• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vtr 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro taas pitkästä aikaa,

olen tarkastamassa venavälyksiä ja kysymys kuuluu, saako etummaisen pytyn venakopan auki ilman että purkaa kaasarit pois tieltä? Tällä hetkellä esteenä enään kaasareiden alla oleva muovinen "suojakilpi" joka estää näkymän kopan pultteihin, mutta kilpeä ei saa ilmeisesti pois ilman että ottaa kaasarit irti. Onko kokemusta ja vinkkejä miten parhaiten onnistuu?

terveisin,
Roope

Mä en ees kuvitellu et homman sais tehtyä ilman kaasareitten irrottamista. Pois vaan ne, se muovilärpäke ja öljynjäähdytinki pitää irrottaa kiinnikkeistään. Virallinen huolto-ohje käskee irrottamaan muistaakseni vasemmanpuoleisen syylärinki, mut se ei mulla ainakaan ollu välttämätöntä. Jonku verran keskustelua aiheesta aikasemmin tässä ketjussa, itekki viime talvena kiroilin sitä etummaisen venttiilikopan ympärillä vallitsevaa tilnahtautta...

Ok kiitti vastauksesta. Onko jotain huomioitavaa kaasareiden irrotuksessa? Jouduitko itse säätämään venoja? Mulla ainakin takapytyn molemmat pakovenat pitää säätää...

-Roope

Moikka,

ei tarvitse irroittaa swingia jos haluaa laittaa yhtenäiset ketjut...

Hyvin suunniteltu. Eli eturattaan suoja ja jalkatappien runko pois tieltä ja avot.

Honda-VTR1000F-met-G&G%202.jpg

Ok kiitti vastauksesta. Onko jotain huomioitavaa kaasareiden irrotuksessa? Jouduitko itse säätämään venoja? Mulla ainakin takapytyn molemmat pakovenat pitää säätää...

-Roope

Ei kai siinä irrotuksessa mitään, kiinni laittaessa älä riko kumikurkkuja. Ja ryyppyvaijerien muoviset kiinnitysmutterit pelottaa meikäläistä niin paljon, että uudelleenohjasin ryypyn kulkemaan semmosta kautta, ettei niitä aina tartte irrottaa kaasarit nostaessa.

Vuosi sitte ku availin ni kaks en-muista-mitä venttiiliä olis tarvinu säätää, mut ne oli ihan siinä rajoilla ni en jaksanu alkaa repimään nokka-akseleita irti moisen vuoksi. Hölmöyttäni en kirjannu ylös niitä vuodentakaisia mittaustuloksia. Tänä talvena sitte 21 tkm myöhemmin seitsemän kahdeksasta venttiilistä kaipas säätöä. Ja välys oli alle suosituksen kaikissa.

EDIT: Kaikissa niissä siis mikkä piti säätää. Siinä kahdeksannessa oli ihan bang on. Hieman omituista toisaalta...

Ei kai siinä irrotuksessa mitään, kiinni laittaessa älä riko kumikurkkuja. Ja ryyppyvaijerien muoviset kiinnitysmutterit pelottaa meikäläistä niin paljon, että uudelleenohjasin ryypyn kulkemaan semmosta kautta, ettei niitä aina tartte irrottaa kaasarit nostaessa.

Vuosi sitte ku availin ni kaks en-muista-mitä venttiiliä olis tarvinu säätää, mut ne oli ihan siinä rajoilla ni en jaksanu alkaa repimään nokka-akseleita irti moisen vuoksi. Hölmöyttäni en kirjannu ylös niitä vuodentakaisia mittaustuloksia. Tänä talvena sitte 21 tkm myöhemmin seitsemän kahdeksasta venttiilistä kaipas säätöä. Ja välys oli alle suosituksen kaikissa.

EDIT: Kaikissa niissä siis mikkä piti säätää. Siinä kahdeksannessa oli ihan bang on. Hieman omituista toisaalta...

Okei,

vaihdoitko itse kuitenkin säätöpalat vai veitkö liikkeeseen? En oo nokka-akseleita koskaan irrotellut mutta ei kai siinä sen kummempia kun tekee rauhassa ja yrittää pitää suurimman osan työkaluista moottorin ulkopuolella :)

Noh luultavasti tuun vielä kyselemään aiheesta kunhan pääsen taas pyörään käsiksi.

