Voiko vakuutusyhtiö nostaa hintaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wekkuli

New member
Tapahtuipa moista minulle:

Ostin hiljattain käytetyn auton ja lähdin hakemaan sille vakuutusta. Soittelin vakuutusyhtiöön jossa meillä on kaikki muutkin vakuutukset, poislukien mun prätkä. Pyysin pistämään autoon liikennevakuutuksen ja osakaskon ja samalla huvikseni kysäisin myös hintaa prätkälle, josko keskittämisalennuksineen saisin sillekin kilpailukykyisen hinnan. Vakuutusmyyjä kyseli bonuksista, joita en muistanut, mutta kerroin vuosikustannuksen, joka pitäisi alittaa jotta vaihtaisin vakuutusyhtiötä. Myyjä antoi suullisen tarjouksen ja lupasi lähettää perästä kirjallisen. Itse taasen lähetin hänelle sähköpostilla nykyiset bonukseni samana iltana.

Viikko vierähti, enkä kuullut vakuutusyhtiöstä mitään, joten soitin perään. Toinen vakuutusvirkailija ihmetteli asiaa, löysi jostain puoliksi tehdyn tarjouksen, tarkisteli ja ilmoitti minulle siinä olevan hinnan ja kysyi onko se kilpailukykyinen. Vastasin, että on: Jos hinta pätee niin vaihdan mp-vakuutuksen ko yhtiöön. Ok, myyjä lähetti mulle vakuutusehdotuksen vielä kirjallisena sähköpostitse ja valtuutin hänet irtisanomaan samalla vanhan vakuutuksen edellisestä yhtiöstä.

Noh... laskunmaksun aika tuli ja ylläripylläri: Hinta pompsahtanut! Kun tarkistelin tarkemmin erittelyä totesin että bonukset olivat toiset kuin vakuutusehdotuksessa. No soittoa yhtiöön ja ilmeisesti nämä kaksi virkailijaa olivat sotkeneet asiaa keskenään, informaatio ei ollut kulkenut tjs. ja ehdotukseen oli tullut liian suuret bonukset.

Pointti on kuitenkin tämä: Minä hyväksyin vakuutustarjouksen hinnan perusteella! On mielestäni sivuseikka, että yhtiössä oli häslätty bonusten kanssa, itse en ollut väärää tietoa antanut. Alkeellisinta kuluttajansuojaa on mielestäni se, että ilmoitettu hinta pätee, eikä sitä voida korjata sopimuksen hyväksymisen jälkeen. Ei ainakaan ilmoittamatta asiasta maksajalle...

Asia selvittelyn alla, mutta jos ei tulos miellytä niin meinaan kyllä riidellä pitkälle... Vaikka kyse ei ole isosta summasta, niin periaate on mulle tärkeä. Vakuutusehdotus on onneksi mulla kirjallisena tallessa ja samoin virkailijoiden nimet...

Tein aikanani sopimuksen v-yhtiön kanssa juuri ennenkuin korottivat hintojaa. Yllättäen olivat sitten korottaneet minunkin hintoja 5%:lla, kun lasku tuli.

Soitto vakuutusvirkailijalle, joka pienen neuvottelun jälkeen laski vakuutukseni sovitulle tasolle.

Kävi Iffin kanssa ihan samoin kun vaihdoin mopoa viime kesänä. Päätin näyttää Ifille
033102ass_1_prv.gif
ja vaihdoin firmaa (Nordeaan); samalla meni kotivakuutus ja vaimon auto, niissäkin säästettiin dieselveron verran.

Keskustella kannattaa aina jos vaikka tulisivat vastaan.
Mutta jos siinä ehdotuksessa näkyy ne virheelliset bonukset veikkaan ettei kuluttajasuoja päde, kuluttajan pitää lukea sopimus läpi ja korjata virheelliset tiedot.

No joo, tää vois olla hyvä syy kerrankin kilpailuttaa kaikki yhdessä paketissa. Ei oo vaan ikinä jaksanu. Mutta kun pakettiin kuuluis:
- Kotivakuutus
- 2 lapsen sairaskuluvakuutus
- 2 autoa
- 1 mp
ni olishan tuo hyvä välillä vääntää halvimmalle mahdolliselle kokonaishinnalle.

Keskustella kannattaa aina jos vaikka tulisivat vastaan.
Mutta jos siinä ehdotuksessa näkyy ne virheelliset bonukset veikkaan ettei kuluttajasuoja päde, kuluttajan pitää lukea sopimus läpi ja korjata virheelliset tiedot.
Missäs niin sanotaan? Eihän bonukset ole mitään lakisääteisiä juttuja, vakuutusyhtiöhän voi pistää sinne tarjoukseen ihan mitkä bonukset huvittaa. Jos ne haluaa diilin aikaan, niin nehän laittaa sinne sellaiset bonukset ja alennukset mitkä haluavat. Mistä minä voin tietää mitä niiden pitää "oikeasti" olla heidän tarjouksessaan. Aina silloin tällöinhän nuo mainostaa hyviä "lähtöbonuksia" kun tulee asiakkaaksi.

