• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

wide band commander

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja honda rc51
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

honda rc51

New member
kuis monella on wide band commander tahi
vastaava mitta laitteisto?
onko hyvä setti ku itte säätelee karttoja
uusiks vai pystyykö tuota hyödyntään
juuri mitenkään?
kiinnostunut itte sääteleen?
varmaan on paljon parempiakin olemassa?
mistä sais kohtuu hinnalla vastaavan laitteen?
ennestään power commander III usb.
kommentoikaa nyt mahdollisimman laajasti
kyseistä systeemiä (penkitys turhaa puuhaa)
jos tekee muutoksia pyörään useasti.

Itse perussäätäisin pyörän jo penkissä. Penkissä saa ajettua kartan nopeasti ja valmiiksi hyvin sinne päin. Siitä voi sitten helposti hienosäätää ajossa. Hinkaaminen aina ajosetin jälkeen vie muuten paljon aikaa.

Minulla oli WBC, kunnes ostimme Motecin. WBC on ihan ok loggaava perus WB-lambda, mutta softassa olisi parantamisen varaa. Etuna on kaksi analogiatuloa, joten sisään saa vaikka vaihteen ja TP:n. Datan hyödyntäminen voisi kuintenkin olla helpompaakin. Näyttää, että softa on tehty kiirellä toistamaan mittausdata. Itse arvostaisin aikajanaa enemmän. Mukana tulevalle mittarille en ole ikinä keksinyt mitään järkevää käyttöä. NOS-miehet voivat ehkä arvostaa sitäkin.

Mulla on pyörässä ThunderMax boksi, joka on kait samanmoinen systeemi? Säätää ruiskua putkissa olevien laajakaistalambdojen mukaan. Hyvin toimii ja asennus oli pala kakkua. Penkitystä ei olisi tarvittu, mutta penkitin ihan mielenkiinnosta silti. Kone käy aavistuksen rikkaalla, mutta ei vaadi toimenpiteitä. T-Maxin voi myös säätää "käsin" jos haluaa kikkailla.
smile_org.gif

juu penkissä on tullu käytettyä pyörä
ja saahan nuita netistä perus pc III kartoja
ainaski mistä on hyvä jatkaa säätämistä.
minkälaisia tapoja on tullu käytettyä
säätämisen helpottamiseksi?

yhtä mitä katselin kans ois
http://www.motokone.com/seosmit....de3pvu3
ehkä selkeämpi tuo lcd näyttö.

edit:laittakaa linkkejä ja vinkkejä asiaan liittyen.
motec on vissiin parhaimpia ja liekkö kalleimpiakin?
ittellä ois ihan harraste mielessä tuo wbc tai vastaava
koska en oo valmis sijoittaan kauheita summia siihen
muutama satku korkeintaan.

Loggaava lambda on ihan pakollinen, jos pyörää meinaa säätää ajon perusteella. Mittarilla ei tee mitään; siitä on mielestäni apua vain, jos tarkkailee moottorin tilaa kun esim lätkäisee kaasut sisään.

Meillä on ollut siis Motecin loggaava ECU, johon saa suoraan Lambdan sisään. ECUa voi myös säätää automaattisesti Lambdalla, mutta itse vain hienosäädin seosta manuaalisesti. Yksi syy tähän oli luistonesto, joka myöhästytti/pätki sytkää ja siten sotki seoksia. Seoshan menee laihalle, kun bensa menee raakana läpi. Suljettu silmukka olisi sotkenut seokset.

kertokaapas te viisaammat nyt tosta wbc:stä
tekeeks sillä mitään tai muista vastaavista laitteista
vinkkejä miten tämmösen aloittelian kannattas
lähtä eteneen tässä hommassa?
withstupid.gif

meni tuo loggaava juttu ohi hilseen heti lähdössä
bowdown.gif
crazy.gif
ghostface.gif

lambdan paikka löytyy putkistosta jo
ja pcIII usb sekä läppäri varmaan video
kamerasta ois iso hyöty kans.

Tossa on köyhänmiehen tuninglink, joka saattaisi toimiakin kun laittais siihen vähän lisää suodatuksia.

Jos Excelin makrojen vääntö onnistuu, ei pitäis olla vaikea toteuttaa suodatuksia.

Osaa lukea mm. WBC dataa

http://keio-formula.com/afset/AFSet080503.xls

Eli laittaa WBC:n  loggaamaan dataa ja lähtee esim. mutkatielle päristelemään, sitten session päätyttyä avaa ohjelmalla WBC:llä logatun tiedoston ja kopio Powercommanderin kartan ohjelmaan.
Asettaa AFR arvot halutuille rpm ja tp alueille, niin ohjelma laskee uuden kartan kyseisten tietojen perusteella.

Olis kyllä mielenkiintoista koittaa toimiiko tuo.

Itse sivu, jossa on jotain juttua tosta.

http://fsae.com/eve/forums/a/tpc/f/125607348/m/82910595341

Hienoa! Saisiko tuota softaasi testata? Meillä tulee uusi pyörä, johon emme ajatelleet laittaa Motecia.

RC51: Loggaus on siis datan keruuta. WBC:ssä on muisti, johon se tallentaa lambdan, kierrokset, kaasunasennon ja jonkun valinnaisen parametrin. Niiden avulla karttaan voi tehdä helpommin korjauksia vedon jälkeen.

selventää kummasti asiota
siis onko wbc:ssä usb tai vastaava lähtö ja sen kautta saa
purettua datan esim. läppärille vai kytketäänkö wbc ja pc III usb
yhteen ja sitä kautta lähdetään purkaan dataa?

oon kuullu että jotku tekee niin että seos mittari jossa
näkyy myös air/fuel ratio lukema asennetaan mittariston läheisyyteen
ja lisäksi toinen lcd mittari joka näyttää kaasun asennon
prosenteina ja sit vielä kamera kuvaamaan
tankille koko homma ajon aikana ja sitten lopuksi puretaan "dataa/analysoidaan" syötetään kartaan uudet arvot

lisää tarttis neuvoja!
kiitti tähän mennessä tulleista

WBC:ssä on USB-liitäntä ja tieto tulee siitä suoraan ulos. Se ei osaa keskustella PCIII:n kanssa. WBC:stä on nyt tulossa uusi versio, WBC2. Se on pienempi ja halvempi, mutta käsittääkseni ei osaa logata kuin lisävarusteena saatavan LCD-näytön kautta. Sen kanssa hinta noussee hieman kalliimmaksi kuin ykkösessä.

Juuri tuollaisen videohässäköinnin välttämiseksi se loggaus on mahtava. Kaikki oleellinen löytyy yhdestä paikasta. Data koneelle ja tutkimaan. Tuon Timo3:n softan avulla sen saa vielä helposti luettavaan muotoon.

Back