XJR 1300 penkitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sika-nauta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sika-nauta

New member
Paljonkos porukka on saanut takapallolle voimaa XJR:rään.
Itsellä ostos finaalissa XJR 1300 tai GSX 1400.
Suzuki foorumin puolella onkin hyvin penkitetty gsx:iä mutta Yammun puolelta ei oikein löydy 1300cc tehoja ja tehtyjä muutoksia.

Onko XJR 1300 SP versiossa muuta eroa kuin Öhlärin iskarit takana ja ohjaus iskari .
Tietenkin muuta olennaista näiden "mopojen" eroavaisuudesta voi valaista.

No onhan noista täällä kirjoiteltu ja linkitinkin johonkin ketjuun dynokäppyrän vanhasta mopostani. Ei vaan jaksa kirjoittaa samoja juttuja aina uudestaan. Haulla löytyy kyllä.

Ja tietääkseni SP:ssäkään ei ole ollut ohjausiskaria vakiona ikinä. XJR ei sitä tarvitse, tosin ei siitä haittaakaan ole.

No oma mopo kävi penkissä ja tuloksena oli 107 heppaa ja 108 njuutonmetriä.
Pyörä on vakio peli, äänenvaimentimista otettu se ohut pilli sieltä lopusta pois. Vaikuttaa tuskin tehoon mutta ääntä tulee lisää.

Kun kahtelin tuossa käppyröitä niin varmaan paras virityskeino tuohon on ratastaminen. Näyttää vitosella menevän penkissä 265km/h eli aipä haittaisi vaikka tuosta vähän tinkisikin.

sanoi:
Kun kahtelin tuossa käppyröitä niin varmaan paras virityskeino tuohon on ratastaminen. Näyttää vitosella menevän penkissä 265km/h eli aipä haittaisi vaikka tuosta vähän tinkisikin.

XJR:ssä ei juurikaan suoritusarvot parane vaikka välityksiä vaihtaakin, kone vääntää niin hyvin mopon liikkeelle kuitenkin ja motarivauhdissa (100-140) on mukavampi ajella kun kone käy pienemmillä kierroksilla.

-o-

Paljonkos porukka on saanut takapallolle voimaa XJR:rään.
Itsellä ostos finaalissa XJR 1300 tai GSX 1400.
Suzuki foorumin puolella onkin hyvin penkitetty gsx:iä mutta Yammun puolelta ei oikein löydy 1300cc tehoja ja tehtyjä muutoksia.
Tässä ehkä näkyy parhaiten se XJR ja GSX miesten välinen ero, teinit tuunaa!  
wink.gif

http://www.yamaha-xjr-ownersclub.co.uk/phpBB2....start=0

Eikös tuo kytkin homma ole uudemmissa jo tehtaalla parannettu? En kyllä muista mistä vuosimallista alkaen.

Kovia lukemia brittilässä, mutta ei nuo yksittäiset luvut kerro paljonkaan jos ei ole penkitetty ennen/jälkeen muutosten. Toistan nyt sen mitä itselleni on jäänyt käsitykseksi, eli pelkästään putkien avartamisella saa muutaman hp:n lisää, siihen lisäksi suuttimet, filtteri yms. perushommat niin 15-20 hp, sen jälkeen sitten riippuu lompakon paksuudesta ja siitä missä vaiheessa mopon/kuskin rajat tulee muuten vastaan... XJR:n alustaan joutuu panostamaan varsin paljon jos haluaa sen vastaavan isompia tehoja, eikä mikään silti muuta sitä faktaa, että se on raskas mopo eikä kaikkein tukevin rungoltaan. Sama taitaa päteä GSX:ään.

Itselläni oli 115 hp takarenkaalta, eikä siinä vaiheessa ainakaan ollut kytkinongelmia. Mopo oli vm. 2002. Kaverilla on 2001 SP Krausen kitillä, jossa ilmeisesti suunnilleen samat tehot (lupaavat jotain 130 hp) ja kytkin luisti kyllä. Jotain siihen kytkimeen vaihdettiin ja ongelma loppui.