Itse vielä korostin hyvää vahinkosuhdettani, 8 vuotta prätkäilyä takana ilman kupruja ja kahden pienen lapsen isä. Tuskin olen mitään pahinta riskiryhmää, tuollaisilla asioilla on vaikutusta vakuutuksen hintaan.

Yleensäkään ei ole tarjouksen saaneen asiakkaan vastuulla missään liiketoimessa tarkistaa, että vastapuolen tarjous on "oikein", kyllä se on tarjouksen tekijän vastuulla. Ja kuten todettu en ole antanut virheellistä tietoa bonuksistani.

Hanurista koko bonukset, mitä niillä on väliä? Eurot ratkaisee...

Nuohan muuten nauhoittavat palvelupuhelut, joten tuo kommenttisi siitä, että "vaihdat jos kustannus alittaa.." ovat tallessa ja siten sopimusmielessä sitovia, jos virkailija on tuon kuitannut...

Riitele ihmeessä meidä muiden puolesta
biggrin.gif

Nordean kanssa kävi samoin.Hinta oli sovittu mutta laskussa eri summa.Bonukset nousi 5% ja hinta 60 euroa.
Ei iso summa,mutta vähän tuntuu että kusettivat.

Nuohan muuten nauhoittavat palvelupuhelut, joten tuo kommenttisi siitä, että "vaihdat jos kustannus alittaa.." ovat tallessa ja siten sopimusmielessä sitovia, jos virkailija on tuon kuitannut...
Tiedän. Jos väittävät minun antaneen väärää tietoa bonuksista (jälkimmäinen virkailija vähän vihjaisi siihen suuntaan), niin pyydän näyttöä. Ja minä kyllä muistan puheeni, sitä näyttöä ei ole.
smile_org.gif

...Asia selvittelyn alla, mutta jos ei tulos miellytä niin meinaan kyllä riidellä pitkälle... Vaikka kyse ei ole isosta summasta, niin periaate on mulle tärkeä...
Ei välttämättä liity tähän sun juttuun, mutta muutaman kerran on periaate tullut eri tyypeille maksamaan maltaita...
Eikä enää ole Karpoakaan.

Se on kyllä ihan oikein pistää sun tapauksessa hanttiin, mutta välttämättä ei kannata käydä kaikkia mahdollisia oikeusasteita "vääryyden" korjaamiseksi.

Vailla sarvia ja hampaita, enkä ole minkään vakuutusyhtiön leivissä(kään)
bowdown.gif

Itse pyysin tarjousta Turvasta ja sen kanssa oli kaikenlaista epäonnea. Ei tullut lappuja kotiin tai oli väärillä bonuksilla jne. Vakuutuksen sitten otin sieltä, mutta kuitenkin lopulta kaskossa vain 50%, kun piti olla 70%. Puhelinsoitto yhtiöön ja bonukset 70% sillä soitolla  
thumbs-up.gif

Tarjouksessa luki, että bonukset on asiakkaan ilmoittamat ja todelliset bonukset määräytyy Turvan tarkastaman vahinkohistorian, bonusmallin tms. jälkeen. Eli tarjouksessa ei lopullista bonusta edes ole  
crazy.gif

No joo, tää vois olla hyvä syy kerrankin kilpailuttaa kaikki yhdessä paketissa. Ei oo vaan ikinä jaksanu. Mutta kun pakettiin kuuluis:
- Kotivakuutus
- 2 lapsen sairaskuluvakuutus
- 2 autoa
- 1 mp
ni olishan tuo hyvä välillä vääntää halvimmalle mahdolliselle kokonaishinnalle.
Kilpailuta kaikki jonkun toisen yhtiön kanssa, kauhee vaiva siitä on, mutta noilla voisi jostain saada jonkun satasen vuodessa halvemmalla. Tai Iffiltä, kun sanot että kilpaileva firma on tehnyt nn euroa halvemman tarjouksen. Jostain ne taikoo siihen vielä 5% alennusta.

Tossahan noi virkailijat ovat sählänneet jutun, jos paperilla on mustaa valkoisella ja puhelimessa asia on sovittu, niin eiköhän ne Iffin puolelta korjaa asian. Jos ei, niin näyttäisin  
033102ass_1_prv.gif
ja vaihtaisin firmaa.

