• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vuotava vanne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spaideri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

spaideri

New member
Olin jo tilaamassa uutta takakumia, kun takarengas ei ole pitänyt paineita ja ajattelin kumin olevan jostain rikki. Pestyäni pyörän talvisäilöön videssä huomasin tuurilla, että vanteeseen jäänyt pesuvesi kupli ja ilmeisesti vanteessa on todella pieni reikä, josta ilma vuotaa. Reikää ei edes näe paljaalla silmällä, mutta niin vaan sieltä ilmaa läpi tuli. Todennäköisesti takajarrulevystä lentänyt joku kappale vauhdilla, joka tehnyt vanteeseen reiän.

Kysymys onkin että voinko vaan hitsauttaa vanteen reiän kiinni? Kyseessä on Suzuki SV 1000s alumiininen takavanne.
 
Vaiko hiusmurtuma vanteessa? Ajettu joskus johonkin isoa kovaa? Jos näin, niin ihan oman turvallisuuden takia vanne vaihtoon.
 
Vaiko hiusmurtuma vanteessa? Ajettu joskus johonkin isoa kovaa? Jos näin, niin ihan oman turvallisuuden takia vanne vaihtoon.

Pyörä ollut itsellä vaan viime kesän, enkä itse ainakaan ole sitä kolhinut mihinkään, mutta ulkoisesti ei näy mitään vauriota. Pitää tutkia vielä tarkemmin, kun saa vanteen irti.
 
Todennäköisesti takajarrulevystä lentänyt joku kappale vauhdilla,

Jarrulevy ei niin kovaa kyytiä pyöri että siitä mitään lentäisi tarpeeksi kovalla voimalla. Mut kyllä mä kattelisin uutta käytettyä vannetta tain jotain kuka pystyy tutkimaan vanteen ja ammattitaidolla korjaamaan jos mahdollista. Äkkiä vaan saattaa tulla vanne eBaystä edullisemmalla. Tavallaan vois ajatella että jos vanteessa on murtuma tai halkeama, niin onko se ainut huono kohta siinä vanteessa.
 
Mahdollisesti pelkkä valuhuokonen, josta vuotaa. Jos ei löydy halkeamaa tai murtumia, niin laitat sisälle sikamassaa tiivisteeksi ja ajat sen kummemmin murehtimatta auringonlaskuun.
 
Jarrulevy ei niin kovaa kyytiä pyöri että siitä mitään lentäisi tarpeeksi kovalla voimalla. Mut kyllä mä kattelisin uutta käytettyä vannetta tain jotain kuka pystyy tutkimaan vanteen ja ammattitaidolla korjaamaan jos mahdollista. Äkkiä vaan saattaa tulla vanne eBaystä edullisemmalla. Tavallaan vois ajatella että jos vanteessa on murtuma tai halkeama, niin onko se ainut huono kohta siinä vanteessa.

Pyörimisnopeus riittäisi kyllä heittämään rojua riittävällä voimalla. Mitään riittävän massiivista noilla nopeuksilla sieltä jarrulevyltä ei voi lentää ilman että tuon huomaisi välittömästi ja heti kappaleen irrotessa levystä :;):
 
Mahdollisesti pelkkä valuhuokonen, josta vuotaa. Jos ei löydy halkeamaa tai murtumia, niin laitat sisälle sikamassaa tiivisteeksi ja ajat sen kummemmin murehtimatta auringonlaskuun.

No huh huh. Rengasta ei voi kamelinpaskalla paikata, mutta risaan vanteeseen riittää sika...
 
Valuhuokonen voi olla syynä. Ostin aikoinaan uudet alumiinivanteet autoon ja yhdessä oli vuoto vanteen puolan kautta.
 
Pyörimisnopeus riittäisi kyllä heittämään rojua riittävällä voimalla. Mitään riittävän massiivista noilla nopeuksilla sieltä jarrulevyltä ei voi lentää ilman että tuon huomaisi välittömästi ja heti kappaleen irrotessa levystä :;):

En usko, renkaan ulkokehä kulkee maantienopeuksissa sen 33 metriä sekunnissa, en nyt bussissa ala laskeen miten paljon parikytsenttisen jarrulevyn ulkokehä etenee. Muta heitetään nyt vaikka 10 metriä sekunnissa. Ei tollanen kovan tuulen nopeudella lentävä pala mitään reikää vanteeseen tee.
 
En usko, renkaan ulkokehä kulkee maantienopeuksissa sen 33 metriä sekunnissa, en nyt bussissa ala laskeen miten paljon parikytsenttisen jarrulevyn ulkokehä etenee. Muta heitetään nyt vaikka 10 metriä sekunnissa. Ei tollanen kovan tuulen nopeudella lentävä pala mitään reikää vanteeseen tee.

