• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

XJ 700 Maxim

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Olisi mielenkiintoista tietää, kun ei ole vastaan kovin montaa tullut? Omani käyttöönotettu -90. Ei vissiin taidettu valmistaa enää silloin, eli oikeasti vanhempi? Onko kellään tietoa?

Xj 700 maximia on tietääkseni tehty ainakin vuodesta 1986, siis ilmajäähdytteistä rivinelosmoottorilla varustettua mopoa.
Itselläni ja naapurin papalla on samanlaiset vuonna -89 käyttöönotetut mustat em ajopelit. Minulla on pyörä ollut kohta 4 vuotta ja livenä olen kait nähnyt samanlaisia liikenteessä naapurin mopon lisäksi kolmannen pyörän; Suomeen on edellisen omistajan mukaan rekisteröity näitä pyöriä yhteensä 50-60 kpl silloin 80-luvun lopulla ja vielä vuonna -90. Minulla on pyörästäni pelkästään positiivisia kokemuksia; helppohuoltoinen, toimintavarma, customiksi erittäinkin suorituskykyinen ja mukavan helppo ajettava. Kuudetta vaihdetta tuli varsinkin alussa haettua usein... voimaa kun  tuntuisi riittävän!
Oma pyöräni on ns canadan malli missä on kilometri-mittari, olisko us-malli se vesijäähdytteinen, mailimittarilla??

Mukavia ajokelejä! Terv Sepi.

062802moto_prv.gif

Sellaista tarinaa tuossa itse kuulin viime sunnuntaina eräältä ihmiseltä, joka on ollut noita itsekin aikanaan myymässä eli väitti pyörien olevan jotain Kanadaan tarkoitettua satsia, jota tuotiin läjä tänne Suomeenkin. Mitä lie myyntipolitiikkaa tms. syystä ostettu erä.

Omassani on kyllä mailimittari, vaikka on ilmajäähdytteinen.. Eikös Maxim X -malli ole tuo vesijäähdytteinen? Eräältä ulkomaiselta nettisivulta löysin sellaista tietoa, että 700:sia Maximeita olisi tehty vain vuosina -85-86 ja omassa pyörässänikin on sellainen tarra mikä viittaisi siihen, että olisi tehty jo -86.

Kutosvaihdetta olen itsekin tuohon kaipaillut..

Kiitoksia tiedoista ja ajokelejä!
062802moto_prv.gif

Omassani on kyllä mailimittari, vaikka on ilmajäähdytteinen.. Eikös Maxim X -malli ole tuo vesijäähdytteinen? Eräältä ulkomaiselta nettisivulta löysin sellaista tietoa, että 700:sia Maximeita olisi tehty vain vuosina -85-86 ja omassa pyörässänikin on sellainen tarra mikä viittaisi siihen, että olisi tehty jo -86.

Kutosvaihdetta olen itsekin tuohon kaipaillut..

Kiitoksia tiedoista ja ajokelejä!
062802moto_prv.gif
Eikös se valmistusvuosi löydy siitä tyyppikilvestä?

Moi,mulla oli 3 vuotta Maxim joka oli huoleton mopo.2 päällä kaipas enemmän tehoa.Kanada vientimalli kuulema,kilometri mittari Suomeen tuoduissa mopoissa.Maxim X on vesikone ja 105hv kuulema.

Juu elikä niin kuin tuolla xjowners.com:illa lukee niin Maximeita tehtiin vuosina 85-86. Pyörää on siis ilmajäähdytteisenä sekä nestejäähdytettynä. Nestejäähdytettyssä onpi tuo X lopussa.

Ilmaversiossa on siinä 74 heppaa ja nesteversiossa on 86. Eli ei 100hp. Omastani on mitattu 80hp takapyörältä.

Ilmakone on perinteinen XJ-moottori mutta X on sekoitus FZ:n ja 900 XJ:n konetta. Vaihteisto on 900 XJ:stä lisänä tietysti vesipumppu. Yläpää on FZ:n 20 venttiilinen. Tuottaa ihan kivan tehopiikin siinä 7000 kierroksen paikkeilla  
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
. Ilmakoneessa on Hitachin?kaasarit ja X:ssä on Mikunit. Kosmeettisia eroja on jonkin verran. Suurimpina mainittakoon se että X:ssä on syyläri sekä takavanne on "umpinainen" vähän niin kuin V-Maxissa. X:ssä on mittaristo erilainen (lämpömittari lisätty) ja erilaiset torvet. Muuten päällisinpuolin taitaapi olla aikalailla samanlaista.

Alunperin pyörän piti olla 750-kuutioinen mutta Harrikka lobbasi Jenkkeihin yli 700-kuutioisille tuontipyörille kunnon tuontiverot. Maximit olivat jo ilmeisesti valmiina kun vero tuli jotenka yamaha kiireesti laski kuutiotilavuutta lisäämällä korkeutta mäntään. Kampiakseli ja kiertokanget vaihdettiin myös. Kanadassa kyseistä veroa ei ollut jotenka kanukkien Maxim X:t ovat 750-kuutioisia. Ilmajäähdytteistä Maximia ei ole muuta kuin 700-kuutioisena.

Olin 80-luvun lopussa nuorena poikana maahantuojalla töissä. Purkasin Maximeita kontista runsain mitoin. Pyörä oli kokoisekseen tosi edullinen, vaikka ihan fzr 750:n myyntivolyymeihin ei ylletykään
smile_org.gif

Kyseessä oli todella jonkinlainen spesiaalierä, hieman kummajainen pohjoiseuroopan markkinoilla aikalaisiinsa verrattuna. Vertaus V-Maxin pikkusiskoon oloi kyllä osuva...

Arwidson teki taitavia vetoja 80-luvulla. V. 85 uudistetun RD 125 LC:n tultua markkinoille (hinta n. 13800 mk), maahantuoja haali tehtaan loppuvaraston valkoisia vanhemman mallin RD-piikkejä. Niitä sitten myytiin liukuhihnalla MUISTAAKSENI 10500 mk:n hinnalla.

Kauppa kävi kuin rajuilma. Pienellä lisäinvestoinnilla pyörästä sai aidolla Pichlerin kokokatteella varustetun matkamallin.

Tilanne taisi olla se, että noina hulluina nousun vuosina pyöriä myytiin hyvin. Niin hyvin, että kaikki meni kaupaksi, eikä aina piisannutkaan.

Tilanne luonnollisesti muuttui päälaelleen veret seisauttavan laman alkaessa 90-luvun alussa.

Saapa nähdä, miten maahantuojat reagoivat tämänhetkiseen myyntibuumiin? Saammeko nähdä lisää eksotiikkaa mallistoissa?

Back