Tällä hetkellä muuten oma valintani tuon kategorian pyöristä olisi ZRX1200R Eddie Lawson -värityksellä.

Edit: lievennetään vähän. Tottahan ne yksittäisetkin dynolukemat jotain kertoo, mutta ei eri dynoissa ajettujen mopojen tehoja oikein ole mielekästä vertailla jos lähtötilanne ei ole tiedossa.

Jaa että teinit tuunaa  
thumbs-up.gif

Onko moni tehnyt tuon jousi virityksen pyöränsä. Poruka puhui että olisi suht pakollinen viritys.
No toi nyt oli tollanen kevennys mut täytyy sanoo et kyl mää suuresti hämmästelen et ostetaan klassisen kaunis naku ja sit siitä revitään ne kauniit osat (röörit) irti ja korvataan jolla Araknofobian 4-1 karmeuksilla et saataisiin siitä enemmän kyykyn/streetfighterin näköinen jollasia jumalauta löytyy kaupasta jo valmiina ja joista löytyy sitä tehoakin valmiiksi paljon enemmän ettei tarttis niin pirusti viritellä. Raiskausta tollanen, v#ttu...  
mad.gif
wink.gif

Omassa vain hieman vakiota puhdikkaammassa `03 mallissa en ole koskaan luistamista havainnut, mutta aika helppo operaatio tuo jousen lisäys käsittääkseni on.

Jaa että teinit tuunaa  
thumbs-up.gif

Onko moni tehnyt tuon jousi virityksen pyöränsä.

http://www.yamaha-xjr-ownersclub.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=13086

Poruka puhui että olisi suht pakollinen viritys.
Tehtynä on.

Loppui kytkyttimen luisto kylmänä ja muutenkin ainakin perse-dynolla voima välittyy tiehen tehokkaammin. Eli vaikka luistamista ei aikaisemmin aina huomannutkaan niin toisen lautasjousen lisäämisen jälkeen kiihtyvyyttä tuli lisää.

Halpa ja helppo, suosittelen.

Tein omaan XJR:ään tuon kytkinmodin kun jatkuvasti oli ongelmia luistavasta kytkimestä (>130hp takaselta). Tuota "lisälautasjousta" ei kannata tuollaisenaan laittaa pakan päälle, sillä silloin kytkimestä tulee suhteellisen jäykkä ja itse ainakin jouduin muutamat tiivisteet uusimaan kytkinhydrauliikan paisuntasäiliöön kun paine kasvoi liiaksi. Ongelman saa ratkaistua leikkauttamalla lisäjousesta kolmion -muotoisen jossakin metallipajalla (itse tein rälläkällä ja hyvä tuli
wink.gif
), eli tällöin kytkinpakan ulkoreunaa koskettaa vain "kolmion" kärjet ja kytkimen vahvistus ei ole niin rankka.

-o-

Nuo kytkinjouset on vaihdettu jäykempiin muistaakseni -02 vuosimallista eteenpäin eli luistaminen on vanhempien mallien ongelma. Toki jos koneesta saa viritettyä tehoja reilusti enemmän niin kai nuo uudemmatkin voi alkaa luistaa.

Noista teini virityksistä jokainen olkoon mitä mieltä haluaa. Itse ostan, kun voitan lotossa, Laserin tuplaäänenvaimentajat, siis ne joissa on kaksiulostuloa puolellaan. Käyvät meikäläisen silmään niin kivasti.

