Tarkistin välykset talvella, kaksi välystä ihan alarajalla, kaksi ihan hinasti alle. En säätänyt (koska etummaisen pytyn nokka-akselien irrottaminen on kovasti hankalaa kone kiinni). Päätöksestä olen saanut osin kärkästä kritiikkiä. Saattaa olla, että ne tarttee jossain sopivassa vaiheessa kesken kauden säätää. Huoltohistoria ei oo niin tarkkaan tiedossa, että tietäisin miten paljon niitä on aikaisemmin säädelty. Nyt mittarissa 56 megametriä, ni jos vaan tietäis että tähän on päästy tehdasasetuksilla, ei kaiken järjen mukaan olis mitään ongelmaa ajaa yhtä kautta säätelemäti. Ens talveks yritän saada tallin, jossa vois ottaa koneen irti.
Joten kertokaas ihmeessä, jos oikeasti tiedätte, kuinka nopeasti mein vetureissa tyypillisesti venttiilivälys pienenee.
Ei ole omakohtaista kokemusta venttiilinvälyksen muuttumisesta, kun olen itse koneen vasta kerran avannut. Oman laitteen huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa. Mitä olen foorumeita lukenut, niin venttiilinvälykset muuttuvat uudessa laitteessa jonkin verran, mutta asettuvat koneen vanhetessa, eli säätötarve vähenee. (Riippuu toki käytöstä).
Omastani säädin kaikki välykset tänä talvena. Ajettu 51000km mittarin mukaan. Kaikki pakoventtiilit oli täysin oikein sekä edessä, että takana. Takana molemmat imuventtiilit hieman ohjearvoa tiukemmat (mutta rajojen sisällä) -> säädin kohdalleen.
Edessä toinen imuventtiili oli hieman väljä (mutta spekseissä) -> säädin kohdalleen.
Luulen, että kun edestä on venttiiliä/venttiilejä joskus säädetty on tahallaan jätetty hieman väljäksi, jotta ei tarvitsisi pitkään aikaan säätää. Ainakin olen ymmärtänyt, että välys muuttuu yleensä tiukemmaksi ajan kuluessa.
Nokka-akselien irroitus ei kyllä minusta ollut sen vaikeampaa kuin takanakaan

, toki edestä pitää ottaa lähes kaikki pois. Eli etukate, polttoainetankki, kaasuttimet, lämpösuoja sehä vasen jäähdytin ja turhia tiellä olevia jäähdytysletkuja. Öljynlauhduttimen kiinnikkeet irti rungosta, jotta sitä voi liikutella pois edestä. Erittäin huolellinen putsaus venttiilikotelon ympäriltä!
Tässä vaiheessa ei ole mitään ongelmia saada työkaluja mahtumaan tarvittaviin väleihin:
Kova vaivahan varsinkin kaiken kasaamisessa on, mutta samalla tulee huollettua kaasuttimet ja putsattua semmoisia koloja, joita ei saa mitenkään puhtaaksi ilman purkamista.
Itse meinaan tarkistaa venttiilit seuraavan kerran huolto-ohjelman mukaan, kun mittari näyttää 72tkm. Siihen saakka saa rauhallisin mielin ajella

!