ja takana 2.3 kun on koittanu pitää min 2.5 molemmissa päissä. Tosin noi huoltiksien painemittaritkin on vähä sellasia ja tällasia.

Mikäs tossa olis oikea keino hillitä, eli miten rodeon saa loppumaan. Nyt loppu yhtä yllättäen kun alkokin , en tiedä itseasiassa mitä tein just sillä hetkellä.

Mulla auttoi vanhemmissa pyörissä kun painoi takajarrua ja pyörä rauhoittui heti, etujarruun ei saanut koskea
cool.gif

Kokeilkaa päteekö tämä ohje vielä. Joku viisaampi sen mulle aikanaan kertoi
withstupid.gif

Back