Se on kyllä ihan oikein pistää sun tapauksessa hanttiin, mutta välttämättä ei kannata käydä kaikkia mahdollisia oikeusasteita "vääryyden" korjaamiseksi.
Nojjjooo... mulle se "pitkälle" vieminen tarkoittaa lähinnä sitä, että otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, kirjoittelen tänne ja soittelen kaikki vakuutusvirkailijoiden esimiehet läpi kunnes kyllästyvät ja v***uunnuksissaan antavat periksi.
tounge.gif

Aina löytyy lopulta riittävän isokenkäinen, jolle se sataviiskymppiä vuodessa on aivan sama kunhan saa puhelun katki. On näitä vääntöjä käyty ennenkin eikä oo ollu tapana hävitä. Osaan olla harvinaisen hankala asiakas.
wink.gif

Jaa mistä tiiän? No kun on työkokemusta paljon myös langan toisessa päässä olemisessa. Ei vakuutusalalta, mutta sellaiselta alalta jossa "yhdistä esimiehellesi" lopulta yleensä aina tuotti tuloksen ennenvanhaan.

Kävin samanlaisen taistelun viime viikolla prätkän vakuutusten kanssa. Eli kilpailutuksen jälkeen vaihdoin halvempaan yhtiöön ainoana perusteena halvempi hinta. Paperit tuli ja niissä bonukset oli tippunut 10 pykälää liikennevakuutuksesta. Asiaa selvitelty vähän joka suuntaan.

Nykyään bonuksia EI¨ole, puhuvat vahinkohistoriasta. Vahinkohistoria siirtyy yhtiöiden välillä ja sitä tulkitaan eri yhtiöissä eri tavoilla. Tästä johtui tuo bonusten tipahtaminen. Tässä tapauksessa virkailija ei muistanut/osannut asiasta mainita. Laissa on vakuutusasiossa jokin tiedonanto pykälä virkailijoita koskien, jota tässä tapauksessa rikottiin.

Kuluttaja-asiamiehen suositus oli, että jos asiasta ei päästä sopuun niin sopimus purkuun ja vakuutusyhtiö maksaa aiheutuneet kulut eli 2xrekisteröintimaksu. Helvetillinen soittelu ja selvittely. Nyt oon taas takaisin vanhassa vakuutusyhtiössä ehkä hivenen viisastuneena. Rekisteröintirahoja vielä odottelen.

Voisin uskoa, että turhaa vääntöä, ja vakuutusyhtiö ei tule antamaan periksi.

Aika useassakin paikkaa lukee, että bonukset tarkistetaan, ja eivät välttämättä siellä tarjouksessa ole kohdillaan vielä, vaan tarkistetaan sitten kun sitä vakuutusta lähdetään oikeasti siirtämään toisestä yhtiöstä.

Joillakin yhtiöillä kasvaa bonukset nopeammin kuin toisilla. Tämän he saavat käsittääkseni itse päättää.

Aika hyvin että Ifistä tulee paras tarjous. Mulle antoivat prätkästä kaikista surkeimman tarjouksen, joka oli muistaakseni yli 1500 kalliimpi, kuin tämänhetkinen vakuutusmaksuni.

Aika useassakin paikkaa lukee, että bonukset tarkistetaan, ja eivät välttämättä siellä tarjouksessa ole kohdillaan vielä, vaan tarkistetaan sitten kun sitä vakuutusta lähdetään oikeasti siirtämään toisestä yhtiöstä.
Antaa lukea vaikka kuinka monessa paikassa, minulle lähetetyssä ehdotuksessa sitä ei lukenut. Sitä ei maininnut myöskään vakuutusvirkailija eikä sitä lukenut missään sähköposteissa.

Itse taas selväsanaisesti sanoin virkailijalle, että jos hinta on se mikä tarjouksessa sanotaan, otan vakuutuksen, en muuten. Harvinaisen selvää suomea, jonka jälkeen virkailija teki paprut ja irtisanoi valtuutuksellani edellisen vakuutusyhtiön sopparin.

Ei minua harmittaisi yhtään jos if ei olisi alittanut edellisen vakuutuksen hintaa, se ois ollut ihan ok ja oisin jättänyt vaihtamatta. Nyt kova säätäminen... turhaanko? Tämähän ei ole ainoastaan kuluttajan etujen, vaan myös muiden vakuutusyhtiöiden etujen puolustamista. Turva (ehkä) menetti yhden asiakkaan, kun If valehteli tai sähläsi hintansa... eikös tällainen vääristä myös vakuutusyhtiöiden kilpailua? Toinen pelaa rehdisti ja toinen ei... Ja rehti firma menetti asiakkaan.

Back