• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

VTR 1000f ja ohjausiskari

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuoma5
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tuoma5

New member
On alkanu askarruttamaan tarviiko VTR iskarin vai pärjääkö ilman? Kaveri jolla on ollu VeTuRi, väittää kokeneensa kauhun hetkiö tuon tuostakin, tosin alustakin on ollu säätämättä. Onko VeTuRi herkkä woblaamaan? Niin ja muijakin tuolla mun pyörällä tulee ajamaan, kun kerran tuossa syksyllä kortin ajeli.
 
Ohjausiskari ei todellakaan ole pakollinen VTR1000F:ssä. Pyörä on ohjausgeometrialtaan maltillinen ja ei ohjausiskari kuitenkaan pelasta mahdollisilta kuljettajan virheiltä.

Sinänsä kunnollisen ohjausiskarin asentaminen tekee kyllä pyörästä kuin pyörästä hieman vakaamman tuntuisen etenkin rata-ajossa, eli jos sen siihen kuitenkin haluaa laittaa niin ei siitä haittaa ole. Ainoat ongelmat voivat tulla siitä jos ohjausiskaria ei tajua pitää tarpeeksi löysällä, perusperiaate on pitää vaimennus niin pienenä kuin mahdollista.
 
Minunkaan mielestä VTR ei tarvitse ohjausiskaria, ainakin minä pärjäsin ilman kokonaiset 85tkm omallani.

Jos VTR on herkkä voblaamaan niin kannattaa sensijaan tarkistaa ne perinteiset; rengaspaineet (ja kulumiset, oma VTR tärisytti keulaa joskus kovastikin, varsinkin aalloille kuluneilla D207:lla eturenkailla), ohjauslaakerin kunnon (ja kireyden) sekä mahd jousituksen säädöt (se vähä mitä tuossa nyt on säädettävissä). Myös liiallinen kuormaus (vaikkapa takaboxi täynnä roinaa tms) vaikuttaa VTR:n käyttäytymiseen paljon, kohtuullisen kevyt pyörä kun on.
 
Mie taas ihmettelin aluksi oman veturini jäykkää kääntymistä verrattuna esimerkiksi 40 kg painavampaan VFR 750:een kunnes älysin hieman säätää veturia. Tiukkasin hieman takapään jousta (1 pykälä tiukempaan keskiasennosta 1 hengen kuormalla, 2-3 pykälää 2 hengellä), ja tiukkasin myös paluuvaimennusta hieman. Laskin keulaa yläkolmioista 8 mm ja säädin etujousitustakin ohjeiden mukaan hieman. Käytös muuttui laakista. Kääntyy ajatuksen voimalla ollen samalla myös yllättävän vakaa.
Se woblailu kovavauhtisissa mutkissa johtuu nimenomaan paitsi kuluneesta/väärästä eturenkaasta myös liian takapainoisesta alustasta johon löytyy helpotus tuolla keulan laskulla tai perän nostolla. Perään löytyy korotuspalikoita jousen ja rungon väliin, toimii kuulemma myös jos kuskilla riittää fyysistä mittaa hallita korkeammaksi muuttunutta pyörää
biggrin.gif
 
Se woblailu kovavauhtisissa mutkissa johtuu nimenomaan paitsi kuluneesta/väärästä eturenkaasta myös liian takapainoisesta alustasta johon löytyy helpotus tuolla keulan laskulla tai perän nostolla. Perään löytyy korotuspalikoita jousen ja rungon väliin, toimii kuulemma myös jos kuskilla riittää fyysistä mittaa hallita korkeammaksi muuttunutta pyörää
biggrin.gif

Juurikin näin.

Tuo perän korotuspalikka on helppo tehdä itsekin. Tosi nopea myös asentaa. Itellä on tuollainen 5mm paksu palanen ja jo se vaikuttaa ajettavuuteen mukavasti. Ohjausiskarille en ole itse kyllä nähnyt tarvetta, vaikka radalla jonkin verran ajelenkin.
 
Back
Ylös