Tein omaan XJR:ään tuon kytkinmodin kun jatkuvasti oli ongelmia luistavasta kytkimestä (>130hp takaselta). Tuota "lisälautasjousta" ei kannata tuollaisenaan laittaa pakan päälle, sillä silloin kytkimestä tulee suhteellisen jäykkä ja itse ainakin jouduin muutamat tiivisteet uusimaan kytkinhydrauliikan paisuntasäiliöön kun paine kasvoi liiaksi. Ongelman saa ratkaistua leikkauttamalla lisäjousesta kolmion -muotoisen jossakin metallipajalla (itse tein rälläkällä ja hyvä tuli  
wink.gif
), eli tällöin kytkinpakan ulkoreunaa koskettaa vain "kolmion" kärjet ja kytkimen vahvistus ei ole niin rankka.

-o-
Mulla on vain lisätty toinen lautasjousi alkuperäisen päälle ja nyt on kilometrejä kai 10 000 takana ilman mitään ongelmia.

Kytkin on hieman raskaampi käyttää kuin vakiona, mutta eipä tuo ainakaan minun ajamisiani haittaa vaikka suurkaupungissa suurelta osin kruisailenkin ja kytkintä joutuu käyttämään ahkerasti.

Nuo kytkinjouset on vaihdettu jäykempiin muistaakseni -02 vuosimallista eteenpäin eli luistaminen on vanhempien mallien ongelma. Toki jos koneesta saa viritettyä tehoja reilusti enemmän niin kai nuo uudemmatkin voi alkaa luistaa.

Noista teini virityksistä jokainen olkoon mitä mieltä haluaa. Itse ostan, kun voitan lotossa, Laserin tuplaäänenvaimentajat, siis ne joissa on kaksiulostuloa puolellaan. Käyvät meikäläisen silmään niin kivasti.
Kuvien perusteella eivät kyllä ole meikäläisen makuun. Itse ostin Laserin Pro Stock pöntöt, joilla alkuperäislookki säilyy kohtuullisen mukavasti, mutta äänet muuttuivat todella muhkeiksi.

Ainakin jonkun foorumin mukaan (muistaakseni Hollantilaisen) noilla Extreme-putkilla äänet muuttuu aika kiljuviksi, mene ja tiedä kun en itse ole kuullut.

Kuvien perusteella eivät kyllä ole meikäläisen makuun. Itse ostin Laserin Pro Stock pöntöt, joilla alkuperäislookki säilyy kohtuullisen mukavasti, mutta äänet muuttuivat todella muhkeiksi.
Joo eipä noissa alkuperäisissäkään ole muuta vikaa kuin äänet, saisi se 1300 kone nyt kuulostaakin siltä.
Ja jos nyt ihan pilkkua viilataan niin minun makuun nuo originaalivaimentajat on vähän turhan isot.

Joo eipä noissa alkuperäisissäkään ole muuta vikaa kuin äänet, saisi se 1300 kone nyt kuulostaakin siltä.
Ja jos nyt ihan pilkkua viilataan niin minun makuun nuo originaalivaimentajat on vähän turhan isot.
Ootko ajatellut tehdä "exhaust mod"in, eli riipaista sen viimeisen pillin vaimentajasta pois?

Siis tämä rojekti.

Tuo oli itselläni mielessä, mutta sitten sain noi sliparit niin edukkaasti, ettei tarvinnut miettiä  
wink.gif

Tuo Pro Stock sliparisarja on ehkä vähän pienempi kuin alkuperäiset vaimentajat ja ainakin minun silmääni sopii mopoon hienosti. Tuplaputket ne pitää tällaisessa vermeessä olla!

Tuossa kuva slipareista mopossa (ei tosin minun moponi)

Alkuperäisissä ei ollut ulkonäöllisesti mitään vikaa, mutta ne äänet  
confused_orig.gif

Lisäksi alkuperäiset pitää olla mulla tallella, koska mopo tulee Suomeen muutaman viikon päästä ja sitten on edessä leimaaminen sun muu paperisota. Pitää saada katulailliset pöntöt kiinni, joissa hiljaiset äänet. Sitten katastuksen jälkeen mölyä taas maailmaan.

Edit...typo

Back