Kuten sanoinkin, mitään niin massiivista ei tuolta jarruista voi irrota että se vanteen rikkoo. Itse laskeskelin vähän kovemmille nopeuksille noita mutta kyllä sieltä vielä 200km/h (200mm jarrulevyn kehän nopeus ~18,1m/s) vauhdissakin saa lähteä koko levy ja satulakin ennen kuin vaurioita saattaisi syntyä. Ja tuossa kohtaa onkin sitten jo paljon muuta mietittävää kuin ilmaa vuotava vanne :grin:

Tuossa tosin pitää huomioida sekin että jos kappale irtoaa suoraan taaksepäin on törmäysnopeus itseasiassa jo lähes 74m/s :;):
 
Sisäpuolelle täytyy kurkata joka tapauksessa, niin ota kumi pois ja tutki löytyisikö selitys jopa aivan visuaalisesti. Siis, että onko kyse vaarallisesta murtumasta vai vain harmillisesta valuvirheestä. Sikamälli kumin ilmatilassa on aika raskas, mutta onteloon jähmettyvää ainetta voisi keksiä. Railon kanssa hommaisin uutta vannetta.
 
Tuossa tosin pitää huomioida sekin että jos kappale irtoaa suoraan taaksepäin on törmäysnopeus itseasiassa jo lähes 74m/s :;):

Jos sinä seisot avoautossa ja heität palloa vaikkapa 20 m/s. Unohdetaan ilmanvastus. Auto etenee 72km/h eli 20m/s. Heität palloa eteenpäin, mikä on pallon nopeus kädestä irtoamisen jälkeen a) autoon verrattuna b) maahan verrattuna. Entä samat kun heität palloa taaksepäin?

Oon kaatumalla paskonu yhdet kisapyörän vanteet. Ei muuten siinä vaiheessa enää ihan vanteenvaihdolla selviä. Loppumopokin on aika vaihtokunnossa. Eri asia on sitten jos tuohon SV:n on joskus eksynyt vanne kolaripyörästä. Eiköhän tuossa ole ihan valuhuokonen, jos ulkoisia jälkiä ei vanteessa ole. Ja silloin sen voi paikata. Hitsaus osaavalla on varmaan paras, mutta itse paikkaisin jollain liimamassalla sisäpuolelle.
 
Kiitos vinkeistä. Seuraavaksi vanne ja kumi irti, niin pääsee paremmin tutkimaan. Valuvika kuulostaa todennäköiseltä, kun ulkoisia vaurioita ei näy, mutta pitää tutkia tarkkaan.
 
Täällä pääsee oikein viihtyisästi käsiksi fysiikan ja metalurgian mielenkiintoiseen maailmaan. Millä suksella ei voi hiihtää? -No Järvisellä. No niin ja asiaan....

Koita katsoa heittokellolla, että onko vanteessa kuinka paljon heittoa? Jos et sellaista omista, niin takapyötä vaan ylös ja vaikka ihan silmällä katsoo, että onko vanne pyöriessä soikea. Yli millin säteisheitto ottaa oikeasti jo silmäänkin. Vajaa 3mm säteellä heittävää vannetta en heti huomannut ajossa vialliseksi, mutta tuli oittua lämmön ja kumilekan kanssa suoraksi.

Tarvittava voima on sitten sellaista, että mikään pyörästä vauhdissa irtoava kalikka ei varmasti murra edes heikkoa valu vannetta. Vanteita kuluneena kesänä meni kaatumalla soikeaksi 3 kpl, joista ainoastaan yhteen tuli pitkä halkeama pituus suunnassa. Tässä tapauksessa säteisheittoa oli noin 5cm. Kaksi muuta selvisi terävillä vekeillä ilman halkeamia, mutta vanteita niistä ei enää uskalla alkaa tekemään.

Huokosen paikkaamiseen käyttäisin koosta riippuen pelkkää sika massaa tai sitten täyttö kemiallisella metallilla ilma puolelta ja siihen päälle siivu sikaa. Hyvä siitä tulee :)
 
Vuotoon voi laittaa sisäpuolelle epoksihartsia. Imeytyy huokosiin, on kestävää ja kevyttä. Sillä on tiivistetty mm. auton levennettyjen peltivanteiden hitsaussaumat.
 
Ilmanpaine aiheuttaa vanteeseen luokkaa 4000 - 5000kg voiman sisäänpäin, eli vahva on. Ei luulisi pikkukivien tms. rikkovan vannetta. Jos ei kolhuja näy on se varmaankin valuhuokonen.
 
Sen verran vielä lisäystä tuohon vanteen mittaukseen, että 2mm säteisheitto ja 2mm sivuttaisheitto on vielä tehtaan toleranssin sisällä.
 
Sen verran vielä lisäystä tuohon vanteen mittaukseen, että 2mm säteisheitto ja 2mm sivuttaisheitto on vielä tehtaan toleranssin sisällä.

Ilmeisesti siis +/- 1mm? +/-2mm oli jo sellainen heitto XT:ssä, että teki syklistä väpätystä pyörään. Pinnavanteet on siitä kätevät, että oikaisu on helppoa.
 
Back
Ylös