WorldSBK 2022

Sarja tuli taputeltua valmiiksi. Ducatilla homma meni plänin mukaan, samoin SSP:ssa Ten Kate Yamaha Racing Teamilla.

Suomalaisittain ei paljon terveisiä jäänyt kerrottavaksi, lukuunottamatta Nikin loppukauden muutamia hyviä kisoja ja tietenkin yksi osakilpailuvoitto. Katselin tuossa viikonlopun viimeiset kisat aamulla ja ymmärsin selostajilta että Kallion tiimi lopettaa sarjassa ja sitten huhuna kerrottiin Nikin olevan menossa BSB-sarjaan. Kovatasoinen sarjahan se on.
Pitäneekö jättää videopassi ensi vuodelle lunastamatta ja ottaa BSB seurantaan sen sijaan:blink:
 
Rea, Toprak ja Bautista kalistelevat kallojaan myös ensi kaudella. Pitää seurata.
 
Joo pitää seurata ny varsinki ku saa ylypiänä Ducatin pipon vetää heti aamusta päähänsä ja orotella helmikuuta.Tarttis käydä kyllä paikan päälläki käyrä kattoos,juututtu ajelemahan tuonne Sachsenringin Moto GP:hen ku juomapuoli pelaa.Mutta taitaas se pelata Tsekin Mostissaki yhtä lailla Superbaikiis.
 
Muistaakseni kärysi Englannissa ratista ja kortin menetettyään ei saanut lisenssiä Euroopassa, lähti Japaniin F3000-luokkaan kun sinne ei "lain koura" ylettänyt, Eddie Irvine taisi olla samaan siellä samaan aikaan, samoista syistä...

Onkohan Bagnaia ensimmäinen rattijuoppoudesta kauden aikana mestaruusvuonnaan kärynnyt MM sarjan kuski?

Uskomattoman hyvin kännikolarointi haudattiin Ducatin, Dornan ja muiden virallisten tahojen puolelta.
Mistään rangaistuksesta ei edes puhuttu.
 
Helvetin hieno uutinen! Vähän jo pelotti että näinköhän löytyy enää tehtaan tukemia paikkoja noin myöhään.

Toivottavasti trumppa ois helpompi ajettava kuin MV ettei oltais nutullaan yhtä paljoo ku viime vuosina.
 
Tarran Mckenzie on näköjään kirjattu Honda-kuskiksi ensi vuoden supersport-luokkaan.
Vähän erikoinen juttu, ehkä Honda valmistautuu tuomaan jonkun uuteen 750-twiniin perustuvan kisapelin viivalle?
 
Tarran Mckenzie on näköjään kirjattu Honda-kuskiksi ensi vuoden supersport-luokkaan.
Vähän erikoinen juttu, ehkä Honda valmistautuu tuomaan jonkun uuteen 750-twiniin perustuvan kisapelin viivalle?

Ainakin tälle kaudelle oli vielä haettu homologointi "vanhalle" 600 ceebralle. Ja ainakaan äkkiseltään ei iskeny Hondan mallistosta silmään yhtään sellaista pyörää, josta saisi järkevällä vaivalla leivottua kisapelin tuohon luokkaan. Eli joko on uutta mallia tulossa tai viivalle talutetaan museolaite.
 
Ihme ettei ole ketään. Eikös se uus Suzuki oo melko menevä peli kuitenki?

Tonnari ainakin on hyvä aihio, mutta kusiaista tarkotin. Toki kun ottaa huomioon, että Suzukin tehdas ilmotti lopettavansa kilpailutoiminnan niin tuskin on kovin hyvin osia/tukea tarjolla tulevina vuosina.
 
Oliko se seiskapuolikas GSX-R myös sallittu? Sitäkin vielä valmistetaan muille markkinoille kuin eurooppalaisille.
 
750 Suiza on luokiteltu kyllä supersportiin, samoiten Kawan 636.
Ainakin siis 2022, ensi kaudesta en osaa sanoa.
Tuntui vaan jotenkin oudolta että Honda ajattaisi tuolla mm-sarjassa "vanhaa" kuusisatasta, ja nyt kun siellä saa olla eri kokoisia koneita niin ajattelin että Honda ehkä sunnittelee jotain tällaista vekotinta tuleville kausille.
 
uuden hornetin/transun koneen ympärille vois kuvitella pikkusportin. Saattais itteäkin kiinnostaa, jos sitä sais kevennettyä sopivasti...
 