Okei,

vaihdoitko itse kuitenkin säätöpalat vai veitkö liikkeeseen? En oo nokka-akseleita koskaan irrotellut mutta ei kai siinä sen kummempia kun tekee rauhassa ja yrittää pitää suurimman osan työkaluista moottorin ulkopuolella :)

Noh luultavasti tuun vielä kyselemään aiheesta kunhan pääsen taas pyörään käsiksi.

Ite tein kaiken, mut mulla on intternetistä halvalla löydetty huolto-ohjekirja koneella. Englannin kielinen tosin ja ameriikan malleihin varsinaisesti tarkoitettu, mutta samoja pyöriä ne on ja kaikki tiedotki on ihan ymmärrettämissä metri-järjestelmän mukaisissa yksiköissä. Se on ollu kyllä ihan ehdoton apu se kirja. Jostain saanu semmosen käsityksen, että esim. nokka-akselin pukkien pulttien momentilla saattaa olla vähän jotain väliäki. Ihan kaikkea tosin ei aina kannata kirjaimellisesti kirjan mukaan tehdä. Nokkien ajotukseen on helpompiki konsti ku irrottaa kaikki hammaspyörät...

Ite tein kaiken, mut mulla on intternetistä halvalla löydetty huolto-ohjekirja koneella. Englannin kielinen tosin ja ameriikan malleihin varsinaisesti tarkoitettu, mutta samoja pyöriä ne on ja kaikki tiedotki on ihan ymmärrettämissä metri-järjestelmän mukaisissa yksiköissä. Se on ollu kyllä ihan ehdoton apu se kirja. Jostain saanu semmosen käsityksen, että esim. nokka-akselin pukkien pulttien momentilla saattaa olla vähän jotain väliäki. Ihan kaikkea tosin ei aina kannata kirjaimellisesti kirjan mukaan tehdä. Nokkien ajotukseen on helpompiki konsti ku irrottaa kaikki hammaspyörät...

Mulla löytyy toi Haynesin kirja jossa oli kuvitettu osuus nokka-akselin irrotukseen liittyen. Juurikin tuo ajoitus vähän mietityttää että kuinka se käytännössä saadaan takaisin kohdalleen. Olin siinä käsityksessä että hammaspyöriä ei tarvitse irroittaa jotta akselin saa irroitettua? Pystyisitkö jakamaan tiedoston tai linkin mistä tämä sun käyttämä opus löytyy?

Mä käytän lähes aina momenttiavainta kun kiristeleen koneesta jotain, ei jaksa alkaa väkertämään uusia kierteitä. Tai kävipä kaverin pyörälle että olivat huollossa jättäneet nokkapyörän yhden pultin löysälle joka irrotessaan teki hyvää jälkeä jakopäässä... Joten varmaan sillä momentilla on väliä.

kiitos paljon!

Pystyisitkö jakamaan tiedoston tai linkin mistä tämä sun käyttämä opus löytyy?

Mobiilien yhteyksien päässä en nyt kykene tarkistamaan mikä näistä on just se sama mikä ittellä on käytössä, mut nopeella etsinnällä tuolta http://superhawkforum.com/forums/knowledge-base-40/service-manual-11365/ löytyy pariki vaihtoehtoa ja tuolta http://www.vtr1000.org/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=18025 väittämän mukaan oikeen semmonen versio mihin pystyy tekemään tekstihakuja.

Olin siinä käsityksessä että hammaspyöriä ei tarvitse irroittaa jotta akselin saa irroitettua?

Unohtu vastata tuohon. Juu ei tartte hammaspyöriä irrottaa, nokka-akselit saa hienosti pois ja paikalleen niin et hammaspyörät on kiinni niissä.

Nyt on kaasarit irti mutta en vielä onnistunut ujuttamaan venakoppaa pois paikoiltaan... On se kyllä ahdas väli ja ideat loppu miten sen saisi pois paikoiltaan ilman että pitää syyläriä irroittaa.

Huomasin että vesipumpulta kaasarille tuleva letku oli hieman tukossa, eli sinne oli kerääntynyt sellasta mössöä. Joten ehkä nesteet pitää kuitenkin valuttaa pois niin samalla sen syylarinkin irroittaa. Tarvitseeko kaasaritkin jäähdytystä vai miksi vesi kiertää sitä kautta?

Huomasin että vesipumpulta kaasarille tuleva letku oli hieman tukossa, eli sinne oli kerääntynyt sellasta mössöä. Joten ehkä nesteet pitää kuitenkin valuttaa pois niin samalla sen syylarinkin irroittaa. Tarvitseeko kaasaritkin jäähdytystä vai miksi vesi kiertää sitä kautta?

Ei jäähdytystä vaan lämmitystä ;) Sopivissa olosuhteissa (kylmää ja kosteaa sekä sopiva kastepiste) kaasuttimen sisälle saattaa muodostua jäätä ja tuota voi toki torjua lämmittämällä. Ilmailupuolella em. olosuhteet voi saavuttaa helpommin ja siellä on vähän ikävä jos kaasutin jämähtää kesken kaiken umpeen, taitaa olla mopovehkeissä enemmäkin kuriositeetti? Voin olla väärässäkin.

Joka tapauksessa "carburetor icing" hakutermillä löytyy enempi faktaa ko. aiheesta.

kyllä se kaks pyöräsissäki saattaa jäätää kaasarin. Mulla on monki ja siinä ainakin sopivissa olosuhteissa jäätyy. :) sammuu vaan vauhdista. Sitte ku oottelee vähän aikaa että moottorin lämpö sulattaa niin taas mennään.
alkuperäisen ilman suodattimen kans ei tehny koskaan mutta viri tötteröllä useestikki.

Moi!

Mulla oli fasussa tollanen vaihdenäyttö, muistaakseni pikku viiveellä päivittyi näyttö, olisiko ollut kun päästää kytkimen vapaaksi? Hyvä kapine oli kyllä :)

Onko kukaan laittanut vaihdenäyttöä veturiin?

http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/honda/vtr1000f/2004/gipro-x-type-honda/

Tollasta kattelin mutta mietin toimiiko miten käytännössä.. esim. kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä jos vaihdat pienemmälle tunnistaako tuo mikä pykälä päällä vai vasta kun veto päällä ja saa laskettua pyörimisnopeuden suhteessa kierroksiin..

Moi!

Mulla oli fasussa tollanen vaihdenäyttö, muistaakseni pikku viiveellä päivittyi näyttö, olisiko ollut kun päästää kytkimen vapaaksi? Hyvä kapine oli kyllä :)

Eli kytkin pohjassa risteykseen tultaessa ja siinä pikkuhiljaa kun tiputtelee pienempää niin näyttö ei tiedä mikä pykälä pesässä.. Jos näin niin mielestäni ei hyvä, koska tuo on juuri se tilanne kun saattaa olla ns väärä pykälä pesässä..

Todellinen idioottinäyttö! Mulla yhdessä Suzukissa ollut, ja vielä turhempi kapistus moottoripyörässä kuin bensamittari (ajotietokoneesta puhumattakaan)!

Onko kukaan laittanut vaihdenäyttöä veturiin?

http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/honda/vtr1000f/2004/gipro-x-type-honda/

Tollasta kattelin mutta mietin toimiiko miten käytännössä.. esim. kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä jos vaihdat pienemmälle tunnistaako tuo mikä pykälä päällä vai vasta kun veto päällä ja saa laskettua pyörimisnopeuden suhteessa kierroksiin..

Viellä ei pysty mitään sanoon toimivuteen kun tänään ropailin johdot pyörään kiinni. Asennus oli ainakin todella helppo homma. Tosin mulla nyt on kaikki katteet maalarilla ja sitä myöten kaikki tarpeelliset johdot heti käsillä.

Tuo tarpeellisuus taitaa muutenkin olla niin makuasia. Ittellä menee ajatuksissaan ajellessa välillä pykälien kanssa "säätämiseks" niin aattelin nyt koittaa jos tuo vekotin tois lisää käyttömukavuutta. Hintakaan kun ei päässy esteeks muodostuun :D

Ihan vaan mielenkiinnosta:
Onko kukaan joutunut tekemisiin virkavallan kanssa veturin muhkeiden äänien takia? =P
Itsellä on nuo devilin putket ja kyllä muuten jytkää.. :thumbup:

Back