750 Suiza on luokiteltu kyllä supersportiin, samoiten Kawan 636.
Ainakin siis 2022, ensi kaudesta en osaa sanoa.
Tuntui vaan jotenkin oudolta että Honda ajattaisi tuolla mm-sarjassa "vanhaa" kuusisatasta, ja nyt kun siellä saa olla eri kokoisia koneita niin ajattelin että Honda ehkä sunnittelee jotain tällaista vekotinta tuleville kausille.

Joo, Suzukilla on toi seiskapätkä siellä luokitettujen listalla. Suomeenkin semmosia huhujen mukaan yritettiin viime kaudella saada, mutta niiden hankkiminen tänne ei ollut ihan läpihuutojuttu ja taisi jäädä vain haaveeksi.

Hondan osalta tuo uusi 750 Hornet on aihiona supersporttiin aika huono vaihtoehto. Moottorista uupuu 30-40 heppaa tehoa ja sen lisäksi vaatisi suurella todennäköisyydellä myös uuden rungon ja haarukan tuon moottorin ympärille ollakseen lähelläkään kilpailukykyistä laitetta. Tvinillä jos tuonne lähtis niin likemmäs 900cc tartteis olla iskutilavuutta.
 
Joo, Suzukilla on toi seiskapätkä siellä luokitettujen listalla. Suomeenkin semmosia huhujen mukaan yritettiin viime kaudella saada, mutta niiden hankkiminen tänne ei ollut ihan läpihuutojuttu ja taisi jäädä vain haaveeksi.

Hondan osalta tuo uusi 750 Hornet on aihiona supersporttiin aika huono vaihtoehto. Moottorista uupuu 30-40 heppaa tehoa ja sen lisäksi vaatisi suurella todennäköisyydellä myös uuden rungon ja haarukan tuon moottorin ympärille ollakseen lähelläkään kilpailukykyistä laitetta. Tvinillä jos tuonne lähtis niin likemmäs 900cc tartteis olla iskutilavuutta.


Jep en itsekään usko että 750 twinillä kannattaa lähteä samankokoisen nelikon kanssa viivalle tai edes kusiaisen. Mutta Hondalta kuitenkin kohtuu varmasti tuolla koneella sporttisempi pyörä tulee. kusiaista nelikkoa tuskin tulee kilpiin laitettavaksi näihin maisemiin.

Perinteisesti on nelikon ja twinin suhde ollut noin 1.3x , niinku 750 vs 1000 taikka 1000 vs 1300(vai mikä se ducatin viimeinen twini oli?)
samalla suhteella olis 600 vs 800
 
Jep en itsekään usko että 750 twinillä kannattaa lähteä samankokoisen nelikon kanssa viivalle tai edes kusiaisen. Mutta Hondalta kuitenkin kohtuu varmasti tuolla koneella sporttisempi pyörä tulee. kusiaista nelikkoa tuskin tulee kilpiin laitettavaksi näihin maisemiin.

Perinteisesti on nelikon ja twinin suhde ollut noin 1.3x , niinku 750 vs 1000 taikka 1000 vs 1300(vai mikä se ducatin viimeinen twini oli?)
samalla suhteella olis 600 vs 800

Ducatin vika twini oli 1199 Panigale, josta kadulle sit oli saatavilla se 1299 versio, joka ei ollut kisoihin hyväksytty.

Viime kaudella Supersporttia ajettiin 959 Panigalella, eli kuutioita 955. Agustalla oli 3-mukisessa n. 800cc ja Trumpalla 765cc. Ja 4-mukisenakin esim. 750cc suikka sallitaan, joten kuutiotilavuusraja alkaa olemaan melkoisen hämärä määrittely näille uusille Supersport laitteille.

Hatusta arvaan, että takarenkaalla tarttis olla jotain 130+hp, että laite on kilpailukykyinen. Konetehoina siis ollaan jossain 145 korvilla. Arvaisin, että nämä luvut tarkkuudella +-5 kaakkia on aika liki totuutta.

Summattuna siis voisin sanoa, että tuon 750 koneen ympärille saattaa tulla samalla tavalla sporttinen laite kuin Yamahan R7, mutta jos tuossa luokassa haluaa kilpaa ajaa, pitää se tehdä joko vanhalla ceebralla tai tuoda kokonaan uusi malli markkinoille. Tosi heikosti vain on mallistossa mitään lähellekään valmista, eli parhaassa tapauksessa Hondaltakin voisi vuoden parin sisään tulla markkinoille pitkästä aikaa jotain mielenkiintoista.
 
Back
Ylös